Reisrubriek #22: Galway
Het is al weer ruim 5 jaar geleden dat ik bij een rondreis door Ierland Galway en de omgeving aandeed. Dit stukje Ierland en de stad Galway is wellicht het mooiste stukje van Ierland.
Galway ligt in het westen van Ierland aan de Atlantische Oceaan en heeft iets meer dan 72.000 inwoners. Voor Ierse begrippen is dit een grote stad. In dit gedeelte van Ierland wordt nog wel het Iers-Iers/Gaelisch gesproken. Hoe meer je richting het westen (richting Dublin) gaat, des te meer Engels er wordt gesproken. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de Engelse overheersing in het oosten van Ierland. Dat is gelijk ook de reden dat Galway voor mij persoonlijk veel gemoedelijker qua sfeer overkwam dan Dublin, dat erg veel Engelse invloeden heeft vond ik.

Haven van Galway, met de stad in de achtergrond.
Klimaat
Het klimaat van Galway is een zeeklimaat met milde winters en vrij koele zomers. Dit komt doordat Galway aan de Atlantische Oceaan ligt en de luchtstroming bij Galway en heel Ierland het eerste land is waar de depressie over heen gaat. Hierdoor regent het ook vaak. Het westelijk deel waar Galway ligt is het natste deel van het land, maar als het niet regent en het wolkendek de toppen van de heuvels bedekt heb je wel mooie plaatjes.
Vervoer er naar toe
Galway heeft een eigen vliegveld, maar dit wordt door de meeste vliegmaatschappijen niet gebruikt. Wil je een directe vlucht vanaf Amsterdam dan kun je het beste kiezen voor het vliegveld Shannon bij Limerick. Vanaf daar rijden elk uur bussen naar Galway. De bus doet er vanaf Shannon twee uur over. Een auto huren kan natuurlijk ook en is wellicht handig, maar vergeet daarbij niet dat met name de wegen langs de kust smal zijn en je dan moeilijk van het uitzicht kunt genieten omdat overal prachtige stenen muurtjes staan. Bij mij zat Galway in een rondreis en daarbij vloog ik naar Cork met Lingus Irish Airlines. De prijzen daarvan liggen een stuk lager (ruim 100 euro per ticket) dan een vlucht naar Shannon. Vanaf Cork zit je echter wel 4,5 uur in de trein of bus. De trein doet er ongeveer even lang over, omdat de verbinding niet optimaal is. Ook bij Cork is een auto huren mogelijk. Vergeet niet dat ze in Ierland net zoals in Groot-Brittannië aan de andere kant van de weg rijden.
Vervoer ter plaatse
Omdat Galway zelf niet een heel grote stad is kun je de stad zelf goed te voet bezichtigen. Echter, wil je naar de toeristische attracties buiten de stad, waar ik later op terug kom, dan rijden er wel bussen. Deze rijden slechts om de twee uur maar kosten niet heel veel. Wil je tijd besparen, dan is een auto huren toch wel een betere optie.
Verblijf
Zoals gezegd, wij (een vriend en ik) waren met een rondreis. We hebben we niet in Galway geslapen, maar er zijn ruim voldoende overnachtingsmogelijkheden in Galway. Een overnachting in een driesterrenhotel kost voor twee personen zo'n €70,-. Wij hebben onder andere twee overnachting gehad in het Logues Liscannor Hotel in het pittoreske Liscannor, zo'n veertig kilometer ten zuiden van Galway. Dit was een iets gedateerd hotel, maar direct voor het hotel is een schattig haventje waar lokale vissers hun vangst aan wal brachten in de avond. Daarnaast had dit kleine dorpje een lokale pub en dat was toch wel bijzonder om je zo onder de lokale bevolking te begeven.
Eten en drinken
De meeste gerechten in Ierland zijn gebaseerd op vlees met groenten en aardappelen. Het vlees is meestal lam, rund of varken en is van goede kwaliteit. De typisch Ierse gerechten bevatten bacon en kool, barm brack (een soort cake-achtig brood) en boxty (een gevulde pannenkoek). Brood wordt tevens gezien als een specialiteit. Het traditionele soda bread, gemaakt van karnemelk, wordt vaak vers en warm gegeten bij gerechten. Een van de bekendste gerechten is Irish Stew. een heerlijke stoofpot van mals vlees. Aangezien Galway een haven heeft wordt er in Galway ook veel vis uit de zee gegeten. Ook schaal- en schelpdieren worden veel gegeten, zoals heerlijke gestoomde mosselen, krab of heerlijke zalm.
Daarnaast staat Ierland natuurlijk bekend om de verschillende soorten bieren, waarvan Guinness toch wel één van de bekendste is. Natuurlijk heb ik daar zelf ook van genoten en ook andere lokale biertjes heb ik geprobeerd. Daarnaast heb ik er regelmatig sláinte (slon-chuh), proost in het Gaelic gezegd. Ook Murphy’s en Beamish zijn bekende merken. Ook kan de Ierse whisky natuurlijk niet ontbreken, tezamen met de Irish Coffee. De Ierse pub (meestal van buiten mooi versierd) is niet voor niets een begrip over de hele wereld en in bijna elke grote stad in de wereld is er wel een te vinden.
In Galway zelf zijn er voldoende restaurants en eetgelegenheden. Ik heb zowel restaurants, bistro’s, snackbars, ijssalons en natuur pubs daar gezien. Genoeg keus.
De prijzen voor eten en drinken liggen wel iets hoger dan in Nederland. Ook de prijzen in de supermarkten liggen hoger. Met name bij chips (ik ben er gek op) schrok ik van de prijs. Deze was ruim het dubbele dan hier. Kleding daarentegen was niet veel duurder of wellicht zelfs goedkoper.
Wat te doen in Galway
Het centrum van Galway is vrij klein dus alles is goed te voet te doen. De grote Galway Cathedral uit 1965 is wel indrukwekkend om te zien. Vanaf daar kun je een mooie korte wandeling maken langs de rivier Corrib die uitkomt in de haven en het South Park. Hiervoor is een mooi wandelpad aangelegd. Bij de haven heb je ook het Galway City Museum en tevens gaat daar de hoofd winkelstraat omhoog. De zijstraatjes daarvan hebben enkele pubs en op het einde kom je uit bij Eyre Square. Een klein maar druk bezocht parkje waar veel mensen samen komen. Om het park zitten ook een aantal pubs.
Wat te doen in de omgeving Galway
Met name de omgeving van Galway is spectaculair. Ten noorden van Galway ligt de Connemara. Dit is een gebied met erg veel meren waar tot op de dag van vandaag veen wordt geworden. Als je erdoorheen rijdt heb je prachtige vergezichten want er groeien nauwelijks bomen door de veengronden.

Ten zuiden van Galway heb je de Burren. Dit is een totaal ander landschap dan Connemara en bestaat voornamelijk uit rotsen en gesteente. De rotsen en stenen zijn zo afgesleten door weersinvloeden dat het lijkt alsof je op de maan loopt. Het is een uniek karstlandschap en heeft grotten en grafmonumenten waarvan de Poulnabrone Dolmen de bekendste is.

Niet heel ver ten westen van de Burren bevindt zich de bekendste attractie van Ierland, namelijk de Cliffs of Moher. Dit zijn klippen van 120 tot 214 meter hoog waarbij je als je op de rand staat recht naar beneden in de oceaan kunt kijken. Als je vooruit kijkt dan kun je als je goed kijkt de Aran Islands zien liggen. Om deze klippen te bezoeken dien je wel parkeergeld te betalen (als je per auto komt). Er zit ook een bezoekerscentrum bij en op één van de klippen ligt O'Brien's Tower die in 1835 is gebouwd voor de bezoekers. Er is een officieel goed begaanbaar verhard pad dat je over alle klippen voert. Aan één kant van dit officiële pad kun je verder op een onverhard stuk lopen en zo helemaal bij de rand komen. Natuurlijk is dat gevaarlijk maar veel toeristen, waaronder ik, doen dit natuurlijk wel. Naast de klippen kun je hier ook papegaaiduikers zien, maar vooral horen. Ze zitten voornamelijk op een rotsachtig eiland voor de klippen.

De Cliffs of Moher met de rots waar de papegaaiduikers zitten en O'Brien's Tower
Vanaf Doolin, iets ten noorden van de Cliffs of Moher, kun je met de ferry de Aran Islands bezoeken. Een retourtje naar Inis Oirr (Inisheer) kost €20,- euro. Je kunt vanaf daar ook naar één van de andere eilanden varen. Echter, ik ben alleen naar Inisheer geweest en dat was voor mij persoonlijk het hoogtepunt van de reis! De oversteek duurt een klein halfuurtje. Bij aankomst heb ik gelijk een mountainbike gehuurd (kost €10,- euro) om het kleine eilandje mee te verkennen. Je kon ook met een paard en wagen mee. Ook is er een vliegveldje op het eiland. Voornamelijk voor bevoorrading van de lokale bevolking denk ik. Het eiland is niet echt groot maar alles behalve vlak dus het was nog best pittig om te fietsen. Op het hoogste punt staat een ruïne van een kasteel. De vele met de handgemaakte typische stenen muurtjes om weiden waar het vee in staat waren prachtig. De Aran Island Sweater is bekend vanwege haar ongekleurde schapenwol en heeft verticale kabels met vier tot zes verschillende patronen. Daarnaast heb je de currach, een soort lichte kano, gemaakt van hout met daarover gespannen huiden (tegenwoordig canvas) waarvan ik er een aantal heb zien liggen op de kade. Er was maar een klein winkeltje en voor mijn gevoel leeft de lokale bevolking helemaal niet alleen van het tourisme maar ook van de visserij en hun vee. Ook ligt er een wrak van een boot dat daar ooit schipbreuk heeft geleden en is er een vuurtoren. Vanwege de mountainbike kwam ik op punten waar niemand anders was op het eiland. De vele mooie vergezichten en rust zullen mij altijd bij blijven.

Inisheer (Aran Islands) met de vele stenen muurtjes. Dit paard poseerde mooi voor mijn camera.
Samenvattend
Galway en de omgeving hebben mij positief verrast. Nu moet ik ook toegeven dat ik perfect weer had, want zoals bekend regent het veel in Ierland en toen ik er was regende het eigenlijk nauwelijks. Als ik meer tijd had dan had ik met name ook nog meer willen zien van de Burren en de Connemara. Dat moeten mooie gebieden zijn om ook in te wandelen. Zo heb ik van de Burren helaas geen grotten en grafmonumenten gezien omdat dit niet op de route lag. Voor de rest wil ik jullie nog meegeven dat eigenlijk de hele westkust van Ierland prachtig is. Zoals Dingle vanwege prachtige versierde pubs en Slea Head Drive, een mooie route langs de kust. Natuurlijk mag een mooie kustrit op de Ring of Kerry niet worden vergeten. Ga hierbij wel de goede kant rond anders kom je op de soms vrij smalle weg de touringcars tegen en dat rijdt niet handig als je met een huurauto zou gaan. Dit ligt wel allemaal te ver van Galway af om er specifiek op in te gaan. Voor mij is de westkust van Ierland, met name rond de omgeving van Galway, één van de mooiste plaatsen in Europa waar ik ooit ben geweest. Zeker een aanrader mocht je van cultuur en ruwe natuur houden!
---
Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?
Deel 1: San Francisco
Deel 2: Antalya
Deel 3: Londen
Deel 4: Berlijn
Deel 5: Oslo
Deel 6: Madeira
Deel 7: Madrid
Deel 8: Quito en omgeving
Deel 9: Terschelling
Deel 10: Parijs
Deel 11: Boedapest
Deel 12: Geilo (Noorwegen)
Deel 13: Sydney
Deel 14: Agios Nikolaos
Deel 15: Disneyland Parijs
Deel 16: Reykavik
Deel 17: Nijmegen
Deel 18: Malaga
Deel 19: Liverpool
Deel 20: Petra
Deel 21: Nationale Parken USA

Galway zelf kende ik nog niet, ik had enkel gelezen over de Cliffs of Moher die hoog op mijn lijstje staan om te bezoeken. Het lijkt me geweldig om door Galway en omgeving te trekken. Prachtige foto's ook! Ik dacht stiekem dat de foto met het paard van het internet afkwam omdat dat beeld ook vrij bekend is. Echt prachtig hoe het paard poseert. Heb je de foto van de Cliffs of Moher ook zelf gemaakt?