Wat spannend voor je! Vliegen zelf is niks aan, maar ik kan me voorstellen dat het best wel spannend is zeker voor een eerste keer.
Ik zou zorgen dat je alles goed georganiseerd hebt. Maak een mapje met daarin je paspoort en je ticket uitgeprint (al hoeft dat niet persé, maar zeker als je niet zo vaak vliegt, kan dat wel geruststellen). Let op: Je ticket hoef je niet persé uitgeprint te hebben om in te kunnen checken. Je instapkaart (boarding pass) moet je wél altijd uitgeprint hebben, of een mobiele versie van hebben. Zorg dat je daar makkelijk bij kunt in je handtas (en eventueel later als je op je bestemming bent, juist makkelijk ver weg kan stoppen qua veiligheid). Het meest vervelende van vliegen vind ik de stress op de luchthaven. Ik ben nooit gestresst, behalve als ik dingen niet kan vinden of in m'n tas moet lopen graaien bij de security. Daar krijg ik het bloedheet van en dan sta ik met m'n jas over m'n arm, tas in één hand, graaiend naar paspoort en laptop/tablet, terwijl ik ook al het zakje met vloeistoffen vast heb en ook nog m'n riem uit moet doen. Dat vind ik een rotmoment. Daarom kan je het beste proberen die dingen lekker bovenop in je handbagage te leggen.
- Paspoort & ticket en/of instapkaart
- Een doorzichtig zakje met vloeistoffen
- Tablet of laptop & telefoon
Die dingen moet je snel bij kunnen in je handbagage.
Vlieg je vanaf Schiphol? Maak je dan geen zorgen over de grootte van de luchthaven. Dit is één van 's werelds duidelijkste en overzichtelijkste luchthavens. Zorg dat je goed weet bij welke vertrekhal je moet zijn (Schiphol heeft vier vertrekhallen, maar geen terminals, dus je hoeft niet heen en weer met een metro ofzo) en alles is op loopafstand en duidelijk aangegeven. Na de security en douane staan er overal bordjes met richtingen voor de gates, en er staat zelfs op digitale bordjes aangegeven hoelang het lopen is naar de gate.
Ik zelf neem altijd een leeg flesje water mee die ik dan na de security bij een wc (bij de gate of de tax free shops) vul met water. Zo heb ik toch water bij me aan boord, dat vind ik wel fijn.
Afhankelijk van hoe lang je vliegt, krijg je wel een maaltijd of een snack en iets te drinken. Let op dat bij verre reizen en bij duurdere luchtvaartmaatschappijen dit gratis is, maar neem je een kortere vlucht met een lowcostmaatschappij zul je hiervoor moeten betalen. Vaak kan dit alleen met cash of credit card.
Heb je al een stoel gekozen? Kun je dit doen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt? Misschien is dat handig om nu alvast te regelen. Ook zou ik kijken naar je incheckmogelijkheden of dit alvast online kan.
Qua vliegen verder heb ik niet echt tips. Ik vind het lastig te bedenken wat eng zou kunnen zijn omdat ik dat zelf totaal niet heb. Ik denk dat elk geluidje of beweginkje wel eng kan zijn, maar probeer te bedenken dat het er bij hoort.
Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust

Oh enne ik ben benieuwd waar je naar toe gaat!