Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


40% van de Nederlanders te dik

<<

Anoniem130

Bericht 31 Mei 2014 16:23

Re: 40% van de Nederlanders te dik

-ED- schreef:
Whatever schreef:Ook wat hierboven gezegd wordt over te dik vs. te dun trouwens. Er wordt ZO vastgehouden aan het feit dat "te dik" ongezond is, maar alle wetenschap zegt eigenlijk niet dat "te dik" ongezond is maar dat "obees" of "veel te dik" (BMI >30) ongezond is. Sterker nog, te dik (BMI 25-30) en verder gezond qua bloedwaarden en conditie is waarschijnlijk nog beter voor je dan gezond gewicht (als in, géén negatieve bijgevolgen voor je gezondheid en wel betere herstelkansen bij lichamelijk letsel/ziekte) en ZEKER beter voor je is dan slank of ondergewicht.

Maar dat wil dan weer niemand horen.. :eyes: En allemaal maar doen alsof het ze om gezondheid gaat en niet om uiterlijk. DAT is pas hypocriet.

Hier staat het toch echt. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een gezond gewicht en slank zijn. Ik vind dat een nogal vreemd onderscheid, omdat de meeste mooie slanke vrouwen gewoon een gezond gewicht hébben. Het is dus niet of/of.


Oh sorry, dat staat er inderdaad niet heel handig. Maar met die laatste zin bedoelde ik meer slank/ondergewicht als verlengden van elkaar. Slank met ondergewicht, die categorie. En die zijn er veel hoor, bij ons volwassen vrouwen valt het gelukkig redelijk mee maar bij tienermeiden schrik ik ervan. Daar slaat het wel echt een beetje door qua te dik of te dun.

Verder doen we nu alsof BMI in categoriën werkt (ondergewicht, gezond gewicht, overgewicht, obesitas), maar in feite is het een lineaire schaal. Dus ik vind dat je daar ook rekening mee moet houden als je het interpreteert. Met een BMI van 18.5 heb je ondergewicht dat is bewezen slecht voor je lichaam. Gezien de lineaire schaal, vind ik echt niet dat je kunt doen alsof je met een BMI van 19 net zo gezond bent als met een BMI van zeg 22. Net zoals een BMI van 26 volgens mij lang niet zo problematisch als een BMI van 29.

Maar goed, dat is puur mijn visie. Ieder mag daar met zijn eigen maten meten, maar ik merk ook daar weer dat hetzelfde trucje wordt uitgehaald als eerder genoemd werd. Een BMI van 29 is wel "zo goed als obesitas", maar een BMI van 19 "is gewoon hartstikke gezond" (terwijl dat nog dichterbij zit haha). :12:
Laatst gewijzigd door Anoniem130 op 31 Mei 2014 16:45, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem130

Bericht 31 Mei 2014 16:28

Re: 40% van de Nederlanders te dik

Overigens ben ik sowieso hartstikke anti-BMI, heb ik jaren geleden ooit al een topic over geopend. Dat er veel betere meetsystemen zijn die combinaties van gewicht, lengte en tailleomvang/waist-hip-ratio in afweging nemen. :) De Body Shape index bijvoorbeeld.

Zoals hierboven ook beschreven. De appeltjes met gezond gewicht, maar stiekem een slechte tailleomvang en vrij veel vet rond de organen. Of mensen met wel een te hoog BMI die inderdaad iets zwaarder zijn, maar hun gewicht veel beter verdelen (die lijken vaak ook veel minder zwaar dan ze zijn), schijnen vaak weer gezonder te zijn en veel minder problemen ervan te ondervinden.

Ben benieuwd wanneer het los wordt gelaten.
<<

Anoniem315

Bericht 31 Mei 2014 16:54

Re: 40% van de Nederlanders te dik

40%.. Hmm, ja, dat geloof ik wel. Ik verbaas me elke dag minstens 3 keer over wat er allemaal rondloopt aan zwaarlijvigheid.

