Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Rondreis: wat meenemen?

<<

Chickster

Noob

Bericht 23 Jul 2014 17:27

Rondreis: wat meenemen?

Dit najaar gaan wij een georganiseerde rondreis van drie weken maken door midden Amerika. De reisorganisatie geeft aan dat je het beste maximaal 15 kg mee kunt nemen, anders moet er soms een deel in de bus achterblijven(we varen soms naar eilanden en op de boten is 15 kg de max).

Inmiddels zijn we heel goed in weinig meenemen, maar ik vraag me wel af of ik nog iets speciaals moet meenemen. Hebben jullie tips?
<<

Jente

Kletskop

Bericht 23 Jul 2014 17:36

Re: Rondreis: wat meenemen?

Een verrekijker, genoeg geheugen voor je camera en een extra batterij, een wereldstekker, Amerikaanse dollars, een makkelijke dagrugzak, een slotje voor op je backpack (als je die meeneemt, lijkt mij makkelijker dan een koffer), ehbo-spullen. Als je in de regentijd komt misschien iets van een licht regenjasje? Verder ligt het eraan wat je gaat doen denk ik. Ik neem ook zeker mijn bergschoenen mee, maar als je geen wandelingen gaat maken zal dat niet nodig zijn.
<<

Anoniem122

Bericht 23 Jul 2014 17:39

Slotjes om je bagage op slot te doen als het onder in de bus ligt etc. Vond dat toch altijd wel een prettiger gevoel.

Verder is het natuurlijk geheel afhankelijk van wat voor rondreis je gaat doen.
<<

Chickster

Noob

Bericht 23 Jul 2014 17:50

Kijk, die slotjes had ik dus niet aan gedacht, slim!

We gaan veel sportieve dingen doen; wandelingen door natuurparken, canopy tours (tussen de bomen abseilen zegmaar), paardrijden, kanoën, duiken, dat soort dingen. Dus bergschoenen, stevige kleding en regenjasje staan al op de paklijst.

Ik ga bij de reisorganisatie navragen of je onderweg je was kunt laten doen, dat scheelt dan weer kleding sjouwen. We hebben vaak twee nachten in een hotel.
<<

Anoniem122

Bericht 23 Jul 2014 17:56

Chickster schreef:Kijk, die slotjes had ik dus niet aan gedacht, slim!

We gaan veel sportieve dingen doen; wandelingen door natuurparken, canopy tours (tussen de bomen abseilen zegmaar), paardrijden, kanoën, duiken, dat soort dingen. Dus bergschoenen, stevige kleding en regenjasje staan al op de paklijst.

Ik ga bij de reisorganisatie navragen of je onderweg je was kunt laten doen, dat scheelt dan weer kleding sjouwen. We hebben vaak twee nachten in een hotel.

Oh wat klinkt dat gaaf zeg!!
Denk inderdaad wel dat je gewoon kan wassen tussendoor. Ik zou wel oppassen dat je geen "delicate" kleding mee hebt, of kleding die krimpt in een droger ofzo. Ik had in Thailand 2 broeken op de markt gekocht, die lekker los zaten. Alleen bij 1 wasserij service gebruikten ze een droger, en die waren die flink gekrompen, net als mijn pasgekochte shirtjes :(
<<

Jente

Kletskop

Bericht 23 Jul 2014 18:04

Leuk! Wat ik ook echt een uitvinding vind voor op reis is een shampoo van Lush. Is een klein blokje en je doet er lang mee. Geen grote fles en niet vloeibaar, dus t kan niet gaan lekken. Deze heb ik: https://www.lush.nl/shop/product/produc ... arma-komba

Ik pak mijn lijst er even bij :) Iets voor op je hoofd, tegen de zon als je daar niet goed tegen kunt. Een hoofdlampje en zakmes heb ik er nog op staan. En verder voor mij 'logische' dingen, dus ik denk dat je de meeste dingen dan wel hebt.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Jul 2014 18:11

Een slotje is op zich natuurlijk altijd goed maar als je met een eigen bus reist (met die groep) maak ik me er altijd minder druk om dan dat je met het OV reist. Ik neem zelf op zo'n reis altijd een weekend/sporttas mee, vind dat zelf prettiger dan een rugzak omdat je eigenlijk toch niet zover loopt met je bagage (als je tenminste die eigen bus hebt). Meestal kun je op een reis wel dingen wassen of laten wassen. Ik kijk inderdaad van te voren even naar het reisprogramma = wasprogramma om te kijken hoeveel nachten je ergens bent. Soms is 1 nacht net te weinig om iets droog te krijgen dus 2 of 3 nachten op 1 plek is dan idealer. Niet al je nieuwe shirtjes meenemen, valt misschien wel mee maar zoals Tuktuk ook al noemt: ik heb wel eens gehad dat ik die leuke shirtjes na de vakantie niet meer gewoon aan kon omdat ze vaal waren (hangen misschien hele dag in de felle zon en ander wasmiddel) en de vlekken er nog in zaten. Ik neem dit keer ook mijn oudere ondergoed mee zodat ik dat tijdens de reis kan weggooien. Kun je ook met oudere shirtjes doen natuurlijk.

Verrekijker kan maar neem ik nooit mee, ik gebruik ook wel vaak mijn camera om in te zoomen/iets te bekijken. Een camera waar je flink mee in kunt zoomen, hoeft niet eens een grote camera te zijn, ik ben overgestapt op een kleinere camera omdat ik tijdens reizen geen zin meer had in een grotere camera en lenzen te wisselen. Ik heb wel gekeken naar hoever ik kon inzoomen ivm het maken van portretten van mensen. En dan vooral als je foto's wilt maken van mensen als je op een bankje/stoepje zit en ze wat verder weg zitten, ook ideaal voor dieren natuurlijk.

Ik ga morgen een rondreis van 3 weken maken en heb verder niet echt iets aparts meegenomen: geldbuidel voor onder kleren zal wel logisch zijn, creditcard is handig om te hebben voor noodgevallen, ehbo-setje, ook al kun je veel digitaal doen een papieren reisgids met plattegrondjes erin is altijd nog erg handig. Paspoort ed scannen/naar jezelf mailen.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem74

Bericht 24 Jul 2014 07:48

En iets van vochtig wcpapier. Je zult niet overal een normale toilet aantreffen, dus dan is het wel prettig om iets bij je te hebben. En een flacon desinfectiegel voor de handen.
<<

Anoniem122

Bericht 24 Jul 2014 07:55

Ig-Nore schreef:En iets van vochtig wcpapier. Je zult niet overal een normale toilet aantreffen, dus dan is het wel prettig om iets bij je te hebben. En een flacon desinfectiegel voor de handen.

Eens!
Of gewoon een pakje tissue's ipv vochtig wc papier. Erg handig! Ze verkopen trouwens bij de action ook desinfectie doekjes in een pakje, die zijn ook wel heel prettig. Vond dat op een 1 of andere manier altijd schoner aanvoelen dan van dat desinfectiegel. En het kan niet gaan lekken.

Afbeelding
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Jul 2014 08:11

Ik vind van die microvezelhanddoekjes wel fij (verkopen ze bij de Xenos bijvoorbeeld), die zijn super snel droog,
<<

Chickster

Noob

Bericht 24 Jul 2014 19:51

Wat een handige tips, tnx! Die doekjes zijn inderdaad ook slim, lekvrij en voelt lekker schoon.

Ik was vandaag even bij de bever en die raadden ons een poncho aan, omdat het vaak kort en heftig kan regenen. Een regenjas is dan te warm en dan heb je alsnog een natte kont. Poncho gaat over je rugzak en tot je knieën, dus dat schuilt wat beter.

Geldbuidel had ik nog niet eens bedacht, komt denk ik omdat het reizen met een groep veilig voelt, maar goeie! Ik had wel een dry bag bedacht, om de dure spullen droog te houden in de regen en op de boot.
<<

Chickster

Noob

Bericht 24 Jul 2014 19:52

Trouwens, nog over die slotjes: ik neem aan dat je die er tijdens de vlucht niet op hebt. Of knippen ze ze er niet af in Amerika?
<<

Anoniem122

Bericht 24 Jul 2014 21:07

Chickster schreef:Trouwens, nog over die slotjes: ik neem aan dat je die er tijdens de vlucht niet op hebt. Of knippen ze ze er niet af in Amerika?

Als je speciale TSA slotjes hebt, mag je die er gewoon op doen. Die zijn met een TSA sleutel open te maken, en die hebben ze op ieder vliegveld.
Je herkent ze aan dat rode ruitje:
Afbeelding

En die is dus altijd rood. Mochten ze hem open maken bij de douane, kleurt die groen.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 25 Jul 2014 13:31

Poncho kan inderdaad handig zijn, maar ook onder zo'n plastic ding ga je nog enorm zweten kan ik je vertellen. Ik vond het zelf fijner om maar gewoon nat te worden (koud werd het niet), en dan plastic tas of zo over je rugzak hebben (neem aan dat bij jullie ook je grote rugtas/reistas meestal in de bus blijft en dat je maar kleine rugzak bij je hebt tijdens dagexcursies)
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Jul 2014 13:41

Chickster schreef:Trouwens, nog over die slotjes: ik neem aan dat je die er tijdens de vlucht niet op hebt. Of knippen ze ze er niet af in Amerika?

Ik had in Amerika gewoon slotjes er op en er is niks door geknipt en volgens mij doen ze dat ook niet zo snel, alleen als er op de scan iets raar uitziet wat ze beter moeten bekijken (maar dat geldt voor elk land, niet alleen Amerika). En aangezien ik geen verdachte bagage heb, heb ik dat probleem nog nooit gehad :)
<<

Anoniem170

Bericht 26 Jul 2014 00:02

handdoek die snel droogt, spul met veel Deet, ik weet dat ze bij sowieso de kruidvat deze verkopen:
http://static-media.webwinkel.anwb.nl/m ... 00_bv1.jpg[/img]

Werkt echt heel erg goed tegen muggen, ik weet niet of ze daar ook zo'n hoog percentage verkopen. Wasmiddel voor handwas? Dan kan je ergens snel even een klein wasje doen.
<<

Anoniem122

Bericht 26 Jul 2014 09:37

Muggenspul zou ik terplekke kopen. In Thailand werkte 50% DEET juist helemaal niet, maar de antimuggenspul die je daar overal kon krijgen, en waar geen DEET in zat werkte veel beter!
<<

Chickster

Noob

Bericht 28 Jul 2014 21:41

iloverocknroll1984 schreef:Poncho kan inderdaad handig zijn, maar ook onder zo'n plastic ding ga je nog enorm zweten kan ik je vertellen. Ik vond het zelf fijner om maar gewoon nat te worden (koud werd het niet), en dan plastic tas of zo over je rugzak hebben (neem aan dat bij jullie ook je grote rugtas/reistas meestal in de bus blijft en dat je maar kleine rugzak bij je hebt tijdens dagexcursies)

We zullen idd alleen met en dagrugzakje lopen, maar die moet wel droog blijven vanwege camera's enzo. Ik ben dus bang dat ik toch voor de 'gooi m snel over je heen en blijf best wel droog maar zie er verschrikkelijk uit optie' ga, een poncho dus...
<<

Anoniem122

Bericht 28 Jul 2014 21:43

Waarom niet gewoon een raincover over je dagrugzak? Die kan je er eventueel gewoon altijd op laten zitten. Deed ik soms ook, dan wordt er sowieso ook minder makkelijk iets uit gestolen als je hem op je rug hebt.

Ik had mijn trouwens op Ebay heel goedkoop gekocht, en werkte prima!
http://www.ebay.com/itm/Backpack-Rain-C ... 53ef2ce341

Ze hebben nog goedkopere, maar deze heeft een elastiek die je kan aantrekken en dat was bij die andere geloof ik niet.
Laatst gewijzigd door Anoniem122 op 29 Jul 2014 17:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 29 Jul 2014 10:05

Ja precies zo'n raincover is ideaal! En poncho's zijn op zich prima hoor, alleen je krijgt het er ontzettend warm onder, ook onder de dunne plastic dingetjes.
<<

Chickster

Noob

Bericht 03 Aug 2014 12:30

Ik vind die hoezen toch een beetje eng, want dan kan het toch via je rug alsnog in je tas lopen? Naja, we hebben nog twee maanden om te bedenken of we voor de poncho gaan of niet :P

Terug naar Reizen & vakanties