Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Lang op reis - tips en ervaringen

<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 20 Dec 2015 17:23

Lang op reis - tips en ervaringen

Hoi!

Ik ga van 3 Maart tot 9 Augustus naar Australië en Nieuw-Zeeland en vroeg me af of er nog mensen tips,tricks, do's, don't etc hebben voor zo'n lange reis.
Ik ben nog nooit langer dan 3 weken weg geweest en merk dat er heel wat bij komt kijken. verzekeringen, internationaal rijbewijs, visum etc etc.

Ik zie soms door de bomen het bos niet meer.
Dus wat zijn dingen die ik écht niet moet vergeten te regelen? wat hebben jullie meegenomen op een lange reis wat overbodig was? of wat heb je juist gemist onderweg?

Ik ben nieuwsgierig naar alles!
<<

Anoniem205

Bericht 20 Dec 2015 18:22

Re: Lang op reis - tips en ervaringen

1. Genieten :)
<<

Anoniem170

Bericht 20 Dec 2015 19:53

hey, heb je je ticket al geboekt? Ik zag namelijk echt een mega goedkoop ticket voor die kant op ;)

Ik ben nu ook een begin aan het maken met dingen gaan regelen, heb gisteren reisverzekering uitgezocht. Ik kwam uiteindelijk uit bij Interpolis via Rabobank (krijg je 25% korting als je Rabo klant bent) en via ABN Amro (alleen moet je daar dan wel klant van zijn en ben ik niet).
Beide verzekeringen kan je langer dan half jaar verzekeren, scheelt je zoveel premie dan met sommige speciale lang op reis verzekeringen.
Blijf je je huis in NL aanhouden? Denk er dan aan dat je je g/w/l op leegstandstarief zet en alle abonnementen opzegt. Kabel, internet bijv.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 21 Dec 2015 10:26

Als je een credit card hebt (wat ik vind dat je eigenlijk sowieso wel moet hebben op zo'n verre reis): Zorg dat je iets van makkelijk bij je credit card online kunt. Bij de ABN Amro moet je dit bijvoorbeeld van te voren activeren. Zo kun je heel gemakkelijk inzicht krijgen in je uitgaven, ook als je ver weg bent.

En dat je pinpas op buiten Europa staat, moet je ook aanvragen bij sommige banken.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem173

Bericht 21 Dec 2015 10:55

Bedenk goed hoe je je foto's backupt. Mijn camera is ooit aa het einde van een reis gestolen weg 6 weken foto's zo zonde! Dus ik zou ze sowieso eens in de zoveel tijd uploaden op een cloud
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 22 Dec 2015 01:19

Bedankt voor jullie reacties

@Oreo, dat is de beste tip die ik kan krijgen! Ik ben ook heeeel erg van plan om te gaan genieten, als het eerst maar eens zover is en ik in het vliegtuig zit. Dit wordt écht de reis van mijn leven! (hoop ik)

@Roos, vliegtickets heb ik al geboekt, evengoed bedankt!
Wat de verzekering betreft; Ik heb de meest uitgebreide reisverzekering van ABN AMRO, maar twijfel alsnog of dat wel alles goed genoeg dekt. Ik hoor iedereen over Allianz verzekeringen... dus ik moet van de week even mijn afgesloten verzekering goed doornemen en kijken of alles echt gedekt is, ook omdat ik daar wil gaan werken onderweg.
Waar ga jij heen op reis dan?

@Marin, bedankt voor de tip over de credit card. Ik heb er eentje inmiddels, maar weet niet of en hoe ik er makkelijk bij kan, dus dat ga ik meteen even uitzoeken. Meteen nog een vraag over de creditcard, ik heb nog nooit eerder een creditcard gehad, dus heb er weinig verstand van. Ik heb mijn hostel geboekt met de card en kreeg nu een rekening hiervan thuis met het verzoek binnen 4 weken te betalen. Hoe gaat dit als ik op reis ben? Want dan kunnen ze leuk een rekening naar mijn huis sturen, maar die zie ik dan natuurlijk niet... moet je dan je creditcardmaatschappij op de hoogte stellen van het feit dat je op reis bent ofzo?

@AM, ik heb onlangs een nieuwe camera gekocht met wifi. Hoop dus dat ik daarmee makkelijk de foto's meteen in de cloud kan opslaan.

Iemand nog tips hoe ik in godsnaam 5,5 maand aan spullen in mijn backpack ga krijgen?? ... als ik nou 5,5 maand naar een plek met 1 klimaat ga, is het nog te doen, maar nu kan ik van alles tegenkomen. Van hitte, tot sneeuw, tot regen... ik vind het zo lastig!

Andere tips zijn ook welkom, misschien zijn er wel meer mensen die hier wat aan hebben
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 22 Dec 2015 06:32

Als je gaat werken hier in Oz heb je een tax file nummer nodig. Dat duurt ongeveer een week en je hebt een adres nodig waar je het heen laat sturen. Dus ik zou in elk geval even een plek zoeken waar je even gaat verblijven (maar je hebt al wat geboekt dus?). Ook moet je zorgen dat je genoeg geld op je rekening hebt en hier even een printje van maakt als bewijs. Ook willen ze graag return ticket zien.

Wat betreft verzekeringen: je kunt hier een medicare card aanvragen, daar heb je recht op als Nederlander. Deze vergoedt gewone dokterskosten als je eens een keelontsteking krijgt ofzo. Het vergoedt geen medicatie of tandarts maar het is wel makkelijk. Gewoon even medicare kantoor inlopen en je hebt hem zo. Ook hier even bankrekening openen, dan wordt je salaris daar gestort.

Niet overdreven doen met spullen, zoveel heb je niet nodig. Een lekker vest die je al in het vliegtuig aandoet en een grote pasminasjaal gaat je door veel temperaturen helpen. Paar slippers en paar goede instappers is prima genoeg voor schoenen. Je merkt vanzelf dat je toch telkens hetzelfde aanhebt. Weet wel dat je in Sydney niet met sportschoenen of afgeknipte spijkerbroek een uitgaansgelegenheid inkomt, dus neem ook even wat netjes mee.

Wat betreft je creditcard, ik weet niet of ze een app hebben in Nederland zoals ik heb. Maar ik zit bij ANZ bank en mijn gewone rekening, spaarrekening en creditcard zitten allemaal onder elkaar in dezelfde app. Ik kan met 1 inlogcode in alle 3 de overzichten en zie dus wanneer en hoeveel ik mijn creditcard gebruikt heb en maak dan vanuit die app dat missende geld over van mijn gewone rekening naar mijn creditcard om het weer op nul te krijgen. Doe ik wekelijks. Mega handig. Ik gebruik mijn creditcard echt voor alles (punten verzamelen).

Je gaat naar de 'no worries' landen he, hier is niks een probleem.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 22 Dec 2015 10:13

JaneDoe schreef:
Iemand nog tips hoe ik in godsnaam 5,5 maand aan spullen in mijn backpack ga krijgen?? ... als ik nou 5,5 maand naar een plek met 1 klimaat ga, is het nog te doen, maar nu kan ik van alles tegenkomen. Van hitte, tot sneeuw, tot regen... ik vind het zo lastig!

Haha hier moest ik even om lachen. Je hoeft niet voor 5,5 maand aan spullen in je backpack te stoppen he :wink: Misschien voor een weekje :p Je kan namelijk ... wait for it .... Wassen! :dance: :ja: :dance:

twee lange broeken, 1 korte broek, 1 jurkje, 1 paar slipper, 1 paar goede loopschoenen, 1 paar ballarinas (optie, had ik niet eens mee) en 2 topjes met korte mouwen, 1 met lange mouwen, 1 trui, 1 weggooi poncho, 1 windjas, 1 paar handschoenen, 1 bikini en u bent gereed voor alle windstreken! Shampoo kan je daar kopen en als het nodig is ook een sjaal, heb je gelijk een mooi souvernier :ja:
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 22 Dec 2015 10:44

JaneDoe schreef:@Marin, bedankt voor de tip over de credit card. Ik heb er eentje inmiddels, maar weet niet of en hoe ik er makkelijk bij kan, dus dat ga ik meteen even uitzoeken. Meteen nog een vraag over de creditcard, ik heb nog nooit eerder een creditcard gehad, dus heb er weinig verstand van. Ik heb mijn hostel geboekt met de card en kreeg nu een rekening hiervan thuis met het verzoek binnen 4 weken te betalen. Hoe gaat dit als ik op reis ben? Want dan kunnen ze leuk een rekening naar mijn huis sturen, maar die zie ik dan natuurlijk niet... moet je dan je creditcardmaatschappij op de hoogte stellen van het feit dat je op reis bent ofzo?

Wat een vreemde gang van zaken, een rekening voor een hotel via de post voor betaling met credit card? Dat heb ik nog nooit gehad. Waar heb je de CC? Via ABN Amro bij ICS? Omdat ik je ook hoorde over de ABN Amro verzekering.. Als je een CC via hen hebt, heb je dezelfde als ik en kan ik je makkelijk het advies geven om je via abnamro.nl in te schrijven voor credit card online. Dan heb je altijd en overal digitaal inzicht op je CC uitgaven. Het werkt geloof ik niet met een app, maar wel via de website. Dat kan je dus ook gerust openen op je mobiel/tablet en waar je ook maar een desktop computer vindt (internetcafé's, bestaan die nog? Anders is de bieb ook altijd een goede optie. Ik kom graag in de bieb in het buitenland, laatst uren lekker gelezen in de bieb in Birmingham, immers is het gratis).

Anyway, zorg dat je dus online overzicht hebt. En betreft zo'n brief. Ik neem aan dat je gewoon met je CC zult betalen bij het hotel/hostel/restaurant/waar je ook maar uitgeeft zelf. Of direct via internet ergens. Maar wat hotels wel vaak doen is een soort block op je CC zetten, of ze hebben alleen je CC nummer nodig als je online reserveert als wijze van reservering. Dan schrijven ze nog niets af. Het is in het buitenland veel gebruikelijker om met CC te betalen, dus je kunt vast overal met CC betalen en anders vast wel geld pinnen (alleen in de binnenlanden van Australie weet ik dat niet maar vast wel in plaatsjes).

En betreft die brief die je nu hebt ontvangen, zou ik even mailen of bellen en vragen wat ze bedoelen. Hoe ze dat voor zich zien met die betaling.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 22 Dec 2015 12:51

@Marin, ja het was gewoon een rekening. Ik heb geboekt via booking.com, mijn CC nummer op moeten geven en (dacht ik) pas betalen in het hostel. Nu kreeg ik dus van ICS (via ABN inderdaad) een rekening met als uiterste betaaldatum volgende week ofzo. Hoe gaat dat normaal met een creditcard met betalen dan?
Bedankt voor je tip over CC online, dat ga ik even regelen.

@Tabbie :razz: :razz: je snapt hoe ik hem bedoelde he haha! Natuurlijk kan ik wassen, maar ik vond thailand 3 weken zo makkelijk, omdat je alleen tropische hitte van 35 graden had en niets anders. Toen had ik inderdaad een superlichte backpack met wat jurkjes,bikini's, paar slippers en klaar. Maar nu vind ik het toch wat lastiger...

@Marsy, thanks voor alle tips, jij kunt het weten he,als dutch aussie :) tax file nr kun je toch pas regelen als je in australië bent? En kun je dat gewoon naar het hostel laten sturen dan? Duurt een week.... dat wordt even lastig, want ik ben 1 week in Melbourne en vlieg dan alweer naar NZ.... misschien dat ik hem dan pas aanvraag na NZ, als ik in Sydney ben. die eerste week in Melbourne en maand in NZ ben ik toch niet van plan om te gaan werken. Misschien WWOOF-en, maar daar heb ik (geloof ik) geen tax file nr voor nodig.
Medicare - heb je enig idee wat de kosten daarvan zijn? Ik begreep ook dat je Nederlandse zorgverzekering vervalt op het moment dat je in Australië gaat werken?
Bedankt voor de tip over uitgaan in Sydney, doe ik ook even iets netters in mn tas (help, past dat erbij? :laughcry: )
En Australische bankrekening, maakt het nog uit welke bank? en kan ik dan in 1x makkelijk mijn geld van mn NL rekening naar die Australische rekening storten? Want dat scheelt een hoop transactiekoste met pinnen elke keer denk ik...

Misschien he, moet ik je gewoon even een PM sturen van de week met al deze vragen, als je dat goed vind....?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 22 Dec 2015 12:57

Dat snap ik dan ook niet, vreemde gang van zaken. Normaal betaal je dan pas bij aankomst of vertrek. Ik zou even contact opnemen met het hostel. Misschien willen ze een aanbetaling of wellicht inderdaad het gehele bedrag, maar dan moet je misschien even je CC gegevens over de telefoon geven. Niet in een email zetten in elk geval!
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Bericht 22 Dec 2015 13:04

Even snel een berichtje onder dit account. Ik zou je bank - waar je je CC bij hebt - wel op de hoogte stellen dat je voor die bepaalde tijd in het buitenland bent.

Zelf nooit problemen mee gehad met mijn CC gebruik in het buitenland, maar afgelopen vakantie is mijn CC geblokkeerd omdat ze het verdacht vonden dat ik meerdere transacties deed in het buiteland. Uit voorzorg geblokkeerd, maar ik stond dus zonder CC in een taxi. Dus ik ga het voortaan wel melden :) Dat adviseerde die mevrouw ook die ik dus aan de lijn had.

Veel plezier alvast!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 22 Dec 2015 13:12

Haha, gelukkig maar dat je ook weet dat je kan wassen :p

Ik vond het zelf heel makkelijk toen ik weg ging naar argentinie en daar ook van hitte in sneeuw terecht kwam. Maar ik heb tijdens de sneeuw een winterjas geleend van mijn host en tussen de watervallen kwam ik erachter dat ik mijn bikini helemaal niet had ingepakt.. dus toen heb ik nog wel even een topje gekocht om de hitte te overleven. En dat vind ik nog steeds een top souvenier en nuttig ook :ja: Nee, met een paar kledingstukken red je het echt wel hoor.
<<

Anoniem170

Bericht 22 Dec 2015 19:24

Volgend jaar (denk dat het wel mei/juni zal worden ivm geld) wil ik heel graag naar Zuid-Oost Azie en Nieuw Zeeland. Ben nu ook al begonnen met dingen uit te zoeken, vandaar :) Heb je trouwens al je internationale rijbewijs aangevraagd voor Nieuw Zeeland? Misschien is dat ook wel nodig voor Australie trouwens.
Van die CC vind ik ook een vreemd verhaal.. Ik maakte meestal reservering en dan inderdaad betalen bij aankomst, of al via de website een gedeelte boeken. Maar echt nog nooit gehad dat ik dan een rekening thuiskreeg.
Wat voor camera heb je? In januari zijn weer btw vrije weken en wilde dan alvast eentje aanschaffen. Denk dat een systeemcamera het beste is in mijn geval (geen ervaring met fotograferen, moet niet te groot zijn, mooie fotos).
Nu is m'n oog gevallen op 1 van deze 3:

http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_so ... 06587.html
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_ni ... 98449.html
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_pa ... 84189.html

Marin, kan jij me adviseren welke het beste zou zijn? Of heb je misschien wel een andere optie? Mijn budget ligt max op 450 euro.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Bericht 22 Dec 2015 19:38

Wij hebben die Sony, maar dan een nieuwere versie, de A5100. Die bevalt ons erg goed, Roos!

Verder geen tips voor jou, Janedoe. Veel plezier, geniet er van!!
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 22 Dec 2015 23:44

Je mag me altijd pm'en natuurlijk! Help graag. Weet alleen niet veel van Nieuw Zeeland.

Tax file number kun je inderdaad hier pas aanvragen, maar zonder kom je nergens aan het werk, behalve als ze je zwart willen hebben (cash in hand heet dat hier). Je mag het ook naar mij laten sturen of je spreekt af met het hostel dat je het komt ophalen (even mailtje, ze zijn er wel mee bekend). Ook moet je even bedenken wat voor werk je wilt gaan doen. Als je in de horeca wilt zul je een RSA moeten halen als je met alcohol in aanraken komt, anders mag je het niet verkopen of brengen als serveerster. Dat duurt een dag en is eigenlijk best interessant maar kost wel $150 ongeveer. Je kunt ook ervoor kiezen om Barista te worden (zonder Barista cursus mag je hier nergens koffie maken), dat is wel weer aantrekkelijk om je aan te nemen (en ook weer interessant). Je mag maar 3 of 6 maanden bij 1 werkgever werken, dus je kunt zeer waarschijnlijk niet in je eigen beroep aan het werk.

Voor wwoofen heb je geen taxfile nodig, want het is alleen nodig als je geld verdiend en dus belasting (tax) betaald, wwoofen is vrijwilligerswerk tegen inwoning. Medicare is gratis :P Ik weet niks dat je verzekering vervalt als je aan het werk gaat.. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Bel even met je verzekeraar.

Nee, maakt niet uit welke bank, je loopt gewoon de eerste de beste binnen met je paspoort en je hebt een rekening. Ik zit bij ANZ, ben ik erg tevreden over. Ik zou het geld gewoon zoveel mogelijk opnemen en dan een storting doen op je Aussie rekening, overmaken kost ook weer geld.

En wat betreft je koffer, echt, luister naar de tips hier. Je hebt echt niet zoveel nodig. Combineer zoveel je kunt. Niet 5 paar schoenen maar gewoon een paar leuke zwarte flatjes en een paar dichte schoenen. Sydney is geweldig qua mode, je kunt hier vanalles kopen (ok, wel duur, maar hey).
Afbeelding
Afbeelding
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 23 Dec 2015 01:29

Ik ga je na de feestdagen even een PM sturen Marsy, bedankt voor al je tips tot nu toe! :thumbup: :thumbup:

Van de week even naar de ANWB voor mn internationale rijbewijs, al ben ik eigenlijk niet van plan om een auto te gaan kopen... maar je weet maar nooit, kan het beter wel mee hebben.

Begin Januari lekker even 2 weken vrij en alle tijd om me in alle rust echt even voor te bereiden, nu nog even druk met werken enzo, ook met de feestdagen helaas...

Roos jouw reis klinkt ook erg leuk!! Weet je al welke landen in Azië je wilt gaan bezoeken? Of ligt er nog niks vast?
<<

Anoniem170

Bericht 23 Dec 2015 17:59

Ik wil gaan beginnen in Thailand, en dan de landen Cambodja,Vietnam,Laos, Indonesië. Maar hoe ik het ga doen moet ik nog even bekijken :)
Qua verzekering, ik zou goed kijken wat er vanuit je zorgverzekering vergoed wordt. Een aanvullende verzekering zou ik sowieso doen, omdat je ipv 100% marktconform NL tarief dan 200% krijgt.
Vanaf daar zou ik dan goed kijken naar wat je nog nodig hebt qua reisverzekering. Zou vooral ook goed letten op eigen risico etc. Die jij noemt heb ik idd ook gezien, maar vond het te duur. Maar als je 26 of jonger bent krijg je flinke korting zag ik dus dan kan het wel weer aantrekkelijke premie zijn.

Terug naar Reizen & vakanties