Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stortbevalling, ervaringen?

<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 10 Jun 2014 17:26

Stortbevalling, ervaringen?

Bijna 4 weken geleden ben ik bevallen van onze jongste zoon. Ik heb een aantal uur flinke voorweeën gehad, tijdens die voorweeën dacht ik dat de bevalling begonnen was. Na een tijdje ging ik douchen om te kijken of het door zou zetten. Na het douchen waren de weeën compleet verdwenen. Grote teleurstelling en ik ben toen maar gaan slapen. Na een uurtje werd ik wakker van een wee. Waar ik heel chagrijnig van werd, omdat ik van die stomme oefenweeën niet meer wakker wilde liggen. Na die ene wee belande ik om 4.15 ineens in een weeënstorm en om 6.15 lag M op mijn buik. De echte bevalling heeft dus maar 2 uur geduurd.
Iedereen die ik dit vertel zegt dat het vast heerlijk moet zijn om er zo kort over te doen, maar ik heb het helemaal niet als fijn ervaren. Omdat ik er eerst nog van overtuigd was dat het weer oefenweeën waren, hebben vriend en ik eerst een uur zitten timen, waardoor we de VK veel te laat gebeld hebben. Ze kwam binnen toen ik al op 8 cm zat, en toen ze haar hand eruit haalde kreeg ik direct persdrang terwijl zij nog haar spullen uit de auto moest pakken. Daar was zo weinig tijd voor, dat ze ook mijn vriend aan het werk had gezet om kruiken te maken en handdoeken te pakken, terwijl ik in mijn eentje persweeën aan het opvangen was. Ik was compleet in paniek, kon niet meegaan in de weeën en voelde me zo eenzaam op dat moment. Dat gevoel komt ook steeds boven als ik aan de bevalling denk.
Ik voel me best wel bezwaard als ik zeg dat deze bevalling voor mij helemaal geen fijne ervaring was, omdat ik weet dat het vast beter moet zijn dan er bijvoorbeeld 24 uur over doen. Maar ik vond de bevalling van de oudste zo fijn, ontsloten in 6 uurtjes, een gevoel van controle hebben, de weeën goed op kunnen vangen, etc. En dit keer was er bij mij alleen maar paniek.

Lang verhaal geworden zo... Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar hoe anderen die ook zo'n snelle bevalling hebben gehad dit ervaren hebben. Vonden jullie het wel prettig? Is mijn negatieve gevoel hierover echt vreemd?
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem133

Bericht 10 Jun 2014 17:38

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Ik heb er beide keren kort over gedaan. Bij de eerste werd ik wakker van buikpijn (paar uur daarvoor wat harde buiken), zijn we toch maar naar het ziekenhuis gegaan en bleek ik daar volledige ontsluiting te hebben, na een uur is hij geboren. Bij de jongste hebben ze mijn vliezen gebroken bij 3 cm ontsluiting (ivm langdurige gebroken vliezen maar geen weeen), na een halfuur had ik 5 cm en kwartier later is hij geboren. Bij de eerste herken ik je paniekgevoel, ik was net 35 weken zwanger, dus had het nog helemaal niet verwacht. Bij de jongste ging het vrij relaxed allemaal, ondanks dat ik het vooral het laatste kwartier heel pittig had.
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 10 Jun 2014 17:39

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Geen ervaring, maar je hoeft je toch niet bezwaard te voelen dat dit geen fijne ervaring was?

Als je er een beetje bij nadenkt, moet het helemaal geen fijn idee zijn om in zo'n korte tijd te bevallen. Jij hebt in een paar uurtjes moeten doen waar een 'gemiddelde' vrouw een hele dag voor heeft. Lijkt mij zeker niet vreemd om hier met een naar gevoel op terug te kijken.

Heb je al een gesprek gehad met je verloskundige hierover?
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Anoniem198

Bericht 10 Jun 2014 17:39

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Gijs, wat vervelend dat je een nare ervaring hebt overgehouden aan je laatste bevalling.
Hoewel mijn situatie natuurlijk helemaal anders was herken ik wel wat van je verhaal. De paniek en de eenzaamheid. Mijn bevalling is ook erg snel gegaan. Ik ben in ongeveer 5 uur bevallen en al die tijd heb ik nog aan de weeenremmers gelegen.

Ik wil je in ieder geval sterkte wensen en hoop dat je het een plekje kunt geven. Kan je erover praten met je man of heb je er nog over gepraat met je VK? :hug:
<<

Patsy

Bericht 10 Jun 2014 17:49

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Figaro schreef:Geen ervaring, maar je hoeft je toch niet bezwaard te voelen dat dit geen fijne ervaring was?

Als je er een beetje bij nadenkt, moet het helemaal geen fijn idee zijn om in zo'n korte tijd te bevallen. Jij hebt in een paar uurtjes moeten doen waar een 'gemiddelde' vrouw een hele dag voor heeft. Lijkt mij zeker niet vreemd om hier met een naar gevoel op terug te kijken.

Heb je al een gesprek gehad met je verloskundige hierover?


Hier ben ik het volledig mee eens. Ik zou het ook zeker met de verloskundige bespreken.
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2834

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:24

Bericht 10 Jun 2014 18:10

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Ja hier is het opzich ook snel gegaan. 06.00 eerste kramp/wee. Maar eigenlijk besefte ik om 07.00 pas dat het begonnen was. 07.30 was de verloskundige hier en had ik al 6cm. Meteen na het ziekenhuis omdat luuk veel te hoog in mijn bekken zat en in het ziekenhuis rond 09.00 had ik al volledige ontsluiting. Maar luuk bleef veel te hoog zitten dus uiteindelijk om 10.40 is hij met de vacuumpomp gehaald. Ik heb het juist als prettig ervaren dat ik er snel vanaf was ook al waren de weeen echt heel heftig.
Wat me wel angstig maakt is dat ik nu een geplande keizersnee krijg. Ben heel bang dat het gaat beginnen voor de geplande datum en het weer zo snel of misschien nog wel sneller gaat.
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Anoniem113

Bericht 10 Jun 2014 18:55

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Bij Ties ging het ook zo snel. Hele lichte weeen vanaf een uur of 13:00 en toen de vk kwam rond 16:00 uur had ik al 5 cm onsluiting. Zij is daarna weggegaan en rond 19:00 uur zou de andere vk komen kijken. Net nadat zij wegging kreeg ik erge rugweeen en liet ik mijn vriend om 18:00 uur de vk bellen. Toen zij er was had ik volledige ontsluiting en toen moest ook Mijn vriend alles helpen klaar zetten en lag ik alleen te zijn. Het persen duurde echter nog wel ander half uur.

Ik heb het niet als erg ervaren maar ik ben erg in mijn eigen wereld als ik beval.

Maar bespreek het goed met de vk en ook met je vriend. Praten en ervaringen delen hoe hun het ervaren hebben kan helpen.

:hug:
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 10 Jun 2014 19:17

Re: Stortbevalling, ervaringen?

ik ben ook bevallen binne n2 uur maar ook ik was erg in mezelf en niet in paniek waardoor ik er positief op terugkijk.
Wel duurde het bij mij wel even voor ik helemaal besefte dat ze er 'was'. Ik was een beetje verbaasd, daar is ze al!De verpleegkundige heeft haar de volgende ochtend nog een hele poos huid op huid bij me gelegd en toen kwam het gevoel pas echt bij me binnen.

Ik vind het helemaal niet vreemd dat jij dit anders heb beleefd en er met een onprettig gevoel op terugkijkt. Het lijtk me vervelend als je je eenzaam gevoelt hebt ,ook al was het niet anders op dat moment.Wat al gezegd is bespreek het met je man en de vk.
<<

Romie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1128

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:38

Bericht 10 Jun 2014 19:19

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Op zich is de snelle bevalling niet herkenbaar, maar wel het enorme gevoel van paniek en eenzaamheid. ( mijn bevalling duurde al een dag maar niemand geloofde mij in het ziekenhuis en werd telkens afgescheept, toen ze me eindelijk geloofde lag mijn zoontje binnen 10 minuten op mijn buik). Dat gevoel van die paniek en eenzaamheid heeft heel veel indruk gemaakt, en ik heb daar ook lang last van gehad, nare dromen en vervelende gevoelens over de bevalling hebben zeker 1 jaar geduurd. Het heeft mij wel geholpen om er veel over te praten. Sterkte, ik hoop dat je het snel een plekje kunt geven, maar geef het de tijd want het is zeker een verwerkingsproces.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 10 Jun 2014 19:21

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Bij de jongste staat er in de papieren dat ik 3,5 uur over de bevalling gedaan heb. Ik bleek bij controle bij de gynaecoloog, waar ik was omdat ik overtijd liep, al 5 cm ontsluiting te hebben. Ik had toen al wel even onregelmatige krampen, maar dat had ik al een paar keer eerder gehad en dat waren gewoon voorweeen.
De gyn. stuurde me naar huis om te bevallen (ik wilde graag thuis bevallen) en belde de verloskundige om haar naar ons huis te laten komen. Een half uur later was ik thuis en kwam de verloskundige, ik had toen 10 cm ontsluiting, maar nog steeds geen hele pijnlijke weeën gehad. Het voelde voor mij ook totaal niet alsof de bevalling begonnen was daardoor. De verloskundige brak mijn vliezen, ik heb daarna een paar pijnlijke weeën gehad en na ongeveer 30 of 40 minuten persen werd onze zoon geboren.
Ik vond het heel moeilijk te bevatten dat hij er voor mijn gevoel opeens was. Ik vond deze bevalling veel minder fijn dan de bevalling van de oudste waar ik 4 uur over gedaan heb, die begon met het breken van mijn vliezen en daarna had ik 4 uur hele pijnlijke weeen. Ik ben toen 4 uur echt aan het bevallen geweest en bij de jongste had ik dat niet.
Ik zou de bevalling van mijn oudste zo overdoen, die van de jongste echt niet.
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 10 Jun 2014 19:25

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Dubbel
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 10 Jun 2014 19:29

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Bij mijn jongste heeft het van de eerste wee tot geboorte 1,5 uur geduurd (de vk was een half uur daarvoor weg gegaan en was er niks aan de hand incl geen ontsluiting).
Omdat de verloskamer niet klaar was en mijn man was er nog niet heb ik alles weg moeten zuchten anders was hij er nog eerdere geweest.
Toen mijn man kwam was z'n hoofd er al uit.
Ook maakte een verpleegkundige de grap tegen m'n man dat hij wel rustig aan kon lopen terwijl ik alles moest tegen houden en hij al half was geboren.

Ik herken de reactie heel erg van de omgeving van dat het fijn geweest moest zijn.
Juist helemaal niet, psychisch besefte ik helemaal niet dat ik bevallen was. En de turbo bevalling kon mijn zoontje niet aan, door de snelheid ademde hij niet bij de geboorte en moest gereanimeerd worden (waardoor ik daarna ook enige tijd helemaal alleen was).
<<

Balloon

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 416

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:46

Bericht 10 Jun 2014 19:39

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Onze derde kwam ook zo snel ter wereld. Om 21.40u braken mijn vliezen en 22.47 u was ze er al.
Ik vond het achteraf heel prettig omdat ik erg opzag tegen de weeën. Uiteindelijk heb ik maar 2 pijnlijke weeën gehad. Dat was dus wel fijn.
Helaas hebben de naweeën daardoor weer heel lang geduurd.
<<

Zebraatje

Noob

Berichten: 35

Geregistreerd: 09 Sep 2013 21:21

Bericht 10 Jun 2014 22:30

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Hier ook bevallen binnen twee uur. Ik was zelf rustig want had totaal niet het idee dat het zo snel ging. Ineens was hij daar, ik was vooral,overrompeld! Dat heeft ook echt wel een paar dagen geduurd, dat ik er steeds aan terug dacht zomvan he?! Hoe kan het zo snel gegaan zijn. Maar wel,positief dus.
Kan me wel voorstellen dat je het als naar hebt ervaren, zeker omdat je partner ook met andere dingen bezig moest zijn, ik zou het ook goed bespreken met je verloskundige.
<<

Anoniem 82

Bericht 10 Jun 2014 22:36

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Hier ging het de tweede keer ook zo snel. Wel een beetje anders, omdat ik werd ingeleid. Er gebeurde helemaal niks door het infuus, en ze zetten het steeds vrij vlot een stapje hoger. Tot ik ineens om 14.00 in een enorme weeënstorm terechtkwam vanuit het niets (kon daarvoor nog grapjes maken en alles, was echt niks aan de hand) en 16.14 was hij er al!

Mijn eerste bevalling duurde een stuk langer, maar dat ging veel geleidelijker en alleen tijdens het persen heb ik een moment gehad dat ik het niet meer zag zitten. Verder was het eigenlijk wel te doen. Maar dit keer ging het zo snel en reageerde mijn lijf zo heftig, dat ik na het eerste halfuur weeënstorm in volledige paniek raakte en daar pas uit kon komen toen hij op mijn buik werd gelegd.

Ik heb het op zich redelijk snel een 'plekje' kunnen geven, maar heb het wel als een hele heftige bevalling ervaren. Al probeer ik maar te denken dat ik blij mag zijn dat het heftig en snel was, altijd nog beter dan heftig en langzaam. En geen complicaties gehad, dit is voor mij ook wel iets waardoor ik het makkelijker heb kunnen verwerken. Het was heftig, maar alles is goed gegaan. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het gewoon heel heftig kan zijn om zo snel te bevallen. Ik vond het in elk geval heel heftig en ben nog nooit zo ontzettend in paniek geraakt. Niets of niemand kreeg me meer rustig en ik dacht op sommige momenten dat ik dood zou gaan :laughcry:
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:30

Bericht 10 Jun 2014 23:23

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Bij de 1ste vond ik 5 uurtjes al heel snel. Toen de verloskundige kwam bleek ik al 8cm ontsluiting te hebben. Ik wilde absoluut in het ziekenhuis bevallen nou dat had ik maar net gered. 1,5 uur later was onze dochter er. Omdat ze met 38,5 kwam was ik wel een paar dagen van de rel.
Dus bij de 2de duidelijk aangegeven dat het zo snel ging. Met 41,6 werd ik overgedragen aan de gyn. Ook daar duidelijk aangegevn. Ik ben toen ingeleid na 50 minuten was onze dochter er. Ik had wel al ontsluiting maar die paniek die jij beschrijft had ik ook. Vreselijk!! En mensen maar zeggen 'ohh lekker snel zeg'. Terwijl ik het vreselijk en ik moest ook nog eens de ok in.
niet bezwaard voelen maar gewoon zeggen.
<<

Anoniem136

Bericht 11 Jun 2014 01:25

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Ik herken je gevoel ook heel erg. Mijn dochter is binnen een uur geboren, kwart over drie werd ik wakker en braken paar min later de vliezen. Kreeg na half uur lichte weeën, en om 4.15u is ze na een paar flinke weeën geboren. Ik kon ook totaal niet schakelen. Wat ik heb gedaan is heel veel praten. Ik heb een pnd gekregen daarna.

Mijn derde bevalling ging snel, 11 uur vliezen breken, half 12 weeen, voor 1 uur baby, maar was qua gevoel heel anders. Geen paniek en ik was er op voorbereid en er mentaal klaar voor.
<<

maia

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 918

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:01

Bericht 11 Jun 2014 06:51

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Mijn jongste is ook zo bizar snel geboren. Ik dacht ook oefenweeen te hebben maar bleek toch al 5cm te hebben, de vk besloot mijn vliezen te breken waarna hij 15 min later op mijn buik lag. Ik vond het echt verschrikkelijk en een nare ervaring die ik echt een plekje heb moeten geven. Mijn zoontje was overigens ook behoorlijk van streek.
Mother of 3 adorable children
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 11 Jun 2014 11:20

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Bedankt voor jullie reacties! Fijn om jullie ervaringen te lezen, maar wel naar dat toch ook een flink aantal van jullie het ook als zeer onprettig hebben ervaren... Bevallingen van een uur of nog minder, pfff heftig hoor!!

Het is voor mij ook best dubbel; ik vind het echt wel heel fijn dat ik zonder medisch ingrijpen heb kunnen bevallen, een mooi gezond mannetje heb gekregen en zelfs het onverwachte thuis bevallen vond ik heel prettig. Maar de paniek, eenzaamheid, geen foto's hebben van de eerste momenten (camera zat in de ziekenhuistas die ik klaar had gezet beneden, geen tijd meer om te pakken), totaal overrompeld zijn doordat je kindje er al is, en inderdaad die naweeën!! Wat een verschrikking...
Ik heb eind deze maand een afspraak bij de verloskundige, ga het er met haar nog over hebben. Mijn vriend heeft het allemaal heel anders ervaren, omdat die vooral bezig was met timen, daarna met spullen pakken en het hem wel prettig leek dat ik maar 10 minuten geperst heb. Dus dat maakt het soms wel lastig om erover te praten, omdat we niet echt dezelfde ervaring hebben.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 11 Jun 2014 11:51

Re: Stortbevalling, ervaringen?

De eenzaamheid had ik ook, de bevalling is voor iets samen en nu was ik grotendeels alleen met de verloskundige.
Mijn man heeft het ook anders ervaren, niks vervelends aan.

Goed dat je het gaat bespreken met vk, heb ik ook gedaan, meerdere keren zelfs, ook vanuit haar/hun wouden ze het graag al eerder bespreken.
<<

Anoniem315

Bericht 11 Jun 2014 17:22

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Lijkt me ook naar om mee te maken. Het klinkt 'fijn', zo snel, maar kan me volledig indenken dat dat het helemaal niet is. Ook als je er 10 uren over doet is het al overweldigend, laat staan 2.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 11 Jun 2014 17:31

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Ik heb beide gehad. Een snelle van (achteraf) zo'n 4,5 uur waar de vk maar net op tijd bij was. Ze kwam om 23.20 binnen om 23.29 is mijn zoon geboren. Maar ook een hele lange van ruim 27 uur. Toch had ik van de lange bevalling veel meer naweeen.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 11 Jun 2014 18:23

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Bij mijn 1e was het 6 uur, hij was een sterrenkijker waardoor hij er niet uit kon en ik 2 uur heb moeten perssen anders was et 4 uur, ook vlot voor de 1e maar stuk fijner kwa besef en voor het kind.
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2834

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:24

Bericht 11 Jun 2014 18:29

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Ik heb trouwens geen enkele nawee gehad bij mijn bevalling van 4.5 maar voor gevoel 3.5 uur.
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 11 Jun 2014 20:10

Re: Stortbevalling, ervaringen?

Mijn beide bevallingen waren snel.4&3 uur. Bij de jongste heb ik precies een half uur pijn gevoeld.
De vk was er al toen z'n 1,5 uur omdat mijn man aandrong te bellen ivm de pijnloze hard buiken die ik had.

Lijkt me goed om jou ervaring met de vk te bespreken of de gyn die er bij was. Die weten hoe het is gegaan en hoe jij deed/zei.
november 2010-januari 2013-november 2014
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers