Pagina 1 van 2

Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 11:37
door JaneDoe
Mijn ouders zijn op Gran Canaria en vliegen vandaag terug naar huis. Op de heenreis hebben ze er door vertraging al 12 uur over gedaan ipv 4,5 uur en het lijkt erop dat de terugreis nog rampzaliger wordt.

Het vliegtuig is defect, waardoor ze nu niet direct van Las Palmas naar Amsterdam vliegen, maar eerst een tussenlanding hebben op Madeira en vervolgens gedropt worden op Brussel AirPort. Van daaruit mogen ze het zelf uitzoeken en kijken hoe ze naar Amsterdam komen.
Tui zegt ‘te proberen om een bus klaar te hebben staan naar Amsterdam’ maar kan dit niet garanderen.

Weet iemand of ik hier iets mee kan? Een vergoeding krijgen of weet ik veel wat? Ik vind t namelijk best wel een ding dat je een hoop geld betaalt voor zo’n reis en dan 2 van dit soort vluchten hebt, en dan ook nog eens midden in de nacht op Brussel wordt gedumpt. Dit zou toch niet zomaar moeten kunnen toch?

Zo zie ik bijv dat er gewoon een directe vlucht van Las Palmas naar Amsterdam gaat met Transavia. Het liefst boek ik die voor ze, maar is er denk je enige kans dat Tui daar een deel van vergoed? Of heb je als reiziger echt pech?

Ik heb zoiets nog nooit eerder aan de hand gehad, dus vandaar de vraag?

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 12:01
door Japie
Hebben je ouders rechtsbijstand? Dan zou ik die even raadplegen. Volgens mij krijg je vergoeding vanaf 4 of 6 uur vertraging.

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 12:02
door Caro
Ik weet alleen dat je op basis van vertragingen recht kan hebben op vergoedingen. EUclaim adviseert daarin en neemt de case ook over. Als je geld terugkrijgt, dan krijgen zij 25% van deze vergoeding.

Hoe het met de rest zit weet ik niet, maar als de kosten te doen zijn zou ik ze gewoon op die vlucht zetten!

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 12:04
door Marin
Met dit soort vertragingen heb je, afhankelijk van de reden, soms wel recht op compensatie ook vanuit de luchtvaartmaatschappij zelf. Geen restitutie natuurlijk want je neemt de vlucht wel, maar je hebt wel mogelijkheid op compensatie.

Dus eventuele kosten die ze nu maken (extra maaltijden op luchthaven, in 't ergste geval hotel in Brussel enzo) kunnen ze bonnetjes van bewaren en dan dossier aanmaken (bij Tui in dit geval) en dan krijgen ze misschien (geen garantie) daar compensatie voor.

Sowieso heel vervelend natuurlijk!

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 12:07
door Bliss
Oh no! Ook net een reis geboekt met Tui, hoop toch niet dat het bij ons ook zo gaat!

Ik heb ooit 36 uur vertraging gehad, je hebt wel ergens recht op, maar weet niet meer precies hoe het zit.

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 12:17
door Marin
https://klantensysteem.tui.nl/Main.acti ... =4&fnc=331

Met hun boekingsgegevens kunnen ze hier inloggen en naar de klantenservice gaan.

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 12:21
door Marin
Oh en nee dat geld als je met Transavia boekt krijg je sowieso niet terug. Zij bieden een oplossing, of je dat aanstaat is natuurlijk aan jou als klant en het is in deze situatie (naar Brussel) niet ideaal maar waarschijnlijk de beste oplossing binnen 't bedrijf. Als je als klant naar een ander bedrijf stapt, kan je moeilijk verwachten dat je je geld dan terug krijgt natuurlijk. Als je een bruin brood bij de Appie koopt maar deze is beschimmeld en je kan wel een wit brood terug krijgen bij hen maar in plaats daarvan koop je bij de Jumbo een ander bruin brood, zal je van de Appie ook geen geld voor dat Jumbo brood krijgen. Immers was hun alternatief prima maar heb je 't zelf niet geaccepteerd.

