Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

<<

Anoniem51

Bericht 29 Mei 2014 20:26

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

Dit is eigenlijk het eerste topic waarbij ik oprecht benieuwd was naar jouw reactie, ED :redface:
Ik begrijp inderdaad dat het zoveel makkelijker is, een kind kan in de tuin makkelijker zonder toezicht buiten spelen inderdaad. Maar ik zie het wonen met kinderen op een flat niet als onmogelijk, je moet zelf alleen wat creatiever zijn en je moet als ouder alleen wat vaker mee naar buiten. Als ze wat groter zijn gaat dat sowieso eenvoudiger. Ik maak me dan meer zorgen over kinderen als ze meer richting puberteit gaan, ik kan me op een zekere manier voorstellen dat ze door die dunne muurtjes hier een zekere vorm van privacy missen als ze zich even lekker willen terugtrekken op hun kamer met vrienden/vriendinnen of een vriendje/vriendinnetje. Alles is natuurlijk ook nog eens gelijkvloers.

Daarbij kunnen we natuurlijk ook meerdere keren per week bij m'n ouders langs, die hebben wel een tuin, en zullen de kinderen ook nog 1 of 2 dagen naar het kdv gaan, waar ze ook buiten kunnen spelen. En vanaf een jaar of 7, misschien wat eerder denk ik dat een kind wel alleen buiten kan spelen, op de parkeerplaats beneden en het aangrenzende speeltuintje. Wel vind ik een zwemdiploma dan belangrijk omdat er een vijver aan het speeltuintje grenst.
<<

Anoniem126

Bericht 29 Mei 2014 20:28

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

*
Laatst gewijzigd door Anoniem126 op 29 Sep 2015 21:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 29 Mei 2014 20:32

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

In principe in een huis met tuin, mits er nog wel iets te besteden over blijft. Het is zo fijn als de kinderen gewoon lekker naar buiten kunnen lopen, ook als ze kleiner zijn.
Hier in de buurt zijn helemaal geen flats, dus hier is het heel normaal dat iedereen een tuin heeft, ook bij goedkope huurwoningen zit hier overal een tuin. Dus eigenlijk hebben wij sowieso nooit voor deze keus gestaan. Dat zijn dan weer de voordelen van wonen in een dorp. (Maar ik zie ook absoluut de voordelen van wonen in een flat maar dan wel winkels en andere faciliteiten op loopafstand)
<<

Anoniem73

Bericht 29 Mei 2014 20:37

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

Het zal ook echt geen onmogelijke opgave zijn maar je bent zo beperkt vind ik. Dundas geeft als voorbeeld dat je dan maar extra vaak naar buiten moet gaan. Nou ik heb zo'n kind dat heel de dag buiten wil spelen als de zon schijnt. Nou ik zie mezelf niet heel de dag buiten zitten. Het is gewoon zo makkelijk, even lekker in de tuin, kind speelt in de tuin, hond kan daar lopen, visite en bbq lekker d'r bij. Fietsen en spullen altijd bij de hand. Nee mij zou je heel ongelukkig maken in een flat!
<<

Anoniem51

Bericht 29 Mei 2014 20:41

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

Het voordeel van een flat is ook wel dat het huishouden zo klaar is en ook in de avonduren kan. We hebben hier voorde flat een grasveldje waar ook veel moeders met buitenspelende kinderen bij elkaar komen. Handdoekje erbij, boek erbij en dan kan ik alles wat ik anders binnen zou doen, ook daar op dat veldje doen.
<<

Anoniem186

Bericht 29 Mei 2014 20:41

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

Mijn jongste slaapt nog vrij veel en ik vind het echt zo fijn dat ik in die tijd met de oudste in de tuin kan spelen. Zij haat binnen zijn echt heel erg.
<<

Anoniem51

Bericht 29 Mei 2014 20:45

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

En daarbij, mijn balkon is 1.80 bij 10m. Met de juiste afscherming om zo vallen te voorkomen, een zandbak, wat ander speelgoed en een watertafel/zwembadje met mooi weer komt het op het balkon vast ook wel eventjes goed, als we er even niet op uit kunnen :)
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 29 Mei 2014 20:48

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

Ik ben ook heel blij dat wij een tuin hebben. We hebben nu natuurlijk nog geen kinderen, maar alleen al voor mezelf vind ik het heerlijk om de tuindeuren open te gooien. Met het eerste zonnestraaltje buiten te zitten, heerlijk! En niet onbelangrijk, ontspanning vinden door in de tuin een beetje voor de planten te zorgen.

Ik ben trouwens opgegroeid in een huis met een tuin van meer dan 1000m2, weiland met pony's en volleybal/voetbalveldje. Dus mijn referentiekader is wel iets anders. Dat was dan weer wel op het platteland vlakbij een heel klein dorp. Dat zou ik nu niet meer willen, iets meer mensen en voorzieningen om me heen vind ik wel fijn.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3402

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 29 Mei 2014 21:02

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

Ik heb zelf ook die tuin en vind het heerlijk dus ik kan me wel voorstellen dat iedereen dat zwaar vind wegen en daar voor kiest vooral als je kinderen hebt. Wordt er dan alleen ook echt nagedacht over de paar honderd euro verschil in financiën per maand die in de eerste post staat? Hier bij ons heb je inderdaad ook bij elke huurwoning wel een tuin, flats zijn er niet, alleen vrij dure appartementen (appartement is duurder dan mijn tussenwoning met tuin) dus je kiest/hebt dan sowieso wel een huis met tuin. Ik vind alleen een paar honderd euro verschil per maand wel veel en zit me dan wel af te vragen wat ik er dan allemaal voor zou moeten laten om een tuin te hebben. Als je dan alsnog af en toe iets leuks kunt doen, je kind op een sportclub oid kunt doen en je je niet elke maand hoeft af te vragen of je het red dan zou ik ook wel voor dat huis met tuin kiezen maar als dat allemaal niet meer kan blijf je dan voldoening houden uit die tuin?
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem51

Bericht 29 Mei 2014 21:07

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

rapa nui schreef:Ik heb zelf ook die tuin en vind het heerlijk dus ik kan me wel voorstellen dat iedereen dat zwaar vind wegen en daar voor kiest vooral als je kinderen hebt. Wordt er dan alleen ook echt nagedacht over de paar honderd euro verschil in financiën per maand die in de eerste post staat? Hier bij ons heb je inderdaad ook bij elke huurwoning wel een tuin, flats zijn er niet, alleen vrij dure appartementen (appartement is duurder dan mijn tussenwoning met tuin) dus je kiest/hebt dan sowieso wel een huis met tuin. Ik vind alleen een paar honderd euro verschil per maand wel veel en zit me dan wel af te vragen wat ik er dan allemaal voor zou moeten laten om een tuin te hebben. Als je dan alsnog af en toe iets leuks kunt doen, je kind op een sportclub oid kunt doen en je je niet elke maand hoeft af te vragen of je het red dan zou ik ook wel voor dat huis met tuin kiezen maar als dat allemaal niet meer kan blijf je dan voldoening houden uit die tuin?

Dat bedoel ik inderdaad. Natuurlijk heeft een ook wel mijn voorkeur boven een balkon, veruit zelfs, maar als ik dan bedenk wat ik allemaal moet laten om die tuin te financieren en wat we een kind zouden kunnen ieder als we die tuin niet hebben... Dat was de gedachte achter dit topic inderdaad. En dan hebben we het al gauw over 300 euro woonlastenverschil per maand denk ik.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 29 Mei 2014 21:12

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

Nou ja, ik zou me in vakantie periodes vrijer voelen met een tuin. Dan kun je een tent opzetten voor je kind in de tuin en hoef je geen geld te betalen voor vakanties. Dit deden wij vroeger ook bij mijn ouders. Dus dan liever mijn geld besteden aan altijd een tuin dan 1 vakantie per jaar.

Het hangt er gewoon een beetje af wat de financiële verschillen zouden zijn. Als 1 sportclub of muziekles echt niet zou kunnen, dan zou ik wel gaan twijfelen. Ook zou ik dan liever in een goedkoper dorp gaan wonen, want daar kosten huizen met tuin vaak hetzelfde als een flat in een grotere stad.
<<

Anoniem144

Bericht 29 Mei 2014 21:26

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

Toen D. geboren is, woonden wij in een 3 kamer appartement. D. had dus een eigen kamer. Wij dachten dat het allemaal wel prima zou zijn voor in ieder geval de eerste 2 jaar.
Toch voelde ik mij niet meer prettig in ons appartement omdat het daar erg gehorig was; veel overlast van bovenburen ( herrie midden in de nacht etc.) en had onze onderbuurvrouw last van ons, en ze dagelijks met een stok op haar plafond stond te bonken, als er een deur harder dicht ging dan zij goed vond, de hond te veel op en neer liep ( tikkend geluid van zijn nageltjes) etc. Uiteindelijk zagen wij het niet meer zitten om daar met een opgroeiend kind te wonen, en telkens rekening met geluiden te houden. Ook miste ik het enorm om een tuin te hebben.
Bij ons woog de ruimte en tuin etc. zo zwaar dat we het zelfs met restschuld hebben verkocht.
We wonen nu 2 jaar in onze gezinswoning en we hebben nog geen moment spijt gehad. Heerlijk om meer ruimte en een tuin te hebben! Zeker met de kinderen nu.
<<

Anoniem119

Bericht 29 Mei 2014 22:51

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

Iedereen heeft t wel over een tuin, maar ik denk eigenlijk zelf eerder aan andere praktische voor- en nadelen van beide kanten. Wat ik al zei: kun je bij jullie in de flat een beetje een kinderwagen kwijt of moet je dagelijks dat ding de trap op gaan tillen? Heb je een lift? Hoe doe je dat met boodschappen plus kind in maxicosi of aan de hand als het ouder is.
Hoeveel extra slaapkamers hebben jullie? Willen jullie 1, 2 of meer kinderen en past dat? Ze zijn natuurlijk niet direct tiener, daar gaat wel even wat tijd over heen (gelukkig) dus wie weet kan je op kortere termijn denken en kijken naar de komende vijf jaar. Dan kan een eengezinswoning altijd nog.
Maar denk bij een groter huis ook aan de andere kant inderdaad. Ja leuk, zo'n tuin, maar inderdaad ook extra kosten. Ook aan onderhoud, en het kost meer moeite om schoon te houden. Worden jullie katten dan ook buitenkatten trouwens? En zijn er leuke wijkjes in de buurt waarvan je denkt 'ja, daar zou ik willen wonen?'

Uiteindelijk (nou ja, die beslissing is dus vrij duidelijk voor mij dus) zou ik dus echt groter willen wonen maar ook omdat ik niet in de chaos in een klein appartement met kind wil leven. Ik weet dat er genoeg gezinnen zijn die dat doen, maar mij lijkt met name de ruimte me heerlijk. De kinderen een mogelijkheid geven tot een zandbak in de tuin en een eigen kamer en speelzolder ofzo. Maar vergeet ook niet dat die beslissing echt niet alleen om je eventuele kinderen moet gaan. Ook jij, jullie, moeten er wonen. Dat is eigenlijk nog veel belangrijker. Wij willen juist nu al (kinderloos) naar een groot huis verhuizen omdat we dat zelf, voor óns zelf willen. Dus vergeet wat de rest zegt, maar kijk ook naar wat jij nou graag t liefst wilt. Uit je vorige Posts krijg ik het gevoel dat je het voor jezelf wilt goed praten dat een kind in een flat ook best kan. Natuurlijk kan dat best. Het gaat alleen uiteindelijk om prioriteiten te stellen. Als jullie denken dat je die extra kosten waard vindt voor extra woongeluk: doen! En anders rooi je t ook prima in een flat.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12141

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 29 Mei 2014 22:55

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

Ik zou kiezen voor een huis met tuin. Maar komt ook hier zijn geen flats dus nooit in gewoond. Misschien is het best te doen met kinderen als er maar een lift in zit anders lijkt het mij erg lastig
Afbeelding
<<

Anoniem168

Bericht 30 Mei 2014 14:04

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

Wij wonen ook op een appartement met 1 kind en dat gaat prima! Heb geen moment spijt gehad dat we niet hebben gewacht tot we ooit wat anders zouden hebben. Het gaat prima en wat in eerste instantie niet zo praktisch lijkt, is overal wel een oplossing voor. Wij moeten bijvoorbeeld de trap op met een kinderwagen, maar we hebben Koolstra kinderwagen en die haal ik binnen 1 minuut in en uit elkaar en in-/ uitgeklapt. Nu gaat dat allemaal vanzelf alsof ik nooit anders heb gedaan. Vind dat we hier wel goed wonen. We hebben een balkon en hebben veel groen en speeltuintjes in de omgeving.
Maaar...toch zou ik kiezen voor een eengezinswoning als ik een keus mocht maken. Zoals ik al zei gaat een appartement prima en kunnen kinderen ook op het balkon spelen, toch mis ik gewoon een tuin. Lekker de deur open en hup de tuin in. Ook weet ik nog niet hoe het zal gaan als dochter ouder is en ze wil veel naar buiten. Dan kan ik geen oogje op in het zeil houden en zal ik altijd mee naar buiten moeten.
<<

Anoniem51

Bericht 30 Mei 2014 14:44

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

Marin schreef:Iedereen heeft t wel over een tuin, maar ik denk eigenlijk zelf eerder aan andere praktische voor- en nadelen van beide kanten. Wat ik al zei: kun je bij jullie in de flat een beetje een kinderwagen kwijt of moet je dagelijks dat ding de trap op gaan tillen? Heb je een lift? Hoe doe je dat met boodschappen plus kind in maxicosi of aan de hand als het ouder is.
Hoeveel extra slaapkamers hebben jullie? Willen jullie 1, 2 of meer kinderen en past dat? Ze zijn natuurlijk niet direct tiener, daar gaat wel even wat tijd over heen (gelukkig) dus wie weet kan je op kortere termijn denken en kijken naar de komende vijf jaar. Dan kan een eengezinswoning altijd nog.
Maar denk bij een groter huis ook aan de andere kant inderdaad. Ja leuk, zo'n tuin, maar inderdaad ook extra kosten. Ook aan onderhoud, en het kost meer moeite om schoon te houden. Worden jullie katten dan ook buitenkatten trouwens? En zijn er leuke wijkjes in de buurt waarvan je denkt 'ja, daar zou ik willen wonen?'

Uiteindelijk (nou ja, die beslissing is dus vrij duidelijk voor mij dus) zou ik dus echt groter willen wonen maar ook omdat ik niet in de chaos in een klein appartement met kind wil leven. Ik weet dat er genoeg gezinnen zijn die dat doen, maar mij lijkt met name de ruimte me heerlijk. De kinderen een mogelijkheid geven tot een zandbak in de tuin en een eigen kamer en speelzolder ofzo. Maar vergeet ook niet dat die beslissing echt niet alleen om je eventuele kinderen moet gaan. Ook jij, jullie, moeten er wonen. Dat is eigenlijk nog veel belangrijker. Wij willen juist nu al (kinderloos) naar een groot huis verhuizen omdat we dat zelf, voor óns zelf willen. Dus vergeet wat de rest zegt, maar kijk ook naar wat jij nou graag t liefst wilt. Uit je vorige Posts krijg ik het gevoel dat je het voor jezelf wilt goed praten dat een kind in een flat ook best kan. Natuurlijk kan dat best. Het gaat alleen uiteindelijk om prioriteiten te stellen. Als jullie denken dat je die extra kosten waard vindt voor extra woongeluk: doen! En anders rooi je t ook prima in een flat.

Ik ben niks voor mezelf aan het goedpraten hoor, ik wéét gewoon dat het kan en dat ik wat dat betreft ook mazzel heb gehad. We hebben nu nog twee slaapkamers over, kunnen zelfs nog een derde leegmaken door de spullen die daar in staan naar de berging te verplaatsen. We hebben een enorm balkon waar een zandbak etc op passen. Fietsen op een driewielertje of voetballen wordt wat lastig, maargoed, spelen met zand en water kan op het balkon, en het binnenspeelgoed kan ook naar buiten. We hebben een lift die praktisch recht voor de voordeur zit, is die stuk dan kunnen we de lift aan de andere kant van de flat gebruiken. Dus geen enorme traploperij. Kinderwagen kunnen we binnen bij de voordeur kwijt, of in onze tweede hal (we hebben twee halletjes), en anders in één van de lege slaapkamers. Huiskamer is ook enorm, speelruimte genoeg. Weet je, het is ook niet dat ik voor mezelf twijfel, ik zie ons hier gewoon kinderen krijgen en ik zie me hier ook wel met twee kleine kinderen wonen. Er zijn hier gezinnen die nog in de kleinere appartementen dan wij wonen (wij hebben de grootste) met drie-vier kinderen waarvan de oudste al in de puberteit zit, dus waarom zouden wij het niet met twee kinderen kunnen. Het is alleen dat het een soort standaard kijkt om met kinderen niet in een flat, maar in een eengezinswoning te wonen. De naam alleen al zegt het...
<<

Anoniem44

Bericht 30 Mei 2014 15:15

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

Anders probeer je het toch gewoon. Je kan altijd nog verhuizen.
<<

Anoniem178

Bericht 30 Mei 2014 15:38

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

Wat ED zegt denk ik. Voor hetzelfde geld krijg je een kind zoals ik was; alleen maar boeken lezen. Als ik dan toch buiten moest spelen van mijn moeder zocht ik een goede stoel uit en ging verder lezen.

Het sjouwen met kinderwagens enzo lijkt me ook best onpraktisch, maar ik zie het hier heel veel buren doen. Als ik mijn handen vrij heb pak ik ook weleens een tas voor ze mee. Zie trouwens mijn nieuwe buren heel veel met de draagdoek rondlopen, dan valt een trap ineens best mee.
Als je in een flat woont kun je misschien wel geld opzij leggen om ruimer te zitten als je toch voor een huis met tuin gaat?
<<

Rouxxxe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 649

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:06

Bericht 30 Mei 2014 15:38

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

Ik kan me heel goed voorstellen dat voor jou zwaar zou wegen dat je in je flat blijft, en daarbij financieel veel meer ruimte hebt. Volgens mij hebben jij en je vriend het de afgelopen tijd financieel niet makkelijk gehad, en als je dan in een fase komt dat je weer ruimte hebt is dat wel erg fijn denk ik.

Ik vind het idee dat je zodra je kinderen hebt naar een gezinswoning moet een beetje overrated. Ik denk dat kinderen echt prima in een flat kunnen opgroeien. Bedenk ook dat je kinderen ook niet beter zullen weten. Ik werk met heel veel kinderen die in flats zijn opgegroeid/nog wonen en ze komen allemaal heel happy over en ik hoor ze nooit klagen dat er thuis geen tuin is.

Begin gewoon lekker aan kindjes in je flat, je hebt de ruimte en staat er zelf achter, dat is toch het belangrijkste? Als je in de toekomst behoefte aan en gezinswoning krijgt, kun je altijd nog de mogelijkheden bekijken. En laat het idee dat kinderen in een gezinswoning moeten wonen lekker los, want dat is echt niet zo :)
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 30 Mei 2014 20:48

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

Ik ga voor het huis met de tuin.

We hebben tot afgelopen december in een eengezinswoning gewoond, maar zonder tuin. Een echte volksbuurt waarbij iedereen buiten zat. Vorig jaar was ons zoontje 2,5 maar vonden we hem te jong om voor de deur te gaan zitten ivm het verkeer. Kinderen rennen zo achter elkaar aan op je gemak zitten was dus geen optie. Vorig jaar zaten we in de zomer dus vooral binnen, want hele dagen bij een speeltuin gaan zitten vind ik ook niet fijn. Eten/drinken mee en noem maar op.

Nu wonen we in een eengezinswoning welke op winkels gebouwd is. We hebben geen tuin, maar wel een groot terras. Mijn zoontje kan nu op ons eigen terras spelen, maar het gehele complex van 18 woningen is afgeschermd. Hij kan dus over de gehele lengte van 18 eengezinswoningen spelen én heeft dan nog een extra stuk met een groot kunstgrasveld tot zijn beschikking. Moeilijk uit te leggen, maar laten we het er op houden dat hij veeeeeeeeeeeeeeeel speelruimte heeft en geen kant op kan. Ondanks dat iedereen hier pas een half jaar woont is het contact met een aantal buren supergoed. Hij gaat ook gerust naar buurvrouw Els een paar huizen verder en daar gezellig zitten kletsen (en een ijsje halen :palm: )
Afbeelding
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7293

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 30 Mei 2014 20:52

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

Ik zou daar blijven tot het daadwerkelijk zo ver is en dan rustig eens gaan kijken wat je wil en financieel haalbaar is. Maar ik zou dus geen huis gaan kopen met oog op toekomstige kinderen terwijl je daar nu prima zit en het óók geen belemmering vormt.

Mocht je toch een ander huis gaan kopen dan zou ik er wel meer rekening mee houden, maar dan nog zou ik vooral iets kopen wat nu passend is én geen belemmering vormt.

Een vriendin van mij woonde in een tweekamerwoning 3 hoog zonder lift en met stijle trappen. Ze zijn pas toen hun zoontje 6 maanden was gaan verhuizen en eigenlijk pas toen ze zwanger was eens rustig gaan kijken naar andere mogelijkheden. Ze wonen nu met twee kinderen (3,5 jaar en 8 maanden) in een 3-kamerappartement, ze kunnen met de lift naar beneden en gaan bijna elke dag naar het naastgelegen park met allerlei speelmogelijkheden.

Sowieso is het de eerste jaren allemaal zo rampzalig niet voor een kind een flat. Ik denk dat het fijner en belangrijker wordt op het moment dat je kind echt buiten wil gaan spelen, of zoals bij Jans wanneer er een ander kind steeds ligt te slapen en je naar buiten wil.
<<

Anoniem166

Bericht 30 Mei 2014 22:26

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

Wij wonen in een appartement op de eerste verdieping. Er is geen lift, maar we hoeven slechts 9 treden af en ik kon alleen de kinderwagen naar beneden tillen, daar krijg je vanzelf handigheid in. Meestal gebruikte ik de draagdoek, dat vond ik prettiger, omdat ik mijn handen vrij had.

We hebben genoeg ruimte voor een kinderkamer, dus met één kind is het prima te doen. Het is wel klein, dus met een tweede kind zou het een stuk krapper worden, maar we laten ons daar niet door weerhouden. Aan klein wonen (en in ons geval echt heel goedkoop) zitten ook voordelen. Schoonmaken is zo gepiept, daar ben ik niet veel tijd aan kwijt. Nadeel van het appartement vind ik wel echt het balkon. Het is niet groot en ik durf mijn dochter er niet alleen te laten spelen. Ze klimt overal op en ik ben bang dat ze over de reling valt. We gaan misschien vaker naar een speeltuin dan mensen die een tuin hebben, maar dan moet je veel meer opletten dan wanneer je kinderen in de tuin kunnen spelen. Ik merk het als ik bij mensen ben met tuin, dan heb ik beduidend minder 'werk' aan mijn dochter, omdat ze zich heerlijk vermaakt. Dat is nu (nog) echt anders in een speeltuin. Plus dat je er altijd op uit moet om buiten te kunnen spelen.

Mijn voorkeur gaat 100% uit naar een woning met tuin. Ik mis het ontzettend en wil dolgraag verhuizen, maar daarvoor moeten we eerst ons huis verkopen en dat lukt niet. Overigens kunnen wij een grotere woning wel goed betalen. We houden dan minder over dan nu, maar onze woonlasten zijn nu echt ontzettend laag in verhouding tot ons inkomen. De netto kinderopvang is hoger dan onze rentelast van de hypotheek.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 31 Mei 2014 19:17

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

De financiële ruimte is voor mij belangrijker. Wij wonen nu ook in een ruime duplex met een groot, kindveilig balkon en een kleiner balkon.

Wij wonen 2 hoog, Louise doet de trap zelf, Julie gaat altijd in de draagdoek. Louise kan uren buiten spelen. Het balkon is afgesloten met een groot, hoog hek waar ze onmogelijk door, onder of over kan. Heerlijk.
AfbeeldingAfbeelding
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 01 Jun 2014 02:03

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

Het ligt er maar net aan wat jullie gelukkig maakt en waar je genoegen mee neemt. Ik en mijn vriend hebben een aantal jaren in een appartement gewoond op de eerste verdieping maar ondanks dat het een prima verblijf was maakt het mij niet gelukkig. Ik miste echt een tuin. Ik werd er echt ongelukkig van dat ik niet de tuin in kon lopen en lekker bezig kon zijn in de tuin of lekker kon liggen in de zon. Wij hebben er dus voor gekozen om te verhuizen om ons "eigen geluk". Als jij het prima vind om in een flat te zitten, zie ik het probleem niet. Wij hebben er voor gekozen om het financieel iets minder te hebben (en wat is minder, ja het kost mij meer per maand maar ik hoef nog niet krom te liggen om dit te kunnen betalen, mocht dat wel zo zijn dan weet ik niet of ik het had gedaan) maar nu zitten we voor €150,- meer per maand in een eengezinswoning met een redelijke tuin. Ja ik ben er blij mee en ik ben er wel degelijk gelukkiger op geworden doordat ik nu een tuin heb maar iedereen heeft andere prioriteiten. Voor alleen een kind zou ik het niet direct doen, ik/we zou(den) het zelf moeten willen. Je kunt vaak zat de deur uit met je kind om de buitenwereld te laten zien.
Afbeelding
<<

Anoniem205

Bericht 01 Jun 2014 14:58

Re: Wat zou voor jullie zwaarder wegen?

Wij wonen in een ouderwets portiek-appartement. 2e etage, 2 trappen, weinig bergruimte, geen tuin en geen lift. En ons eerste kindje is op komst.
Hoe wij het doen? Een van de kamers wordt deels babykamer, deels studeerkamer. Daarnaast komt de kinderwagen standaard in de auto te liggen, zodat die niet iedere keer omhoog en naar beneden gesjouwd hoeft te worden. Ja, we missen wel wat tuin, maar aan de andere kant: er zit hier op 3 meter afstand een mega speeltuin, dus daar kan ik straks prima heen als ons kleintje wat groter is.
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers