Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat is wijsheid?

<<

Anoniem108

Bericht 28 Mei 2014 16:02

Wat is wijsheid?

Na een jarenlange vriendschap, merk ik dat we uit elkaar zijn gegroeid door geheel andere leefstijl, interesses en met name onze karakters. In al die jaren is er 2x eerder tijdelijk geen contact geweest door wederzijdse irritatie, waarbij ik mij ergerde aan haar onnadenkende uitspraken naar mij toe en zij dus juist omdat ik haar dan teveel buitensluit -voor haar gevoel- van mijn belevingswereld in bepaalde situaties (zij extravert en impulsief, en gevoelsmens, ik introvert en bedachtzaam/analyserend en veel rationeler).

Het werkt voor mij gewoon niet meer (mijn god, we lijken zo wel een getrouwd stel;-)). Voel niet de behoefte om telkens aan haar wil te voldoen, terwijl zij het natuurlijk geheel anders ziet en bang is dat ze niet te allen tijde tot m'n inner circle behoort. Tot drie keer toe in korte tijd respecteerde ze mijn uitdrukkelijke wens niet (even minder contact, vanwege allerlei moeilijke dingen die spe(e)l(d)e(n) in mijn leven en ik dus mijzelf sowieso van iedereen even heb afgezonderd) en na een zeer ongepaste opmerking van haar kant hierover, was ik er al wel enigszins klaar mee. Ze wist niet wat er speelde en tot op de dag van vandaag nog steeds amper, maar als je in 16 jaar nog nooit hebt gevraagd om even wat tijd te krijgen voor jezelf, zal ik dat heus niet "zomaar" doen, lijkt me. De boodschap landde dus niet en ik werd bestookt met vragen en pas na 3x aangeven dat ik echt serieus was, stopte ze met zichzelf 'opdringen'.

Heb netjes geprobeerd aan te geven dat we uit elkaar zijn gegroeid 2 maanden geleden en ze werd woest. Het was mijn schuld en keus dat het zo is gelopen en het was belachelijk dat ik haar niet onderdeel maakte van wat er allemaal in mijn leven afspeelt en dat versterkte mijn gevoel alleen maar dat het qua vriendschap 'op' is. Ik voel ook niet meer de behoefte haar deelgenoot te maken, toen ze in haar boze bui wederom over mijn gevoelens heen walste. We zijn dus uiteindelijk niet zo prettig geëindigd. Zij boos, ik bleef rustig en dat maakte haar nog bozer.

Ik weet zeker dat ik deze vriendschap niet wil herstellen, ook niet op een veel minder intensief niveau. Het matcht gewoon echt niet langer qua blik(?) op de wereld/het leven. Natuurlijk ken ik haar goed genoeg om te weten dat zij zich heel rot voelt; ze heeft vrij recentelijk ook wel aan andere vrienden van mij laten weten dat ze zich geen leven kon voorstellen zonder mij. Heel lief, maar tot m'n spijt voel ik dat omgekeerd niet meer. Ik mis haar dus nu niet en hierdoor voel ik me best schuldig.

Wat is wijsheid? Ik heb al duidelijk aangeven dat ik helemaal geen hekel aan d'r heb en dat ze ook niet moet invullen voor mij dat ik haar niet goed genoeg vind als vriendin. Het hielp niet om haar minder boos en verdrietig te laten zijn destijds. Moet ik het maar zo laten of zal ik haar een mail sturen waarin ik nogmaals probeer uit te leggen waarom ik tot deze beslissing ben gekomen? Misschien is ze nu wat rustiger en zijn de scherpe randjes er voor haar vanaf...? Dan is het voor haar hopelijk met minder negativiteit afgesloten dan nu het geval is. Of loop ik juist het risico dat ze er weer boos en overstuur van raakt? Dat laatste wil ik dus niet, want het is echt echt een lief en goed persoon. Advies is welkom.:)

Graag niet quoten; ik wil het kunnen weghalen.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 28 Mei 2014 16:25

Re: Wat is wijsheid?

Ik zou het laten. Ik snap ergens dat je het duidelijk voor haar wil maken, maar waarom nog een keer dit oprakelen? Ik vermoed namelijk dat ze jouw kant niet gaat inzien, niet helemaal althans. Je zou het doen uit schuldgevoel, en plichtsbesef naar iemand toe die je ooit lief had maar waarbij het simpelweg gewoon op is.

Ook voor jezelf zou ik het laten, volgens mij heb je genoeg aan jezelf momenteel.. Focus je daar maar op en als het over een paar maanden nog zo sterk is, het gevoel dat je haar moet duidelijk maken dat het niet per definitie aan haar als persoon ligt, kan je het nogmaals overwegen.
<<

Anoniem108

Bericht 28 Mei 2014 16:38

Re: Wat is wijsheid?

Thnx, Caro. Het klopt idd dat ik het uit schuldgevoel c.q. plichtbesef zou doen. Omdat ik haar zo min mogelijk heb willen kwetsen, maar dat ik d'r zou kwetsen was onvermijdelijk. Er zijn op dit moment idd in mijn leven nog steeds veel dingen gaande, waar zij dus amper weet van heeft en ik krijg van andere vrienden wel de vraag of ik hier geen spijt van krijg? Tsja, geen idee... ik kon haar moeilijk voor onbepaalde tijd in de wacht zetten met het risico dat ik er over een tijdje niet anders over ben gaan denken, terwijl alle dingen die spelen zijn opgelost en verdwenen. Dan zou ik haar aan het lijntje houden en dat vond ik echt niet kunnen.
<<

Anoniem313

Bericht 28 Mei 2014 17:14

Re: Wat is wijsheid?

Ik ben het eens met Caro. Volgens mij heb je alles gezegd wat je wilde zeggen, en dan is het niet nodig het gesprek weer op nieuw aan te gaan. Ik begrijp dat je met haar meeleeft en dat siert je, maar je kunt haar verdriet niet wegnemen en eigenlijk weinig voor haar betekenen nu. Troost of iets dergelijks moet ze nu bij anderen zoeken.
<<

Anoniem108

Bericht 28 Mei 2014 17:57

Re: Wat is wijsheid?

Thnx, Caulfield. Jullie hebben ook gelijk, hoor.:) Het is puur dat ik me in haar positie probeer te verplaatsen en dat ze zo boos werd. Dat is een emotionele reactie, lijkt me. Ik voel me daarnaast een egoïst dat ik klaarblijkelijk niet in staat ben om haar te vergeven voor de nare dingen die ze -in een impulsieve, emotionele bui- heeft gezegd. Ik ben niet boos geworden, maar ik neem dan alleen maar meer afstand. Voor haar heel moeilijk, want zij is dat niet gewend en voelde zich dus steeds meer buitengesloten uit mijn belevingswereld en vrienden met wie ik na verloop van tijd wel weer intensiever contact kreeg. Toen had ze eigenlijk al zoveel gemist en ik voelde niet meer de behoefte haar nog bij te praten, omdat ik vond/vind dat ze te ver is gegaan. Ze heeft vaker mensen tegen zich in het harnas gejaagd door onnadenkende uitspraken te doen en daar dan wel later haar excuses voor aan te bieden, maar op een gegeven moment gaat het helaas toch stapelen en ging het mijn grens over.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers