06 Sep 2014 18:46 door rapa nui
Verse papaja eten. Ik vind papaja niet zo lekker maar werd me tijdens een reis door Indonesië wel geadviseerd door een lokale gids om wat stukjes papaja bij het ontbijt of als nagerecht te eten. En ik drinkt toch regelmatig flesje coca-cola tijdens zo'n reis. Ik weet dat er geen bewijzen voor zijn en dat er gezegd wordt dat het onzin is maar neem het toch maar.
Even gekopieerd:
Papaja – goed bij spijsverteringsklachten
Papaja’s bevatten een eiwitsplitsend enzym – papaïne – dat de spijsververtering helpt. Het helpt met name wanneer je moeite hebt met het verteren van eiwitten. Zo helpt het dus bij maagklachten. In de maag begint namelijk de eiwitvertering. Wanneer er maagklachten zijn, zijn er meestal ook problemen met de eiwitvertering en kan papaja dus helpen. Evenals ananas, kiwi en mango.
Je kunt deze dan bij de maaltijd eten om de klachten te verminderen.
Een slechte eiwitvertering merk je ook aan gasvorming en naar rotte eieren ruikende winden en ontlasting.
Wanneer je eiwitten niet goed verteerd, worden er schadelijke gassen gevormd in je darmen. Gassen die toxisch zijn voor je lichaam. Het eten van papaja helpt om dit te verminderen en te voorkomen en werkt daarmee als een detox.
Het bijzondere is ook dat papaja nauwelijks vruchtzuren bevat. Deze eigenschap en de eiwitsplitsende enzymen kunnen een onrustige maag kalmeren.
En uiteraard willen we hier ook vermelden dat papaja vezelrijk is en alleen al daarmee zorgt voor een goede spijsvertering en helpt bij zowel obstipatie als diarree.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain