Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Ingecheckte bagage kwijt

<<

Anoniem127

Bericht 12 Aug 2015 23:12

Ingecheckte bagage kwijt

Misschien dat iemand hier hiervan verstand heeft...

Mijn ingecheckte bagage is ergens in het Midden-oosten verdwenen. Heb inmiddels niet zoveel hoop meer dat het nog boven water komt.

Ik lees nu dat er binnen 5 werkdagen een PIR ingevuld had moeten worden. Ik heb direct op de luchthaven melding gemaakt en ik kan nu traceren (al valt er niets te traceren, het is nog steeds kwijt :palm: ) op www.worldtracer. aero. Heb ik dan een PIR ingediend?

En als ik ga claimen, beter bij de reisverzekering of bij de luchtvaartmaatschappij? En wat is ongeveer de vergoeding per kilo kwijtgeraakte bagage? Heb maar tien kilo ingecheckt, maar mijn mooie Nikejes zaten erin, boehoe.
<<

Anoniem193

Bericht 12 Aug 2015 23:18

Re: Ingecheckte bagage kwijt

Dat is mooi ****.
Van luchtvaart heb ik geen verstand, maar bij je reisverzekering kun je opgeven wat er in je bagage zat. Het liefst aan te tonen met bonnen. En dan krijg je dat vergoedt onder aftrek van eventuele afschrijvingen en eigen risico.
Het gaat dan niet om het aantal kilos
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 12 Aug 2015 23:22

Toen wij op huwelijksreis gingen, was onze bagage ook verloren geraakt op de plaats van bestemming. Wij hebben toen gelijk melding gemaakt op de luchthaven en hebben toen een PIR-formulier meegekregen. Dit moest ik later ook meesturen als bewijs naar de verzekering, zonder dit bewijs kon ik geen vergoeding aanvragen. Gelukkig kwam onze bagage 2 dagen later wel toe, maar uiteraard hebben wij alsnog een claim ingediend voor de gemaakte kosten. Overigens, als je op worldtracer.com je bagage kan traceren, heb je volgens mij wel een officiële melding. Heb je geen schriftelijk bewijs mee gekregen?

Ik heb zowel bij de reisverzekering als bij de luchtvaartmaatschappij geclaimd. De luchtvaarmaatschappij vertelde ons dat we onze claim bij de reisverzekering moesten indienen, al is de luchtvaartmaatschappij ons wel tegemoet gekomen met een reischeque omdat er van hun kant uit hele slechte communicatie was en ze dit op deze manier wilden rechtzetten.

Uiteindelijk dus ook bij de reisverzekering een claim ingediend, maar bij ons was het natuurlijk een ander verhaal. Onze bagage is nog wel terecht gekomen en wij werden dus vergoed voor de basisproducten/kledij die we ginder gekocht hadden in die eerste 2 dagen.

Wij hadden tijdens onze vakantie al even met de reisverzekering gebeld en via hen kregen we wel heel duidelijke uitleg, ook over de vergoeding etc.
2012 & 2016
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 12 Aug 2015 23:26

Mijn mans bagage was vorig jaar ook kwijt op de terugweg.
Aangegeven bij luchthaven. Koffer werd 3 dagen later thuis bezorgd.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem119

Bericht 13 Aug 2015 00:01

Ik heb hier op m'n werk uiteraard veel mee te maken en lees regelmatig dit soort rapporten. Een PIR (Property Irregularity Report) referentie ziet er zo uit : drie letters van de luchthaven van aankomst, twee letters van de luchtvaartmaatschappij en een paar cijfers. De PIR moet je inderdaad binnen vijf dagen op laten maken op de aankomst luchthaven. Met dit referentie nummer kun je via world tracer je bagage traceren. Ik zou ook contact opnemen met de desbetreffende luchtvaartmaatschappij waarbij de PIR is opgemaakt (mocht dat toevallig een andere luchtvaartmaatschappij zijn dan waar je mee hebt gevlogen, dien je toch te zijn bij degene Die het rapport heeft opgemaakt).

Als je dus die referentie hebt, heb je je PIR rapport opgemaakt.
Vergoeding gaat via de luchtvaartmaatschappij waar je je ticket van hebt gekocht. Vaak kun je wel 'first need items' kopen en die kun je claimen als je de bonnetjes bewaard. Daar is geen standaard bedrag voor, anything reasonable is de richtlijn. Je echte bagage kun je evt pas claimen Als je bagage echt kwijt is, maar waarschijnlijk heb Je dan ook aankoop bonnen nodig van de inhoud.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Bericht 13 Aug 2015 17:35

Ik heb geen ervaring hiermee, maar wil wel zeggen dat ik het rot voor je vindt.
Lijkt me heel vervelend om je bagage kwijt te zijn en geen idee te hebben waar je spullen zijn.
<<

Anoniem127

Bericht 13 Aug 2015 21:31

Bedankt voor alle reacties!

Marin: dat nummer heb ik inderdaad. Worden die cases op een gegeven moment altijd afgesloten of is het handig om er zelf weer even achteraan te bellen? (Omdat ik misschien wel nooit meer wat hoor als het zoek blijft). Ik heb trouwens inderdaad met een andere maatschappij gevlogen, omdat de vlucht was uitbesteed.

Het is eigenlijk best wel balen. Als ik alles optel, is het toch een behoorlijk bedrag en mijn Nikes en mijn lievelingsboek van Davis Sedaris zaten erin.

In de (enorme) rij voor de balie voor missende bagage stonden echt tig mensen die op de heenweg (zelfde maatschappij) ook al een kwijtgeraakte koffer hadden. Eentje had hem terug gekregen, eentje had niks meer terug gezien, bij een was de voorkant van de tas losgesneden en bij nog iemand anders was de koffer terug gekomen alleen ontdaan van alles met enige waarde. Zat alleen nog wat kleding in. Echt apart.

Oh, en Marin nog een vraag. Ik heb nergens bonnetjes van, wat dan? En denk je dat er wat te onderhandelen valt qua schadevergoeding? Zou ik bijvoorbeeld om een vliegticket richting Azie kunnen vragen? (Dan zou wel alles meegaan als handbagage :ja: )
<<

Anoniem119

Bericht 13 Aug 2015 23:55

Wat vervelend dat je nog steeds niets hebt gehoord, Twellie!

Dan heb je inderdaad een PIR. Ik zou contact opnemen met de airline die in die PIR staat, dus waarbij je 'm op hebt gemaakt. Ik zou inderdaad gewoon af en toe bellen voor een update. In principe sluiten ze 'm niet zomaar, maar het kan natuurlijk geen kwaad als ze kijken of er al een update is, gezien ze jou niet over elke update zullen inlichten uit zichzelf, maar pas zodra het over is gedragen aan de lokale bezorgdienst.

Voor de kosten die je maakt nu je geen bagage hebt (dus bijv schoon ondergoed, kleding, toiletspullen) moet je de bonnetjes bewaren. Die kosten kun je later claimen.

Of je het spul vergoed krijgt dat in je koffer zit, weet ik niet. Dat is denk ik luchtvaartmaatschappij afhankelijk. Wij zijn geloof ik niet aansprakelijk voor dat, maar je kunt het altijd proberen.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 14 Aug 2015 09:35

Marin, als de luchtvaartmaatschappij daar niet verantwoordelijk voor is, wie dan wel?
<<

Anoniem119

Bericht 14 Aug 2015 09:39

Dat weet ik niet
<<

Chocolate

Noob

Bericht 14 Aug 2015 10:10

Dan kun je een deel vergoed krijgen via je reisverzekering lijkt mij?
<<

Kiwi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 14 Aug 2015 11:19

Mij is het ook gebeurd afgelopen januari.
Om een lang verhaal kort te maken; ik heb het nu nog steeds niet terug. Op gegeven moment was mijn case gesloten (owh?! :eyes: ) dus ik bellen, het zou bezorgd zijn.. Dus niet. Dus toen is er weer een case geopend waarin ze gingen zoeken naar de zoektocht van mijn eerste PIR. Lang leve India. :popcorn:
Aangezien het mannetje die me 'hielp' bij het invullen van mijn orginele PIR ook mijn orginele bagagetag erop had geplakt en ingenomen deed de vliegmaatschappij moeilijk met het vergoeden van eerste behoeftes. Want wie kon bewijzen dat ik die koffer echt had ingecheckt? Gelukkig verbleven we op mijn oude stageplaats waar een vriendin ook was, dus aan kleding en toiletspul geen gebrek, alleen een tandenborstel en scheermes gekocht op vakantie. En voor Sri Lanka had ik toch andere kleding (korte broek en hemdjes, not done op die plek in India) mee dus first needs heb ik gelukkig weinig kosten aan gehad.
Wel heb ik eenmaal in NL contact opgenomen met de reisverzekering. Ik moest even een formulier invullen met daarbij een lijstje wat ik nu allemaal kwijt was, orginele koopprijs toen ik het kocht (bij benadering was ook okee), jaar van aankoop en bonnetje of afschrift indien mogelijk. Had een eigen risico van €50 en kreeg uiteindelijk enkele weken later zo'n €600 (dit was idd deel van het opgegeven bedrag, ze berekenden per ding de dagwaarde) op mijn rekening gestort ter vergoeding van de verloren koffer. Heel netjes! :hulde:
<<

Anoniem127

Bericht 16 Aug 2015 21:31

Thanks Marin, ik heb de bonnetjes bewaard. Wel fijn Ellusss dat je in elk geval een behoorlijk bedrag terug hebt gekregen. Maar dekte vast ook niet alles? Volgens mij zit er zo voor 1000 euro in een backpack.

Mijn tas is vandaag terug bezorgd! Eerst was die nog helemaal kwijt en vanochtend werd ik uit bed gebeld met de mededeling dat er iemand rond 10.00 voor mijn deur zou staan en dat was ook zo :cheers: . Tas en flightbag waren nog helemaal heel en de bagage dus ook compleet, heel erg blij mee!

Volgende keer prop ik wel zoveel mogelijk in mijn handbagage!
<<

Anoniem119

Bericht 16 Aug 2015 21:33

Wat fijn dat je m weer hebt!
<<

Anoniem154

Bericht 16 Aug 2015 22:04

Fijn zo!

Terug naar Reizen & vakanties