Ik kom in die streek al zo ongeveer sinds mijn 13de.. dus ik zou eea moeten weten. Vooral qua goede restaurants ben ik op de hoogte :-)
Collioure: mooiste en leukste stadje dat er maar te bezoeken valt. Parkeren is een gedoe, maar bovenaan de weg als je Collioure binnen komt gereden is een parkeerplaats dat je met een busje de rest van de weg naar beneden rijdt. Busje is gratis en het is gewoon makkelijk.
Argeles sur mer zelf: ik vind het een verschrikkelijk stadje.. sorry. Je moet ervan houden maar ik vind het vooral bestaan uit veel rommelwinkeltjes en herrie
Figueres: stadje in Spanje, ligt zo'n uurtje rijden van Argeles zelf af. Het is een leuk stadje om te bezichtingen. Ook hier heb ik eettips, maar in dit stadje vind je winkels als Zara, Mango etc
Perpignan zelf: absoluut leuk om gezien te hebben. In de zomermaanden hebben ze iedere dinsdag bazaar, maar ik weet niet of dat over twee weken nog steeds zo is. (hier is wel een Sephora ;-))
Girona: ook in Spanje, maar nog een stukje verder dan Figueras. Dit is een wat groter stadje dan Figueras. Het bestaat uit een oud en een nieuw gedeelte, in het nieuwe gedeelte vind je ook een Sephora..
Barcelona: denk eraan dat het voor één dag echt wel een behoorlijke rit is. De meeste mensen verkijken zich erop.. als je gaat: stap dan echt om zes uur de auto in, anders rij je met de spits door Barcelona en dan ben je gewoon de sigaar. Zo niet.. dan heeft het eigenlijk geen zin, dan zit je meer in de auto dan iets anders. Mocht je dit willen, kan je nog overwegen voor één nacht een hotel te boeken. Dan heb je wat meer tijd. Reken iig op vanuit Argeles (ik ken de (kust)weg voordat je op de A9 zit namelijk), op minstens 2,5 uur. En dan doe je het nog snel ook.
Er zijn genoeg wijncaves die je kan bezoeken. De leukste, en meest bijzondere is wellicht Clos de Paulille. Dit ligt één baai verder dan Collioure. Hier kan je verrukkelijk eten, zeer bijzondere locatie. Je kan hier niet echt een rondtour maken ofzo, maar de locatie is echt schitterend en zeker de moeite waard.
Mochten jullie op nog een bijzondere locatie willen eten, is Poisson Rouge een ultieme aanrader. Wel even reserveren van te voren: je krijgt er voornamelijk vis, maar je zit letterlijk boven het water te eten en de zonsondergang is schitterend:

Verder zit er nog een schilpadden boerderij ergens.. En euhmnmm.. ik kan nog wel even doorgaan. Er is weinig in die omgeving dat ik niet ken haha. Ik weet eigenlijk niet meer of jullie kinderen hebben, maar er is ook een soort open grot, waar je met de kinderen via een vaste loopplan (absoluut niet eng) doorheen loopt. Je krijgt een helm op je kop en kan zo door die grot lopen. Voor kinderen een hele ervaring.
Pff.. shoot if you need more info! Of specifieke adresjes!