Bovendien zal een enkeltje (vaak duurder dan retour) met Transavia zo last minute ook niet echt goedkoop zijn.

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 13:23
door Anoniem271
Ik had 2 jaar geleden vertraging op mijn vlucht naar New York (5 uur). Ik heb toen een claim ingediend en had recht op €600. Met administratieve kosten eraf heb ik uiteindelijk €400 terug gekregen. Dit was wel een lange vlucht, maar ik zou altijd iets proberen.

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 14:15
door SoGood
Luchtvaartmaatschappij gaat idd voor. Eventueel kan je contact opnemen met de alarmcentrale van je reisverzekeraar mits annulering (en daarmee ook verstrekvertraging) is meeverzekerd.

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 14:27
door Anoniem270
Vorig jaar vloog ik met Transavia en hadden we meer dan 3 uur vertraging en landen we niet op het vliegveld waar we zouden landen. Reden van vertraging was een mogelijk defect aan het vliegtuig.

Ik heb 2x € 400 terug gekregen (aantal betaalde ticket) en er werd tot € 75 aan taxi kosten vergoed. Dit moest je indienen bij Transavia.

Het heeft 2 maanden geduurd en heb er achteraan moeten zitten maar wel gelukt dus.

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 15:13
door Lexi
Marin schreef:Oh en nee dat geld als je met Transavia boekt krijg je sowieso niet terug. Zij bieden een oplossing, of je dat aanstaat is natuurlijk aan jou als klant en het is in deze situatie (naar Brussel) niet ideaal maar waarschijnlijk de beste oplossing binnen 't bedrijf. Als je als klant naar een ander bedrijf stapt, kan je moeilijk verwachten dat je je geld dan terug krijgt natuurlijk. Als je een bruin brood bij de Appie koopt maar deze is beschimmeld en je kan wel een wit brood terug krijgen bij hen maar in plaats daarvan koop je bij de Jumbo een ander bruin brood, zal je van de Appie ook geen geld voor dat Jumbo brood krijgen. Immers was hun alternatief prima maar heb je 't zelf niet geaccepteerd.

Bovendien zal een enkeltje (vaak duurder dan retour) met Transavia zo last minute ook niet echt goedkoop zijn.


Ik geloof dat het zo werkt maar ik vind het niet zo logisch hoor. Als je naar de AH gaat en ze hebben geen bruin brood meer dan krijg je gewoon je geld terug en kan je bij de jumbo nieuwe kopen. En ik vind eigenlijk ook dat dat zo zou moeten werken met vluchten. Mensen boeken niet voor niks een reis via schiphol, als je dat dan niet kan leveren zou ik het niet meer dan logisch vinden dat je je geld terug krijgt mocht het alternatief je niet aanstaan.

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 15:23
door Marin
Lexi schreef:
Marin schreef:Oh en nee dat geld als je met Transavia boekt krijg je sowieso niet terug. Zij bieden een oplossing, of je dat aanstaat is natuurlijk aan jou als klant en het is in deze situatie (naar Brussel) niet ideaal maar waarschijnlijk de beste oplossing binnen 't bedrijf. Als je als klant naar een ander bedrijf stapt, kan je moeilijk verwachten dat je je geld dan terug krijgt natuurlijk. Als je een bruin brood bij de Appie koopt maar deze is beschimmeld en je kan wel een wit brood terug krijgen bij hen maar in plaats daarvan koop je bij de Jumbo een ander bruin brood, zal je van de Appie ook geen geld voor dat Jumbo brood krijgen. Immers was hun alternatief prima maar heb je 't zelf niet geaccepteerd.

Bovendien zal een enkeltje (vaak duurder dan retour) met Transavia zo last minute ook niet echt goedkoop zijn.


Ik geloof dat het zo werkt maar ik vind het niet zo logisch hoor. Als je naar de AH gaat en ze hebben geen bruin brood meer dan krijg je gewoon je geld terug en kan je bij de jumbo nieuwe kopen. En ik vind eigenlijk ook dat dat zo zou moeten werken met vluchten. Mensen boeken niet voor niks een reis via schiphol, als je dat dan niet kan leveren zou ik het niet meer dan logisch vinden dat je je geld terug krijgt mocht het alternatief je niet aanstaan.


Maar dan zou je de terugreis überhaupt niet nemen bedoel je. (en dan nog krijg je alleen geld terug van de luchtvaartmaatschappij als dat in de voorwaarden staat, wat in dit geval niet zo zal zijn als je zelf beslist een andere maatschappij te kiezen)

Afgelopen zomer zou ik ook vliegen wat door omstandigheden niet door ging. Toen heb ik, volgens de voorwaarden, niet gekozen voor een alternatief maar voor volledige annulering en dus volledige restitutie. Dat stond paar weken later idd keurig op m'n rekening.

Maar dat is wat anders dan wanneer je vertraging hebt en je een alternatief aangeboden krijgt en daar wel / niet voor kiest.

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 15:28
door Lexi
Ja ik bedoel inderdaad dat je dan de keuze hebt of je die reis naar Brussel wil of niet. En als je niet wil dat je dan je geld terug krijgt. Ik geloof dat het niet zo werkt, maar ik vind het wel raar want je krijgt gewoon niet waar je voor betaald hebt.

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 15:37
door Marin
Oké ja ik vind dat dus niet zo gek dat als je vrijwillig voor iets anders kiest dan wat je als oplossing wordt geboden, dat je dan geen geld terug krijgt.

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 15:41
door Lexi
Marin schreef:Oké ja ik vind dat dus niet zo gek dat als je vrijwillig voor iets anders kiest dan wat je als oplossing wordt geboden, dat je dan geen geld terug krijgt.


Maar als je niet zeker weet of er daar bussen staan dan is er toch geen oplossing. Dan is het gewoon een vlucht naar een ander land dan je geboekt hebt. Zou het dan ook een oplossing zijn als ze je naar Berlijn brengen ofzo?

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 15:51
door Marin
Als dat op dat moment de beste optie is wel ja, al denk ik dat ze idd eerder voor iets als Brussel kiezen omdat je relatief makkelijk weer in 't land komt (vlucht/bus/trein). Dat is ook onwijs vervelend, don't get me wrong...

Wat ik dan zou doen is dus die vlucht naar Brussel nemen als dat als enige optie wordt gegeven, hopen dat intussen de bussen geregeld zijn en anders een hotel nemen en die rekening indienen bij customer care voor vergoeding. Dat krijg je dan waarschijnlijk heus wel terug, alles binnen 't redelijke wordt meestal wel vergoed.

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 16:50
door JaneDoe
Bedankt voor alle reacties.

Als ik die alternatieve vlucht had geboekt vind ik persoonlijk wel dat ze een deel hadden mogen betalen, al is het maar de helft.
Ik vind zelf dat je betaalt voor een landing in Nederland. En nu wordt je in een ander land gedropt met een ‘zoek het maar uit’. En dat midden in de nacht, wat je kansen op vervangend vervoer of een hotelkamer ook niet echt vergroot.
Ik snap dat TUI ook echt zn best wel doet, maar toch....

Ik heb inmiddels een claim ingediend en nav het verhaal en de ingezonden reispapieren zeggen zij dat ze €400 pp terug kunnen krijgen, dus dat is in ieder geval fijn. Al wil het natuurlijk nog niet zeggen dat we t geld al hebben, eerst nog maar eens zien.

Mijn broer is inmiddels zo gek/lief om vannacht naar Brussel te rijden en ze op te halen, best een eindje vanuit Noord-Holland?

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 17:22
door Bliss
Fijn dat ze waarschijnlijk geld terug kunnen krijgen en wat lief dat je broer ze wil ophalen!

Ik zit me dus de hele middag al druk te maken om onze vakantie. Ik boek echt nóóit een pakketreis, maar het leek me nu wel een keer relaxed, zodat we nergens omkijken naar hebben. Maar sinds ik jouw bericht las, ben ik gaan googelen en heb ik me toch een bak ellende gelezen overal. TUI komt er niet best van af. Heb jij zelf ook ervaring met TUI? Het lijkt me zo erg om zo'n rampzalige vlucht te hebben met een dreumes erbij. Ik durf het ook bijna niet tegen m'n vriend te zeggen, want die ziet al best op tegen de vlucht met N. Ik ben eigenlijk op zoek naar positieve verhalen haha.

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 17:24
door Anoniem309
Ja, de afhandeling bij dit soort dingen laat vaak te wensen over.
Ik ben ook wel eens midden in de nacht op een ander vliegveld gedropt omdat we na een flinke vertraging dusdanig laat waren en er na een bepaald tijdstip niet meer dan een x aantal vliegtuigen per uur mogen landen. Bij ons werd er gezegd dat er bussen werden geregeld, maar die waren na 3 uur nog nergens. Inmiddels ging iedereen toen eigen vervoer regelen in de hoop wat terug te krijgen. Wij hebben toen met 6 andere mensen een taxi geregeld en de rekening gedeeld. Helaas hebben we dat geld nooit terug gezien. Overmacht zeiden ze, terwijl de oorzaak van de ‘overmacht’ notabene hun eigen vertraging was.
Fijn dat je broer wilt rijden. Dat zal je ouders vast veel frustrerende uren schelen. Wellicht is het ook nog mogelijk om ,indien er nog plek in de auto is, iemand die dezelfde richting op moet een lift te geven en de benzinekosten te delen. Dat werd ook gedaan toen ik gestrand was en die mensen waren erg dankbaar dat ze weg konden.

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 17:31
door Mizz_S
Bliss schreef:Fijn dat ze waarschijnlijk geld terug kunnen krijgen en wat lief dat je broer ze wil ophalen!

Ik zit me dus de hele middag al druk te maken om onze vakantie. Ik boek echt nóóit een pakketreis, maar het leek me nu wel een keer relaxed, zodat we nergens omkijken naar hebben. Maar sinds ik jouw bericht las, ben ik gaan googelen en heb ik me toch een bak ellende gelezen overal. TUI komt er niet best van af. Heb jij zelf ook ervaring met TUI? Het lijkt me zo erg om zo'n rampzalige vlucht te hebben met een dreumes erbij. Ik durf het ook bijna niet tegen m'n vriend te zeggen, want die ziet al best op tegen de vlucht met N. Ik ben eigenlijk op zoek naar positieve verhalen haha.


Ik heb ooit 1x een pakketreis geboekt, wij doen dat eigenlijk ook nooit. Dat was met Holland International, dat is nu Tui. Alles was perfect geregeld. Ook 1x met Tui gevlogen, dus alleen de vlucht en geen pakketreis, was ook prima. Ik heb verder alleen goede ervaringen dus.

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 17:53
door Bliss
Oh dat stelt me weer gerust. Ik ging even op zoek, heb in 2013 ook een pakketreis naar Ohrid gedaan zag ik. Dat was met Arke, nu dus TUI. Volgens mij hebben we toen ook geen gekke dingen meegemaakt.

Maar die 36 uur vertraging die ik ooit (in 2007 geloof ik) had was volgens mij ook met Arke, dat is dan weer jammer. Nou ja, in elk geval ga ik genoeg eten meenemen, zodat we enigszins voorbereid zijn als er vertraging optreedt.

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 17:56
door Joey
Wij hebben ook voor het eerst een pakketreis ook Tui, Bliss. Alles ging de heenweg gesmeerd (we moeten nog terug). Denk ook dat het toch echt vaker goed gaat dan fout.

Ik hoop dat je ouders idd een vergoeding terugkrijgen JD, echt waardeloos zo.

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 18:03
door Bliss
Oh top, ook met jullie baby? Hoe deed ze het?

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 18:06
door Marin
Komt vast goed Bliss! Je hoort natuurlijk alleen de slechte verhalen en niet de goeie.

Wat lief van je broer, Jane Doe!

Re: Vlucht vertraagd/omgeboekt

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2019 18:08
door Japie
Bliss, ik zat 3 weken geleden in Kroatië met een pakket reis via Tui en bij ons is alles prima verlopen, zowel heen als terug.