Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Reisrubriek #5: Oslo

<<

Jente

Kletskop

Bericht 07 Jun 2014 22:45

Reisrubriek #5: Oslo

Voordat ik van wal steek, is het misschien leuk om te vertellen waarom ik jullie wat meer informatie wil geven over Oslo; ik woon er namelijk zelf! Ik ben talloze keren als toerist in de stad geweest en sinds een maand of negen woon ik er nu. Ik vind het een ontzettend leuke stad en ik hoop dat jullie straks ook enthousiast zijn!

Algemene info over Oslo
Oslo is de hoofdstad van Noorwegen en heeft ongeveer 620.000 inwoners. Het is een groene stad met veel leuke parken en binnen het centrum is alles op loopafstand. Tweederde deel van de gemeente is niet bebouwd, je kunt dus wel bedenken hoeveel natuur er te vinden is! Qua weer is het vergelijkbaar met Nederland, maar een paar graden kouder. In de winter is er veel sneeuw, dus mocht je Oslo in de winter bezoeken, zorg er dan voor dat je schoenen waterdicht zijn. In de winter kun je ook skiën/snowboarden, het lokale skigebied is gewoon bereikbaar met de metro!
Afbeelding

Mocht je toch in de zomer kiezen, dan kun je genieten van leuke strandjes en eilandjes en kun je een duik nemen in een meer of fjord!
Afbeelding

Nog een leuk weetje: Oslo heette tot 1925 Christiania, de Deens-Noorse koning Christiaan IV vernoemde de stad naar zichzelf. Waar de naam Oslo vandaan komt is onduidelijk, maar waarschijnlijk betekent het zoiets als ‘goddelijke weide’.
Noorwegen is een erg modern land en in veel opzichten lijkt het op Nederland. Het grootste verschil is waarschijnlijk het prijsniveau; Oslo is één van de duurste steden ter wereld. Maar vrees niet; ik ga jullie in dit stukje wat budgettips geven! Omdat Noorwegen geen lid is van de EU, gebruiken ze geen euro, maar de Noorse kroon. 100 Noorse kronen zijn ongeveer 12,50 euro waard. Ik zal voor het gemak alle prijzen die ik in mijn stukje noem, omrekenen naar euro's. Fooien geven hoeft niet trouwens, maar het is niet gek als je het wel doet. Doe geen moeite om thuis je euro’s al om te wisselen naar kronen, je kunt overal pinnen en met je Nederlandse pinpas is dat normaal gesproken geen probleem.

Qua taal kun je je prima redden met Engels. Iedereen tussen de 4 en 90 jaar kan in ieder geval een paar woordjes en de meeste Noren spreken vloeiend Engels. Wil je toch een beetje indruk maken, leer dan om dankjewel (= takk), hoi (= hei) en doei (= ha det bra) te zeggen.

Hoe kom je er?
Het makkelijkste is om met het vliegtuig naar Oslo te reizen. Gardermoen is het grootste vliegveld van de stad en er zijn meerdere vluchten per dag vanaf Schiphol met KLM en SAS. Met een beetje geluk vind je een retourticket onder de honderd euro.
Vanaf het vliegveld ben je met de luxe ‘Flytoget’ in twintig minuten op Oslo Centraal Station midden in de stad. Dit kost je dan wel ruim twintig euro voor een enkeltje (tien euro voor studenten). Kies je voor de ‘gewone’ regionale trein dan kost het je maar elf euro en de treinreis duurt maar 3 minuten langer dan de Flytoget. Hier loont het dus om wat langer te wachten en minder luxe te reizen. Deze goedkopere trein wordt niet duidelijk aangegeven, dus vraag het even na bij het personeel.

Overnachten
In Oslo kun je kiezen tussen alles van hostels tot superdeluxe hotels. Ik raad aan om iets te zoeken in het centrum of in de wijk Grünerløkka. Kies voor iets binnen ‘ring 2’, dan zit je sowieso goed!
Heb je veel geld te besteden, dan kun je kiezen voor het superdeluxe hotel The Thief (vanaf 250 euro per nacht, http://www.thethief.com).
Afbeelding

Voor een gemiddeld hotel betaal je 100-150 euro per nacht. Er zijn er een heleboel en eigenlijk allemaal zijn ze goed, het belangrijkste is de locatie. Ik heb zelf geen hotels geprobeerd, maar zoek iets van een grote keten dicht bij het centrum, dan zit je goed.
Voor wie een goedkopere accommodatie zoekt, kan ik Anker Hostel (http://www.ankerhostel.no) en Anker Apartment (http://www.ankerapartment.no) aanraden. Een bed in een slaapzaal met 8 bedden kost dan tussen de twintig en dertig euro per persoon en het voordeel is dat je zelf kunt koken. Ze bieden hier ook tweepersoonskamers aan zodat je wel de privacy hebt, maar toch goedkoper dan een hotel (tachtig euro).
Afbeelding

Vervoer
Het openbaar vervoer is top geregeld in Oslo, met een netwerk van bus (buss), tram (trikk), metro (T-bane) en boot (båt). Je koopt een kaartje dat voor een bepaalde tijd geldig is. In die tijd kun je zo vaak als je wilt reizen met alle soorten openbaar vervoer. Zorg er wel voor dat je je kaartje vooraf koopt bij een ‘kiosk’, want bij de chauffeur wordt het dubbel zo duur! De kosten voor deze kaartjes zijn:
- 1 uur = 4 euro
- 24 uur = 11 euro
- 7 dagen = 30 euro
Je houdt je kaartje voor een machine in de tram of bus of op het metrostation en dan gaat de tijd in. Vergeet dit niet, want de boete is meer dan 100 euro!
Wil je besparen op vervoer, dan kan dat prima door alles lopend te doen. Het centrum is niet heel erg groot en als je van wandelen houdt kun je de meeste attracties lopend af (behalve Bygdøy en Holmenkollen).

Hot-spots
Het centrum is klein, dus maak een wandeling! Begin op het centraal station, vanaf daar kun je het operagebouw zien. Zowel de binnen- als buitenkant zijn een bezoekje waard, je kunt het dak omhoog lopen.
Afbeelding

Ga terug naar het centraal station en loop de hoofdstraat (“Karl Johan”) af. Je komt dan vanzelf langs het parlement “Stortinget” aan de linkerkant en iets verderop de rechtenfaculteit van de universiteit aan de rechterkant.
Afbeelding

Voor je zie je dan het koninklijk paleis waar elke dag om 13.30 de wisseling van de wacht is. In de zomer kun je ook een rondleiding krijgen en koninklijke feestzalen en gastenkamers bekijken.
Afbeelding

Bij het paleis ga je vervolgens linksaf tot je bij Aker brygge komt; de jachthaven van Oslo. Hier kun je heerlijk zitten bij goed weer en je vindt hier het Nobel Peace Center en het stadhuis van Oslo. Vanaf Aker brygge kun je doorlopen naar Akershus festning, het oude fort en het eindpunt van een wandeling door de stad.
Afbeelding

Buiten het centrum heb je ook nog een aantal bezienswaardigheden. Vigelandsparken is een park met meer dan 200 beeldhouwwerken. Heerlijk om doorheen te slenteren of juist hardlopen!
Afbeelding

Afbeelding

Vanaf het centrum kun je Holmenkollen al zien liggen op de berg; de skischans. Het skimuseum is de moeite waard en het uitzicht over Oslo vanaf de top van de schans is fantastisch
Afbeelding

Oslo staat ook bekend om de mooie musea. De bekendste schilder van Noorwegen is Edvard Munch. Hij heeft een eigen museum net buiten de stad. Wil je daar je geld niet aan uitgeven, dan kun je beter naar de Nasjonalgalleriet, dat is gratis op zondag en je vindt er ook schilderijen van Munch, waaronder ‘de schreeuw’. Andere mooie musea zijn de musea op Bygdøy, een schiereiland. Je vindt hier het Fram-museum over poolexpedities, het Kon-tiki museum over de expedities van Thor Heyerdahl en het Folkemuseet, een openluchtmuseum met oude Noorse huizen en zelfs een stafkerk. Voor alle musea geldt dat het slim is om te zeggen dat je student bent, je krijgt dan fikse korting! Wil je veel musea doen, dan kun je ook kiezen voor de Oslo pass; http://www.visitoslo.com/en/activities- ... oslo-pass/

Wil je liever iets luchtigers doen, dan kun je in Oslo ook heel goed shoppen! Op Nedre Slottsgate 8 heb je winkelcentrum Steen & Strøm. Hier kun je vooral windowshoppen, met winkels als Gucci, Hermes, Michael Kors en meer. Voor wie liever toch geld uit wil geven is er de Karl Johan, de grootste winkelstraat van Oslo. Kleding is ongeveer even duur als in Nederland en dat is fijn. Ik kan vooral de winkels BikBok (beetje voor tieners, maar af en toe hebben ze leuke dingen), Carlings voor wat alternatieve mode en mijn absolute favoriet Cubus aanraden. Uiteraard hebben ze ook Nederlandse favorieten als H&M, Mango, Zara, Only, Vero Moda, etc.
Meer geïnteresseerd in tweedehands marktjes en winkeltjes? Ga dan naar de wijk Grünerløkka, daar vind je meer kleinere winkeltjes en elke zondag is er een tweedehands markt in het park Birkelunden.

Omdat Oslo zo veel groen heeft, wil ik daar ook nog een paar tips voor geven. Wandelen in de natuur is in Noorwegen sport nummer één (ok... langlaufen in de natuur is nog populairder!) en het is ontzettend leuk om je dagje stad af te wisselen met een wandeling. Zorg wel voor goede schoenen, een rugzak en genoeg te eten en drinken. Hier zijn mijn wandeltips die ook gebruikt kunnen worden als hardlooprondje:

- Neem de metro naar Sognsvann. Dit is een leuk meer en je waant je echt even in de Noorse natuur, op maar een half uurtje van het centrum van Oslo. Het rondje rond het meer is vlak en 3,2 km. In de zomer kun je hier ook goed zwemmen!
- Neem de tram naar Kjelsås. Vanaf Kjelsås kun je de rivier naar beneden volgen. Je loopt dan wel door de stad, maar constant door parkjes, dus het voelt niet zo stads. Helemaal naar beneden is een km of 7, maar je kunt op meerdere plekken de bus/tram pakken als je het zat bent.
- Neem de metro naar Kolsås (deze gaat in september 2014 open). Vanaf daar kun je omhoog klimmen tot op de top (387 meter) en dan heb je een mooi uitzicht over de fjord. Het duurt ongeveer een uur om boven te komen.
- Neem de bus naar Ekeberg camping. Achter de camping ligt een park met een uitzichtspunt. Leuk om een uitzicht over de stad te hebben en goedkoper dan de lift op Holmenkollen.

Restaurants
Oslo staat niet bekend om zijn fantastische eetcultuur, maar je kunt er echt wel lekker eten! Typisch Noors eten vind je bijna nergens. De Noren zijn dol op pizza, taco en burgers en dat is dan ook het menu van 99% van de restaurants in Oslo. Reken bij een hoofdgerecht op ongeveer 15-25 euro. Wil je iets luxer uit eten, dan kost het je al gauw 30-50 euro. Vermijd de hoofdstraat en de ketens (Egon, Peppes Pizza, TGI Fridays, O’Learys, etc).

Hier zijn de favorieten van de Noren en mij:
- De beste hamburgers krijg je bij Døgnvill; http://dognvillburger.no/oslo
- De beste pizza krijg je bij Villa Paradiso; http://www.villaparadiso.no
- Bij restaurant Schrøder krijg je echt Noors eten voor een goede prijs. Wat te denken van rendier met gekookte aardappels? Elke donderdag serveren ze ‘raspeballer’, een echte Noorse klassieker en nog lekker ook! Het zijn een soort ballen van aardappelmeel, geserveerd met spek en worst. http://www.restaurant-schroder.no
Afbeelding
- Een ‘kanelbolle’ (kaneelbroodje) voor lunch is een must! Chillout is een supergezellige reiswinkel met cafe en huisgemaakte limonade; http://www.chillout.no
Afbeelding

Omdat eten een enorme kostenpost is in Oslo, wil ik nog wat budgettips meegeven:
- Bij Deli de Luca hebben ze de lekkerste taart! Koop taart en een drankje en eet het bovenop Akershus Festning. Een goedkoop alternatief voor een terras en met een beter uitzicht.
- Gemiddeld eet een Noor honderd hotdogs per jaar en je vindt ze overal in de stad. Leuker is om ze zelf te maken. Koop een wegwerpbarbecue, een pak worstjes en een zak broodjes en grillen maar! De beste grilplek is het Vigelandspark of bij Sognsvann. Alle Noren doen dit, dus niemand zal je raar aankijken. En het mag gewoon, in alle parken vind je speciale vuilnisbakken voor je nog nasmeulende wegwerpbarbecue, dus als je netjes opruimt is het geen probleem.
- Ga je zelf koken? Dan is boodschappen doen bij de toko in Grønland een leuke belevenis en goedkoop. Het is er altijd superdruk, maar de cassières zijn enorm snel. Ook leuk om hier in de zomer aardbeien te halen en die in de botanische tuin op te eten. Neem de metro naar Grønland en dan is het niet te missen. De botanische tuin is op loopafstand en er is een grasveld speciaal voor picknickers.

Uitgaan
Het nachtleven van Oslo is niet spectaculair, na 3 uur ’s nachts mag er geen alcohol meer geschonken worden en dan sluiten alle clubs. Maar als je er toch bent kun je het natuurlijk wel een kans geven! De meest populaire club van dit moment is Stratos, aan het Youngstorget plein; http://www.stratos.as. Voor een lekkere cocktail met mooi uitzicht kun je naar de bar van het SAS Radisson hotel. Wil je naar een wat intiemer cafe, neem dan de tram naar Olav Ryes Plass, keuze genoeg in 1 van de kleinere restaurants/cafe’s! Waar je ook voor kiest; de dresscode is een stuk netter dan in Nederland. Trek dus je mooiste jurkje en hoogste hakken uit de kast als je je niet underdressed wil voelen!

Ik zou echt nog veel meer kunnen vertellen over Oslo en ik vind het heel leuk om mensen te helpen een fantastische reis samen te stellen. Als jullie nog vragen hebben hoor ik het dus graag. Ook tips zijn welkom, ik weet wel zeker dat ik nog niet alles van Oslo gezien heb.

____________________________________________________________________________________________________
Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?

Deel 1: San Francisco
Deel 2: Antalya
Deel 3: Londen
Deel 4: Berlijn
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Jun 2014 22:50

Re: Reisrubriek #5: Oslo

Leuk! Wij hebben net onze vakantie geboekt naar Noorwegen. We doen op de terugweg ook een paar dagen Oslo!
Super handig dus, dit topic :)
<<

Anoniem185

Bericht 07 Jun 2014 22:55

Leuke rubriek!
<<

Anoniem119

Bericht 07 Jun 2014 22:59

Super leuk! Ik ben ooit een dagje in Oslo geweest ('s ochtends om tien uur aangekomen en om vijf uur 's middags weer terug) en heb zo ongeveer alles wat je op de foto ziet wel gezien. Vond het een super leuke stad! voelde me er direct prettig!
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Jun 2014 23:02

Leuk! Sommige foto's komen me bekend voor, ben er 2 jaar terug een dag geweest :)
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem286

Bericht 07 Jun 2014 23:56

Leuk om te lezen! Ik ben een aantal keren in Oslo geweest en vind het een geweldige stad! Gaaf dat je er woont trouwens, ik ben enigszins jaloers :)
<<

Burgemeester Johanna

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 08 Jun 2014 07:57

Dankjewel voor je leuke bijdrage!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 08 Jun 2014 08:38

Ohhh leuk zeg! Wat een leuk verhaal en goeie tips! Ik ben er alleen maar een paar keer doorgereden vanaf de boot vanuit Kiel maar zie dat ik echt wat gemist heb :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Bericht 08 Jun 2014 10:06

Heel erg leuk stuk! Bedankt voor je bijdrage.
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 08 Jun 2014 10:49

Leuk stuk zeg! Het lijkt mij echt een mooie stad om te wonen. Het bruisende van de stad, de winkels en toch de natuur ook vol op om je heen.
<<

Jente

Kletskop

Bericht 08 Jun 2014 23:09

Bedankt voor jullie leuke reacties, Oslo is inderdaad een leuke stad om te wonen!
Ooh la la! veel plezier in Noorwegen, het is echt zo'n mooi en fijn land :)
<<

Burgemeester Esmee

Bericht 09 Jun 2014 08:55

Bedankt voor je stukje, leuk om te lezen!
<<

Anoniem168

Bericht 09 Jun 2014 12:17

Leuk om te lezen! Weet vrij weinig over Oslo, dus erg leuk gedaan. Nu word ik er ook wel nieuwsgierig naar.
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 10 Jun 2014 20:35

Oslo is geweldig! :D Ben er inmiddels al wel 10x geweest denk ik en voel me er echt thuis! Vind dat je de stad ook erg leuk hebt beschreven! Herken veel dingen. Sognsvann geef ik ook altijd als tip aan mensen. Heerlijk om gewoon de metro in te stappen en even later midden in de natuur te staan! Wat ik leuk vond de eerste keer dat ik in Oslo was is om met een bootje van Akerbrygge naar Bygdøy te gaan. Je ziet dan Oslo vanaf het water en het is leuke andere manier van openbaar vervoer. Verder eigenljk geen aanvullende tips. Volgens mij heb je alle mooie plekjes wel beschreven ;)

Het grillen heb ik nog nooit echt gedaan bedenk ik me nu. Terwijl ik het echt leuk vind dat de Noren dat echt overal en het hele jaar door doen en het ook gewoon overal mag.
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Jente

Kletskop

Bericht 10 Jun 2014 21:52

Ja, de boot van Aker Brygge naar Bygdøy is ook leuk. Jammer genoeg valt ie vanaf dit jaar niet meer binnen de OV-kaart en moet je er extra voor betalen, maar alsnog wel de moeite waard. Je kunt nog wel met je OV-kaart naar andere eilandjes in de fjord, ook leuk voor een zonnige dag!
En fjell, je mag volgende keer wel met ons komen grillen hoor :) De Noren eten vaak alleen verbrande worstjes, maar ik maak er altijd nog wat kipsatestokjes bij! ;)
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Jun 2014 09:49

Klinkt super leuk! Mijn wish-list van steden/vakanties is veel te lang ondertussen :eyes:
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 11 Jun 2014 10:35

Whoop! schreef:Ja, de boot van Aker Brygge naar Bygdøy is ook leuk. Jammer genoeg valt ie vanaf dit jaar niet meer binnen de OV-kaart en moet je er extra voor betalen, maar alsnog wel de moeite waard. Je kunt nog wel met je OV-kaart naar andere eilandjes in de fjord, ook leuk voor een zonnige dag!
En fjell, je mag volgende keer wel met ons komen grillen hoor :) De Noren eten vaak alleen verbrande worstjes, maar ik maak er altijd nog wat kipsatestokjes bij! ;)

Jammer dat die niet meer binnen de OV-kaart valt.. Maar andere boottochtjes klinken ook leuk! En bedankt voor de uitnodiging! Zal laten weten wanneer ik weer in Oslo ben :) kipsatestokjes lijkt mij een mooie aanvulling op de worstjes ja!
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 11 Jun 2014 10:49

Heel erg leuk Whoop! Je hebt me helemaal enthousiast gemaakt over de stad, haha.

♥♥
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 11 Jun 2014 13:10

Leuk verhaal weer! Ik vond het zelf beetje tegenvallen, maar dat kan ook komen doordat het aan een stuk door plenste die dag dat ik er was.
<<

Jente

Kletskop

Bericht 11 Jun 2014 13:13

Ja, het weer kan het natuurlijk flink verpesten. Oslo is ook niet echt een stad waar je naartoe gaat voor lekker op een terrasjes te zitten of uitgebreid uit eten te gaan. Maar voor interessante musea, een gezellige binnenstad en mooie natuur/parken is Oslo perfect!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 12 Jun 2014 10:20

Heb gelijk zin om te gaan. Ondanks het weer :wink:
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 12 Jun 2014 10:42

Dat operahuis en dat Vigelandsparken waren inderdaad wel erg leuk om te bezoeken!
<<

Mezcla

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 12 Jun 2014 11:11

Leuk geschreven en geode tips, je hebt mij wel warm gemaakt voor een bezoekje aan Oslo! :thumbup:
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 13 Jun 2014 08:45

Jeeeej! Je tekst staat opgeslagen in mijn telefoon. Deze tips gaan weer gebruiken als we er begin augustus zijn!
Leven en laten leven
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Jun 2014 21:45

Whoop, in welke wijk kunnen we het beste een hotel boeken?
Waar is het het leukst?
Volgende

Terug naar Reizen & vakanties