Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Reisrubriek #17: Nijmegen

<<

anoniem213

Bericht 02 Nov 2014 21:29

Reisrubriek #17: Nijmegen

Na allerlei leuke en buitenlandse steden besteed ik weer aandacht aan een plek in Nederland, namelijk...

Nijmegen

Nijmegen is de grootste stad van Gelderland met 168.840 inwoners. Met dat aantal is het de tiende stad van Nederland. De stad ligt aan de Waal en is al erg oud. In 2005 vierde Nijmegen haar 2000-jarig bestaan. Helaas is tijdens een bombardement in 1944 een groot deel van de binnenstad verwoest. Dit gedeelte is later wel weer opgebouwd en een plein midden in de stad heet dan ook ‘Plein 1944’. Onlangs is dit plein compleet gerenoveerd en nu tref je er een erg nieuw en modern plein aan. Daar opende onder andere in maart 2014 een Primark haar deuren.
De Grote Markt is een ander belangrijk onderdeel van de stad. Een groot deel van de markt is verwoest tijdens het eerder genoemde bombardement. Het bijzondere aan dit bombardement was dat de Amerikanen op weg waren naar de Duitse stad Gotha. Helaas verslechterden al snel de omstandigheden onderweg en daardoor is per ongeluk Nijmegen gebombardeerd. Een van de grootste bombardementen op een Nederlandse stad tijdens de Tweede Wereldoorlog was dus eigenlijk een foutje. Na de oorlog zijn er ook weer gebouwen op de Grote Markt opnieuw gebouwd, maar dit zijn erg lelijke gebouwen geworden waar nu de HEMA en V&D in gehuisvest zijn. Leuk detail: de gebouwen mogen niet zomaar gesloopt worden, want het is ‘typische na-oorlogse bouw’ en daardoor zijn de gebouwen beschermd.

Afbeelding
De gebouwen van V&D en HEMA.

Afbeelding
De mooiere kant van de grotere markt met De Waag en St. Stevenskerk op de achtergrond.

Slapen

Als je Nijmegen meerdere dagen bezoekt, is het natuurlijk ook handig als je ergens kunt slapen. Als je niet gezegend bent met leuke vrienden of gezellige familie in deze stad waar je lekker kunt logeren, dan zijn onderstaande opties misschien iets voor je.

Credible is een hotel, maar ook een restaurant en café. De inrichting is hip en de locatie is ideaal. Het hotel bevindt zich in het centrum nabij museum Het Valkhof. De kosten voor een tweepersoonskamer liggen rond de €65,- per nacht en voor een eenpersoonskamer rond de €55,-. Zelf vind ik dit een erg leuke plek om ’s avonds te eten of te drinken, maar ik heb er nooit gelogeerd (op alle plekken niet, want ik woon zelf in deze leuke stad).

Afbeelding
Hotel Credible van binnen.

Voor wat meer luxe is het ook mogelijk om te gaan logeren in het hotel van Mercure. Dit hotel bevindt zich pal naast het station. Dit is ook een mooie uitvalsbasis voor een bezoek aan de stad. De gemiddelde prijs per nacht voor een kamer is €74,-.

Afbeelding
Dit is Mercure Nijmegen.

Op booking.com vond ik ook nog B&B De Prince en daar krijgt dit B&B een 7.9. Je overnacht dan in een monumentaal pand in Nijmegen.

Als je liever wat meer in de natuur logeert, is het wellicht een idee om bij Oortjeshekken te gaan logeren. Dit hotel ligt ongeveer 6.5 kilometer buiten Nijmegen in het plaatsje Ooij. Je kunt hier prachtig fietsen en wandelen in de buurt en kunt even helemaal tot rust komen. De prijzen voor een kamer beginnen vanaf €80,-.

Te zien en te doen

Ik zal in dit stukje de verschillende dingen noemen die te doen en te zien zijn in Nijmegen en omgeving.

De binnenstad
Een groot deel van Nijmegen is door het bombardement in 1944 verwoest. Dat maakt niet dat de stad geen bezoek waard is, maar het is niet de mooiste stad die je ooit gaat zien. Loop lekker een halve dag door de stad en zorg dat je daarbij een bezoekje brengt aan de Grote Markt, de Waalkade, de Lange Hezelstraat, Kelfkensbos het Kronenburgerpark en het Hunnerpark. Wil je een stadswandeling doen? Via Google vind je allerlei opties en hier staat er bijvoorbeeld een online.

De Waalkade
Als je op de Grote Markt staat en daar naar beneden loopt tussen de cafés en de H&M kom je op de Waalkade uit. Zoals je uit de naam al op kunt maken, kijk je vanaf deze kade uit over de Waal. Nijmegen staat ook bekend om de Waalbrug die Lent en Nijmegen met elkaar verbindt. Aan de kant van Nijmegen zitten allerlei restaurantjes gevestigd waar je kunt eten of drinken. Als je daar geen zin in hebt, is het nog steeds de moeite waard om eens van de ene kant naar de andere kant te lopen. Wil je de kade weleens zien van de andere kant? Loop dan de brug op en steek over.
Als je met de trein vanuit Arnhem Nijmegen binnenrijdt, kun je langzaam de Waalkade zien opdoemen.

Afbeelding
De Waalkade

De bioscoop en het theater
Nijmegen heeft vier bioscopen. Twee JT-bioscopen: Calypso en Carolus. Daarnaast heb je het filmhuis: Lux en voor de nog wat onbekendere en echte arthousefilms kun je naar Droomvilla Lux.
Lux is naast filmhuis ook restaurant en café. De prijzen liggen niet heel laag, maar het is er erg gezellig en na een mooie film kun je er lekker borrelen.

Naast bioscopen heeft Nijmegen ook nog de Stadsschouwburg en de Vereeniging. In de schouwburg kun je bijvoorbeeld naar musicals en cabaret en in de Vereeniging zijn vaak muzikale optredens. Leuk om te weten: als student kun je een half uur voor de voorstelling de overgebleven kaarten kopen voor 12,50 per stuk. Zo ben ik weleens naar de opera Aïda geweest voor €12,50 in plaats van voor €37,50. Maar ja: dan moet je dus wel student zijn!

Stadsbrouwerij De Hemel
Wie gek is op bier en in het weekend Nijmegen bezoekt, moet eigenlijk wel een kijkje gaan nemen bij Stadsbrouwerij De Hemel. Op zaterdag en zondag is dé brouwerij van Nijmegen geopend tussen 13.00uur en 17.00uur. De brouwerij is gevestigd tussen de Waalkade en de Grote Markt. De toegangsprijs voor een bezoek bedraagt €11,-, maar daarbij krijg je dan ook direct een proeverij. Ga in het voorjaar of de zomer na een bezoekje ook lekker op het mooie terras zitten dat bij het restaurant van de brouwerij hoort.
Hemelbier is in Nijmegen een begrip en je komt de bieren dan ook bij verschillende cafés en restaurants in Nijmegen tegen. De brouwerij levert ook enkel bier in Nijmegen.

Afbeelding
Het terras van Stadsbrouwerij De Hemel

Het Valkhof
Het bekendste museum van Nijmegen is Museum Het Valkhof. Het Valkhof heeft vaste collecties van archeologie, maar ook van oude en moderne kunst. Daarnaast zijn er altijd tijdelijke tentoonstellingen aanwezig. Op de website is te vinden wat er op dat moment te bezichtigen is in het museum. Het museum bevindt zich aan een plein (Kelfkensbos 59) en is van dinsdag tot en met zondag geopend van 11.00uur tot 17.00uur. De toegangsprijzen vind je hier. Met een Museumkaart is de toegang gratis.

Markt
De liefhebbers van markten kunnen Nijmegen het beste op maandag op zaterdag bezoeken. Dan is het markt van de Grote Markt tot en met het Kelfkensbos. Op maandag zijn er vooral veel stoffen te vinden op de markt, terwijl op zaterdag het accent meer ligt bij bloemen, groente, fruit en vis. Op maandagen vind je groentekramen op het Kelfkensbos. Voor de Hema vind je op beide dagen een kraam met heel veel soorten olijven, tapenades, noten en gedroogd fruit. Ik kan je zeker adviseren daar eens een kijkje te nemen.

Afbeelding

Kronenburgerpark en het Goffertpark
Met lekker weer vind je veel Nijmegenaren in het park. Met name in het Kronenburgerpark (onderaan de Lange Hezelstraat) en in het Goffertpark is het dan gezellig. Vele inwoners liggen lekker op een kleedje of zitten met een boek tegen een boom. De een met een fles wijn in de hand, de ander houdt het bij een flesje water. Als je Nijmegen een dag bezoekt, is het ook kostenbesparend om wat broodjes te kopen bij de Coop (Molenstraat en Molenpoort) of Albert Heijn (Schevichavenstraat) in de stad en die lekker in het Kronenburgerpark op te eten.
Het Goffertpark bevindt zich wat verder buiten het centrum, maar dit is een veel groter park. Als je van plan bent om je hond mee te nemen, kun je daar hem daar uitlaten. Je vindt er veel hondeneigenaren en de honden kunnen daar vrijuit met elkaar spelen. In het Goffertpark vinden in het voorjaar en in de zomer ook regelmatig optredens en festivals plaats.

Afbeelding
Het Kronenburgerpark

Afbeelding
Het Goffertpark

Evenementen
Heb je na mijn verhaal tot nu toe het idee dat er niet genoeg te doen is voor jou in Nijmegen? Dan is het de moeite waard om Nijmegen misschien te bezoeken tijdens één van de volgende evenementen in de stad. Wellicht ben ik er nog een boel vergeten, maar het is een greep uit de vele dingen die elk jaar georganiseerd worden.

De Nijmeegse Vierdaagse(feesten)
Wie Nijmegen zegt, zegt vierdaagse. Al sinds 1916 wordt de vierdaagse in Nijmegen gehouden. Elk jaar beginnen de feesten op de tweede zaterdag van juli en het wandelen begint de dinsdag erna. De sportieve enthousiastelingen lopen de wandeltocht (al wordt dat elk jaar moeilijker, want steeds meer mensen loten mee) en de overige inwoners en bezoekers van Nijmegen vieren de Vierdaagsefeesten. Als je alleen voor de feesten komt, kan ik je aanraden om op te blijven tot vier uur 's ochtends en eens een ochtend de wandelaars uit te gaan zwaaien. De sfeer is erg goed en de meeste wandelaars worden vrolijk van al die aanmoedigingen in de ochtend.

Op de vrijdag van de intocht is de stad het drukst bezocht en het is dan ook verstandig om niet die dag te proberen met een auto de stad in te komen,want dit gaat je waarschijnlijk een lange zit in de file bezorgen. Het is verstandiger om al eerder in de week te arriveren of per (overvolle) trein te reizen. Tijdens deze week zet Veolia extra treinen in. Voor een kamer in een hotel betaal je in deze weken volgens mij extra en je doet er ZEER verstandig aan om op tijd te boeken. Veel wandelaars kiezen voor een plek op een camping net buiten Nijmegen (denk aan: Lent, Elst, Malden, Cuijk etc.), maar het is ook mogelijk om (bijvoorbeeld via Marktplaats) een kamer van een student te huren gedurende de week. Al weet je dan natuurlijk niet wat je krijgt.
De sfeer is doorgaans erg goed tijdens de vierdaagse en de verschillende podia door de stad maken dat er voor iedereen wel iets is wat hij of zij leuk vindt.

Ik kan echt heel erg veel vertellen over de dingen die er tijdens de vierdaagse te doen zijn, maar wellicht is het verstandiger om de sites te bezoeken als je van plan bent de stad te bezoeken tijdens de vierdaagse.

Het hoort niet echt bij de vierdaagse, maar sinds twee jaar heeft Nijmegen in de zomer een cultureel terras en dat opent/opende vlak voor de vierdaagse: De Kaaij. Hier staan kraampjes, caravans en nog veel met allerlei soorten hapjes en drankjes. Je kunt er veel proeven en regelmatig genieten van live muziek. Extra leuk? Het speelt zich allemaal af onder de Waalbrug aan de Waalkade.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wat foto's van De Kaaij

Go short
Dit kortefilmfestival wordt elk jaar gehouden in Lux. Ik kan het eigenlijk niet beter uitleggen dan de organisatie al zelf op de website doet: Go Short is hét kortefilmfestival van Nederland. In vijf festivaldagen worden de beste recente korte films van Europa vertoond, en worden de Go Short Awards uitgereikt. Naast het competitieprogramma biedt Go Short ook diverse focusprogramma's, workshops, lezingen en party's. Zelf probeer ik elk jaar in elk geval één voorstelling te bezoeken, want het zijn vaak bijzondere films die je te zien krijgt en soms is er zelfs een gesprek met de producent of documentairemaker mogelijk na afloop. Ik vind het altijd héél erg leuk!

De troost van oost
Nijmegen-oost is een erg populaire wijk en elk jaar wordt in deze wijk De troost van oost georganiseerd. Dit is een smartlappenfestival en het is altijd heel grappig en gezellig. Elk jaar wordt het in de herfst gehouden en veel Nijmegenaren komen af op dit evenement. Het is vooral heel erg gezellig, ook voor wie niet van smartlappen houdt. In 2014 was het festival op 1 november.

Bierfeesten
Elk jaar organiseert een aantal cafés uit Nijmegen op Eerste Pinksterdag Nijmeegse bierfeesten. Tijdens die bierfeesten laten 24 brouwerijen hun bieren proeven en dat betekent dat je zo’n zeventig bieren kunt proberen. Sommige brouwerijen bestaan al tijden en andere beginnen pas net. Het feest vindt plaats op het Koningsplein. Dit plein ligt midden in de stad en ziet er die dag erg gezellig uit met Hollandse kramen.
Dezelfde organisatie organiseert ook elk jaar een Bokbierfestival. Op deze derde zondag van oktober kun je elk jaar de lekkerste bokbieren in Nijmegen proeven.

Winkelen
Persoonlijk vind ik Nijmegen niet de leukste stad om te winkelen en dit komt, doordat alle winkels best ver uit elkaar liggen en er vooral veel ketens zijn. Als je goed wilt slagen in weinig tijd zou ik je dus eigenlijk adviseren om de trein naar Arnhem of Den Bosch te nemen.
Ben je nog niet afgehaakt? Dat komt goed uit, want Nijmegen heeft zeker ook leuke dingen te bieden. Wie in Nijmegen gaat winkelen, komt al snel op Plein ’44, in de Burchtstraat, Molenstraat of Broerstraat terecht. Dat kan geen kwaad, maar daar vind je voornamelijk de grote ketens (zo bevindt Primark zich op Plein ’44 en is er een H&M te vinden in de Burchtstraat en in de Molenstraat). De kleine winkeltjes met kookspullen, cadeau-artikelen, houten speelgoed en zaken voor je interieur vind je net daarbuiten. Ik vind de leukste straten in Nijmegen dan ook de Stikke Hezelstraat, Lange Hezelstraat en de Van Welderenstraat. Deze straten zitten bomvol winkels met leuke spullen en als je op zoek bent naar een leuk cadeau slaag je hier altijd! Vanaf de Grote Markt loop je zo de Stikke Hezelstraat in en het verlengde daarvan is de Lange Hezelstraat. Neem onderweg links ook even een kijkje in de Houtstraat. De Van Welderenstraat zit aan het begin van de stad in de buurt van het Keizer Karelplein (de enorme rotonde nabij het station). Sla deze straten niet over bij je bezoek aan Nijmegen!

Afbeelding
De Stikke-/Lange Hezelstraat: de oudste straat van Nijmegen

Eten & drinken

Koffie
In Nijmegen kun je echt erg lekker koffie drinken. Hieronder mijn favoriete plekjes:

The Fuzz Coffee and Tunes bestaat nog niet heel erg lang, maar heeft echt heerlijke koffie. Ik durf dit wel de lekkerste koffie van Nijmegen te noemen. Niet zo gek op koffie? Ze verkopen ook heerlijke (kruiden)thee en het drankje Red Fuzz (met aardbeien, crushed ice en munt) is ook een aanrader.

Afbeelding
De leuke inrichting van The Fuzz Coffee and Tunes.

Vlak achter De Waag op de Grote Markt vind je Bairro Alto. In deze leuke lunchroom drink je heerlijke koffie en is het ook mogelijk een picknick te reserveren. Je krijgt dan je bestelling samen met een mand en een kleedje en dan kun je het in het stadsparkje tegenover lekker op gaan eten en drinken: heel leuk om te doen!

Ook bij Sid en Liv drink je heerlijke koffie en in deze schattige lunchroom aan de Van Welderenstraat kun je ook terecht voor een lekkere high tea. In de zomer is er ook ruimte in de tuin om te zitten. Leuk detail: alles in de lunchroom is te koop en ze verkopen ook nog wat extra leuke spulletjes in het winkeltje vooraan.
Afbeelding
De frisse inrichting van Sid & Liv.

Lunch
In Nijmegen kun je op heel veel plekken lekker lunchen. Ik som hier even de bekendste en populairste plekken op. De lunchrooms die ik al noemde bij koffie bieden ook allemaal erg lekkere lunchgerechten.

Lunchroom de Blonde Pater staat binnen Nijmegen bij de meeste mensen bekend als de leukste plek om te lunchen. Persoonlijk vind ik de bediening niet altijd even snel, maar de broodjes zijn er heerlijk en de koffie ook. Het is dus zeker een bezoekje waard, maar misschien is het verstandig om vooraf even te reserveren.

Op de Grote Markt vind je verschillende leuke lunchplekken. Zelf lunch ik het liefst bij Grand Café Moenen (sluikreclame), maar ook bij Café Camelot en Café Biessels kun je terecht voor een lekkere lunch. In de zomer zit vaak de hele Grote Markt vol en dan ziet de stad er erg gezellig uit met al die volle terrassen.

Aan het Koningsplein vind je ook cafés waar je lekker kunt genieten van soep of een broodje in de middag. Bij Café de Opera en Café de Deut kun je heerlijk lunchen voor niet al te veel geld op een centrale plek in de stad.

Afbeelding
Het Koningsplein

Net buiten het centrum kun je ook heerlijk lunchen. Op tien minuten loopafstand van het Keizer Karelplein heb je bijvoorbeeld Café Frowijn. Dit gezellige buurtcafé heeft een mooi, groot terras waar je in de zomer heerlijk met een boek op het terras kunt zitten. Binnen is het juist klein en gezellig en luister je naar de mooiste achtergrondmuziek. De lunch is simpel, maar erg lekker en wordt bereid achter de bar.

Op een gelijke afstand van het centrum zit Proeflokaal Beij Ons. Overdag kun je hier terecht voor een lekker broodje en voor wie wil is er een ruime keuze aan bier, wijn en whisky voor ernaast.

Voor een uitgebreide lunch kun je net buiten het centrum goed terecht bij Lodewijk. Het is niet ver lopen en de lunch is er echt heerlijk en naast de standaard gerechten weten ze ook altijd te verrassen.

Diner
Eerder noemde ik al Credible als hotel, maar je kunt hier ook erg lekker dineren voor niet veel geld.

Op Kelfkensbos zitten veel restaurants waar je erg lekker kunt eten. Zo zit daar het smalle eetcafé Notting Hill waar je telkens uit wisselende gerechten kunt kiezen die geschreven staan op het schoolbord in het midden van de zaak. De service is er erg prettig, maar de wachtrijen soms wat minder. Zorg dat je op tijd gaat of bereid je voor op een half uurtje wachten aan de bar. Dit is ook geen straf, want je kunt daar al wel een fles wijn bestellen met wat brood.

Het Bourgondische restaurant Qke-leQ is ook erg populair. De porties die geserveerd worden, zijn groot en al het eten is van erg goede kwaliteit.

Bij Bistro Flores liggen de prijzen niet erg laag, maar de kwaliteit wel zeer hoog. Als je zin hebt in een avond vol geweldig eten, dan is dit de plek waar je moet zijn.

Afbeelding
Verschillende restaurantjes aan Kelfkensbos

De lekkerste hamburgers van Nijmegen eet je bij Funkenstein. De kwaliteit is er goed en het personeel kan je van alles vertellen over de bieren die zij serveren.

De Gelagkamer serveert misschien niet het beste eten van Nijmegen, maar het is lekker en het uitzicht is fenomenaal. Je zit op de eerste verdieping en kijkt prachtig uit over de Waal. Als je graag wilt eten aan de Waalkade zou ik zeker voor dit restaurant kiezen.

Vlaams Arsenaal heeft twee kanten. Aan de ene kant zit het café voor een simpele maaltijd en aan de andere kant de brasserie voor een wat uitgebreidere maaltijd. Aan beide kanten kun je genieten van een lekker diner, maar de hogere prijzen van de brasserie maken wel waar wat ze beloven: meer kwaliteit en wat meer bijzondere gerechten.

Voor echt een avondje uit ben je ook bij Vaderland aan het juiste adres. Het eten is er lekker, het personeel goed en de sfeer knus en modern.

De borrel
In Nijmegen kun je op verschillende plekken lekker borrelen, maar ik noem nu even mijn favorieten.

Het oudste café van Nijmegen is In de blauwe hand. In dit gezellige bruine café kun je genieten van lekkere bieren en wijnen. Als je van bier houdt, drink dan zeker de Rooie Tiep Top die Stadsbrouwerij De Hemel speciaal voor dit café brouwt. Als je er toevallig overdag belandt op een koude wintermiddag drink dan de, naar mijn mening, lekkerste warme chocolademelk van Nijmegen.

Café Samson is het bekendste speciaalbiercafé in het centrum Nijmegen. Dit café heeft een erg uitgebreide bierkaart en het personeel kan je er ook nog eens alles over vertellen. Leuk: de pelpinda’s zijn er gratis en de schilletjes mag (nee: moet) je op de grond gooien. In het centrum vind je ook veel speciaalbier bij, de al eerder genoemde cafés, Grand Café Moenen en Café Camelot.

Buiten het centrum zit Café Jos. Echte bierliefhebbers moeten aan dit café zeker een bezoekje brengen. De lekkerste soorten bieren en personeel met alle kennis waar je behoefte aan hebt.

Voor een lekker glas wijn kun je overdag terecht bij Nostra. De high wine die er geserveerd wordt is erg uitgebreid en kan om vier uur ’s middags ook als diner dienen. De prijzen liggen er hoog, maar de kwaliteit ook.

Afbeelding
Wijnbar Nostra van binnen

Gek op wijn, maar niet zoveel geld? Doe eens een proeverij bij Wijncafé Pinot. Voor tien euro proef je daar al drie verschillende (kwaliteits)wijnen met wat hapjes.

Ook bij Café de Mug kun je terecht voor wijnen en bieren.

Slaap je in Bottendaal of ben je daar toevallig in de buurt? Drink dan eens een borrel bij Café Maxim, De Kluizenaar of St. Anneke.

Staat jouw favoriete plek in Nijmegen er helemaal niet bij? Geen paniek! Dit is een forum, dus je kunt iedereen gewoon inlichten als je reageert!

Wandelen en fietsen

In de omgeving van Nijmegen kun je lekker fietsen en wandelen. Als je geen zin hebt om zelf een fiets mee te nemen, zijn fietsen ook te huur in de bewaakte fietsenstalling onder het station. Voor een stadsfiets betaal je €7,50 per dag of €37,50 per week, maar dit kan goedkoper als je een abonnement hebt voor het huren van een OV-fiets (€10,- per jaar). Je kunt dan 3 dagen een fiets huren voor €3,15 per 24uur.

En waar je dan naartoe fietst? Hier een tweetal opties, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer.

Fiets lekker de brug over naar Ooij en geniet van wat de Ooijpolder je aan natuur te bieden heeft. Na tien minuten fietsen, merk je waarschijnlijk al dat je ineens echt op een andere plek bent. De lucht is er lekker fris en er zijn bijna geen auto’s te bekennen. Kijk ook niet vreemd op als er ineens een koe voor je op de weg staat. Rust daarna uit en eet een lekker stuk appelgebak in het huiskamercafé of op het terras van Oortjeshekken.
Na je stuk appeltaart kun je doorfietsen (of wandelen) richting de Bisonbaai, die zich ook in de Ooijpolder bevindt. Daar kun je vaak verschillende dieren zien. Het is leuk om een rondje om de baai te wandelen.

Afbeelding
De Bisonbaai

Als je zin hebt om lekker door de bossen te wandelen kun je per fiets naar Mook (ongeveer 45 minuten) en daar in de bossen of op de Mookerheide een mooie wandeling maken. Als je vindt dat jij je sportiviteit al genoeg weet te uiten door de wandeling, is het ook mogelijk om vanaf station Nijmegen Centraal of vanaf station Nijmegen Heyendaal de Veoliatrein naar Mook-Molenhoek te nemen. De fiets mag buiten de spits ook mee in de trein, dus je kunt ook heen met de fiets en terug met de trein. De treinreis duurt ongeveer tien minuten.

Afbeelding
Mookerheide

Vervoer

Nijmegen is gemakkelijk te bereiken met de auto en de trein. In de stad zelf rijden verschillende stadsbussen, maar zolang je alleen in het centrum hoeft te zijn, is alles te voet goed te doen. Als je vanuit het centrum een bus wilt nemen, kun je dat het beste doen vanaf Plein '44, de Burchtstraat of Kelfkensbos. Als je tijdens je verblijf zelf een fiets meeneemt, heb je geen bus nodig, want binnen Nijmegen is alles goed per fiets bereikbaar.
In Nijmegen zelf heb je dus niet per se heel veel aan je auto, want in het centrum mogen geen auto's rijden. Als je dus niet gratis kunt parkeren bij je hotel/verblijfplaats is het de moeite waard om te overwegen per trein te reizen.

Parkeerplekken
In het centrum van Nijmegen zijn verschillende parkeergarages. Zo is er een parkeergarage onder het station, bij Kelfkensbos en op de Molenpoort.
Iets goedkoper parkeer je in de wijken net buiten het centrum (bijvoorbeeld: Van Slichtenhorststraat, Graafseweg, Fransestraat) of bij de haven aan de Waalkade (volgens mij is het daar zelfs gratis, maar dan loop je wel een stukje). Een grote, bekende parkeerplaats net buiten het centrum (vijf minuten lopen) is de Wedren.

Andere steden
Vanaf Nijmegen Centraal vertrekken elk uur meerdere treinen naar Den Bosch en ook naar Arnhem. Je kunt dus ook overwegen om vanuit Nijmegen een dagje één van deze steden te bezoeken.

Deel 1: San Francisco
Deel 2: Antalya
Deel 3: Londen
Deel 4: Berlijn
Deel 5: Oslo
Deel 6: Madeira
Deel 7: Madrid
Deel 8: Quito en omgeving
Deel 9: Terschelling
Deel 10: Parijs
Deel 11: Boedapest
Deel 12: Geilo (Noorwegen)
Deel 13: Sydney
Deel 14: Agios Nikolaos
Deel 15: Disneyland Parijs
Deel 16: Reykavik
Laatst gewijzigd door anoniem213 op 03 Nov 2014 11:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 02 Nov 2014 21:47

Re: Reisrubriek #17: Nijmegen

Leuk en herkenbaar June

Ik mis alleen wel 'http://www.defirmanijmegen.nl/' in rijtje. Dit restaurant zit ook aan de Waalkade, maar dan los van de rest. Je moet daarvoor richting de spoorbrug lopen. Hier is de kaart ook je placemat met daarop kleine gerechten. Je kiest een aantal gerechten uit en deze krijg je geserveerd. Wil je nog een keer bestellen dan kan dat, wil je de rekening dan is het ook geen probleem. Juist doordat deze verder van de meeste restaurants zitten aan de Waalkade kan je hier heerlijk eten. Het is wel aan te raden te reserveren.

Wil je een stuk door het bos wandelen, dan is een ritje richting de Duivelsberg aan te raden. Dit bosgebied ligt richting Berg en Dal. Ongeveer 6 km van het centrum af. Tijdens een wandeling met mijn ex door het bos werden we verrast door overstekende herten of reeën, het ging zo snel dat ik het niet kon zien. Na een mooie wandeling is een pannenkoek eten op de berg zeker aan te raden. Tevens loopt hier ook een stuk van het Pieterpad om naar Santiago de Compostella te kunnen lopen.

anoniem213

Bericht 02 Nov 2014 21:58

Hee Silly, leuk je toevoegingen! Zelf vind ik De Firma niet zo leuk, daarom heb ik het niet genoemd, maar smaken verschillen natuurlijk :).

De Duivelsberg is inderdaad heel leuk, maar per fiets of OV wel slecht bereikbaar, daarom heb ik het niet genoemd. Verder is dat inderdaad een ontzettend mooie plek. Dus mensen met de auto kunnen dat zéker gaan doen. Goed idee!
<<

Burgemeester Jasmijn

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 02 Nov 2014 22:00

Bedankt voor je leuke stuk June!
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Nov 2014 23:12

Wat leuk geschreven. Is al weer wat jaren geleden dat ik in Nijmegen was. Moet er toch maar weer eens naar toe.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

President

Bericht 02 Nov 2014 23:23

Wow, wat een uitgebreid stuk! Goed geschreven! Vroeger kwam ik heel vaak in Nijmegen, maar ben er nu al járen niet meer geweest door een verbroken vriendschap. Toch maar weer eens een kijkje nemen daar :)
❤️ 7 juni 2018
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 03 Nov 2014 00:13

Heel leuk en uitgebreid stuk! Ik kom regelmatig in Nijmegen, de meeste bezienswaardigheden kende ik al wel dus, maar er stonden wel veel restaurantjes bij die ik nog niet kende en dus de komende tijd is het leuk om daar een keer wat van uit te proberen.
Leuk dat je Oortjeshekken ook noemt, daar heb ik een keer met mijn man gegeten, en het eten is er ook echt heerlijk en je zit er heel leuk. Prachtige tuin hebben ze ook.
Misschien nog wel leuk om te noemen, als je een keer buiten het centrum wilt eten is De Kazerne erg leuk en lekker. En Klinkklaar is een leuk eetcafe buiten het centrum.
En als je in het centrum wilt parkeren, na 18.00 is het in parkeergarage Kelfkenbos maar 50 cent per uur, prima te doen dus.
<<

Anoniem216

Bericht 03 Nov 2014 07:56

...
Laatst gewijzigd door Anoniem216 op 14 Okt 2017 10:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem85

Bericht 03 Nov 2014 09:49

Leuk geschreven stuk. Ik kom ook uit Nijmegen maar een aantal zaken die je noemt om bijvoorbeeld te lunchen ken ik niet. Dus bedankt voor de tips!

Alleen beginnen de zomerfeesten toch de zaterdag voor de vierdaagse?
<<

anoniem213

Bericht 03 Nov 2014 11:35

Hé wat leuk al die reacties en aanvullingen! Dankjewel!

Bedankt voor je parkeertip Mizz_s. Nu je het zegt, weet ik het wel weer, maar ik heb geen auto en ben daarom niet zo goed op de hoogte. De burgemeesters vroegen me nog wat parkeergelegenheden toe te voegen, maar die zijn vast niet zo compleet. Meer is dus welkom. Top dat jij al met deze tip komt :).

Sun, je hebt helemaal gelijk. Wij beginnen op mijn werk op de vrijdag al wel met veel dingen regelen, maar het begint natuurlijk op zaterdag. Ik ga het aanpassen.

Bliss, je zou ook een andere vriendschap in Nijmegen weer op kunnen pakken natuurlijk :smile:.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 03 Nov 2014 11:40

Wat leuk! Ik ben er ooit één keer geweest voor een dagje, maar moet er zo te lezen zeker nog eens naar terug!
<<

Anoniem85

Bericht 03 Nov 2014 11:50

Parkeren kan ook in de KeizerKarel garage. Ook hier is het na 18.00 0,50 per uur. En tevens is hier kentekenherkenning voor de mensen met een stadsparkeren pas (heel Nederland)
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Nov 2014 13:11

Leuk om te lezen, ik kom ook uit die regio en mijn vader was vanuit zijn werk bij de gemeente beheerder van de Stevenstoren, leidinggevende van de marktmeesters en nauw betrokken bij de vergunningen rondom de Vierdaagsfeesten, het laatste grote project wat hij gedaan heeft voor zijn pensioen vorige maand was de aanbesteding van de Waalkade. Echt grappig dat jij precies al die dingen noemt!!
Daarnaast ken ik de eigenarenvan de Firma en de Kazerne.

Misschien nog wel een leuke toevoeging voor de liefhebber, het Sanadome?
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Nov 2014 13:43

Leuk stukje June! En lekker herkenbaar natuurlijk, ik hou van Nijmegen :heart:
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 03 Nov 2014 16:31

Leuk stuk June! Herkenbaar ook, omdat ik er heb gestudeerd en nog wel eens ga winkelen (al is Eindhoven beter om te winkelen, maar Nijmegen heeft meer sfeer met de Waalkade en Valkhof).

Enige wat ik mistte is het Valkhofpark dat direct naast het museum ligt midden in het centrum. Ik vind dat park altijd ideaal om even de winkeldrukte te ontvluchten naar de kapel te gaan van Karel de Grote (dacht ik) en te genieten van het uitzicht op de Waalkade. Op zaterdagen als het markt is staat recht voor het Valkhof museum op het plein een uitgebreide goede viskraam. Daar koop ik dan een gebakken vis die ik in het park op eet.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Nov 2014 18:29

Fred, ik had eigenlijk wel verwacht dat je ook Marike en Moenen nog zou aanprijzen. De spelletjes winkel van Nijmegen haha.

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Bericht 03 Nov 2014 19:33

Erg uitgebreid stuk June! Ik word er helemaal enthousiast van om het een en ander te gaan bezoeken.
Leuk dat je voor een Nederlandse stad heb gekozen. Goed voor de Nederlandse economie als alle forumsters de steden om zich heen gaan bekijken :smile:
<<

Burgemeester Esmee

Bericht 03 Nov 2014 19:52

Bedankt June! Ik ben er jaren terug een keertje geweest maar moet beslist nog een keer terug als ik lees wat er allemaal te doen is.
<<

anoniem213

Bericht 03 Nov 2014 20:03

Bedankt allemaal! Ik vond het echt lastig om een selectie te maken, want er zijn heel veel dingen leuk. Daarom heb ik het vooral bij het centrum gehouden, zodat de bereikbaarheid ook goed blijft, maar ook daar zijn nog heel veel dingen toe te voegen. Leuk dat iedereen dat ook doet!

Burgemeester Nicky, het lijkt me erg leuk inderdaad als meer mensen iets over een stad in Nederland schrijven.

@Fred: Ik heb het niet heel uitgebreid behandeld, maar ik heb bij het stukje De binnenstad genoemd dat je even een bezoekje moet brengen aan het Hunnerpark (zo het heet het park bij het Valkhof).

@Minoessepoes: Leuk dat je de eigenaar van De Kazerne kent. Een paar vriendinnen van me werken daar!

@Silly: Ik had van Fred inderdaad ook die tip wel kunnen verwachten, haha. Overigens vind ik die winkel zelf ook echt fantastisch :heart:.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Nov 2014 20:10

June zullen we een Nijmegen meeting gaan houden. Rondje door de stad lopen en daarna bij jullie op het terras neer ploffen voor een biertje.

Marike en moenen is echt geweldig inderdaad. Koop er altijd wel een cadeau of iets voor mijzelf.

Anoniem85

Bericht 03 Nov 2014 20:55

Sanadome inderdaad! Heerlijk
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 03 Nov 2014 23:02

@ silly-one... Dat was ik inderdaad nog vergeten. Die winkel is een stuk groter geworden dan 15 jaar geleden.

Als ik naar Nijmegen ga dan ga ik eigenlijk ook altijd even naar Kroese. De CD winkel met een erg uitgebreide collectie tegen scherpe prijzen. In mijn studententijd heb ik daar regelmatig in de bakken CD's staan struinen. Een van de betere CD winkels van Nederland en daar zijn er sowieso nog maar weinig van.

Qua eten vind ik Odessa wel apart. Daar hebben ze oa kangoeroevlees en dat noemde ze skippy. Of dat nu nog zo is weet ik niet want dit is wel 10 jaar geleden.
<<

Anoniem119

Bericht 03 Nov 2014 23:26

Wat een leuke hippe stad! Ik ken Nijmegen totaal niet. Ik kan het ook niet normaal uitspreken. Maar ik vind dit heel erg leuk.
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Nov 2014 23:30

Toet schreef:Leuk stukje June! En lekker herkenbaar natuurlijk, ik hou van Nijmegen :heart:

Precies dat!
Had er graag permanent willen wonen toen we samen gingen wonen 7 jaar geleden, maar vriend wilde niet..haha! Kom er nog best vaak omdat een goede vriendin er woont. Ik vind het er heerlijk.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

President

Bericht 04 Nov 2014 07:46

Marin schreef:Wat een leuke hippe stad! Ik ken Nijmegen totaal niet. Ik kan het ook niet normaal uitspreken. Maar ik vind dit heel erg leuk.

Haha wat kun je er niet aan uitspreken dan? :P

June, daar heb je een punt :smile:

Ik ging trouwens vaak naar De Fuik, lekker foute muziek werd daar gedraaid. Dollars was ook leuk en headbangen in The Underground :)
❤️ 7 juni 2018
Volgende

Terug naar Reizen & vakanties