Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Wie heeft de excursie gedaan naar de Samariakloof Kreta?

<<

ShallY

Yipyapper

Bericht 21 Jul 2014 17:50

Wie heeft de excursie gedaan naar de Samariakloof Kreta?

Hoe was dat?

Nu had m'n vriend al gekeken naar excursies en zag deze erbij staan en dat lijkt hem wel wat. Maar wij wandelen maximaal een uurtje en geen 18 km.

Zo wilde hij op vakantie in Kos de bergen op fietsen terwijl meneer nooit fiets. Mafkees.. Dat hebben we dus ook niet gedaan hoor. Haha.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Jul 2014 18:11

Re: Wie heeft de excursie gedaan naar de Samariakloof Kreta?

Zelf niet gedaan, ook niet op Kreta geweest. Wel van mensen gehoord die hem wel gelopen hadden, die wandelden normaal ook maar 1 of 2 uur maximaal. Ik weet alleen niet wanneer/welke periode van het jaar zij hem gelopen hebben. Zul je zelf ook al wel gevonden hebben maar ik kwam dit tegen bij het googelen:

Samariakloof

De tocht door de kloof begint in Xyloskalo. Hier dient te worden afgedaald langs een houten trap. Deze is vooral aan het begin vrij steil. Tijdens de eerste twee kilometers van de tocht, wordt ongeveer 700 meter afgedaald. Na dit steile stuk, wordt de kapel van Agios Nikolaos bereikt. Vanaf daar is de route wat minder steil.

Na ongeveer zes kilometer wordt het dorpje Samaria bereikt. De bewoners hebben het dorpje in 1962 verplicht moeten verlaten op het moment dat de kloof een nationaal park werd. Het dorpje wordt dus niet meer bewoond. Na Samaria wordt de kerk van de heilige Maria van Egypte (Osia Marias) gepasseerd. Via een verbastering van de naam van deze heilige, is de naam Samaria ontstaan, waar de kloof en het dorpje naar zijn vernoemd.

Plattegrond van de SamariakloofPlattegrond van de Samariakloof

Na het plaatsje Samaria vervolgt de route zich door de bedding van de rivier. De wandeling gaat over allerlei rotsen en de rivier moet (wanneer deze niet is drooggevallen) een aantal malen overgestoken worden. De rotsformaties aan de zijkanten van de kloof worden hier steeds spectaculairder. Ze komen ook steeds dichter bij elkaar. Op het smalste punt staan de beide wanden van de kloof slechts drie en een halve meter uit elkaar. Dat terwijl de rotsen aan beide zijden enkele honderden meters hoog zijn.

Na dit spectaculairste stuk wordt het dorpje oud Agia Roumeli bereikt. Het is niet de moeite waard hier te blijven hangen. Men vraagt hier woekerprijzen voor de drankjes en etenswaren die er verkocht worden. Het is dan nog een kilometer lopen naar het nieuwe Agia Roumeli dat aan de Libische zee ligt. Agia Roumeli is niet over de weg bereikbaar. Daarom is het noodzakelijk om vanuit Agia Roumeli de boot te nemen naar een andere plaats die wel over de weg bereikbaar is. Het is belangrijk het toegangskaartje van het park te bewaren. Deze moet namelijk worden ingeleverd bij de uitgang. Zo weet men zeker dat er niemand achterblijft in de kloof.

Wetenswaardigheden

The Iron GateThe iron gate

De kloof is geopend vanaf mei tot half oktober. Dit is enigszins afhankelijk van de hoeveelheid water die er in de kloof staat. In 2012 ging het park op 1 mei open. De entreeprijs bedraagt 5 euro (kinderen tot 15 jaar gratis, studenten halve prijs). De entree is geopend van zes uur 's ochtends tot drie uur 's middags. Bij zware regenval is de kloof gesloten. Dit in verband met de kans op vallend gesteente.

Bij de ingang van de kloof is een klein museum gevestigd. Hier wordt in het Grieks, Engels en Duits iets verteld over de ecologie en de flora en fauna in de regio. Het museum is open van maart tot november van negen uur 's ochtends tot twee uur 's middags. De toegangsprijs bedraagt zestig cent. Het museum is niet echt bijzonder. Een bezoek is dan ook niet echt de moeite waard.

Men zegt vaak dat de Samariakloof de langste van Europa is. Dit is echter niet correct. De Franse 'Gorges du Verdon' zijn met hun 21 kilometer net een stukje langer. De smalle uitgang aan het eind van de Samariakloof wordt vaak de iron gate (ijzeren poort) genoemd. Ook dit is niet correct. De plaatselijke bevolking noemde de doorgang portes, wat zoiets als 'poort' betekent. Waarom men het de ijzeren poort is gaan noemen, is dus een raadsel.

Omdat er geen auto's in de kloof kunnen komen, lopen er EHBO-ezels rond. Wandelaars die geblesseerd raken, worden door de parkwachters met zo’n ezel opgehaald, zodat ze alsnog het park kunt verlaten. In de eerste twee kilometer van de tocht staan ook ezels. Deze kunnen wandelaars die helemaal in het begin al in de problemen komen terugbrengen naar het beginpunt.

Tips

De tocht door de kloof is redelijk zwaar, maar over het algemeen voor mensen met een redelijke conditie goed te doen. Voor mensen die last hebben van blessures, astma of andere zaken die het lopen kunnen belemmeren, is het af te raden om de tocht te beginnen. Ook voor kinderen onder de negen jaar is de tocht eigenlijk niet geschikt. De netto looptijd bedraagt gemiddeld ongeveer vier uur. Met rusten en rondkijken erbij neemt de wandeling voor de meeste mensen ongeveer zes uur in beslag. Goed geoefende lopers kunnen de tocht zelfs in twee uur afleggen, terwijl sommigen er wel tien uur over doen.

Het is belangrijk om goed schoeisel te dragen tijdens het lopen. Zorg voor schoenen goed ingelopen zijn en een goed profiel hebben. Bergschoenen zijn niet noodzakelijk. Sportschoenen voor buitengebruik zijn voor de meeste mensen goed genoeg. Het lopen op gympen of sandalen is af te raden. Dit levert gegarandeerd problemen op.

Langs de route van de tocht wordt geen eten verkocht. Het is dus raadzaam om zelf wat eten mee te nemen. Vergeet dus niet voor het lopen goed te eten. Het drinken van water is vooral als het warm is noodzakelijk. Langs de route zijn verschillende waterbronnen waar water uit getapt kan worden. Dit water is schoon en kan zonder problemen gedronken worden. Drink onder geen beding water uit de rivier. Dit is van veel mindere kwaliteit dan het water uit de bronnen en kan in de bovenloop besmet zijn met allerlei schadelijke bacteriën.

Voor wandelaars die denken de zware tocht van zestien kilometer niet aan te kunnen, kunnen ervoor kiezen om een wandeltocht door een andere kloof te maken. Behalve de Samariakloof is er namelijk nog een aantal andere kloven waar door gewandeld kan worden. De Imbroskloof is na de Samariakloof het populairst. De tocht door de Imbroskloof is slechts zeven kilometer lang.

Wanneer te gaan

Vanwege de drukte en hitte is het aan te raden de kloof niet te bezoeken in juli en augustus. De flora en fauna zijn in die periode niet op hun mooist. In het voor- en najaar is het allemaal veel mooier en is het veel rustiger dan in het hoogseizoen. Daardoor is een bezoek aan de kloof in die perioden veel meer de moeite waard. In het voorjaar is het mogelijk dat er veel water in de kloof staat waar doorheen moet worden gewaad. Daarom is het raadzaam voor de zekerheid wat droge kleren mee te nemen.

In de maanden juli en augustus gaan er dagelijks meer dan 3000 mensen door de kloof. Het is er dan ook erg druk. Aan het begin van de tocht loopt iedereen eigenlijk alleen maar in een rijtje en is er weinig anders te zien dan de rug van de voorganger. Ook is het in deze periode vaak erg warm. Neem daarom af en toe een pauze. Zo zie je tenminste iets en raak je minder snel uitgeput.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

ShallY

Yipyapper

Bericht 21 Jul 2014 19:13

Lief dat je dat opgezocht hebt.

Maar ik weet nu dus wel zeker dat we die niet gaan lopen.
<<

Anoniem88

Bericht 21 Jul 2014 19:21

Mijn vriend heeft hem gedaan. Hij vond het héél zwaar, maar echt de moeite waard.
<<

ShallY

Yipyapper

Bericht 21 Jul 2014 19:42

Het lijkt me ook wel heel mooi hoor. Naar heb niet eens goede schoenen om zo'n wandeling te maken. Naja, heb ik wel maar als ik die in m'n koffer stop zit ik zo aan de 20 kilo. Haha.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 21 Jul 2014 19:44

Ik ben wel naar Kreta geweest, heb nooit die excursie gedaan, maar ik herinner me wel dat er een alternatieve kloof was die veel korter was, maar anderhalf uur of zo.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Foxes

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 21 Jul 2014 21:41

Ik heb de kloof zeven jaar geleden gedaan. Heb de route op mijn All stars gelopen. Wist helemaal niet waar ik aan begon.
Op wandelschoenen is de tocht goed te doen. Weet nog dat er naar mijn idee geen einde aan kwam. Ik bewoog in die tijd 0,0. Kan me wel herinneren dat we de dag erna bijna niet uit bed kwamen en echt dagen flinke spierpijn hebben gehad.
<<

Vancity_girl

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 21 Jul 2014 21:52

Susan schreef:Ik ben wel naar Kreta geweest, heb nooit die excursie gedaan, maar ik herinner me wel dat er een alternatieve kloof was die veel korter was, maar anderhalf uur of zo.

Die heb ik gelopen toen ik jaren geleden op Kreta was. Was goed te doen en duurt idd niet zo lang. Weet helaas niet meer hoe die kloof heet.
14-01-2011
01-04-2013
<<

Anoniem119

Bericht 22 Jul 2014 00:15

Ik ben er als tiener geweest en vond t helemaal niet zwaar. Nou hebben wij geen trektocht gemaakt ofzo maar gewoon een uur rondgelopen en toen weer omgekeerd. We kwamen vanaf de kant van de zee, en je kon alleen bij de kloof komen per boot geloof ik. Dat vond ik heel cool.

Maar het was bij ons gewoon een soort wandelpad en niet zwaar ofzo.

Paar foto's ter illustratie. Lekker jong was ik nog haha. Zestien ofzo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vond het iig heel mooi maar ook niet super bijzonder overweldigend mooi . Maar als ik jou was zou ik gewoon het conbineren met een leuk boot tochtje en dan vanaf ze zee kant aankomen, er een uur of twee rondlopen, en dan weer boot terug. Ik weet dat wij daarna nog naar agios nikolaos zijn geweest en dat was een leuk plaatsje.
<<

Pancake

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 22 Jul 2014 00:44

Ik heb hem ook gedaan en onnozel als ik was gewoon op mijn sneakers. Het was echt behoorlijk pittig, vooral het eerste stuk afdalen. Ik ben redelijk sportief, maar 16km hardlopen is echt 10x makkelijker dan wandelen door die kloof (dat was de gedachte die ik had toen ik er liep). Toch vond ik het wel een hele leuke ervaring en zou ik het zo weer doen, maar dan wel met wandelschoenen. De volgende dag echt mega veel spierpijn gehad.
<<

Anoniem318

Bericht 22 Jul 2014 09:38

Als je nooit sport, ga je inderdaad flink spierpijn hebben de volgende dag. Het is ongeveer 16 – 18 km in totaal toch? Wij deden er 6 uur over, want sommige van mijn vrienden waren niet echt in shape (deden / doen niks aan sport). Ik had nergens last van en had het sneller kunnen doen, maar ik loop dan ook regelmatig. Het is daar heel mooi, ik had het niet willen missen en mijn vrienden ook niet. We praten er zelfs nu nog wel eens over. Goede schoenen zijn wel belangrijk inderdaad.
<<

Anoniem321

Bericht 22 Jul 2014 09:50

Vancity_girl schreef:
Susan schreef:Ik ben wel naar Kreta geweest, heb nooit die excursie gedaan, maar ik herinner me wel dat er een alternatieve kloof was die veel korter was, maar anderhalf uur of zo.

Die heb ik gelopen toen ik jaren geleden op Kreta was. Was goed te doen en duurt idd niet zo lang. Weet helaas niet meer hoe die kloof heet.

Dat is de Imbros Kloof. Deze kloof is goed te doen in een paar uurtjes. Wel goede schoenen dragen.
<<

Anoniem119

Bericht 22 Jul 2014 10:04

Maar waarom niet gewoon een klein stukje? Dan is het toch goed te doen? Gewoon tijdig omkeren voordat je echt moe bent.
<<

Anoniem321

Bericht 22 Jul 2014 10:06

Marin schreef:Maar waarom niet gewoon een klein stukje? Dan is het toch goed te doen? Gewoon tijdig omkeren voordat je echt moe bent.

Dan moet je er op eigen gelegenheid naartoe. Als je een excursie boekt word je naar het begin van de kloof gebracht en aan het eind ga je met een boot naar een kustplaatsje waar de bus dan weer staat te wachten.

Edit: De ingang van de kloof bevindt zich vrij ver aan de westkant van het eiland in the middle of nowhere en het is nogal een toer om er te komen, zeker als je ten oosten van Heraklion verblijft.
Laatst gewijzigd door Anoniem321 op 22 Jul 2014 10:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem119

Bericht 22 Jul 2014 10:09

Ragazza schreef:
Marin schreef:Maar waarom niet gewoon een klein stukje? Dan is het toch goed te doen? Gewoon tijdig omkeren voordat je echt moe bent.

Dan moet je er op eigen gelegenheid naartoe. Als je een excursie boekt word je naar het begin van de kloof gebracht en aan het eind ga je met een boot naar een kustplaatsje waar de bus dan weer staat te wachten.

Is dat erg om op eigen gelegenheid te doen dan? Ik geloof dat m'n vader destijds gewoon een kaartje voor de boot en de kloof (weet niet of dat toegang koste hoor, dit is meer dan tien jaar geleden) kocht in het badplaatsje waar we zaten en dat t een heel leuk boottochtje er naar toe was. Stuk wandelen en weer terug.
<<

Anoniem321

Bericht 22 Jul 2014 10:12

Marin schreef:
Ragazza schreef:

Is dat erg om op eigen gelegenheid te doen dan? Ik geloof dat m'n vader destijds gewoon een kaartje voor de boot en de kloof (weet niet of dat toegang koste hoor, dit is meer dan tien jaar geleden) kocht in het badplaatsje waar we zaten en dat t een heel leuk boottochtje er naar toe was. Stuk wandelen en weer terug.

Ik had net mijn post ge-edit :-)
Het hangt er vanaf waar je verblijft op het eiland. Het zal zeker met eigen vervoer te doen zijn, voordeel hierbij is dat je de tijd aan jezelf hebt.
<<

Anoniem318

Bericht 22 Jul 2014 10:16

Omdat we de hele wandeling wilden doen en alles wilden zien. Als ik het zo lees, hebben wij het tegenovergestelde gedaan van wat jij hebt gedaan; wij liepen naar de zee toe, wij kwamen niet van de zee.
<<

Anoniem119

Bericht 22 Jul 2014 10:22

Madame Butterfly schreef:

Omdat we de hele wandeling wilden doen en alles wilden zien. Als ik het zo lees, hebben wij het tegenovergestelde gedaan van wat jij hebt gedaan; wij liepen naar de zee toe, wij kwamen niet van de zee.

Ja dat kan ik me ook wel voorstellen. Maar als je bang bent dat het te zwaar is, zou ik gewoon een kleine wandeling aanraden. Het is volgens mij niet zo dat je echt persé van a naar b moet, dus dat scheelt al. Dan heb je toch een indruk.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 22 Jul 2014 12:23

Wij gaan dit jaar speciaal terug om de kloof te lopen. Vorig wilde we die ook al lopen maar toen was de excursie daags voor vertrek. En omdat we helemaal aan de andere kant van het eiland zitten worden we om 5u opgehaald en zijn we ws pas om 23u terug.
Dit jaar gaan we hem dus wel lopen, ben heel benieuwd! We zijn beide wel sportief dus verwachten geen problemen te hebben.
30-04-2017
<<

Bueno

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 22 Jul 2014 19:19

Ik had hem vorig jaar op Kreta ook graag willen lopen, helaas was ik samen met iemand op vakantie die door lichamelijke klachten niet zoveel km kon lopen en uiteindelijk hebben voor andere excursies gekozen. Persoonlijk heb ik daar wel spijt van!
<<

Anoniem151

Bericht 23 Jul 2014 17:32

Ragazza schreef:
Vancity_girl schreef:

Dat is de Imbros Kloof. Deze kloof is goed te doen in een paar uurtjes. Wel goede schoenen dragen.

Deze heb ik ook eens gelopen, prima te doen inderdaad!
<<

ShallY

Yipyapper

Bericht 24 Jul 2014 08:22

Bedankt voor jullie reacties!

We hebben nog even voordat we op vakantie gaan dus zal er nog eens goed over hebben met m'n vriend. En anders is die andere kloof, die korter is misschien wel een optie.
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Jul 2014 10:18

Ik! Ik vond het een geweldige tocht. Heb hem op mijn slippers gelopen en dat ging prima! Het is maar net wat je gewend bent en hoe je 'm loopt, gelukkig ben ik ook gezegend met hele makkelijke (bijna gevoelloze) voeten :ja:

Ik ga even een foto zoeken!
<<

psv-forever

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 27 Jul 2014 10:25

Ik heb m ruim 10 jaar geleden gelopen in de snikhete zon. Zwaar maarvwel een mooie ervaring
<<

Anoniem255

Bericht 28 Jul 2014 19:47

Mijn ouders komen al jaren op Kreta en zij lopen de kloven altijd met een gids die zij zelf gevonden hebben.
Die man ziet er niet uit maar weet alles. Echt alles. Vertelt alles van steentje tot bloem en van de cultuur tot aan het ontstaan van bepaalde gebieden. Hij gaat alleen niet naar de toeristische plekken.
Mijn man en zus hebben ook met hem gelopen en dat was echt fantastisch blijkbaar.
Daar zou ik persoonlijk eerder voor kiezen dan een toeristische trekpleister.

Terug naar Reizen & vakanties