Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Eerste keer vliegen, tips?

<<

Anoniem149

Bericht 20 Nov 2015 14:45

Eerste keer vliegen, tips?

Ik ga volgende week voor de eerste keer vliegen, vind het nu al eng! Iemand tips om de vlucht toch zo 'draaglijk' mogelijk te maken?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 20 Nov 2015 15:02

Re: Eerste keer vliegen, tips?

Wat spannend voor je! Vliegen zelf is niks aan, maar ik kan me voorstellen dat het best wel spannend is zeker voor een eerste keer.

Ik zou zorgen dat je alles goed georganiseerd hebt. Maak een mapje met daarin je paspoort en je ticket uitgeprint (al hoeft dat niet persé, maar zeker als je niet zo vaak vliegt, kan dat wel geruststellen). Let op: Je ticket hoef je niet persé uitgeprint te hebben om in te kunnen checken. Je instapkaart (boarding pass) moet je wél altijd uitgeprint hebben, of een mobiele versie van hebben. Zorg dat je daar makkelijk bij kunt in je handtas (en eventueel later als je op je bestemming bent, juist makkelijk ver weg kan stoppen qua veiligheid). Het meest vervelende van vliegen vind ik de stress op de luchthaven. Ik ben nooit gestresst, behalve als ik dingen niet kan vinden of in m'n tas moet lopen graaien bij de security. Daar krijg ik het bloedheet van en dan sta ik met m'n jas over m'n arm, tas in één hand, graaiend naar paspoort en laptop/tablet, terwijl ik ook al het zakje met vloeistoffen vast heb en ook nog m'n riem uit moet doen. Dat vind ik een rotmoment. Daarom kan je het beste proberen die dingen lekker bovenop in je handbagage te leggen.

- Paspoort & ticket en/of instapkaart
- Een doorzichtig zakje met vloeistoffen
- Tablet of laptop & telefoon

Die dingen moet je snel bij kunnen in je handbagage.

Vlieg je vanaf Schiphol? Maak je dan geen zorgen over de grootte van de luchthaven. Dit is één van 's werelds duidelijkste en overzichtelijkste luchthavens. Zorg dat je goed weet bij welke vertrekhal je moet zijn (Schiphol heeft vier vertrekhallen, maar geen terminals, dus je hoeft niet heen en weer met een metro ofzo) en alles is op loopafstand en duidelijk aangegeven. Na de security en douane staan er overal bordjes met richtingen voor de gates, en er staat zelfs op digitale bordjes aangegeven hoelang het lopen is naar de gate.

Ik zelf neem altijd een leeg flesje water mee die ik dan na de security bij een wc (bij de gate of de tax free shops) vul met water. Zo heb ik toch water bij me aan boord, dat vind ik wel fijn.

Afhankelijk van hoe lang je vliegt, krijg je wel een maaltijd of een snack en iets te drinken. Let op dat bij verre reizen en bij duurdere luchtvaartmaatschappijen dit gratis is, maar neem je een kortere vlucht met een lowcostmaatschappij zul je hiervoor moeten betalen. Vaak kan dit alleen met cash of credit card.

Heb je al een stoel gekozen? Kun je dit doen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt? Misschien is dat handig om nu alvast te regelen. Ook zou ik kijken naar je incheckmogelijkheden of dit alvast online kan.

Qua vliegen verder heb ik niet echt tips. Ik vind het lastig te bedenken wat eng zou kunnen zijn omdat ik dat zelf totaal niet heb. Ik denk dat elk geluidje of beweginkje wel eng kan zijn, maar probeer te bedenken dat het er bij hoort.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust :)

Oh enne ik ben benieuwd waar je naar toe gaat!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem173

Bericht 20 Nov 2015 15:13

Je mag je telefoon op vliegtuigstand gewoon gebruiken dus zorg dat je een
lekker muziekje meehebt.

Ik gebruik altijd oxazepam 10 mg voor het vliegen want ik vind vooral het opstijgen heel erg eng. Werkt perfect. Maar ik zou daar niet gelijk mee beginnen als je nog nooit gevlogen hebt. Dan ben je gelijk afhankelijk terwijl het mss niet nodig is.

Afhankelijk van de lengte van je vlucht kun je ook een kussentje of nekkraag meenemen. Handig als je wilt slapen. Ik heb altijd paracetamol bij me in de handbagage mocht je hoofdpijn krijgen.

Sowieso alle medicijnen in je handbagage.
<<

Anoniem149

Bericht 20 Nov 2015 15:18

Super bedankt voor je uitgebreide antwoord Marin!

We vliegen vanaf Eindhoven. Daar ben ik afgelopen zomer nog geweest om vliegtuigen te kijken met mijn neefje, dus weet een beetje hoe het eruit ziet. Inchecken gaan we inderdaad online doen, kan dacht ik nu al dus gaan we even naar kijken. Ik heb eigenlijk geen idee of we een stoel kunnen kiezen, zien we dat bij het inchecken of moet ik dat zelf nog even uitzoeken? Nou ja, daar kom ik wel achter.

De tips van wat ik bovenaan moet houden bij de handbagage is fijn, dank je! Daar had ik dus echt nooit over nagedacht haha. Wilde inderdaad alles uitprinten, al is het maar voor mijn eigen gevoel dat ik alles bij me heb. Hen/had geen idee hoe dat allemaal in zijn werk ging.

Weet je wat het stomme is? We gaan naar Krakau, dat is echt nog geen 2 uur vliegen of zo en ik kan me er nu al druk om maken! Haha, vind het eigenlijk best stom.

Deze zin snap ik niet zo goed; 'Zorg dat je daar makkelijk bij kunt in je handtas (en eventueel later als je op je bestemming bent, juist makkelijk ver weg kan stoppen qua veiligheid).' Hoezo qua veiligheid als ik op mijn bestemming ben? Ben echt een leek wat dit betreft, sorry.
<<

Anoniem149

Bericht 20 Nov 2015 15:20

AM jij ook bedankt voor je reactie. Ik slik sowieso P.aroxetine, dus wil eigenlijk niet iets slikken voor de angst. De muziektip is wel handig, al luister ik bijna over muziek dus dat komt wel goed.

Is misschien iets van oordopjes voor het opstijgen en dalen handig? Ik heb best snel last van mijn oren namelijk.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 20 Nov 2015 15:25

Elize schreef:
Deze zin snap ik niet zo goed; 'Zorg dat je daar makkelijk bij kunt in je handtas (en eventueel later als je op je bestemming bent, juist makkelijk ver weg kan stoppen qua veiligheid).' Hoezo qua veiligheid als ik op mijn bestemming ben? Ben echt een leek wat dit betreft, sorry.

Op plaats van bestemming (Krakau in jouw geval) is het niet verstandig om je paspoort en portemonnee etc bovenin je handtas te hebben. Als ze dan iets jatten, dan graaien ze direct raak. Daarom zorg ik altijd dat ik tijdens het reizen makkelijk bij m'n belangrijke spullen kan, maar eenmaal op plaats van bestemming, wil ik dat juist een beetje veilig onderin m'n tas weg kunnen stoppen. Snap je?

Verder: Fijn dat je wat aan de tips hebt. Eindhoven is natuurlijk een kleine luchthaven dus dat wijst zich verder vanzelf. Je kunt je stoel sowieso wel tijdens het online inchecken selecteren, maar bij sommige maatschappijen ook al van te voren als je inlogt met je boekingscode. Kun je alvast proberen als dat je wat gerust stelt.

Voor iemand die nog nooit gevlogen heeft, is het misschien fijn om aan het raam te zitten. Maar daar kan ik dus slecht over oordelen. Ik zit zelf juist altijd liever aan het gangpad omdat ik tienduizendmiljoen keer moet plassen. Maar als ik naast m'n man zit is hij langer, dus moet ik wel aan het raam (of in het midden).

Ik heb zelf ook heel snel last van m'n oren maar heb er gek genoeg met vliegen weinig last van. Ik zou geen oordopjes gebruiken, maar wel iets van een kauwgompje bij de hand hebben. Het gaat er om dat je oren moeten kunnen klaren. Met oordopjes in gaat dat lastiger denk ik.
<<

Anoniem149

Bericht 20 Nov 2015 15:35

Ja het is duidelijk nu. Op die manier had ik het nog niet bekeken, dank je.

Geen oordopjes dus. Wist het niet zeker, maar wat je erover zegt klinkt logisch dus doe ik het niet. Kauwgom heb ik standaard bij me.

Ik ga eens kijken of het me lukt met de stoelen.
<<

Anoniem149

Bericht 20 Nov 2015 15:46

In de mail die ik heb gekregen staat dat er stoelen zijn gereserveerd, als ik het goed bekeken heb.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 20 Nov 2015 15:47

Fijn! Goede reis gewenst alvast!
<<

Anoniem173

Bericht 20 Nov 2015 15:48

Als je in-ear oordopjes hebt van je koptelefoon heb je gelijk oordopjes voor het stijgen en landen ;).

Als je merkt dat je angstig wordt als je instapt (gezien je medicatie) kun je dit ook aangeven aan de bemanning. Dan zijn ze iig op de hoogte.
<<

Anoniem149

Bericht 20 Nov 2015 15:57

Dank je wel Marin!

AM, slim van die oordopjes inderdaad, haha. En die tip ga ik ook meenemen, dank je. Hoop dat het niet nodig is.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 21 Nov 2015 22:08

Als je bij het stijgen al merkt dat je last hebt van je oren moet je zeker aan een stewardess vragen of je voor het landen 2 bekertjes met warme watten mag. Dit zet je op je oren en dan heb je absoluut geen last meer. Je ziet er alleen uit als een debiel, dat wel.

Mijn eerste keer vliegen vond ik ook zo eng! Ik dacht dat ik in die slurf waar je staat te wachten flauw zou vallen. Uiteindelijk viel het hartstikke mee. Ik vind het vooral heel erg saai. Je zit maar wat te zitten en je hebt niks om naar te kijken.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Anoniem187

Bericht 21 Nov 2015 22:28

Belangrijkste tip: vooral niet te druk maken! Echt, het valt je straks 100% mee. Zorg dat je je ID, pinpas en tickets hebt, dan komt het altijd goed.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Nov 2015 09:31

Veel plezier! Vliegen vanaf Eindhoven is heel simpel aangezien je weinig keuze hebt in welke rij je boarden kan. Gewoon aansluiten en instappen. Spreekt eigenlijk voor zich. Vliegen is best saai eigenlijk, zorg dus dat je bij het raampje zit. :D
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Nov 2015 11:12

Mijn eerste keer vliegen was van Amsterdam naar Dublin, ik vond het ook mega spannend. Ik zou zorgen dat je iets te lezen hebt oid, dat vind ik zelf wel prettiger. Ik heb ook weleens geslapen in het vliegtuig omdat we zo ontzettend vroeg op moesten, dat vond ik ook wel fijn :)

Verder nemen wij altijd kauwgom of muntsnoepjes mee voor in het vliegtuig, deze nemen we in bij het opstijgen en landen (helpt tegen de luchtdruk anders doet het een beetje pijn in je oren).

Heel veel plezier alvast, geniet ervan! Krakau is zo mooi, ik wil wel mee! Ik weet dat je ook een bezoek aan Auschwitz hebt gepland. Vond het heel erg heftig maar ik vind wel dat iedereen Auschwitz zou moeten bezoeken.
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 22 Nov 2015 12:36

Als je snel last hebt van je oren (bv. als je in berglandschap rijdt), dan zou ik dus wel van die oordopjes kopen. En dan wel van die speciale, niet gewoon oortjes van je telefoon of zo. Ik had altijd heel veel last (ik heb het in de auto al bij minibergjes, dus bij mij is het wel heel erg ook), maar die dopjes in combi met kauwgom kauwen helpen bij mij super, sinds ik dat doe heb ik 0,0 last meer. Alleen kauwgom werkt bij mij helemaal niet overigens.
En verder, maak je niet te veel druk, het is maar een klein stukje. Je hebt nog nooit gevolgen, dus wie weet vind je het helemaal niet eng maar juist heel leuk. Tip van Marin van het flesje water doe ik ook altijd. En ik zou ook gewoon zorgen dat je iets te eten bij je hebt. Ik gok maar zo dat je met een budgetmaatschappij vliegt, dus je kunt heus wel wat kopen, maar ik heb altijd liever zelf wat bij me. Het is niet ver, dus iets kleins is vast genoeg. En iets te doen is ook wel fijn, tijdschrift, spelletje op je telefoon of tablet oid.
<<

Anoniem149

Bericht 22 Nov 2015 16:34

Spencer, bedankt voor de tip van de bekertjes met watten. Ik neem sowieso ook wat te lezen of zo mee en muziek, en we vertrekken vroeg en moeten dus nog vroeger daar zijn, dus misschien als ik het niet te spannend vind dat ik lekker ga slapen.

SoGood, dank je wel! We hebben geen stoelkeuze kunnen doen, dus op dat plekje bij het raam moet ik maar hopen haha.

Serendipity, dank je wel. Alles ligt klaar in een mapje!

kerel, ik denk dat je je dan inderdaad vergist. Lees het topic van Lauren over Krakau maar eens door :wink:

Lauren, ik ga je topics nog eens doorlezen voor we vertrekken. We gaan inderdaad ook een dag naar Auschwitz, ben echt zo benieuwd. En je mag mee hoor! Misschien kunnen we nog een ticket bij boeken haha.

Mizz_S, over de oordopjes zijn we weer aan het nadenken. Mijn vader heeft namelijk ook snel last van zijn oren dus misschien dat we ze toch aanschaffen, just in case. We vliegen met Ryanair, dat is geen budgetmaatschappij toch? In ieder geval ook bedankt voor de tips, ik neem alles mee.

Heb net ingecheckt voor de heen- en terugreis, + boardingpasses uitgeprint. Alles bij elkaar in een mapje gedaan zodat we alles bij elkaar hebben. Ook al vind ik het spannend, ik heb er zo'n zin in!
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 22 Nov 2015 16:49

Ryan air is juist de ultieme budgetmaatschappij. Verwacht dus maar niet te veel van de service, en neem lekker zelf eten mee en oordopjes. En zorg dat je handbagage aan alle eisen voldoet, want daar kunnen ze echt moeilijk over doen.
<<

Anoniem149

Bericht 22 Nov 2015 16:52

Oh haha, zo bekend ben ik er nou mee. Mag je eten gewoon meenemen in je handbagage?
<<

Anoniem170

Bericht 22 Nov 2015 19:01

In het vliegtuig kan het best koud worden, en ook omdat je constant stilzit.
Ik doe altijd een joggingbroek aan, een shirtje en dan een lekker warm vest. En neem ook altijd dikke sokken mee, krijg altijd koude voeten in vliegtuig :)
Ja eten mag je meenemen!
Neem zelf altijd iets van sultana of liga mee.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 22 Nov 2015 19:16

Ryanair is idd de ultieme budget luchtvaartmaatschappij. Prima vluchten hoor maar zelfs voor ademhalen moet je al betalen lijkt soms wel. Reken er gewoon op dat alles wat je extra wilt, geld kost.

Goede vlucht en veel plezier! Komt vast allemaal goed!
<<

Anoniem149

Bericht 23 Nov 2015 17:56

Ik ben echt zo dom! Had mijn vaders naam verkeerd vermeld, 2 letters vergeten. Ik helemaal in de stress, Ryanair bellen maar dat is allemaal in Engels en ik ben al geen bel held dus dat werd 'm niet. Heb ik zitten chatten met een dame die het gelukkig heeft geregeld voor me. Ik heb zitten zweten hier thuis als een gek, zag mijn vakantie al in het water vallen of een flinke rekening voor het wijzigen aankomen. Ik kan er niet over uit dat ik zo dom was, echt stress all over hier net!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 23 Nov 2015 18:40

En je hoefde er niet voor te betalen? Das ook voor t eerst bij Ryanair!
Gelukkig kwam je er achter!
<<

Anoniem149

Bericht 23 Nov 2015 18:51

Nee ze heeft het niet over betalen gehad. Zag het al aankomen.. Gelukkig kwam ik er op tijd achter inderdaad, werd vanmorgen wakker en dacht ineens; volgens mij klopt er iets niet. Maar tis geregeld dus kan gewoon weg donderdag.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 23 Nov 2015 19:13

Wow dat is wel fijn dan. Ze staan er om bekend om echt een godsvermogen te vragen voor dat soort dingen. Fijn!
Volgende

Terug naar Reizen & vakanties