Hoi JaneDoe, ik woon intussen alweer een aantal jaar in Sydney. Wat tickets betreft zou ik 2 kopen, behalve als je een hele goede deal kunt krijgen. Ik doe het 'altijd' zo en blijf dan ook nog 1 a 2 dagen in een Aziatische stad om mezelf even te verwennen qua pedicures en massages (meestal Bangkok dus), het breekt de reis lekker en het is goedkoper.
Ik kijk altijd naar routes vanaf Londen, Amsterdam, Dusseldorf of Oslo (en daar met een goedkope Transavia of Ryanair ticket naartoe) naar Bangkok, Singapore of Kuala Lumpur. En vanaf daar met Aisasia, Scoot of Jetstar naar Sydney terug.
Februari is een goede tijd om te komen. De zomervakantie duurt tot eind januari en dan is het overal druk en vol. Het is nog steeds heerlijk weer dan (wij trouwen de 13e) en het wordt pas echt voelbaar kouder in april (en dan 's avonds), dan gaat het ook weer veel regenen. Melbourne - Sydney is wel mooi, maar wil je een auto huren dan en dan kamperen? Zo ver is het namelijk ook weer niet (18 uren ofzo).
Ik zou als ik jou was eerst vanuit Melbourne de Great Ocean Rd doen, dat is richting Adelaide. Dat is maar een paar uur van Melbourne en is prachtig, daar kun je ook Koala's zien aan de zijkant van de weg. Je kunt het zelf doen, in een hostel wat mensen vinden en een auto huren (kan wel in 1 dag, ik zou het in 2 of 3 doen en ook weer terug rijden) of met een tour. En dan richting Sydney via de kust (als je langs Pretty/Pebbly beach komt - daar gaan we trouwen
Dit kun je allemaal wel in een week realiseren. Melbourne is mooie stad maar de stranden zijn 10x keer niks, dus ik zou lekker je jetlag overkomen door 2 dagen in de stad rond te kijken, dan de Great Ocean Rd, dan richting Sydney, wat mooie strandjes onderweg pakken, paar dagen Sydney en dan wegvliegen. Dan heb je een leuk stukje Oz gezien.
Ik heb zelf 7 jaar geleden mijn backpackers jaar gedaan hier en ik reisde veel met de Greyhound, prima bussen. Dus ik kan je zowel backpackers als local tips geven voor Australie en Sydney. Spannend en heeeeel leuk!