Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ik wil studeren! Maar waar?

<<

Anoniem119

Bericht 10 Jun 2014 20:05

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Helemaal met je eens Dundas.

Toen ik mijn aan mijn lerarenopleiding Engels begon werd daar ook van gezegd: Joh, je kunt écht wel meer met die opleiding, het is écht niet alleen een lerarenopleiding (ook mede door het internationale aspect en zowel HBO als universitaire studie tegelijk, dat was een bijzondere constructie). Nou klopte dat op zich wel, en heb ik mijn brede interesse kunnen gebruiken in die studie, maar het was toch ook écht wel een lerarenopleiding met een Nederlands lerarendiploma. Nou vond ik dat destijds niet erg, maar er zijn inderdaad mensen halverwege afgevallen omdat ze het toch te veel in die richting vonden gaan en dat niet wilden. Dat is zo lastig bij een taal studeren. Het zijn zo vaak mensen die een passie hebben voor de taal, maar totaal niets met educatie hebben. Terwijl een (goede) lerarenopleiding allebei de aspecten uitgebreid bevat.
Mede daarom heb ik mijn master aan Cambridge toen ook gedaan, met het idee dat ik altijd nog méér zou kunnen dan alleen docent worden. Zo ben ik uiteindelijk lesmateriaal/curriculum gaan ontwerpen en dus wel educatie en taal combineren, maar dat moet je wel liggen (en nu doe ik iets compleet anders haha).

Enfin, dat is dus gewoon heel lastig aan een taal: Op universitair niveau leer je zo veel van de achtergrond van de taal, dat je eigenlijk geen vak kunt, en op HBO leer je zo specifiek één vak dat je amper wat anders kunt.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 10 Jun 2014 20:07

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Zure mat: ik denk ook dat daar veel meer uitzonderingen in zijn. Ik heb een vriend die met mavo begonnen is en waarvan zijn leraren zeiden dat hij nooit een vervolgopleiding zou kunnen doen. Inmiddels heeft hij bijna een PhD afgerond. Hij is misschien een uitzondering, maar ik denk dat er daar wel meer van zijn dan je denkt. Als 16-jarige sta je nou eenmaal een stuk anders in het leven dan een 30-jarige met een gezin en dan heeft het niet altijd met intelligentie te maken wat je in die verschillende fases in je leven kunt bereiken.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 10 Jun 2014 20:13

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Anders misschien open universiteit? Dan kun je veel zelf indelen. Alleen geen stufi.

Ahh okee Oreo, ik dacht dat M. Er geen werk in kon vinden en van jou was ik niet helemaal zeker :P (ivm je laatste Spaanstalige werkgever)
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Anoniem125

Bericht 10 Jun 2014 20:30

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Tuurlijk joh, iedereen kan met gemak naar de universiteit. Degene die het niet doen hebben er gewoon geen zin in. Iedereen is gelijk. Halleluja.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 10 Jun 2014 20:35

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Zure Mat schreef:Tuurlijk joh, iedereen kan met gemak naar de universiteit. Degene die het niet doen hebben er gewoon geen zin in. Iedereen is gelijk. Halleluja.


Dat wordt niet gezegd... Voor sommigen is er de mogelijkheid maar absoluut niet voor iedereen.

OT: ik denk dat je eerst moet weten wat je precies wilt leren, want op de uni krijg je inderdaad veel meer dan alleen de taal. Als ik jou hoor zou HBO een goede mogelijkheid zijn en als je wilt vertalen, kijk dan eens naar andere mogelijkheden binnen of buiten NL.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem99

Bericht 10 Jun 2014 20:40

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Och ben je er weer.. Knap; Je hebt het wel 4/5 dagen (?) volgehouden. :palm:

OT: Ik zou me afvragen of het de investering waard is ten opzichte van wat het oplevert. En zoals de anderen zeggen; Wat wil je er mee? Zomaar 'iets' doen lijkt me de investering niet waard (zowel qua geld als qua tijdsinvestering).
<<

Anoniem74

Bericht 10 Jun 2014 20:44

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Ik de k dat je het beter even kunt laten bezinken, en uitzoeken wat je echt wilt gaan doen met de studie. Vooral ook omdat je in een ander topic aangeeft dat jullie voor een tweede kindje gaan.
Een evt zwangerschap hoeft de boel natuurlijk niet al te veel vertragen, maar een lange reistijd lijkt mij dan niet ideaal. En dan heb je wellicht weer kdv kosten, maar geen salaris van jouw kant.
Edit, lees nu dat je wilt combineren met werk.
Laatst gewijzigd door Anoniem74 op 10 Jun 2014 22:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 10 Jun 2014 20:50

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Haha oh zure mat je gaat weer verder met jezelf voor lul zetten? Chill, hebben we weer wat vermaak hier.

Succes met je keuze Alex!
<<

Anoniem 82

Bericht 10 Jun 2014 22:22

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Ik zou toch de lerarenopleiding overwegen. Ik heb de lerarenopleiding Frans gedaan in Rotterdam en ben er zeer over te spreken. Ben ooit begonnen op de uni in Leiden (kom van het Vwo dus dat leek me een handige keuze) en werd daar doodongelukkig van. Enorm veel literatuur, taalkunde en cultuur (op zich ook leuk), maar in verhouding heeeel weinig echt de taal zelf leren. En juist daar lag mijn passie.. Op het HBO ook voor een deel docentvakken, maar ook een heel groot deel echt Frans leren! Maar dan moet je het wel zien zitten om ook docent te worden.

Overigens ben ik nu ook niet aan het werk als docent (al houd ik die optie zeker wel open voor de toekomst) en ik ken een paar studiegenoten die de studie voornamelijk om het Frans hebben gedaan en het onderwijs voor lief hebben genomen tijdens de studie.

Ik ken ook iemand die Frans studeert in Den Haag op HBO niveau, maar ik dacht dat dit om een particuliere instelling gaat. In elk geval als dat haalbaar zou zijn (misschien zijn ze niet allemaal megaduur?) is dat misschien ook een aanrader. Ze doet daar vertaler Frans en volgt een afstandsvariant qua onderwijs. Ze doet dus veel zelfstudie en hoeft maar af en toe naar school. Makkelijker te combineren met werk en gezin, maar moet financieel natuurlijk wel haalbaar zijn.
<<

Anoniem122

Bericht 11 Jun 2014 01:51

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Even nog los van of je wel of geen WO aan zou kunnen qua brains, hou er rekening mee dat het écht wel heel pittig is om na zoveel jaar ineens te gaan studeren (Ook HBO), zeker in combinatie met een gezin en je ook nog nooit eerder op dat niveau hebt gestudeerd.. Dat is niet iets wat je "even" er bij doet. Natuurlijk zijn er mensen bij wie het wel allemaal gemakkelijk af gaat maar dat zijn echt uitzonderingen.

Zoals Dundas al zei, het klinkt een beetje als bevlieging en als je geen duidelijk doel voor ogen hebt om naar toe te werken, dan kan dat het nog lastiger maken..
<<

Anoniem181

Bericht 11 Jun 2014 02:18

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Een bevlieging is het sowieso niet, ik wil al zó lang Frans studeren. Op mijn negentiende ben ik vier maanden in Frankrijk geweest om daar te werken en de taal te leren en sindsdien ben ik verliefd op het land, de cultuur en de taal, het blijft trekken. In 2007 heb ik me zelfs ingeschreven voor de lerarenopleiding Frans (toen toch wel), maar dat heb ik gecanceld omdat ik wilde trouwen etc. En dat 'iets' dat ik ermee wil doen weet ik natuurlijk ook allang. Ik wil vertalen, met eventueel juridisch Frans ernaast, mocht de vertaalwereld écht niets zijn. Die opleiding is dus alleen in Maastricht, en dat is niet haalbaar. Ik ben bang dat ik ontzettend op m'n bek ga als ik de universiteit zou proberen en zou dan liever toch de lerarenopleiding kiezen omdat dat 'veiliger' lijkt.
<<

Mezcla

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 247

Geregistreerd: 03 Sep 2013 23:59

Bericht 11 Jun 2014 08:18

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Als Maastricht sowieso voor je afvalt, waarom dan niet de WO 21+ toets? Dat geeft wel een goede indicatie of je het niveau al dan niet aan kan. Een dagje meelopen op de Uni is vaak ook een optie en zo krijg je een beter beeld van de inhoud/omgeving etc.

Overigens heb ik zelf ook een MBO achtergrond en ben ik momenteel m'n MA rechten aan het afronden. Ga op je gevoel af :)
<<

Zwilling

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 596

Geregistreerd: 03 Sep 2013 10:49

Bericht 11 Jun 2014 09:38

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Waarom ga je niet eerst een korte opleiding doen, om je orienteren, te kijken of je ideeen kloppen bij de werkelijkheid en te voelen hoe studeren is icm je gezin.
ITV, languagelab, loi, nha etc.
Afbeelding
<<

Anoniem125

Bericht 11 Jun 2014 11:45

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Verhuizen naar Maastricht?
<<

Anoniem304

Bericht 11 Jun 2014 11:49

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Zure Mat schreef:Verhuizen naar Maastricht?

Als 1 van de eerste reacties;

Alex schreef: En verhuizen is ook geen optie.
<<

Anoniem125

Bericht 11 Jun 2014 13:10

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Waarom niet dan?
<<

Anoniem51

Bericht 11 Jun 2014 13:24

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Wat gaat jou dat aan? Het is geen optie voor Alex en haar gezin, klaar.
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1966

Geregistreerd: 18 Nov 2013 21:57

Bericht 11 Jun 2014 13:52

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Ik heb een taal gestudeerd aan de Universiteit en de focus lag daar niet op het verwerven. Grotendeels ging het over taalontwikkeling, taalwetenschap, taalpsychologie, taalonderzoek (inclusief leren transcriberen), wetenschapsfilosofie, taalverwervingen, taalstoornissen etc etc. We hadden wel het eerste jaar tien uur per week taalverwervingles, het tweede jaar maar vier uur en het jaar daarna zelfs nul. Ik heb ook uren boven boeken en transcripties gehangen van een taal uit een dorpje in verwegistan, omdat we dan een vak hadden waar iedereen een onbekende taal toegewezen kreeg en dan daar dmv de transcripties een grammatica, regels etc in moest zien te ontdekken. Verschrikkelijk. Of bij filosofie urenlang luisteren naar een prof die je staat te vertellen dat je nooit kan zeggen dat alle raven zwart zijn en alleen zou kunnen zeggen dat tot nu toe alle raven zwart zijn. Want wie weet zit er wel een witte heel goed verstopt ergens :laughcry:
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Anoniem130

Bericht 11 Jun 2014 14:17

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Huh, wat een faalhaas die filosofie professor van jou. Dat is een hele belangrijke wetenschappelijk concept, dat je hypothese falcifieerbaar moet zijn.. ooit opgesteld, over zwanen! :p

http://nl.wikipedia.org/wiki/Falsifieerbaarheid
Laatst gewijzigd door Anoniem130 op 11 Jun 2014 14:48, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem130

Bericht 11 Jun 2014 14:46

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Zure Mat schreef:Tuurlijk joh, iedereen kan met gemak naar de universiteit. Degene die het niet doen hebben er gewoon geen zin in. Iedereen is gelijk. Halleluja.


Nee, natuurlijk niet, daarom hebben ze nou juist die ingangstoetsen/vooropleidingen. Zodat ze kunnen kijken wie het wel en niet kan. :) Gelukkig hoef jij dat niet te bepalen, fijn he! Kun jij je weer lekker druk maken om andere dingen.
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1966

Geregistreerd: 18 Nov 2013 21:57

Bericht 11 Jun 2014 16:02

Re: Ik wil studeren! Maar waar?

Whatever schreef:Huh, wat een faalhaas die filosofie professor van jou. Dat is een hele belangrijke wetenschappelijk concept, dat je hypothese falcifieerbaar moet zijn.. ooit opgesteld, over zwanen! :p

http://nl.wikipedia.org/wiki/Falsifieerbaarheid



Ik word ongelukkig van je link, omdat bij het lezen van al die namen en termen ik me weer in de doopsgezinde kerk waan waar het college werd gegeven :palm:

Ik bedoelde dit ravengedoe:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inductie_(filosofie)


http://nl.wikipedia.org/wiki/Paradox_van_Hempel


Maar doet er ook niet toe verder, wilde alleen aangeven dat er ook veel bij komt kijken waar je de taal niet beter van gaat spreken.
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
Vorige

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers