Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Caravan, bungalow, keuzes

<<

Anoniem231

Bericht 23 Mei 2018 12:35

Caravan, bungalow, keuzes

Wie kan mij helpen of heeft er tips? Iemand hier die mij een beetje het beginsel kan uitleggen?

Wij gaan dit jaar op vakantie in Nederland in een huisje. Ik schrok best wel van de prijs.
Ik ben amper op vakantie geweest in mijn leven en wil mijn kinderen wel ieder jaar meenemen. Maar ik heb er dus geen verstand van.

Een vouwwagen of caravan is dat wat? Scheelt dat veel in de prijs met een bungalow? En dan bedoel ik dus standplaats huren.
Ik kan hem gratis op slaan. Moet ik dan nog ergens anders aan denken m.b.t. de kosten.
En heb je dan een beetje fatsoenlijke bedden?
Ik trek meer naar een caravan omdat je daarin ook kunt koken (toch?) en gemakzucht maar mijn man naar een vouwwagen ivm de kosten en vindt dat meer kamperen, leuker.

En waarbij moet ik denken aan de aanschafprijs?
En wat is het allemaal in onderhoud?

Hebben jullie een caravan of vouwwagen en waarom hebben jullie daarvoor gekozen?

Zijn er nog dingen waarbij ik dan rekening moet houden of op moet letten?
Ben nog echt in de oriëntatie fase dus nog veel vragen!
<<

Trui

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 125

Geregistreerd: 20 Nov 2014 14:52

Bericht 23 Mei 2018 12:44

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Wij gaan met onze 4 kinderen op vakantie met een vouwwagen. Bij een vouwwagen zit ook een keukentje (vaak kraantje en 3 pits) en ik vind het prettig dat ie buiten staat. We hebben hier voornamelijk voor gekozen omdat ik heel erg van kamperen houd en hele goede herinneringen heb aan op vakantie gaan met de vouwwagen.


In de aanschaf vallen ze wel mee. Met name 2ehands heb je al vrij nieuwe voor rond de €5000,-.
Qua kosten scheelt het enorm tov een huisje of ingerichte tent, in ieder geval in het hoogseizoen. Ik weet alleen niet hoe het kamperen in NL is, ben ik zelf ook wel benieuwd naar.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 23 Mei 2018 13:09

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Ik zou beide supertof vinden om te hebben. Wat fijn dat je 'm gratis kunt stallen ook! Wij hebben vroeger (met mijn ouders dus nog) altijd een vouwwagen gehad. Supergezellig, kampeergevoel, maar toch gemak. We hadden er ook een prima keukentje in. Volgens mij kun je zowel in een caravan als een vouwwagen prima matrassen in leggen, dan ligt het net zo lekker als je zelf wil.

Nadeel van vouwwagen is dat het net wat meer werk is als je 'm op wil zetten.

Volgens mij is het qua onderhoud en kosten net zoals een auto. Je kunt een hele goed onderhouden tweedehands kopen en dan nog pech hebben, of je kunt het andersom treffen. Ook hierbij handig om een wat meer ervaren persoon erbij te betrekken dus.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem231

Bericht 23 Mei 2018 15:48

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Ow wauw, vouwwagen met keukentje! Dat maakt het nog moeilijker. Ik ga mij er komend jaar eens in verdiepen.
Tips en adviezen blijven welkom!
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 23 Mei 2018 16:09

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Wij hadden altijd een tent toen ik op vakantie gingen. Mijn ouders hebben nu een caravan. mijn oudste zus heeft een vouwwagen gekocht een paa4 jaar terug. Wat hebben zij aan onderhoud? Bijna hetzelfde. Banden die je jaarlijks moet controleren en eventueel vervangen. Gasslangetjes van doe aansluiting die je toch wel ind e gaten moet houden op uitdrogen en zo. Die moet je dan vervangen. Min ouders controleren die ieder jaar, maar vervangen ze ongeveer om de 3—4 jaar. Tevens onderhoud aan de tentdoek, bij elen caravan heb je meestal Iets van een luifel of een voortent. Deze moet je toch regelmatig waterdicht maken.
Eigenlijk heb je weinig verschil qua onderhoud tussen caravan en vouwwagen. Het zal meer een beleving zijn wat je prettiger vind.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem236

Bericht 23 Mei 2018 17:34

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Toevallig zijn wij aan het kijken voor een caravan.
Kosten voor stalken liggen rond de 300 euro per jaar maar dat heb jij dus niet.
Verzekering voor een caravan van ongeveer 7000 euro is nog geen 30 euro per maand.

In zuid Europa liggen de prijzen van een stacaravan in het hoogseizoen rond de 2500-3000 euro en een staanplaats tussen de 700 en 1000 euro voor twee weken. Scheelt dus behoorlijk, dit zal in Nederland niet veel anders zijn.

Nu heeft een caravan ook onderhoud nodig, maar hier weten we de kosten niet van. Mijn man kan ook veel zelf.
<<

Patsy

Bericht 23 Mei 2018 19:42

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Wij overwegen juist om onze caravan te verkopen.

De nadelen voor ons zijn:
Je rijdt het hele jaar in een zware auto omdat de caravan erachter moet kunnen.
De auto verbruikt veel meer met een caravan erachter (zuid Frankrijk was 4x tanken, terwijl je zonder caravan 1x hoeft te tanken)
Tol, hangt het er uiteraard wel vanaf waar je naartoe gaat, is veel hoger met een caravan.
Stalling, maar die kosten heb jij dus niet.
Onderhoud, hier gaat best wat geld in zitten.

Maar, en dat is onze grootste twijfel, het is zó leuk om te kamperen.
In een caravan kun je prima koken.
In de onze zit een vast bed met goede matrassen, vonden wij erg belangrijk.
<<

Anoniem236

Bericht 23 Mei 2018 20:02

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Wat zijn jullie kwijt aan onderhoud Katrien als ik vragen mag?
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 794

Geregistreerd: 29 Jul 2016 12:50

Bericht 23 Mei 2018 20:09

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Wij hebben een vouwwagen gekocht twee jaren terug. Het is een vrij luxe vouwwagen (en behoorlijk aan de prijs ook). Er zit een hele mooie keuken op, met koelkast, drie gaspitten en werkruimte. We kunnen de vouwwagen in een uur opzetten en afbreken, dat is inclusief het inrichten etc, bedden klaarmaken. Binnen een uur zijn we dus helemaal gesetteld of weer ingepakt. Dat is voor ons belangrijk, omdat we meestal maar een dag of 4 op een camping staan en dan weer verder trekken. Vorig jaar hebben we rondgetrokken door frankrijk. Eigenlijk stond een rondreis Zweden op het programma, maar de weersverwachting was heel slecht toen we vertrokken, dus hebben we 1 uur voor vertrek de plannen gewijzigd.

Onze verzekering kost ongeveer 22 euro per maand. Stalling heb jij al, handig!

Ik zou gewoon eens kijken wat jullie leuk lijkt. Je kunt ook eerst eens een vouwwagen of caravan huren. Als je daarna een keuze hebt gemaakt, kun je daarna kijken welke prijsklasse je wil.
<<

Patsy

Bericht 23 Mei 2018 20:12

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Pfoe, daar vraag je me wat.

Nieuwe banden, waren volgens mij zo'n 150 euro.

2 ramen moesten vervangen worden (onze ramen bestaan uit 2 lagen die los lieten). Geen idee meer wat dat gekost heeft.

Dakraam moest vervangen worden, 250 euro.

Gasslang, 20 euro.

Het hangt er wel vanaf hoe oud je caravan is hoor. Die van ons is van 1999. Dan krijg je kosten doordat dingen stuk gaan. De meeste dingen hierboven zijn natuurlijk eenmalig, of iig geen kosten die je jaarlijks hebt, maar eigenlijk is er ieder jaar wel iets kapot wat gerepareerd moet worden. Dit was trouwens wel allemaal in één jaar.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 23 Mei 2018 21:30

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Katrien schreef:Wij overwegen juist om onze caravan te verkopen.

De nadelen voor ons zijn:
Je rijdt het hele jaar in een zware auto omdat de caravan erachter moet kunnen.

.


Even een korte reactie hierop: dat hoeft niet perse zo te zijn. Zolang het gewicht van caravan met lading maar niet boven het gewicht van de auto uitkomt. Zelfs met een nieuw model Clio Station (1000 of 1100 kg) kun je een caravan trekken.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 23 Mei 2018 21:54

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Welke vouwwagen hebben jullie Maan? Wij wilden vroeger altijd zo graag een Holtkamper. Die waren zo mooi, en nu zijn ze nog toffer! Maar zo duur...
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Patsy

Bericht 23 Mei 2018 22:15

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Tom schreef:
Katrien schreef:Wij overwegen juist om onze caravan te verkopen.

De nadelen voor ons zijn:
Je rijdt het hele jaar in een zware auto omdat de caravan erachter moet kunnen.

.


Even een korte reactie hierop: dat hoeft niet perse zo te zijn. Zolang het gewicht van caravan met lading maar niet boven het gewicht van de auto uitkomt. Zelfs met een nieuw model Clio Station (1000 of 1100 kg) kun je een caravan trekken.


Daar heb je op zich gelijk in. Maar wanneer je maar een beetje door de bergen rijdt is het wel fijn als het met gemak gaat. Onze caravan is 1100 kilo, mijn schoonouders reden met hun Vw Golf met deze caravan. Het kan en mag precies, maar wij willen het absoluut niet. Voor ons eigen rijgenot niet maar ook omdat je de auto enorm belast.
<<

Anoniem231

Bericht 24 Mei 2018 04:53

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Wij hebben al een iets grotere en zwaardere auto omdat mijn man iedere dag minstens een uur moet rijden dus dat scheelt al.

Maar ik ben zo blij met de reacties!

Ik denk dat ik meer richting vouwwagen kijk ivm de kosten. Een caravan is toch een stuk duurder.

Maar ik heb nog nooit gekampeerd, mijn man vroeger wel heel veel. Hij zou al in een tent willen maar dat vind ik echt een stap te ver. Wil niet op luchtbedden slapen en heb wel een beetje behoefte aan fatsoenlijk koken.
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 794

Geregistreerd: 29 Jul 2016 12:50

Bericht 24 Mei 2018 06:42

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Zora schreef:Welke vouwwagen hebben jullie Maan? Wij wilden vroeger altijd zo graag een Holtkamper. Die waren zo mooi, en nu zijn ze nog toffer! Maar zo duur...


Wij hebben een Holtkamper, inderdaad echt een tof ding. Ik ben vooral zo blij met de luifel. We hebben een Cocoon Aero, dat is eigenlijk een ietwat verkleinde Kyte. De luifel steeds zo mooi de lucht in, geen scheerlijnen. Heerlijk om ‘s avonds naar de sterren te kijken.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 24 Mei 2018 07:14

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Ohhh fantastisch! Wat mooi! Lijkt me echt geweldig hoor... misschien doen we dat ooit nog wel :) Gaaf hoor!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem331

Bericht 24 Mei 2018 08:28

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Wij hebben een vouwwagen, en helemaal met de kinderen is dat zo fijn kamperen! Een caravan vind ik voor ons te luxe, omdat je snel geneigd bent er veel in te zitten en dan is voor ons het idee van kamperen weg.
We hebben een Jamet texas de luxe. Een 8 persoons vouwwagen die we gebruiken met ons 5en maar ook ideaal is wanneer we met ons beiden weg gaan. Staat binnen een uurtje en is ingepakt binnen een uur.
Rijden met een vouwwagen is ook heel fijn, je merkt amper dat je iets achter de auto hebt.
<<

kippie

Lady-post-a-lot

Berichten: 1276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:34

Bericht 24 Mei 2018 09:30

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Wij hebben een vouwwagen Jamet louisiana.. sinds 2 jaar.

Ik wou liever een caravan maar dat wou mijn man niet ivm het rijden.

Een vouwwagen is wel super leuk, maar een super klus met opzetten en afbreken.
Het is zeker goedkoper dan huren, wij zitten nu 2 weken aan de middellandse zee voor € 1000

Wij hebben hem niet verzekerd, en echt onderhoud hebben wij nog niet gehad.
Stalling kost € 130 per jaar.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 24 Mei 2018 09:33

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Je kunt ook nog kiezen voor een safaritent, ik weet niet wat de prijzen daarvan precies zijn, maar ik denk wel lager dan van een huisje. In zo'n tent heb je wel redelijk de luxe van een huisje, normale bedden en zo. Het is alleen wel een tent. Je zou ook nog voor een stacaravan kunnen gaan. Of misschien een huisje huren van een particulier, ik kan me voorstellen dat dat misschien ook goedkoper is.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem331

Bericht 24 Mei 2018 09:46

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Waarom vind je het een super klus Kippie? De eerste keer heb ik de vouwwagen alleen uitgeklapt en opgezet. Als je je stokken maar handig labelt en even de handigheidjes weet vind ik het echt een fluitje van een cent.
<<

Ijsbeer

Noob

Berichten: 19

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:26

Bericht 24 Mei 2018 13:21

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Popcorn schreef:Waarom vind je het een super klus Kippie? De eerste keer heb ik de vouwwagen alleen uitgeklapt en opgezet. Als je je stokken maar handig labelt en even de handigheidjes weet vind ik het echt een fluitje van een cent.


Dat is afhankelijk van wat voor vouwwagen je hebt. Wij hebben ook een jamet, een Arizona. 8 persoons maar wel zeker 4u bezig met opzetten en afbreken. 2 kanten uitklappen, waterpas zetten, voortent incl binnenhemel, luifel, inritsbaar grootzeil, 2 ondertentjes installeren, dan be je wel even bezig. Mijn ervaring is dat er veel verschil zit.in vouwwagens wat betreft opzetgemak, leefruimte, luxe...
<<

Travel

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 694

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:28

Bericht 24 Mei 2018 14:34

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Oh het lijkt mij ook super tof een vouwagen of caravan te hebben. Alleen mijn man absoluut niet. Het opzetten en afbreken en uberhaupt lang in de auto ergens heen rijden vindt hij al een ramp.
Nu boeken we vaak een kant en klare sta caravan die er al staat.
Maar wie weet ooit....?
https://www.instagram.com/handmade_by_linn/?hl=nl

20 januari 2013 Knuffelkont
14 april 2015 Draakje
24 april 2017 Deugniet
<<

Anoniem331

Bericht 24 Mei 2018 14:53

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Ijsbeer schreef:
Popcorn schreef:Waarom vind je het een super klus Kippie? De eerste keer heb ik de vouwwagen alleen uitgeklapt en opgezet. Als je je stokken maar handig labelt en even de handigheidjes weet vind ik het echt een fluitje van een cent.


Dat is afhankelijk van wat voor vouwwagen je hebt. Wij hebben ook een jamet, een Arizona. 8 persoons maar wel zeker 4u bezig met opzetten en afbreken. 2 kanten uitklappen, waterpas zetten, voortent incl binnenhemel, luifel, inritsbaar grootzeil, 2 ondertentjes installeren, dan be je wel even bezig. Mijn ervaring is dat er veel verschil zit.in vouwwagens wat betreft opzetgemak, leefruimte, luxe...



Echt met je beiden 4 uren bezig? Want dan ben je qua uren een werkdag bezig met je vouwwagen opzetten.
Wat jij noemt moeten wij ook. Op het zeilgrond na. Alles steekspel op logisch in elkaar dat als je de trucjes weet dat het heel simpel is.

Persoonlijk zou ik geen vouwwagen willen hebben waar zoveel tijd in zet. Dan is het ineens de moeite niet meer waard om 2 nachtjes weg te gaan.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 26 Mei 2018 10:58

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Maar als zon ding 5000-10.000 euro kost, dan moet je er wel járen mee doen voor t echt goedkoper is dan toch?
Denk dat zon safaritent en/of een chaletje op een camping dan niet heel veel duurder is, mocht t je puur om kosten doen.

Ik zou trouwens sowieso denk ik 1 seizoen 1 huren ipv direct iets aan te schaffen, dan kun je t ff uitproberen!
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 26 Mei 2018 13:11

Re: Caravan, bungalow, keuzes

Zora schreef:Ohhh fantastisch! Wat mooi! Lijkt me echt geweldig hoor... misschien doen we dat ooit nog wel :) Gaaf hoor!

Ik word r altijd blij van om te lezen hoe enthousiast jij over kamperen bent :smile:
2016
Volgende

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron