Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Emigreren naar Engeland

<<

oasis

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 04 Mei 2015 14:15

Emigreren naar Engeland

Mijn vriend heeft de kans gekregen om - in ieder geval voor een paar jaar - in Engeland te werken (regio Guildford-Crawley-Brighton). Nu is de kogel nog niet volledig door de kerk, maar ik twijfel ook.
Ik heb namelijk niets daar. Ik begin helemaal vanaf 0. En tien jaar geleden klonk dat als een enorm avontuur, nu word ik er onzeker van. Mijn vriend heeft daar dus al werk, kent zijn toekomstige collega's al, heeft daar een sociaal netwerk.
Natuurlijk kan ik mee in die groep, geen probleem. Maar mijn leven in NL, en mijn vriendinnen/ ouders achter laten valt mij toch wel heel zwaar. Nog een reden dat ik twijfel: ik ben nog nooit in die regio geweest (wel Londen), hoe kan ik dan beslissen dat ik daar wil wonen? Zelfs na 1 bezoekje is dat nog lastig...

Oh ook nog handig te vermelden: momenteel ben ik werkloos, dus wat werk betreft een ideale situatie.
Je hebt geen zekerheid daar werk te vinden maar momenteel in NL ook niet.

Buiten dat, is het een enorm papierwerk. Is er iemand die tips/advies voor mij heeft?
Verhalen, erkenning, enz. Alles is welkom! :)
Waiting for a change to set us free
Waiting for the day when you can be you and I can be me
Waiting for hope to come around
Waiting for the day when hate is lost and love is found
Waiting for a change - Christina Aguilera
<<

Anoniem119

Bericht 04 Mei 2015 14:58

Re: Emigreren naar Engeland

Wat spannend!

Leuk, maar ook moeilijk, lijkt me.

Ik heb zelf in Engeland gestudeerd, dus echt praktische vragen over woonruimte en werkgelegenheid kan ik je niet echt beantwoorden. Wel weet ik dat ik het een heel prettig land vond om te wonen. Het heeft een hoop eigenaardigheden (Britten hebben echt een hele cultuur waar ze maar graag aan vast houden), maar het is wel een prettig land, vind ik zelf.

Een vriendin van me is echt geemigreerd naar Engeland (wel met Engelse partner), maar ik kan haar wel om tips vragen voor het vinden van een baan, als je dat zou willen. Ik weet dat zij weinig moeite heeft gehad met het vinden van een baan telkens (dit is nu haar vierde baan), maar ze weet zelf gewoon niet zo goed wat ze wilt, maar het vinden is dus geen probleem, ook als non-native dus.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 04 Mei 2015 15:31

Zijn er nog mogelijkheden om terug te keren voor hem naar z'n werk in Nederland voor het geval het jullie (of jou eventueel) niet bevalt? Zo ja, dan zou ik het gewoon proberen. Het is wel een mooie kans natuurlijk nu en ik denk eigenlijk dat je snel genoeg daar een sociaal leven weer opbouwt. En Engeland is wat dat betreft natuurlijk ook niet zo ver weg, dus kan je ook nog terug van Nederland af en toe of vrienden/familie bij jullie op bezoek.
<<

oasis

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 04 Mei 2015 16:12

@Marin: Hoe is het anders, en wat vind je prettig? Tips voor werk vinden zijn altijd welkom natuurlijk!
Gelukkig spreek ik de taal goed (niet native maar wel gewoon goed), dus dat moet geen probleem zijn.
Ik wil overigens nog wel een master of andere studie doen, maar dat is best prijzig volgens mij in Engeland.
Neem aan dat het systeem ook totaal anders is daar?

@Bailando: Onmogelijk is het niet, maar of hij hetzelfde werk kan behouden als ie terug gaat weet ik ook niet. Het is in ieder geval niet gegarandeerd. Je hebt gelijk wat betreft de afstand, zo ver weg is het niet en tegenwoordig zijn vliegtickets prima betaalbaar.

Bedankt voor jullie reacties! :)
<<

Anoniem119

Bericht 04 Mei 2015 16:34

oasis schreef:@Marin: Hoe is het anders, en wat vind je prettig? Tips voor werk vinden zijn altijd welkom natuurlijk!
Gelukkig spreek ik de taal goed (niet native maar wel gewoon goed), dus dat moet geen probleem zijn.
Ik wil overigens nog wel een master of andere studie doen, maar dat is best prijzig volgens mij in Engeland.
Neem aan dat het systeem ook totaal anders is daar?

Tja hoe het anders is, is echt heel lastig te omschrijven. Cultuur zit 'm in hele kleine dingetjes. En de meeste dingetjes ben ik intussen wel beetje vergeten. Het is meer gewoon dat naarmate je daar langere tijd zit, je echt wel merkt dat er een eigen cultuur hangt, zoals waarschijnlijk in elk land. Ik vind juist die kleine verschillen leuk om te merken, maar kan nu niet echt even iets meer benoemen.

Oh en studeren is inderdaad mogelijk, als EU student vaak goedkoper dan echt internationaal student, maar het blijft wel heel duur.

Even ter illustratie, mijn jaar in Cambridge was 20.000 pond (dus omgerekend 27.081 euro), voor één jaar. Nou is dat één van de duurste universiteiten ter wereld, maar studeren in Engeland is sowieso duurder dan in Nederland.

Sowieso is het leven in Engeland wel prijziger dan in Nederland, qua levensonderhoud, maar het is wel betaalbaar.

Huurprijzen weet ik dan weer niet en salariering ook niet. Wel mag je volgens mij vrij makkelijk zonder werkvisum werken omdat het EU is.
<<

oasis

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 04 Mei 2015 19:49

Dat klopt ja, elk land en elke stad heeft z'n eigen dingetjes. Ik ben een paar keer in Londen en een keer in Cambrigde geweest, niet in de regio waar we dan zouden komen wonen maar Brighton schijnt super leuk te zijn.

En wow, dat is nogal een prijs! Mag ik vragen hoe je zoiets kan financieren, is dat ook per maand een bedrag zoals in NL?
Ik heb masters gezien rond de 8000 euro, vind ik ook al veel haha (en dan lijkt NL ineens niet zo duur meer :laughcry: ).

Werkvisum had ik nog niet eens aan gedacht, dat zal ik eens gaan uitzoeken!
<<

Wednesday

Noob

Bericht 04 Mei 2015 19:59

Ik heb 4 jaar in Engeland gewoond. In London maar ben ook regelmatig in Brighton geweest. Je mag me pm'en voor vragen. Je hebt geen werkvisum nodig voor Engeland.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 04 Mei 2015 20:13

Brighton is heel leuk, veel Londense werknemers wonen daar ook, die reizen gewoon elke dag op en neer. Ik heb ik Londen gewoond en gewerkt. Dat is dus compleet anders, want het is immers een erg levendige stad.

Guildford en Crawley zijn veel dorpser. Een vriend van mij woont/woonde in Farnborough, we zijn ook wel naar Guildford geweest. Het is trouwens ook best een groot gebied wat je aangeeft, dus moeilijk om er iets over te zeggen. Wat mij wel het voordeel lijkt van buiten de stad wonen, is dat het vriendelijker is. Ik weet alleen niet of je een hogere inburgeringsgraad ervaart. Brighton kan erg toeristisch zijn, omdat het een kustplaats is. Ook de huizen zijn duurder (denk ik) dan in Guildford en Crawley, want het is een populaire stad om in te wonen.
L2014 & H2017
<<

Anoniem119

Bericht 04 Mei 2015 20:19

Brighton is inderdaad een leuke stad. Ik ben er drie keer geweest, ook tijdens mijn eerste keer Engeland. Ik zou daar best kunnen wonen. Alleen wel toeristisch in de zomer.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 04 Mei 2015 20:20

Welk papierwerk zie je tegenop? Ik vond het namelijk best wel meevallen. Het 'moeilijkste' vond ik het aanvragen van een National Insurance Number (nino), je BSN nummer als het ware. Daarna ging alles heel soepeltjes. Het afsluiten van een bankrekening was daarna appeltje eitje. Met name omdat (toen vriend, nu) man al werk had en er dus maandelijks geld op de rekening kwam.

Wat betreft de vriendenkring, ik merkte dat het makkelijker werd toen ik werk had. Ik zou zeker adviseren om met je vriend mee te gaan naar Friday drinks van het werk. Andere vrienden heeft men vaak van oudsher, middle school, uni, etc. Op de sportschool vond ik het lastig om contact te leggen. De meesten komen daar met een doel, veel van de sporters kwamen ook gewoon alleen, niet veel klets, maar dat kan ook aan mijn sportschool hebben gelegen. Wellicht vind je er nog een clubje expats ofzo.

Ik vond het er geweldig en ik zou met alle liefde weer terug gaan.
L2014 & H2017
<<

oasis

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 04 Mei 2015 21:33

Bedankt nogmaals, voor alle ervaringen en tips!

Mijn vriend z'n werk zit in Guidlford, dus die omgeving (inderdaad Farnborough/Farnham) is een optie om te wonen.
Als ik online kijk, zijn het wel ontzettend hoge prijzen voor een huurhuis en dan heb je nog alleen maar een 1 kamer appartement... Hebben wij ook nog eens 2 katten die mee moeten, veel huizen staat ook bij dat huisdieren (en kinderen :laughcry: ) niet gewenst zijn.

De mensen daar zijn dus iets meer op zichzelf en niet zo 'spontaan' als de Nederlanders?
Goede tip om mij aan te sluiten bij uitjes met m'n vriend. Wie weet klinkt het dan wel goed met hun vriendinnen en is een eerste stap gemaakt, haha.

Veel papierwerk... ik las dat het heel lastig is ook om een bankrekening te open?
En mzcharlotte, waarom zijn jullie terug gekomen, als ik vragen mag?
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 04 Mei 2015 22:02

Mijn vriend gaat nu naar Manchester verhuizen, kan eens vragen wat er met de flat gebeurd? (In Farnb)

Mijn ervaring in Londen is inderdaad dat men wat meer op zichzelf was. Maar je spontane ikke kan daar veel verandering in brengen. Op mijn werk was men ten zeerste verbaasd dat er zoveel man van verschillende disciplines op mijn afscheid was. Ik weet niet of het wat 'dorpsere' daar anders in is. Gaat jouw vriend bij een bekend electronica merk werken toevallig (van wasmachines tot medisch apparatuur)?

Wij zijn terug gegaan omdat het slecht ging met de vader van mijn man. Na zijn overlijden ging het slecht met mijn oom. Na zijn overlijden waren we weer erg gesettled, gingen trouwen, kregen ons zoontje. Ik wil nu eerst onze flats kwijt zijn voordat we uberhaupt een beslissing maken en dat kan nog wel even duren denk ik.

Onze ervaring met de bankrekening was niet slecht, niet echt moeilijk. Zeker niet omdat je vriend al een baan heeft. We zaten bij LloydsTSB.
L2014 & H2017
<<

oasis

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 04 Mei 2015 22:19

Ik stuur je wel even een PM mzcharlotte :)

Terug naar Reizen & vakanties