Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vliegangst

<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 21 Mrt 2016 16:52

Vliegangst

Ik heb al jaren vliegangst, dwz dat ik nog nooit zo'n kist in geweest ben. Ik merk de laatste tijd dat ik er toch steeds wat meer voor open ga staan. Ik ben dus voorzichtig in overweging om een vliegreis te proberen in onze vakantie in mei. Wat betekend dat de vliegreis zo kort mogelijk moet zijn ;-)
Voor wie ook vliegangst heeft, hoe was jou eerste vlucht, en waarheen? Heb je bepaalde dingen gedaan die je geholpen hebben of juist niet
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 21 Mrt 2016 17:16

Re: Vliegangst

Goed van je!
Bij mij werkt het jammer genoeg de andere kant op; door de vliegangst ga ik steeds minder op reis. Zeker nu ik een kind heb.

Mijn man en ik hebben wel afgesproken dat we volgend jaar wel écht weer gaan. Maar dat gaat bij mij met veel tegen zin (het reizen ansich, een vakantie lijkt me weer eens heerlijk).

Een reis van zo'n 3 uurtjes gaat prima, dus we zijn regelmatig naar Lissabon geweest en naar Scandinavië. De vlucht naar Vietnam (14 uur) vond ik wel veel minder. Wel merk ik dat als ik vaker vlieg (minstens 1 a 2x per jaar) gaat het wel beter en krijg ik er meer vertrouwen in. Nu is het toch al wel weer 2,5 jaar geleden én had ik de laatste keer dat ik vloog nog geen kinderen.

Waar zit voor jou de angst? Bij mij is het het feit dat ik geen controle heb en daarnaast heb ik nogal last van claustrofobie. Het liefst zit ik in de cockpit, kan ik mooi alles zien :razz:
Ik gebruik verder geen (slaap)pillen ofzo, probeer zoveel mogelijk afleiding te zoeken (filmpjes kijken, kletsen, spelletjes etc).
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 21 Mrt 2016 18:28

Re: Vliegangst

Thanx voor je reactie, wat vervelend dat je nu steeds minder gaat. Goed dat je afgesproken hebt volgend jaar wel weer te gaan. Zou zonde zijn dat als je het wel gedurfd heb het nu laat zitten.

Mijn bij is het ook de controle die ik kwijt ben. En dan zeggen mensen vaak dat heb je in de trein ook niet, maar daar kan ik er de volgende halte gewoon uitstappen. Ik ben ook claustrofobisch en heb hoogtevrees.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 21 Mrt 2016 18:41

Re: Vliegangst

Ik heb zelf geen vliegangst maar kan me de claustrofobie en het gevoel dat je niet zomaar uit kunt stappen wel heel goed voorstellen.

Wat ik vaak als tip geef is om in elk geval de crew op de hoogte te stellen. Spreek even een stewardess aan, voor het opstijgen al. Afhankelijk van de crew en de luchtvaartmaatschappij komen ze dan echt af en toe wel even een praatje maken, vragen hoe het gaat, even een extra glaasje water om rustig te worden etc. Dat is misschien wel fijn dan.
Let's discover the world together.
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 22 Mrt 2016 08:48

Re: Vliegangst

Thanx voor de tip Marin, dat is wel een goeie.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 22 Mrt 2016 08:55

Re: Vliegangst

Slaappillen of valium schijnt bij velen ook te helpen
Afbeelding
Afbeelding
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:28

Bericht 22 Mrt 2016 09:01

Re: Vliegangst

Tabletjes tegen reisziekte wordt je ook rustig van. Half uurtje voor het opstijgen nemen. Cinnarizine heet het middel en kun je gewoon bij kruidvat kopen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem313

Bericht 22 Mrt 2016 09:02

Re: Vliegangst

Ik heb zelf geen echte vliegangst gehad, in de zin van bang zijn om neer te storten, maar ik ontwikkelde een paar jaar terug wel ineens hyperventilatie die werd getriggerd door afgesloten ruimtes. Ik vloog destijds juist best veel, en dat riep dus ook hyperventilatie op. Ik kon en wilde niet stoppen met vliegen. Bij de huisarts krijg je heel makkelijk iets rustgevends en dat hielp goed. In combinatie met het gewoon blijven doen, is het bij mij weer helemaal over gegaan.
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 22 Mrt 2016 09:23

Re: Vliegangst

Ik wil inderdaad ook iets rustgevends nemen voordat ik ga vliegen.
<<

Anoniem214

Bericht 22 Mrt 2016 10:05

Re: Vliegangst

Ik heb ook een aardige vliegangst ontwikkeld. Ik vind vooral het feit dat ik geen controle heb eng en turbulentie. Eind mei vliegen we naar Curaçao, onze huwelijksreis, en ik hoop zo dat het meevalt.. Ik slaap er nu al slecht van :redface:
<<

Hunt

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 11 Nov 2013 12:24

Bericht 22 Mrt 2016 11:37

Re: Vliegangst

Ik hou ook niet van vliegen, maar ik doe het wel. Meestal zijn de vluchten die wij nemen ook wel intercontinentaal, dus wel 8 uur of meer. Ik ben bang om neer te storten, vind de turbulentie vreselijk en ik voel me opgesloten.
Wat mij helpt is om bij het raampje te zitten (dit van te voren regelen) en het liefst niet op de vleugel, want dan kan ik ook niet goed naar buiten kijken). Daarnaast slik ik wel wat rustgevends, zodat ik minder last heb van hartkloppingen en me minder gespannen voel. Meestal zeg ik er niets over, maar één keer heeft mijn man het tegen het personeel gezegd. Dat was toen we door omstandigheden opeens niet meer naast elkaar zouden kunnen zitten. Dat zou ik echt niet trekken. Toen mochten we samen op een andere plek zitten. Ik heb mijn man wel echt naast me nodig haha. Ik ben ook claustrofobisch en dus hou ik er niet van als mijn tafeltje steeds uitgeklapt staat of als er net bij onze rij drinken wordt uitgedeeld en daarom het gangpad wordt geblokkeerd. Ik probeer mezelf dan af te leiden of even naar het toilet te gaan. Verder probeer ik veel te slapen en als dat niet gaat, een komedie te kijken want door het lachen voel ik me automatisch iets meer ontspannen. Wat ik ook altijd doe is muziek opzetten. Dat maakt me ook iets minder angstig, bijv tijdens het opstijgen en landen. Dan hoor ik ook het verschil van de geluiden van de motoren niet (want als ik even meer of minder geluid hoor, verbind ik daar allemaal conclusies aan haha). Eeeuh even denken of ik nog meer tips heb... Mocht je bang zijn dan helpt het over het algemeen om je beide voeten plat op de grond te zetten en je te concentreren op je ademhaling. Nou je hoort het wel, ik ben ook geen held. Maar mijn motto is wel om wel te blijven gaan, want als je het niet doet, dan wordt je angst alleen maar groter. Succesverhalen creëren voor jezelf! Zo heb ik laatst één grote vlucht gevlogen zonder pilletjes. Heel knap vond ik mezelf, haha.


Oh en wat ik ook altijd leuk vind en jaren geleden wel regelmatig deed (toen de angst nog erger was), was om gezellig een paar uurtjes naar Schiphol te gaan. Even koffie drinken, even naar het panoramadek gaan etc. Dan zag je een heleboel vliegtuigen veilig opstijgen, zag je een beetje hoe dat ging etc. Dat vond ik altijd wel een goede voorbereiding op mijn reis.

Succes!
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 22 Mrt 2016 13:34

Re: Vliegangst

Als ik jou was zou ik geen héle korte vlucht nemen om het uit te proberen. Ik heb ook lichte vliegangst en die voel ik vooral bij het opstijgen en landen. Als je een hele korte vlucht hebt (een uur of minder) ben je bijna de hele tijd aan het stijgen of dalen. Je hebt dan geen tijd om tot rust te kunnen komen. Bij mij werkt het heel goed als ik tijdens het middendeel van de vlucht merk dat ik rustiger word (alsof ik in een trein of bus zit). Kan me voorstellen dat je niet meteen een hele lange vlucht wilt proberen, maar ik zou wel voor iets tussen de 1,5 en 3 uur vliegtijd gaan als ik jou was.
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 22 Mrt 2016 15:38

Re: Vliegangst

haha 1.5 tot 3 uur :wtf: het idee alleen al haha. maar ik begrijp je punt. Moet juist ook de rust ervaren hoe het is zonder opstijgen en landen.

Juliette wat rot dat je nu al slecht slaapt zeg. Ik heb ook geen tip voor je maar het lijkt me echt rot

Rex: bedankt voor je tips! Denk dat bij een raam zitten mij ook wel rust geef
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2520

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 22 Mrt 2016 17:59

Re: Vliegangst

Ik had wel vliegangst vanwege allerlei dingen die erover in het nieuws komen. Eind 2014 kregen wij de bruiloftsuitnodiging van mijn zus binnen, die ging in Italie trouwen! Nu konden we wel met de auto heen en weer maar voor een weekend zag ik dat toch niet zitten, dus mbv pilletjes (o...pan) in het vliegtuig gegaan. Opstijgen vond ik niets, bij het landen vond ik het prima. Wel keek ik van te voren filmpjes over opstarten en landen vanuit het vliegtuig. Ook waar wij zouden landen. Dus het zag er voor mij al bekend uit, ik wist wat ging komen. Het was wel heel raar dat er een bepaalde bocht inzat, waardoor we uit het ene raam zee zagen en de andere alleen blauwe lucht, maar dat duurt maar even ;) En we hadden gelukkig weinig turbulentie. Terugweg heb ik zonder pilletje gedaan. Reis was overigens 2h en het is wel leuk om vanuit het raampje wat te zien. Op de terugreis was er veel bewolking dus zagen we vrij weinig. Heen vlogen we over de oostenrijkse alpen heen geloof ik. Allemaal witte toppen.
<<

anoniem213

Bericht 22 Mrt 2016 19:13

Re: Vliegangst

Char schreef:Als ik jou was zou ik geen héle korte vlucht nemen om het uit te proberen. Ik heb ook lichte vliegangst en die voel ik vooral bij het opstijgen en landen. Als je een hele korte vlucht hebt (een uur of minder) ben je bijna de hele tijd aan het stijgen of dalen. Je hebt dan geen tijd om tot rust te kunnen komen. Bij mij werkt het heel goed als ik tijdens het middendeel van de vlucht merk dat ik rustiger word (alsof ik in een trein of bus zit). Kan me voorstellen dat je niet meteen een hele lange vlucht wilt proberen, maar ik zou wel voor iets tussen de 1,5 en 3 uur vliegtijd gaan als ik jou was.

Goede tip!
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 25 Mrt 2016 14:38

Re: Vliegangst

Ja, ik snap dat 1,5 tot 3 uur als heel lang klinkt, maar ik ben er echt van overtuigd dat dat fijner is. Dan weet je tenminste bijna zeker dat je ook een fijn en rustig deel van de vlucht hebt waar je later op terug kunt kijken.
Wat mij trouwens ook goed helpt is om tijdens het opstijgen wat afleiding te zoeken, bijv iets te lezen. Als ik dat niet doe zit ik echt gespannen te wachten óf ik bang word. Niet echt het goede uitgangspunt :)
<<

Anoniem184

Bericht 25 Mrt 2016 14:46

Re: Vliegangst

Ik vind eigenlij dat als je nog nooit gevlogen hebt, je eigenlijk niet echt van vliegangst kunt spreken. Dan is het meer angst voor het onbekende. Fijn dat je er steeds meer voor open gaat staan, trouwens! Ik vond mijn allereerste keer vliegen ook spannend. Had geen idee wat ik me ervan voor moest stellen en toen we ineens in beweging kwamen om op te stijgen schrok ik me wezenloos. Nooit bij stilgestaan dat een vliegtuig zo'n vaart moest maken om de lucht in te komen en nooit bij stil gestaan dat omhoog klimmen zó steil was. Maar het is me alles mee gevallen. Ik heb toen ik 24 was voor het eerst gevlogen en ben daarna nog 5x op vakantie geweest met het vliegtuig.

Overigens heb ik wel eens gehoord dat je van hoogtevrees niet echt wat merkt in een vliegtuig, hoogtevrees schijnt vooral op je angst te werken op hoge gebouwen enzo. Het schijnt dat veel mensen geen last hebben van hoogtevrees zodra ze niet meer in verbinding staan met de aarde/grond.
<<

Jeanette

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 955

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:31

Bericht 26 Mrt 2016 12:16

Re: Vliegangst

Het grappige is dat ik zo claustrofobisch ben als het maar zijn kan (doe nooit wc op slot, durf geen lift in), maar in een vliegtuig heb ik nergens last van. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik nooit langer dan 6 uur heb gevlogen en dan wss ook anders zou miepen.

Je hebt er medicatie voor, je zou eens kunnen informeren bij je huisarts. Verder neem een boek of mp3 mee, zodat je afleiding hebt.
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 26 Mrt 2016 21:17

Re: Vliegangst

Thanx voor de tips allemaal!

Maple: het zal ook wel angst voor het onbekende zijn ja. Maar vooral ook dat ik er niet uit kan.

Jeanette: fijn dat jij er in een vliegtuig geen last van heb terwijl je wel claustrofobisch ben
<<

Anoniem147

Bericht 28 Mrt 2016 15:48

Re: Vliegangst

Ik ben vaak bang dat we neerstorten. Dat is mijn grootste angst.

Wat voor mij echt super helpt is http://www.flightrader24.com bekijken. Daar zie je bijna alle vliegtuigen die op dat moment in de lucht zitten over de hele wereld! Er gaan zo maanden voorbij dat er geen enkele van neerstort en dat geeft mij zo'n veilig gevoel. Soms kan ik mezelf echt een uur vermaken op die manier. Vliegtuigen aanklikken, kijken hoe hoog ze vliegen, waar ze heen gaan, hoe lang ze al in de lucht zitten etc.

Ik vind het jammer dat dit in het vliegtuig zelf nog niet kan haha. Ik zou wel eens willen weten wie er allemaal voorbij komen vliegen als ik zelf in het vliegtuig zit.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Apr 2016 05:28

Re: Vliegangst

Marni schreef:
Ik vind het jammer dat dit in het vliegtuig zelf nog niet kan haha. Ik zou wel eens willen weten wie er allemaal voorbij komen vliegen als ik zelf in het vliegtuig zit.


Ik denk dat ze dat bewust niet doen, zelfs al zou het kunnen. Dan krijg je misschien toch mensen die paniekerig worden als er te veel vluchten dicht bij jouw toestel vliegen. Iets wat je in het echt bijna nooit ziet, maar op zo'n schermpje misschien een stuk dichterbij lijkt.

Natuurlijk kun je wel je eigen vlucht volgen bij lange vluchten via de flight map. Dat doe ik ook altijd, vind ik fijn. Ik vind het fijn om te weten waar ik ben, ook al is het ergens hoog in de lucht. Ik kan dan ook echt uren naar die kaart kijken.

Wat ook een leuke relatief nieuwe functie is dat je bij sommige toestellen (op lange vluchten) een soort live webcam hebt die je via je schermpje aan kunt zetten. Zo kun je het voorgezicht kijken van wat de piloten zien vanuit de cockpit, en eentje die naar beneden kijkt dus het land onder je laat zien. Heel tof!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem147

Bericht 03 Apr 2016 09:58

Re: Vliegangst

Ja super tof Marin. Ik heb nog niet op een vlucht gezeten waar dat kan helaas. Wel de flightmap inderdaad. Daar ben ik ook uren zoet mee haha.

Wat ik ook vaak doe een paar weken voordat ik een vlucht heb is allemaal stijg en land filmpjes kijken op youtube. Of gewoon vluchtvideo's (mensen die naar buiten filmen maar ook in de cabine). Zo heb ik een keer een filmpje van een vlucht van Amsterdam naar Nairobi zitten kijken, gewoon voor de leuk haha. Ik werd daar onwijs rustig van. Ook de wat 'engere' filmpjes met zij-wind kijk ik dan gewoon. 't Gaat altijd goed en dat besef ik me dan weer.
<<

Laced

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 956

Geregistreerd: 27 Mei 2014 12:18

Bericht 26 Jan 2017 11:08

Re: Vliegangst

Even dit topic omhoog halen :)

Eind februari vlieg ik naar Singapore. Hoe tof ik het ook vind en mij er niet van laat weerhouden om te reizen, krijg ik het ontzettend benauwd bij het idee dat ik zo lang opgesloten zit in het vliegtuig. Het lijkt wel of dit gevoel met de jaren erger is geworden. Ik ben ontzettend bang tijdens het opstijgen, gedurende de vlucht kalmeer ik wat meer, maar echt op mijn gemakt zit ik niet in het vliegtuig. Hebben jullie tips wat ik het beste kan nemen om enigszins wat rustiger te worden (ofwel, slapend) gedurende de vlucht? :thumbup:
Liefde voor het leven; 27-08-2011 & 22-10-2015
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 26 Jan 2017 13:07

Re: Vliegangst

Je kan iets vragen bij de huisarts voor de heenvlucht maar zou geen dosis meenemen voor de terugvlucht ivm de strenge wetten in Singapore. Je kan daar niet een paar temazepam mee naar toe nemen zeg maar, ook niet met een medicijnrapport.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2520

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 29 Jan 2017 17:16

Re: Vliegangst

Ik volg ;-)
As zomer gaan we naar de vs vliegen. Incl overstap ( en wacht) tijd een reis van bijna 17h. Ik zie er nu al tegenop. Ik heb van de vorige reis nog ergens pilletjes als het goed is ;-)
Volgende

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron