Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Reisrubriek #27: Dalyan (Turkije)

<<

Anoniem152

Bericht 31 Jul 2015 21:23

Reisrubriek #27: Dalyan (Turkije)

Dalyan:

Toen ik de mensen in mijn omgeving vertelde dat ik naar Turkije op vakantie zou gaan, was hun eerste reactie vaak: “Jij naar Turkije?! Je houdt toch helemaal niet van massaal en all-inclusive?” 
Dat klopt, maar Turkije is zoveel meer dan de bekende badplaatsen met hun gigantische resorts. In dit stuk neem ik jullie graag mee naar een plek die al een paar keer tot de beste strandbestemming van Europa is gekozen: Dalyan.

Praktische informatie

Dalyan algemeen:
Afbeelding
bron

Dalyan is een voormalig vissersdorpje en ligt in het zuidwesten van Turkije aan de Lycische kust en aan de gelijknamige rivier. Het kleine, maar gezellige centrum heeft een leuk haventje en is gebouwd rondom de moskee. Dalyan telt ongeveer 4700 inwoners.
De Dalyan-rivier verbindt het grote Köyegizmeer met de zee. Na het dorp verandert de rivier in een delta (vergelijkbaar met de Biesbos). Hier zijn hoge rietvelden waar kanaaltjes door kronkelen en witte reigers, ijsvogels en andere watervogels smullen van de vis. Het gebied is halverwege min of meer afgesloten door een vissluis. Hieraan dankt Dalyan ook zijn naam, want Dalyan betekent namelijk vissluis of fuik.

Afbeelding
De delta

Omdat Dalyan  de status van beschermd gebied heeft, gelden er bepaalde voorschriften die verstoring tegen moeten gaan. Zo mag er niet hoger worden gebouwd dan 2,5 verdiepingen en is op sommige plekken bouwen helemaal niet toegestaan.

Valuta:
De munteenheid is de Turkse lira. Op het moment van het schrijven van dit stuk is 1 Turkse lira 0,34 eurocent.

Taal:
Turks en Engels.

Klimaat:
Dalyan heeft een mediterraan karakter dat zorgt voor warme (benauwde), droge zomers en natte, zachte winters. Met een gemiddelde maximumtemperatuur van 13 graden is januari de koudste maand en valt er ook de meeste regen. In juli en augustus is de gemiddelde maximumtemperatuur 34 graden, maar temperaturen van meer dan 40 graden zijn zeker geen uitzondering.

Vervoer binnen en rondom Dalyan:

Heel erg groot is Dalyan niet, dus veel kun je lopend doen. Ook kun je scooters en fietsen huren. Ga je buiten Dalyan, pak dan de dolmus (Turkse minibus), de boot of een taxi. De prijs voor de dolmus hangt in de bus zelf en komt neer op ongeveer 3,50 lira. 
Dolmus betekent trouwens vol(le bus). Ervaring leert dat dat ook echt zo is :)
Prijzen voor de taxi weet ik niet, omdat ik er geen gebruik van heb gemaakt.

Vervoer er naartoe:
In het hoogseizoen gaan er vrijwel dagelijks vluchten van Transavia, ArkeFly en Corendon naar het vliegveld van Dalaman. De vluchttijd bedraagt om en nabij de 3,5 uur voor een rechtstreekse vlucht. Met een tussenstop ben je uiteraard wat langer onderweg. Ook fijn: Transavia vliegt tevens vanaf Eindhoven en Rotterdam!
De transfer vanaf het vliegveld is zo’n 30 minuten.

Verblijf:
Er zijn genoeg hotels en appartementencomplexen in Dalyan van eenvoudig tot luxe en in verschillende prijsklassen.
Omdat er, zoals ik eerder vertelde,  geen hoogbouw is toegestaan, is alles lekker knus en kleinschalig. 
Zelf verbleef ik in Villa Kecici. Dit ligt op zo’n 10-15 minuten lopen naar het centrum. Er is een bakkertje om de hoek en ook de supermarkt zit in de buurt.

Eten & drinken:
De Turkse keuken kent vele lekkere gerechten. Dit zijn toch wel mijn persoonlijke favorieten:

* Sigara böregi: opgerolde börek (balder- of filodeeg) met een vulling van witte kaas. 
Afbeelding

* Icli köfte: gehaktmengsel met walnoten in een jasje van paneermeel
.
Afbeelding

* Haydari: een saus van yoghurt, knoflook en kruizemunt (het lijkt een beetje op tzatziki)
Afbeelding

Zijn de lokale gerechten niet aan jou besteed? Op de menukaart staat ook ‘gewoon’ vis, vlees en pizza.
Overigens is uit eten gaan in Dalyan helemaal niet duur. Met 98 Lira voor twee personen was ik het duurste uit. 
In het centrum van Dalyan zijn genoeg restaurants te vinden.
 Voor aanraders vraag ik vaak de eigenaar van het hotel/appartement waar ik verblijf om tips of ik kijk op Tripadvisor. Onderstaande restaurants kan ik zeker aanbevelen:
- Beyaz Gul (neem een tafeltje aan het water voor een mooi uitzicht op de koningsgraven die 's avonds verlicht worden)

- Yener’s Place 

- Begonville House 

- Aubergine

- Limon Café

- Iz Café

- Natural Paradise

In Dalyan worden veel granaatappels verbouwd. Deze worden in november geoogst, waarna het sap wordt ingevroren. Zo is het sap het gehele jaar verkrijgbaar. Je moet wel van de zure smaak houden, maar het is een heerlijke verfrissing op een warme dag!

Wat te doen in en rond Dalyan?

Excursies
Vervelen hoef je je absoluut niet als je in Dalyan bent. Zelfs ik heb niet alles kunnen doen wat ik graag wilde doen in de anderhalve week dat ik er was. 
Alle excursies zijn makkelijk zelf te regelen bij één van de vele excursie-/toeristenkantoortjes in het centrum. Ik heb een kleine selectie gemaakt van de mogelijkheden. 
Prijzen zijn onder voorbehoud!

Iztizu Beach / Turtle Beach:
Dit 7 kilometer lange strand met fijnkorrelig zand ligt 12 kilometer ten zuiden van Dalyan en is bekend om zijn grote zeeschildpadden: de Caretta Caretta. Er zijn ligbedjes te huur en er zijn toiletten, kleedhokjes en een kleine bar aanwezig.
Ter bescherming van de zeeschildpadden is het strand geopend van 08.00 tot 17.00 uur.

Afbeelding
Het strand aan de Iztuzu-kant.

Het strand is te bereiken per dolmus (retour acht Lira) die je in ongeveer 20 minuten naar het strand brengt. Per boot kan ook (retour tien Lira). Dit is een relaxte tocht van zo’n 45 minuten door de delta, langs de koningsgraven.
Wanneer je met de bus gaat, stap je uit bij Iztuzu. Hier zijn niet veel toeristen te vinden. Hier staat een mini-museum: Kaptan June’s Hut
:

Afbeelding
Het kleine museum

June Haimof kwam in de jaren ’80 naar Dalyan en tot op de dag van vandaag zet deze krasse 93-jarige dame zich in voor de bescherming van de zeeschildpadden.
Naast het museum bevindt zich dan ook een zeeschildpaddenopvang. Hier worden gewonde zeeschildpadden verpleegd tot zij weer terug kunnen naar zee.

Afbeelding
Hamdi, een van de schildpadden.

Zowel het museum als de opvang zijn zeker een bezoek waard. De toegang is gratis, maar een kleine donatie wordt op prijs gesteld.
Hierna kun je, in ongeveer drie kwartier, via de kustlijn teruglopen naar de plek waar de boten aanleggen (het Bogaz) en de boot terug naar Dalyan pakken.
Ga je met de boot, dan kom je, zoals hierboven gezegd,  aan bij het Bogaz: de plek waar de rivier met de zee verbonden is. Hier is het een stuk drukker, omdat ook de boten met toeristen vanuit Marmaris hier komen.

Markt Köycegiz (iedere maandag)

In alle vroegte komen de marktkooplui aan in Köycegiz om hun koopwaar uit te stallen. Sla het gedeelte met de kleding, zonnebrillen etc. over en loop direct door naar de groente- en fruitmarkt. De groenten en het fruit zijn verser dan vers en prachtig van kleur. Samen met de geurige kruiden zijn zij een lust voor het oog en de neus. 
Er hangt een zeer gemoedelijke sfeer. 

Afbeelding
Geurige kruiden

Afbeelding
Marktkoopvrouwtje

De markt in Köycegiz is te bereiken met de dolmus (retour twintig Lira) of de boot (prijs verschilt per boot).

Markt Dalyan (elke zaterdag)
Ook in Dalyan kun je de markt bezoeken. Eigenlijk verschilt deze markt niet veel met die van Köycegiz. Persoonlijk vind ik de markt in Köycegiz gezelliger.

Waterval & Yuvarlakcay (zaterdag en woensdag)

Na een rit met de dolmus (retour vijfentwintig Lira) volgt een klim (trek goede schoenen aan!) van ongeveer twintig minuten naar de waterval. Hier kun je een verfrissende duik nemen. Hierna rijd je door naar een restaurant in Yuvarlacay waar je een hapje kunt eten.

Afbeelding
De waterval

Kaunos:

In Kaunos liggen de restanten van een Griekse stad met stadsmuren, een amfitheater, een kerk en terrastempel.

Afbeelding

Het amfitheater.

Voor vijf Lira retour, word je met een roeibootje naar de overkant van de rivier gebracht. Deze bootjes vind je achterin de haven. Voor de ruïnes moet je nog even een stukje lopen. Er gaat overigens ook een tractor met daarachter een kar gespannen. Ik meen dat die vijf Lira kost. De toegang tot de ruïnes bedraagt tien Lira.

De echte sportievelingen onder ons kunnen nog een wandeling maken naar Ekencik (tien kilometer). 
In Kaunos bevinden zich ook de Koningsgraven. Deze kun je niet bezoeken.

Afbeelding
Koningsgraven overdag

Afbeelding
Koningsgraven ‘s avonds

Modderbaden
Regelmatig vertrekken er boten naar de modderbaden. Je kunt een bezoek aan de modderbaden ook combineren met de markt in Köycegiz. Je hebt dan uiteraard wel minder tijd om over de markt rond te struinen!

12 Eilanden tour

Een tocht langs een aantal van Turkije ’s mooiste eilanden. Er wordt een bezoek gebracht aan onder meer het oude badhuis van Cleopatra en een verzonken stad.

Saklikent:
Een gigantische kloof van 300 meter diep en 18 kilometer lang die doordringt tot diep in de bergen. Het water dat vanuit de bergen komt is te koud om in te zwemmen, maar pootje baden kan wel als je even wilt afkoelen.

Winkelen:
Voor winkelen hoef je niet naar Dalyan te gaan. De winkeltjes die er zijn verkopen voornamelijk souvenirtjes, snuisterijen en tassen.

Uitgaan

Ik ben geen uitgaanstype, dus over het uitgaan in Dalyan kan ik niks vertellen, maar gezien de schaars geklede Engelse dames die ik regelmatig heb zien lopen, zal er vast wel iets te doen zijn.

---

Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?

Deel 1: San Francisco
Deel 2: Antalya
Deel 3: Londen
Deel 4: Berlijn
Deel 5: Oslo
Deel 6: Madeira
Deel 7: Madrid
Deel 8: Quito en omgeving
Deel 9: Terschelling
Deel 10: Parijs
Deel 11: Boedapest
Deel 12: Geilo (Noorwegen)
Deel 13: Sydney
Deel 14: Agios Nikolaos
Deel 15: Disneyland Parijs
Deel 16: Reykavik
Deel 17: Nijmegen
Deel 18: Malaga
Deel 19: Liverpool
Deel 20: Petra
Deel 21: Nationale Parken USA
Deel 22: Galway
Deel 23: Curacao
Deel 24: Goeree Overflakkee
Deel 25: Krakau
Deel 26: Auschwitz
<<

Anoniem119

Bericht 31 Jul 2015 22:00

Re: Reisrubriek #27: Dalyan (Turkije)

Mooi! Ik wil ook graag een keer naar het 'andere' Turkije. Enne, Sigara böregi zijn inderdaad heerlijk!
<<

Anoniem151

Bericht 31 Jul 2015 22:09

Leuk! Ik ben er jaren terug eens met mijn ouders geweest. Het strand was toen alleen niet zo'n succes, er waren heel veel wespen
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 01 Aug 2015 06:44

Leuk! Nog nooit naar Turkije geweest maar het lijkt me zo te lezen best wel wat!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Aug 2015 10:18

Leuk stukje! Ik ben eens een dagje op excursie geweest met een boot. We vaarden langs die Koningsgraven en gingen naar de modderbaden. Is alweer even geleden, maar die geur van zwavel vergeet ik nooit, hahah!
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Aug 2015 13:32

Wat leuk en prachtige foto's! Ik denk dat veel mensen Turkije als heel toeristisch bestempelen maar niet verder kijken of zich er verder in verdiepen, ikzelf eerst ook niet hoor. Na het lezen van jouw stukje wil ik zeker naar Dalyan. Laatst had een collega het ook over Turkije en ik zou ook graag naar Efeze willen. Zelf ben ik ooit in Baia Lara geweest waar veel hotels dicht bij elkaar liggen, dat trekt me dan wel minder omdat het zo toeristisch is, maar Turkije heeft zoveel meer en zoveel moois te bieden.
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Bericht 02 Aug 2015 14:23

Bedankt voor je leuke bijdrage, Chava!
<<

Anoniem152

Bericht 02 Aug 2015 20:04

Graag gedaan!
Lauren, zeker doen! De mensen zijn er zo vriendelijk en het is er zo rustig.

We waren trouwens de enigen die er voor het eerst waren. Verder spraken we alleen maar mensen die er voor de zoveelste keer kwamen. Dat zegt natuurlijk ook wat :).
<<

foreverlove

Kwebbel

Bericht 02 Aug 2015 21:47

Wauwe wat gaaf om te lezen dit!!!
Ik moest gewoon eventjes reageren, wij zijn hier namelijk al drie keer geweest!
En ik ben er verliefd op, het is echt zo n leuk plaatsje, kan het niet uitleggen maar de sfeer is er gewoon mega relaxt en je voelt je er gewoon gelijk thuis.
De mensen zijn super aardig en totaal niet opdringerig en de bootjes die over de rivier varen zijn geweldig.
De schildpadden die erin zwemmen zijn enorm en der zit een heel leuk restaurant vlakbij het haventje wat regelmatig stukken kip voert waardoor ze dus boven komen.
Heerlijk dichtbij vanaf het vliegveld, dus niet ellendig lang nog in de bus.....

En dat bakkertjeee echt zooo lekker, en kost geen drol
Eigenlijk wil ik niet dat teveel mensen het weten anders word het geelste druk daar strakjes :palm:
Maar dit is echt een plekje waar je meerdere keren naartoe wilt gaan!
<<

Anoniem152

Bericht 02 Aug 2015 22:18

Wat leuk dat jij er ook al meerdere keren bent geweest, foreverlove!
Ik hoop ook dat het niet te toeristisch gaat worden, het is zo'n authentiek plaatsje :heart:

Terug naar Reizen & vakanties