Het is ook echt heel triest gesteld met de bewegingspatronen van de nieuwe generatie: onze kinderen. Het aantal blessures is enorm toegenomen de laatste jaren. Kinderen lopen veel sneller iets op dan, pak 'em beet, 20 jaar geleden, omdat kinderen niet meer buitenspelen, maar binnen op hun luie reet tv zitten te kijken of nog erger, op hun tablet of spelcomputer zitten te gamen. Dit vind ik echt een erg slechte en zorgwekkende ontwikkeling.
<<

Anoniem51

Bericht 31 Mei 2014 16:57

Re: 40% van de Nederlanders te dik

Ik word trouwens best onzeker van sommige reacties hier.
<<

Anoniem44

Bericht 31 Mei 2014 17:00

Re: 40% van de Nederlanders te dik

Whatever schreef:
Maar goed, dat is puur mijn visie. Ieder mag daar met zijn eigen maten meten, maar ik merk ook daar weer dat hetzelfde trucje wordt uitgehaald als eerder genoemd werd. Een BMI van 29 is wel "zo goed als obesitas", maar een BMI van 19 "is gewoon hartstikke gezond" (terwijl dat nog dichterbij zit haha). :12:

Huh, maar alles boven de 18.5 is een gezond gewicht, terwijl alles boven de 25 overgewicht is en dus al ongezond. Dus 29 zit 4 punten in het rood om het zo maar te noemen, terwijl 19 nog binnen de groene marge zit. Het is dus gezonder om een BMI van 19 te hebben, dan om een BMI van 29 te hebben.

Dat zie je ook wel terug als je kijkt naar de mensen die deze BMI's hebben. De mensen die ik ken met een BMI van 19 zijn fit, gezond, energiek, eten veel groenten/fruit, sporten veel etcetera. De mensen die ik ken die tegen obesitas aan zitten hebben moeite om alle kilo's mee te tillen, sporten weinig of hebben daar moeite mee en eten in de meeste gevallen zeer ongezond (op een paar 'dieetpogingen' per jaar na waarin ze ineens wel gezond eten, maar het daarna weer snel opgeven). Echt schokkend hoe het probleem ontkend wordt door zoveel mensen!
<<

Anoniem44

Bericht 31 Mei 2014 17:11

Re: 40% van de Nederlanders te dik

Dundas schreef:Ik word trouwens best onzeker van sommige reacties hier.

Waarom dan?
<<

Anoniem51

Bericht 31 Mei 2014 17:17

Re: 40% van de Nederlanders te dik

De manier waarop dingen verwoord worden. Vooral door jou, maar ook door een aantal anderen. Neem nou jouw laatste reactie, ik herken mezelf daar absoluut niet in met m'n overgewicht, ik heb geen moeite m'n kilo's mee te tillen, ik beweeg veel, doe álles lopend en heb een fysiek intensieve baan, geen lichamelijke klachten door m'n overgewicht, ik weet erg goed wat gezond is en wat niet en als ik moet kiezen tussen fruit of koek oid dan kies ik fruit. Maar toch heb ik het idee dat dat negatieve wat jij steeds in je posts opratelt, direct al het beeld is wat je van me hebt als ik voor je sta.
<<

Anoniem44

Bericht 31 Mei 2014 17:21

Re: 40% van de Nederlanders te dik

Ik weet natuurlijk niet hoe jij eruit ziet, maar als ik denk aan iemand die bijna obesitas heeft, dan zie ik iemand voor me die zich moeilijk beweegt en flink wat overtollig vet meesleept. Ik kijk niet negatief aan tegen die mensen, eerder met een gevoel van medeleven/lijden. En ik vermoed wel dat er toch teveel wordt gegeten, al is het misschien onbewust, of uit onwetendheid. Misschien zit jij net in die ene procent die iets geks heeft met de stofwisseling, dat kan natuurlijk.

Wel stom dat je je er onzeker door voelt, dat is natuurlijk niet mijn bedoeling.
<<

Anoniem51

Bericht 31 Mei 2014 17:26

Re: 40% van de Nederlanders te dik

Ja, maar dat is het juist, medeleven of medelijden is ook het gevolg van een oordeel en dat vind ik ook verschrikkelijk. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik zo ook naar de mensen met écht obesitas kijk hoor, maar ik heb bij jou het idee dat mensen die maar een beetje te zwaar zijn in jouw ogen ook al obese zijn. En dan de manier waarop je erover praat... Nee, ik word daar best onzeker van. Deels ook m'n eigen probleem natuurlijk hoor, maar ik heb soms het idee dat je je ongezouten kritiek over mensen met overgewicht in een mooi en politiek verantwoord jasje wilt steken.
<<

Anoniem160

Bericht 31 Mei 2014 17:31

Re: 40% van de Nederlanders te dik

-ED- schreef:Hier staat het toch echt. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een gezond gewicht en slank zijn. Ik vind dat een nogal vreemd onderscheid, omdat de meeste mooie slanke vrouwen gewoon een gezond gewicht hébben. Het is dus niet of/of.


Mooi zijn (of niet) staat toch los van je gewicht?
<<

Anoniem44

Bericht 31 Mei 2014 17:34

Re: 40% van de Nederlanders te dik

Ik vind het gewoon zo zonde. Zie het ook veel in mijn omgeving, mensen die er dus echt hinder van ondervinden, niet alleen met bewegen, maar ook gewoon een negatief zelfbeeld en erg onzeker zijn over het eigen lichaam. Nu de generatie van mijn ouders de leeftijd bereikt dat veel mensen ziek worden (boven de 55-60), zie je ook dat gewicht wel degelijk een rol speelt. Misschien dat je op de leeftijd die wij hebben nog met veel wegkomt, maar op een bepaald moment gaat zoiets als overgewicht toch tellen, net als met drinken, roken etcetera. Zoveel mensen met hartklachten en met diabetes, dat is echt gewoon een epidemie, ook de zorgkosten springen omhoog, in 2010 al 3 miljard per jaar en nu is dat vast alweer hoger geworden.

Ik vind dat gewoon moeilijk om aan te zien. Zou mensen graag wakker willen schudden.
<<

Anoniem44

Bericht 31 Mei 2014 17:37

Re: 40% van de Nederlanders te dik

Bay schreef:
-ED- schreef:Hier staat het toch echt. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een gezond gewicht en slank zijn. Ik vind dat een nogal vreemd onderscheid, omdat de meeste mooie slanke vrouwen gewoon een gezond gewicht hébben. Het is dus niet of/of.


Mooi zijn (of niet) staat toch los van je gewicht?

Voor mij staat dat er niet geheel los van. Ik vind slanke vrouwen aantrekkelijker dan vrouwen met overgewicht. Hoeft echt niet héél slank te zijn, ofzo, maar wel gewoon aardig slank. Voor de meeste mensen doen die vetrolletjes hun figuur geen goed, op een enkeling na waarbij alles mooi in verhouding is. Bij mezelf vind ik het ook niet mooi, toen ik 10 kilo meer woog werd ik daar echt niet mooier van. Ik kreeg een beetje een onderkin en dat kan ik met geen mogelijkheid als mooi zien.
<<

Anoniem315

Bericht 31 Mei 2014 17:39

Re: 40% van de Nederlanders te dik

Eens met ED's één na laatste reactie.

In mijn vriendengroep zit een meid die al jaren worstelt met overgewicht. Ze heeft de discipline niet en is een zogenaamde emotie-eter. Zo zonde, want het beheerst haar leven.
<<

Anoniem54

Bericht 31 Mei 2014 19:53

Re: 40% van de Nederlanders te dik

Ik ben het eens met ED.

Vroeger was maat 38 standaard, nu is het maat 42. Vroeger was ik ook te dik. Ik woog 97 kilo en toen ik tegen mensen zei dat ik af wou vallen vroegen mensen waarom, want zo dik was ik niet. Nu ik maat 38 heb vinden mensen mij te dun worden. Heb ook het gevoel alsof sommige mensen het niet willen zien dat ze te dik zijn. Maat 42 is niet slank, ook niet als je 1.90 bent.
Ook bij kinderen en jongeren zie je het veel. Vroeger speelden we hele middagen buiten. Tegenwoordig zit iedereen binnen op facebook en op de ipad.
<<

Anoniem86

Bericht 31 Mei 2014 19:57

Re: 40% van de Nederlanders te dik

Lemon schreef:Maat 42 is niet slank, ook niet als je 1.90 bent.


Maar moet iedereen perse slank zijn? Je hebt een verschil tussen slank en dik, lijkt me. Met jouw bovenstaande voorbeeld kun je gewoon een gezond BMI hebben, heb ik ook, ook mét maat 42. Ik ben niet slank nee, nooit geweest, maar ik ben niet (te) dik,, ik ben gewoon stevig, stevig gebouwd sowieso.
<<

Anoniem54

Bericht 31 Mei 2014 20:02

Re: 40% van de Nederlanders te dik

Pippa schreef:
Lemon schreef:Maat 42 is niet slank, ook niet als je 1.90 bent.


Maar moet iedereen perse slank zijn? Je hebt een verschil tussen slank en dik, lijkt me. Met jouw bovenstaande voorbeeld kun je gewoon een gezond BMI hebben, heb ik ook, ook mét maat 42. Ik ben niet slank nee, nooit geweest, maar ik ben niet (te) dik,, ik ben gewoon stevig, stevig gebouwd sowieso.


Nee niet iedereen hoeft slank te zijn. Maar ik ken mensen met maat 42 die zeggen dat ze slank zijn daar doelde ik op.
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Jefi