Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Finland & omgeving

<<

Aletta

Noob

Berichten: 74

Geregistreerd: 08 Sep 2013 14:19

Bericht 09 Sep 2013 21:53

Finland & omgeving

Ik zit erover te denken om dit najaar een paar dagen naar Helsinki te gaan. Een vriendin woont daar tijdelijk en ik kan misschien een paar dagen bij haar logeren. Alleen vind ik het een klein beetje zonde om als ik daar dan ben, alleen maar in Helsinki te blijven. Maar ik heb geen idee wat ik daar verder kan doen in mijn eentje. Ik wil ook nog altijd een keer naar Zweden, maar dat is daar weer een eind vandaan (dan moet je het water oversteken of een enorme omweg maken). Je hoort ook veel over Lapland, maar dat is ook best ver reizen en ik weet niet of ik daar veel kan doen in mijn eentje.

Is iemand wel eens in Finland geweest? Zijn er leuke reisjes die je kunt maken als je alleen bent, geen auto hebt, niet al te veel geld wil uitgeven en ook niet heel lang weg wil?
<<

Anoniem4

Bericht 10 Sep 2013 07:37

Re: Finland & omgeving

Ik ben vorig jaar on Fins Lapland geweest en het was absoluut een van de mooiste reizen die ik tot nu toe gemaakt heb. In principe is het goed te doen in je eentje, je kunt excursies boeken bij een van de plaatselijke kantoortjes. Het is wel erg prijzig, maar dat vond ik sowieso van Finland.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 10 Sep 2013 18:08

Re: Finland & omgeving

Ik ben deze zomer ook in Helsinki geweest. Op zich wel een leuke stad, maar niet heel veel te doen vond ik. Ik had het in 1 dag wel gezien. De rest van Finland ken ik niet, maar het lijkt me wel een mooi land.
Wat je evt kunt doen is naar Tallinn (Estland) gaan. Dat is twee uur met de boot. Je moet alleen even goed kijken, want ik heb begrepen dat een retourtje Helsinki-Tallinn duurder is dan een retourtje Tallinn-Helsinki, maar ik weet dat niet zeker. Je zou ook naar Tallinn kunnen vliegen, dat is over het algemeen goedkoper dan naar Helsinki (Ryan air vliegt op Tallinn). Het kaartje voor de boot kun je beter ter plekke kopen dan vooraf via internet, dat is meestal goedkoper. Mocht je nog meer tips willen over Tallinn/Estland dan moet je het maar zeggen!
Laatst gewijzigd door Mizz_S op 12 Sep 2013 08:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem119

Bericht 11 Sep 2013 06:53

Re: Finland & omgeving

Ik ben in Helsinki en Oulu geweest. Helsinki vond ik op het eerste gezicht een beetje tegenvallen. Wilde er altijd graag heen, maar ik vond het toch 'killer' dan ik had verwacht. Nou was het ook midden in de winter, dus logisch, en ik had maar heel kort de tijd, dus heb niet echt iets gedaan behalve rondlopen. M'n eerste impressie van de stad was mooi qua gebouwen, maar niet heel levendig. Maar misschien kwam dat omdat het februari was.
Oulu was een schattig plaatsje in het noorden van Finland (ben van Helsinki naar Oulu gevlogen), en dat vond ik echt heel schattig authentiek Scandinavisch met van die gekleurde huisjes en overal rendier dingen. Ben op een indoor market daar geweest en heb rendier vlees gekocht. Dat vond ik wel leuk.
Maar ook daar was het eigenlijk te koud om lang rond te lopen en er viel verder niet echt iets toeristisch te doen.

Ik weet verder niet hoe het treinnetwerk in Finland is, maar dan zou je misschien kunnen kijken of je met de trein een paar dagen naar een ander plaatsje kunt gaan vanuit Helsinki. Helsinki heeft een groot treinstation, dat weet ik nog wel want daar ben ik geweest, beetje jugendstil stijl, dat vond ik heel vet. Of idd met een boot ergens heen, want dat is wel typisch voor die plaats, het heeft een gigantische haven.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 11 Sep 2013 07:07

Re: Finland & omgeving

Ik ben ook in Helsinki geweest en vond er echt niets aan. Was met een studietrip van school. We hebben toen wel de nachtboot genomen naar Stockholm, alleen die bootreis stond bekend als de 'fuckie fuckie boot' en we werden continue lastiggevallen door dronken Finnen. Zo erg zelfs dat we als meisjes niet meer zonder een mannelijke studiegenoot over die boot konden lopen.

Nee echt, sla dat maar over. Ik ben groot fan van Zweden en Stockholm maar Helsinki, nee daar krijg je me nooit meer heen.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 11 Sep 2013 11:46

Re: Finland & omgeving

Ik had Helsinki in een dag wel gezien, maar vind de suggestie om het te combineren met Tallinn niet slecht, dat is echt een leuke stad! Denk er alleen wel aan dat de ferry soms geannuleerd wordt als er te hoge golven staan, dus mocht je ook weer vanaf Helsinki terug moeten vliegen hou daar dan rekening mee. En anders misschien heen op Helsinki vliegen en terug op Tallinn (of andersom), dan heb je daar tenminste geen last van.
<<

Aletta

Noob

Berichten: 74

Geregistreerd: 08 Sep 2013 14:19

Bericht 11 Sep 2013 18:07

Re: Finland & omgeving

Wat is er dan te doen in Tallinn? Punt is dat Oost-Europa mij nooit echt heeft getrokken. Scandinavie vind ik juist heel cool. Ik heb wel ontdekt dat je voor een betaalbare prijs wel naar het noorden kunt reizen met de trein vanaf Helsinki, maar is daar wat te doen in het najaar? En Stockholm heb ik ook wel overwogen (ik wil nog graag een keer naar Zweden), maar die bootreis van Poppy spreekt me ook niet echt aan...
<<

Aletta

Noob

Berichten: 74

Geregistreerd: 08 Sep 2013 14:19

Bericht 11 Sep 2013 18:08

Re: Finland & omgeving

Ik las trouwens ook ergens dat er een goede treinverbinding is met St. Petersburg. Maar dat is wel een enorme stad en het is in Rusland.... misschien zijn het vooroordelen, maar het idee om daar in mijn uppie rond te wandelen vind ik niet zo veilig.
<<

Anoniem119

Bericht 11 Sep 2013 18:09

Re: Finland & omgeving

Ik had juist bij Helsinki heel erg een Oostblok gevoel, veel meer dan in andere Scandinavische steden. Het voelde echt al als de gateway naar Rusland zeg maar.
<<

Anoniem1

Bericht 11 Sep 2013 18:21

Re: Finland & omgeving

Talinn is gewoon mooi, sprookjesstad. Ik vond Helsinki ook heel leuk trouwens. Meer dan Helsinki heb ik in finland ook niet bezocht.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 11 Sep 2013 18:43

Re: Finland & omgeving

Marin schreef:Ik had juist bij Helsinki heel erg een Oostblok gevoel, veel meer dan in andere Scandinavische steden. Het voelde echt al als de gateway naar Rusland zeg maar.


Ja vreselijk, het deed heel erg Russisch aan grotendeels. Ik heb ook wel pastelkleurige Pippi Langkoushuisjes gezien hoor, maar het meerendeel vond ik triestig en oostblokachtig. Vond de mensen ook helemaal niet aardig. Hebben letterlijk 20 minuten op straat geprobeerd om iemand aan te spreken om de weg te vragen, maar niemand die ons wilde helpen.

Na een paar uur begrepen we al waarom er overal in ons hostel Helstinki op gekalkt stond. We zijn uiteindelijk halverwege een excursie toen we 15 euro moesten betalen om een kerk in te mogen afgehaakt en gaan winkelen. We werden ook echt gewaarschuwd dat we niet in de buurt van de Russische grens mochten komen, want dan kon je doodgeschoten worden... :laughcry:

En zonder taser zou ik echt niet op die boot gaan.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Anoniem29

Bericht 11 Sep 2013 18:48

Re: Finland & omgeving

Ik vond Helsinki best wel leuk eigenlijk. Nu kan het ook komen omdat ik toen met een vriendinnetje van mij (we waren 14 jaar) samen mochten shoppen en na 3 uurtjes weer met mijn ouders hadden afgesproken. Voelde me zo ontzettend stoer en volwassen daar in mijn eentje in Helsinki haha.

Verder weet ik er niet zoveel meer van. Dat ik een tof Levi's vestje heb gekocht die ik nog jaren heb gedragen.. Tja that's it.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 11 Sep 2013 20:33

Re: Finland & omgeving

Tja Helsinki heeft wel een apart sfeertje, maar ik was er midden zomer en toen was het echt heel gezellig, zeker omdat het zo lang licht is en iedereen buiten leeft dan. En qua kerken enzo vond ik het wel mooi, maar wat ik zei, na een dag had ik het wel gezien. Tallinn daarentegen ben ik ook 1 dag geweest maar had ik best langer kunnen blijven, zo'n sprookjesachtige stad! Echt een aanrader!
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 12 Sep 2013 08:47

Re: Finland & omgeving

Ik zou eerlijk gezegd niet in mn eentje naar St Petersburg willen inderdaad. Bovendien geef je in de openingspost aan dat je niet al te veel uit wil geven. Nou, Helsinki is al niet bepaald goedkoop, St Petersburg is dat ook niet, en je moet een visum regelen. Denk ook dat de treinkaartjes niet echt goedkoop zullen zijn dan.
Oh, en je zegt dat Oost Europa je niet trekt. Maar echt niet alles wat ten oosten van Nederland ligt kun je in dezelfde categorie proppen. Nou ben ik misschien bevooroordeeld hoor, want ik ben zo ongeveer overal wel geweest wat volgens mensen onder Oost Europa valt. Maar Estland bijvoorbeeld is echt een schitterend land, doet een beetje scandinavisch aan, vriendelijke mensen, superontwikkeld en modern. Alleen als je echt naar het uiterste oosten gaat (richting Narva) is het heel anders. Tallin is ook superleuk, ben er nu twee keer geweest en er is genoeg te zien en te doen, al ben ik vooral verliefd geworden op de rest van het land. Ik zou er wel willen wonen :heart: (niet dat ik je per se wil overtuigen om naar Tallinn te gaan hoor, dat moet je zelf weten natuurlijk)

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers