Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Praten

<<

Anoniem85

Bericht 27 Mei 2014 21:48

Praten

Bij de controle van 18 maanden op het cb gaven ze aan dat mijn zoontje achter loopt in zijn taal spraak ontwikkeling. Dit kan te maken hebben met oorontstekingen en verkoudheden in het verleden, maar ze willen dit wel in de gaten houden en met 2 jaar kritisch naar kijken en eventueel doorverwijzen??

Maar ik word echt onzeker. Een ander kind die ik ken met dezelfde leeftijd heeft dezelfde woordenschat als mijn zoon. Een collega die op het kdv heeft gewerkt geeft aan dat oudste kinderen vaak later zijn en de kinderen op het kdv die beter praten waarschijnlijk broers of zussen hebben.

Maar als ik hier vaak lees wat jullie kinderen al zeggen, waarvan veel jonger zijn dan mijn zoontje, word ik weer onzeker.
Iemand die een vergelijkbaar kind heeft gehad qua woordenschat met 19 maanden, en wanneer trok dat bij?
Hij zegt nu opa, mama, papa, bal, baby verder zegt hij voo tegen vogel, hoh voor hond en ee voor eend.
Zijn taal ontwikkeling is mijn inziens wel goed, hij begrijpt alles, doet opdrachten en knikt ja en nee.
<<

Fearie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1428

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 27 Mei 2014 21:52

Re: Praten

Mijn zoon zei op die leeftijd ook de basis woorden. Het is pas echt met een vaart gegaan toen hij naar de andere groep op de kdv ging, vanaf 2 jaar. En inmiddels bijna een jaar later houd ie geen moment zn mond dicht.
ieder kind heeft zn eigen tempo he dus word er niet te onzeker van :)
D. 16-8 en J. 27-11
<<

Anoniem121

Bericht 27 Mei 2014 21:54

Re: Praten

Onze zoon (ook de oudste) begon pas duidelijk te praten tegen de tijd dat hij 3 werd. Daar begon het CB en het KDV toen ook over dat hij achterliep. Nu is hij 3,5 en kakelt aan een stuk door. Wel heeft hij nog moeite met bepaalde letters. Het komt allemaal vanzelf maar sommige kindjes hebben iets langer nodig.

Onze dochter van 2 praat daarentegen al veel beter als de oudste met 3 deed maar daarvan is het goed voorbeeld doet volgen.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 27 Mei 2014 21:57

Re: Praten

Ik zou me er niet te veel zorgen om maken.
Ieder kind doet het op zijn eigen tempo. De een is snel met praten en de ander is weer ergens anders snel mee.
Als ik naar mijn dochter kijk nu en een paar maanden terug dan gaat het praten met de dag vooruit. Ze leert elke dag weer nieuwe woorden. En kan steeds meer duidelijk maken.
Het kan zo maar zijn dat dat bij jou zoontje over een paar maanden ook zo is!
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Laced

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 956

Geregistreerd: 27 Mei 2014 12:18

Bericht 27 Mei 2014 22:01

Re: Praten

L. kon toen hij 2 jaar werd 10 woordjes zeggen. In het verleden heeft hij veel last gehad van terugkerende oorontstekingen en mijn gevoel zei dat buisjes weleens de oplossing kon zijn. Uiteindelijk oktober vorig jaar heeft hij buisjes gekregen. We zijn toen hij 2 jaar werd ook gestart met logopedie. Sinds zijn buisjes is zijn woordenschat enorm toegenomen. We zijn nu ruim 8 maanden verder en van 10 woordjes is hij naar volledige zinnen gegaan.

Wij zijn vanuit de huisarts doorverwezen (hij was toen 22 maanden volgens mij) doorverwezen naar het audiologisch centrum. Ik kan mij je onzekerheid goed voorstellen. Ik vond het toen ook zo moeilijk. De een zegt "joh komt vanzelf" en de ander zegt "oh die van mij kan al dit en dat zeggen". Volg je eigen gevoel. Mijn onderbuikgevoel zei dat het aan zijn oorontstekingen lag en dat bleek het ook uiteindelijk te zijn.
Liefde voor het leven; 27-08-2011 & 22-10-2015
<<

Anoniem75

Bericht 27 Mei 2014 22:03

Re: Praten

Hier ging het zijn 2e verjaardag ook als en trein met zijn woordenschat.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 27 Mei 2014 22:03

Re: Praten

Ik weet niet meer hoeveel mijn zoon zei op die leeftijd maar heel veel was het niet. Met 2 jaar zeiden ze op het CB ook dat hij achterliep omdat hij nog nauwelijks 2-woord zinnen maakte. Ze wilden hem na 3 maanden nog een keer zien om dit in de gaten te houden. Omdat wij ons geen zorgen maakten en niet vonden dat hij achterliep hebben wij die afspraak 3 maanden later niet gemaakt. Zijn spraak loopt nu zeker niet meer achter, hij maakt hele lange zinnen en kent veel woorden.
Ik vind het wel goed dat het CB de spraak in de gaten houdt en ik zou het ook niet erg vinden als ze er met 2 jaar nog een keer naar kijken (dat doen ze sowieso met 2 jaar dus je hoeft er ook geen extra afspraak voor te maken ofzo), ik zou me wel goed uit laten leggen wat de achterstand dan precies is (als hij die dan heeft) en kijken of je jezelf erin kan vinden. Dan kan je altijd nog zelf beslissen wat je met een eventuele doorverwijzing doet.

Hier was het trouwens zo dat de oudste veel eerder begon met het zeggen van woordjes/zinnen dan de jongste, dus hier ging het niet op dat oudste kinderen vaak later zijn.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 27 Mei 2014 22:26

Re: Praten

Volgens mij was bij ons op het consultatiebureau de norm dat ze met 18 maanden papa, mama en nog drie andere woordjes moesten zeggen en daar komt jouw zoontje ruimschoots aan. Ik zou me er dus niet al teveel zorgen om maken. Natuurlijk zijn er kinderen van anderhalf die al een enorme woordenschat hebben en soms al hele zinnen kunnen zeggen, maar de verschillen zijn op die leeftijd nog enorm groot en volgens mij hoeft het ook echt helemaal niks te zeggen en kan het opeens heel snel gaan.

Ik werd overigens ook altijd onzeker door alle verhalen op het forum, ook bij mijn dochter die als peuter geen taalachterstand had, het zijn toch vaak de moeders van de erg vlot pratende kinderen die van zich laten horen. Maar mijn dochter is nu vier en praat gewoon goed, ze heeft een grote woordenschat, maakt goede zinnen en is heel goed te verstaan. Je wordt gewoon soms onzeker van verhalen die je leest en hoort, probeer je daartegen te wapenen.

Voor de rest, laten ze het maar lekker in de gaten houden, beter iets te alert dan niet alert genoeg, maar laat je ook niet bang maken, voor zover ik lees is er niks om je zorgen over te maken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem 82

Bericht 27 Mei 2014 22:30

Re: Praten

Hier zei ze volgens mij met anderhalf jaar een woordje of 6 echt goed, en dan nog wat eigen 'taal' waarvan we begrepen wat ze ermee bedoelde. Ik vroeg me toen ook af of dat niet te weinig was. Hier op het CB maakten ze zich er toen juist geen zorgen om, zou vanzelf wel komen. Ik heb het toen afgewacht en zo rond haar tweede verjaardag ging het echt enorm hard. Nu is het een bijdehante kletskous en loopt verre van achter. Dus het hoeft niets te betekenen dat hij nu nog niet zoveel zegt. Ik zou het denk ik nog een paar maanden aankijken, goed in de gaten houden en als je het toch niet vertrouwt iemand laten meekijken die er verstand van heeft.
<<

ChiQ

Bericht 27 Mei 2014 22:33

Re: Praten

Julian zegt 74 woorden. Hij maakt ook zinnen: 'mama? koekje?' Of: 'papa, daaaa' en geeft ook antwoord etc. Lijkt me heel vervelend als je er onzeker door wordt maar ik zou er nog helemaal niets van denken. Het kan ook één zijn die opeens heel goed gaat praten met hele zinnen.

Lees je veel met hem? Laat je hem leerzame dingen kijken? Ik speel bijv bewust met Julian en vraag bijna de hele dag: 'en wat is dat?' En: 'wat doet de poes?' Of: waar is de poes, Julian?

Ook praat ik nutteloos tegen hem, mama gaat dit doen, mama pakt zus en zo.

O, shit wat ik nog even wilde toevoegen aan mijn eerste zin: julian zegt wel veel maar hij kan bijv helemaal geen blokken bouwen (zo grof en lomp!) hij kan bijv ook echt niet puzzelen, daar wordt hij vreselijk pissig van. Of hij kijkt me aan alsof ik niet goed ben als ik hem vraag of iets weg te gooien. Misschien doet jouw zoontje dat allemaal wél heel goed! Kinderen ontwikkelen zich helemaal anders en er is maar 1 CB kind.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 27 Mei 2014 22:45

Re: Praten

Met 18 maanden zei mijn zoon ook maar een paar woorden, met 2 jaar kon hij praten met 2 woorden. Wij kregen op het kdv te horen dat hij achterliep met praten, op het CB vond de arts met 2 jaar het wel goed. Inmiddels praat hij de hele dag door :angel:
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem85

Bericht 28 Mei 2014 08:52

Re: Praten

Fijn om te horen dat het bij veel kinderen tussen de 2 en 3 jaar hard is gegaan met de spraakontwikkeling.

Laced, het cb gaf ook aan dat de oorontstekingen oorzaak kunnen zijn en ze adviseerde bij de volgende oorontsteking ook om een doorverwijzing te vragen voor de kno arts. Gelukkig is het de laatste tijd rustig met zijn oortjes.

Roze, ze zeiden dat de norm strenger is geworden sinds kort, misschien daardoor het verschil in advies?

Chiq, voorlezen doe ik niet, vind hij niets aan, wel boekjes kijken en alles benoemen. Ik benoem inderdaad ook alles wat ik doe. Julian is een lekkere vlotte met praten, het is ook zo inderdaad dat ieder kindje wel iets anders heeft waar het sneller mee is.

Susan, dat dacht ik ook, 5 woorden maar toch liep hij achter zei ze.

We wachten rustig af tot hij 2 is en wat het cb dan zegt, vind het ook niet verkeerd dat ze hem in de gaten willen houden, alleen maar fijn.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 28 Mei 2014 09:02

Re: Praten

Wat Chiq zegt is wat ik ook denk, al betekent dat niet dat ik er niet soms onzeker over ben hoor. B. kan klimmen, rennen, bouwen, snapt alles wat ik hem vraag ( iets weggooien, konijnen een stukje brood geven, blokken opruimen, telefoon pakken etc.) maar praat nog nauwelijks. Hij kan bijvoorbeeld wel dierentuin ( dietuin) en vliegtuig ( vlietui) zeggen, maar koekje / drinken/ slapen etc. niet. Wij begrijpen hem ook wel heel goed, hij kan goed duidelijk maken wat hij wil en kletst verder in een onverstaanbaar taaltje. Het gaat nu hij bijna twee is wel sneller met het praten, hij voegt eigenlijk elke week wel iets toe aan zijn woordenschat. Sinds vorige week zegt hij vast ( wassst) als iets of hij zelf vast zit. Ik zegt toch echt veel vaker boek, poes, lepel, dan vast, maar toch heeft hij voor vast gekozen.
<<

Anoniem166

Bericht 28 Mei 2014 09:08

Re: Praten

Ik vind het helemaal niet zo weinig wat jouw zoon nu kan zeggen. Bij het ene kind ontwikkelt de spraakontwikkeling veel sneller dan bij het andere kind. Mijn nichtje van 2 zegt nu een heleboel losse woorden, maat maakt er geen zinnen van. Mijn dochter van 2 (iets jonger nog dan mijn nichtje) praat in hele volzinnen van 6 woorden lang. Zulke verschillen lijken me volkomen normaal op die leeftijd. En wat anderen ook al zeggen, de spraakontwikkeling kan ineens in een enorme versnelling komen. Ik zou me er echt geen zorgen om maken, hooguit wat in de gaten houden omdat het misschien te maken heeft met de oorontstekingen.
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 28 Mei 2014 09:20

Re: Praten

Mijn dochter sprak met 18 maanden echt nog maar nauwelijks. Eigenlijk alleen maar mama en papa, en incidenteel eens een woordje, maar die losse woordjes waren denk ik meer toeval dan dat ze ze echt kende en begreep wat ze betekende. Met 22 maanden kreeg ze ineens interesse in woordjes, en nu ze 2j3m is vertelt ze hele verhalen. Anderzijds maakte ze wel al voor ze twee was puzzels van 35 stukjes en tekende ze al kopvoeters, haar interesses lagen toen gewoon ergens anders.
februari 2012
november 2015
<<

Anoniem123

Bericht 28 Mei 2014 10:15

Re: Praten

Voor 18 maanden zegt hij genoeg, met 1,5 jaar horen ze alleen nog maar de klanken een beetje te kennen werd mij gezegd op het cb.

Siem is ook laat met praten, hij is nu bijna 2 jaar en 4 maanden en begint sinds hij 2 is echt te praten. Hij gaat opeens ook als een speer en zegt al hele zinnen. Niet altijd even verstaanbaar maar je moet ook niet alles tegelijk willen :smile:

Met 18 maanden zei hij ook nog maar een paar losse woordjes. Geen idee hoeveel, ik tel ze niet en heb ze ook nooit geteld.

Mama zegt hij nog maar sinds een paar dagen :palm: :angel: :P Daarvoor was ik baba.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 28 Mei 2014 11:37

Re: Praten

Ik vind dat die persoon van het consultatiebureau het wel erg zwaar maakt door direct al termen als 'achterlopen' te gebruiken, dat had ze in mijn ogen ook genuanceerder kunnen verwoorden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Mama29

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:36

Bericht 28 Mei 2014 11:53

Re: Praten

Mijn zoontje is nu bijna 2,5 en begint nu sinds 6 weken ongeveer verstaanbaar woordjes te zeggen.. Totdat hij 2 was praatte hij helemaal nog niets behalve papa en mama. Een week na zijn 2e verjaardag gingen zijn neusamandelen eruit en zijn z'n oortjes doorgeprikt en daarna ging het wat beter. Bij de controle bleken zijn oren nog niet goed te zijn, dus in april (exact 12 weken na de amandelen) kreeg hij buisjes, en sindsdien gaat hij als een speer! Zijn spraak is nu duidelijk te verstaan, hij maakt 2 woord zinnetjes, en zijn woordenschat is meer dan 10x zoveel geworden.
We hebben met 2,5 jaar wel een extra afspraak op het cb.
Hij is de jongste, dus hier ging het niet op dat de jongste eerder praatte dan de oudste.

Mijn dochter kon al wat woordjes zeggen toen ze 1 werd, kletste met 1,5 jaar al behoorlijk door en sinds ze 2 is spreekt ze al volledige zinnen en staat haar mondje geen seconde meer stil... Zij was heel vroeg met praten..
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 28 Mei 2014 11:59

Re: Praten

Mijn neefje is nu (even tellen) bijna 21 maanden en hij zegt ongeveer evenveel als jouw zoontje.
Papa, mama, poes, aapie (maar dan bedoelt hij schaap), die/dat, oh-oh, mam (dan bedoelt hij lamp), bah (met hele dramatische ieeelllll erachteraan) en haaaaaiiii als hij je gedag wil zeggen.
Hij begrijpt verder alles, als ik vraag of hij iets in de prullenbak wil gooien dan rent hij meteen naar de keuken en we oefenen heel vaak met aanwijzen (waar is je buik (shirt omhoog) waar zijn je ogen, waar zijn je oren, waar is papa, waar is mama, waar is oma) en dat doet hij allemaal heel goed.
Ik zou me niet te druk maken als ik jou was, het komt echt wel! :)

♥♥
<<

Anoniem73

Bericht 28 Mei 2014 13:01

Re: Praten

Hier ging ze tussen 2,5 en 3 jaar pas heel goed praten.
<<

Anoniem83

Bericht 28 Mei 2014 13:16

Re: Praten

Ik zou me nog geen zorgen maken. Mijn zoon wordt over anderhalve maand twee en het enige dat hij nu nog zegt is: papa, dag, Bumba, Mickey (kikkie zo schattig trouwens), bah, Bob (van Bob de bouwer), opa, wat dierengeluiden en happen.
Mijn dochter sprak al zinnetjes toen. Mijn zoon kan daarentegen klimmen, koprollen, puzzelen, rennen enz. Daar was dochter slechter in. Komt vanzelf denk ik hoor, meestal komt het echt leren praten pas na de tweede verjaardag. Laat je niet onzeker maken door zo'n muts van het cb hoor. Is nergens voor nodig.
Bij mij zeiden ze trouwens dat de 18 maanden afspraak geschrapt is.
<<

Fiene

Bericht 28 Mei 2014 13:53

Re: Praten

N is bijna 17 mnd en snapt passief echt serieus alles. Actief zegt ze ook al wel wat woordjes, volgens mij wel wat meer als R maar ik hou het nu niet zo bij. Zij kan ook dagen een woord zeggen en daarna hoor je het niet meer. Haar favoriete woordje is dag dag en MIJ!!!!!!!!!

Ik vind over het geheel dat N een stuk sneller is met alles dan R. Maar ja een meisje he ;)
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 29 Mei 2014 02:01

Re: Praten

Persoonlijk vind ik dat ze veel te veel "waarde hechten" aan het standaard boekjesnorm bij het CB. Volgende week mag ik er weer met mijn zoontje heen (dan 18 maanden) en als ik jou verhaal lees, zal hij een achterstand hebben. Hier is het momenteel de hele dag: mama mama mama... hij kan ook papa, opa, oma, auto, nee en bah zeggen en een paar andere zelfverzonnen woorden maar echt praten doet hij niet. Daar en tegen alles wat ik zeg: gooi dit maar in de prullenbak, leg dit maar in de kast, waar is de poes, zwaai maar/zeg maar dag, pak je schoenen, je pyjama, je drinken, je fles, wil je brood of wat ik ook zeg, hij snapt het perfect en loop direct naar de juiste plek en voert hetgeen ik hem vraag uit of wijst het aan als hij er niet bij kan. Ieder kind ontwikkelt zich anders op op zijn of haar eigen manier. Zoals ChiQ al zegt: er is maar 1 CB kind en die volgt het boekje. Het praten komt vanzelf, denk ik dan...
Afbeelding
<<

loesje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 148

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:50

Woonplaats: achterhoek

Bericht 29 Mei 2014 07:54

Re: Praten

volgens de logopedist waar mijn zoontje vroeger bij zat hoef je met 1,5 maar 5 woordjes goed te kunnen zeggen dus ik zal me niet te druk maken :)
Mama van een knappe zoon van 3,5 en een mooi prinsesje van 1,5 jaar
<<

Anoniem64

Bericht 29 Mei 2014 09:47

Re: Praten

Hier begon de tweeling pas na 2,5 echt te praten, zijn nu net 3 en hebben alles ruimschoots ingehaald :)
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers