Ja! Ik ik ik!
Ga absoluut naar Nowy Swiat, dat is een heeeeeeeeeeeeeeele lange, ouderwetse straat. Aan het begin (dus vlakbij de tramhaltes -- daar woont mijn oma trouwens ook vlakbij--) zit patisserie Blikle. Echt een begrip in Polen en echt een must om heen te gaan! Ze hebben een winkel en een cafeetje. In het cafeetje lopen de dames nog in zo'n ouderwetse dienstmeisjes outfit (zwart met kanten rokje). Wat echt een aanrader is om daar te eten is de cheesecake (sernik) en de maanzaadcake (makowic heet die geloof ik). Je kunt er ook een soort berliner bollen kopen, maar ik weet niet hoe je dat schrijft
inrichting bij Blikle

zoetigheid bij Blikle

In het winkelcentrum Zloty Tarasy heb je het Hard Rock cafe, maar ook een cafe van Wedel, van de chocolade. Echt een aanrader, zeker voor de warme chocolademelk en andere lekkere chocolaatjes!

In datzelfde winkelcentrum heb je schoenenwinkel Rylko, daar kan je heel goede kwaliteit leren schoenen kopen. Mooie pasvorm en schoenen blijven lang goed. Wintercollectie is gevoerd en dus altijd lekker warm. Bij Orsay (zit ook op Nowy Swiat) kan je voor relatief weinig geld ook leuke dingen kopen. Tussen Nowy Swiat en Paleis van Cultuur (Palac Cultury) zit "Galeria Centrum". Dat is een warenhuis, met daaronder een paar winkels. H&M, C&A, Esprit, maar ook Reserved. Die laatste winkel vind ik zelf echt een aanrader, zeker voor mannen! De straatnaam weet ik niet precies, maar klinkt een beetje als "Jerommeke".
Als je Nowy Swiat vanaf het begin loopt, loop je naar het oude centrum, naar Stare Miasto. Is een pittige wandeling! Je hebt dan aan je linker hand op een gegeven moment een grote witte kerk. De moeite om even naar binnen te gaan. Heel katholiek, maar echt wel mooi. Daar tegenover staat het standbeeld van Copernicus volgens mij. Verder doorlopend kom je bij het presidentiele paleis en daar vlakbij zit de campus van de universiteit van Warschau. Als je nog verder doorloopt kom je in het echte oude centrum. Daar is alles gaaf en mooi om te zien! Vlakbij het oude centrum hebben ze ook een grote fontein aangelegd, dat ligt tussen het oude centrum en de rivier de Wisla in.

Mocht je nog leuke, typische souvenirs willen, kan je die kopen bij Cepelia. Echt kitcherig, maar typisch Pools.

En in de supermarkten kan je sterke drank kopen, als je Poolse wodka mee wilt nemen (aanrader) kan je het beste kiezen voor Zytnia. Wyborowa en Zubrowka zijn ook poolse merken. En uit de supermarkt kan je ook heerlijke wedel chocoladerepen meenemen, delicia koekjes (zachte koekjes met een gelatine vulling en een chocoladelaagje, ook van Wedel) en kleine chocoladesnoepjes van Wedel (weet niet hoe ze heten, maar ze zitten in een rode zak).
dit is de vulling uit die zakken:

Ptasy Mleczko is typisch Pools, ik vind het niet te eten...

Je hebt ook nog het park waar "het huis van Chopin" staat; park Lazienki (de L spreek je in dit geval uit als een W). Daar staat onder andere dit standbeeld en in het voorjaar/zomer worden er vaak piano concerten gehouden.

Uit eten kan je verder goed in Warschau, vooral in Stare Miasto. Als je echt typisch pools eten wilt, moet je daar echt heen gaan! Ze spreken best goed engels. Naar bars/cafeetjes ga ik eigenlijk nooit, ik logeer altijd bij mijn oma

Als je nog meer wilt weten, let me know!