Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Een maand geen vlees eten

<<

Anoniem44

Bericht 31 Mei 2014 07:35

Re: Een maand geen vlees eten

Dandelion schreef:En klopt dat? Weet je dat zeker? Heeft niets met biologisch te maken.
Jij vertrouwt die slager daarin maar wie zegt dat dat klopt? Misschien komt zijn vlees ook voor een deel van vion.

Hij organiseert tours door de provincie en dan kun je precies zien waar het vlees vandaan komt, waar de dieren leven, hoe ze worden behandeld, etcetera. Ik ben een paar jaar geleden mee geweest met zo'n tour, dus ja, ik weet het zeker.
<<

Anoniem44

Bericht 31 Mei 2014 07:38

Re: Een maand geen vlees eten

En ik vind inderdaad ook dat je wat denigrerend praat over mensen die geen vlees eten. De meest intelligente mensen die ik ken eten vegetarisch en die hebben zich daar echt wel in verdiept. Het gaat vaak ook om het hele idee van dieren fokken voor de slacht, de massaliteit en de enorme druk die het legt op het milieu. Al die dingen kun je niet ontkennen. En als jij goede ervaringen hebt op één of een paar boerderijen bij jou in de omgeving betekent dat nog niet dat het nergens gebeurt.
<<

Anoniem51

Bericht 31 Mei 2014 08:04

Re: Een maand geen vlees eten

Denigrerend of niet, ik begrijp waarom ze zo beredeneert. Als organisaties als Wakker Dier de gemiddelde boer ten onrechte afdoet als monster, dan zou ik me als veehouder zijnde ook benadeeld voelen. Waarschijnlijk zal het Dandelion aan d'r reet roesten of je nou wel of geen vlees eet, ik heb het idee dat ze alleen hoopt dat men een meer en beter afgewogen keuze maakt dan alleen afgaande op de propaganda die wakker dier uitstraalt. Niet dat iemand stopt met vlees eten want 'oh het is zo zielig en de dieren hebben geen leven' zonder ooit een boerenbedrijf van binnen te hebben gezien. Nou, en ED, jij hebt dat wel, dus is dat wat Dandelion zegt al niet eens op jou van toepassing.
<<

Anoniem51

Bericht 31 Mei 2014 08:09

Re: Een maand geen vlees eten

Trouwens, zolang je je vlees biologisch koopt denk is dat het met het welzijn van het dier ook reuze meevalt. Dat zou voor mij niet eens reden nummer één zijn om te minderen met vlees, ik zou vooral minderen omdat ik hoe langer hoe meer het idee heb dat veel vlees gewoon niet goed voor je is.
En daarbij: als je het wél doet voor het welzijn: waarom dan maar een maand?
En nog iets: vis zeg je wel te blijven eten. Ik zou me voor de gein ook eens verdiepen in díé industrie.
<<

Anoniem148

Bericht 31 Mei 2014 08:13

Re: Een maand geen vlees eten

Dundas schreef:Denigrerend of niet, ik begrijp waarom ze zo beredeneert. Als organisaties als Wakker Dier de gemiddelde boer ten onrechte afdoet als monster, dan zou ik me als veehouder zijnde ook benadeeld voelen. Waarschijnlijk zal het Dandelion aan d'r reet roesten of je nou wel of geen vlees eet, ik heb het idee dat ze alleen hoopt dat men een meer en beter afgewogen keuze maakt dan alleen afgaande op de propaganda die wakker dier uitstraalt. Niet dat iemand stopt met vlees eten want 'oh het is zo zielig en de dieren hebben geen leven' zonder ooit een boerenbedrijf van binnen te hebben gezien. Nou, en ED, jij hebt dat wel, dus is dat wat Dandelion zegt al niet eens op jou van toepassing.


Dit bedoel ik precies. Maar ook dat die mensen geen vlees eten omdat ze het zielig vinden maar dan wel eieren eten, melkproducten gebruiken, enzovoorts. In die bedrijven zit geen verschil dus als je het doet omdat het zielig is, word dan veganist. Of jij nu wel of geen vlees eet interesseert mij geen bal.

En ik heb geen ervaring met 1 of een paar bedrijven maar met heel veel. Ik heb heel lang boerderijen moeten bezoeken vanwege mijn bijbaan en vanuit de studieclub en het ajk weet ik er meer van dan jij denkt!
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 31 Mei 2014 09:34

Re: Een maand geen vlees eten

Dundas schreef:Trouwens, zolang je je vlees biologisch koopt denk is dat het met het welzijn van het dier ook reuze meevalt. Dat zou voor mij niet eens reden nummer één zijn om te minderen met vlees, ik zou vooral minderen omdat ik hoe langer hoe meer het idee heb dat veel vlees gewoon niet goed voor je is.
En daarbij: als je het wél doet voor het welzijn: waarom dan maar een maand?
En nog iets: vis zeg je wel te blijven eten. Ik zou me voor de gein ook eens verdiepen in díé industrie.


Nou inderdaad. De logica achter het geen vlees of gevogelte eten maar wel vis, begrijp ik echt niet.
Wat maakt het welzijn van een vis nou minder belangrijk dan dat van een koe?
10.04.17
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 31 Mei 2014 10:00

Re: Een maand geen vlees eten

Volgens mij heeft ED eerder in dit topic al lang uitgelegd waarom ze dit zo doet en waarom ze wel biologische vis eet. Beetje raar hoe ze daar ineens nu op aangevallen wordt.
Ik vind de reactie vanDandelion ook erg kortzichtig. Ik begrijp best dat het gevoelig ligt als je zelf (of familie) een boerenbedrijf hebt wat wel netjes werkt, maar dat betekent niet dat het overal zo is. De meeste vegetariers die ik ken zijn echt geen stel debielen die een naar filmpje hebben gezien en daarom geen vlees meer eten ofzo. Net zoals 1 filmpje van wakker dier niet laat zien hoe het overal is, laat jullie bedrijf dat ook niet zien.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 31 Mei 2014 10:03

Re: Een maand geen vlees eten

En overigens, mijn man en ik zijn de afgelopen jaren op meedere boerderijen geweest, vlees, melk, eieren, wel en niet biologisch, en ik vind dat er wel veel verschil is tussen de soort bedrijven.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 31 Mei 2014 10:12

Re: Een maand geen vlees eten

Maar je kunt toch gewoon een keuze maken van hoe ver je wilt gaan voor een principe? Als je vegetariër wordt maar wel eieren eet is dat toch jouw keuze en niet hypocriet. Je kunt toch niet alle dieren ter wereld redden, maar je kunt wel een beetje iets beter doen.
Ik doe graag goede dingen voor het milieu; gebruik zo min mogelijk plastic tasjes, probeer niet zo mee te doen aan de 'wegwerpcultuur', let op stroomgebruik, etc. Maar als ik zin heb om een keer lekker een half uur onder de douche te staan, dan doe ik dat. Niks mis mee toch, alle kleine dingen die ik doe helpen al een beetje en ik ben ook geen heilige. Dat is toch hetzelfde? Geen vlees eten helpt een beetje, als ED dan de keuze maakt om wel vis te eten doet dat toch niks af aan het feit dat ze met het geen vlees eten al wel een beetje iets goeds doet?
<<

Zelda

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 31 Mei 2014 13:42

Re: Een maand geen vlees eten

-ED- schreef:Het gaat prima hier. Gisteren uiensoep gemaakt en een plaattaart, deze: http://carolinebrouwer.blogspot.nl/2014 ... ta-en.html

Echt supersimpel zeg! Bij de AH heb je in de koeling gewoon van die rollen bladerdeeg, die hoef je alleen maar uit te rollen op een grote ovenschaal, het papier zit er al onder en dan kun je er alles opgooien wat je maar wil. Zoals een pizza eigenlijk. Ga ik vaker maken, zoiets. Ik had het zelf met extra gebakken champignons/ui gemaakt en dan verse kruiden door het ricotta mengsel en lekker veel parmezaanse kaas.

Vanochtend een smoothie van mango/banaan/spinazie. Wat is mango toch lekker! Vanmiddag lunchen met asperges/ei.

Oh dit klinkt heel lekker! Ook lekker met ui en champignons denk ik. Kun je eindeloos mee variëren.
<<

Anoniem44

Bericht 31 Mei 2014 14:55

Re: Een maand geen vlees eten

Ik pretendeer toch niet consequent te zijn, of alle dieren op de wereld te willen redden, ofzoiets. Hoe kan ik dan hypocriet zijn? Beetje vreemd dat ik zoveel kritiek krijg nu. En trouwens, verschillende mensen kunnen toch een verschillend idee hebben over hoe je dieren mag behandelen. Misschien vind jij dingen prima, waar ik - vanuit mijn wereldbeeld/principes - stijl van achterover sla, dat kan, dat mag en ieder mens mag daarin zijn eigen beslissingen nemen.
<<

Anoniem44

Bericht 31 Mei 2014 15:05

Re: Een maand geen vlees eten

Ik heb trouwens nog nooit een filmpje van wakker dier gezien. Ik ga voornamelijk af op de verhalen die ik in mijn omgeving hoor, van mensen die zich er echt goed in hebben verdiept. Er is echt een hoop troep in omloop. Het gaat me in de eerste plaats om de mentaliteit die heerst, de massaproductie, de manier waarop levende wezens worden behandeld als producten om maar zoveel mogelijk winst mee te verdienen, in zo min mogelijk tijd. Daarnaast denk ik dat tegenwoordig een hoop troep in het vlees zit, antibiotica etcetera.

Is het dan echt zo achterlijk om eens een maandje te proberen hoe het mij bevalt om geen vlees te eten? Het is geen eerste levensbehoefte immers.
<<

Anoniem51

Bericht 31 Mei 2014 15:53

Re: Een maand geen vlees eten

Het is ook niet zozeer dat ik je hypocriet noem of aanval, ik las op de eerste pagina dat je bewustzijn van de hele vleesindustrie gegroeid was en het vlees je daarom steeds meer tegen ging staan. Daarom haalde ik het eten van vis erbij. Een aantal jaar terug is er een hoop ophef geweest over de kweek van panga/pangasius en vorig jaar nog over zalm. Ik moet eerlijk zeggen dat sinds die tijd de visindustrie me nog meer tegenstaat dan de vleesindustrie, maargoed ik vind zalm vervolgens ook weer te lekker om te laten liggen. (See, ik ben ook 'hypocriet' dus ik ga een ander niet van hypocrisie beschuldigen, dat zou ook hypocriet zijn :))
<<

Anoniem44

Bericht 31 Mei 2014 16:04

Re: Een maand geen vlees eten

Ik eet om die reden al jaren geen pangasius meer, echt een ranzig verhaal. En nogmaals: ik haal mijn vis bij een visboer waarvan ik weet waar de vis vandaan komt en hoe het wordt gevangen. Zo doe ik dat normaal ook met het vlees dat ik eet. Dit is gewoon een experiment voor mezelf om te zien hoe het niet eten van vlees me bevalt. Niet echt een big deal, ofzo.
<<

Vause

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 115

Geregistreerd: 11 Jun 2014 19:38

Bericht 17 Jun 2014 20:17

Re: Een maand geen vlees eten

Whoop! schreef:Ik eet vrijwel elke dag vlees, maar niet veel. 50-75 gram per dag gemiddeld denk ik. Toevallig eten we vandaag ook weer vegetarisch.
Ik denk trouwens niet dat ik helemaal zonder vlees zou kunnen. Gewoon omdat het een automatisme is en 'makkelijker' om met vlees te koken. Waar ik woon zijn ook bijna geen vleesvervangers te vinden, misschien een stuk of 4 en die zijn dan superduur.


Wat jammer dat dit zo is in jouw woonplaats! Ik ben nu elf jaar vegetariër,en merk elk jaar weer dat het vegetarische assortiment in zowel de supermarkten als in de restaurants toeneemt. Schijnbaar is er in jouw woonplaats dan toch weinig vraag naar.

Tip voor de vegetariërs of flexitariërs onder ons: Bij de Aldi hebben ze in het vriesvak vegetarische bitterballen, kipstukjes, wokstukjes, geruld gehakt en spekreepjes. Deze zijn echt net zo goed te eten als van de vegetarische slager, alleen dan dus veel goedkoper!
Ook hebben ze in het koelvak vegetarische kipkerrie salade, tonijnsalade en kipsaté salade.
En nee, ik heb geen aandelen bij Aldi ;)
~*~The reason the grass seems greener on the other side, is because it's been fertilized with bullshit. ~*~
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 17 Jun 2014 21:06

Re: Een maand geen vlees eten

Ik eet al 18 jaar geen vlees en ik weet dondersgoed waarom niet.
Jammer dat er zo bekrompen wordt gedacht over vegetariërs.
<<

Anoniem148

Bericht 18 Jun 2014 08:20

Re: Een maand geen vlees eten

Surya, ik ken genoeg mensen die vegetarisch zijn omdat ze er bv niet tegen kunnen. Maar ik vind het niet leuk om te horen als ze het doen omdat het zielig is bv. Ze eten dan nog wel vis want dat is geen vlees? Is nog slechter dan rund, kip of varkensvlees. Ik ben iemand die wel op komt voor de boeren en een discussie aan gaat. Maar iedereen moet het uiteindelijk zelf weten.

Daarnaast vind ik het belachelijk dat er wordt gesproken over bv vegetarische kip. Je kan een vleesvervanger hebben die naar kip smaakt maar een vegetarische kip? Die loopt niet in mijn tuin... Kip is kip met vlees!
Dat is als erwtensoep zonder erwten en een schaaltje yoghurt zonder yoghurt.
<<

Vause

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 115

Geregistreerd: 11 Jun 2014 19:38

Bericht 18 Jun 2014 08:33

Re: Een maand geen vlees eten

Tja, dat is gewoon de naam die op de verpakkingen staat hoor. En ik snap dit heel goed. Als je geen vlees meer eet zoek je hier vervanging voor. Door het product te vergelijken met vlees, weten mensen welke smaak ze kunnen verwachten, en kunnen ze het vervangen. Zo krijgt het herkenbaarheid, en is daardoor makkelijker toe te passen.
~*~The reason the grass seems greener on the other side, is because it's been fertilized with bullshit. ~*~
<<

Anoniem103

Bericht 18 Jun 2014 09:21

Re: Een maand geen vlees eten

Dandelion schreef:Surya, ik ken genoeg mensen die vegetarisch zijn omdat ze er bv niet tegen kunnen. Maar ik vind het niet leuk om te horen als ze het doen omdat het zielig is bv. Ze eten dan nog wel vis want dat is geen vlees? Is nog slechter dan rund, kip of varkensvlees. Ik ben iemand die wel op komt voor de boeren en een discussie aan gaat. Maar iedereen moet het uiteindelijk zelf weten.

Daarnaast vind ik het belachelijk dat er wordt gesproken over bv vegetarische kip. Je kan een vleesvervanger hebben die naar kip smaakt maar een vegetarische kip? Die loopt niet in mijn tuin... Kip is kip met vlees!
Dat is als erwtensoep zonder erwten en een schaaltje yoghurt zonder yoghurt.


Ik vind dat jij een raar beeld hebt van mensen die vegetarisch eten. Net alsof het allemaal sufferds zijn die na een zielig filmpje op internet besloten hebben om geen vlees meer te eten. Mensen die vis eten zijn geen vegetariër. En de mensen die ik ken die vegetariër of zelfs veganist zijn (en dat zijn er best wel wat) die hebben echt wel betere argumenten dan dat ze het een beetje zielig vinden. Die hebben zich goed verdiept in waar ze het over hebben.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 18 Jun 2014 09:36

Re: Een maand geen vlees eten

Misschien dat jouw eigen beeld behoorlijk gekleurd is omdat jij zelf uit wem boeten familie komt. Jouw norm ligt anders maar dat wil niet zeggen dat het normaal is hoe er met dieren om wist gegaan en het is wel degelijk zielig.

Kippen die worden volgepompt zodat ze in een zo kort mogelijke tijd zo groot mogelijk zijn. Dat ze door hun poten heen zakken, doet er niet toe.
Varkens die zo gefokt zijn dat ze extra ribben hebben en mooie billen. Dat ze niet meer kunnen rennen, is niet belangrijk. Varkens die hun leven lang alleen maar biggen baren en ze alleen vanuit een rek mogen voeden
Kalveren die in een box worden groot groot gebracht. Koeien die geen daglicht zien.
Er is een hoop verbeterd maar er verslechterd ook nog een hoop. Het is tegennatuurlijk en dat maakt het ook zielig.
<<

Anoniem148

Bericht 18 Jun 2014 14:01

Re: Een maand geen vlees eten

Ik geef een laatste voorbeeld en dan hou ik erover op want jullie hebben een verkeerd beeld maar willen dat niet inzien. Heeft niets met mijn beeld te maken.

Als je de deur van de koeienstal open zet, moet je de koeien naar buiten jagen. Zijn ze buiten, dan gaan ze snel terug naar stal. Als het warm is, willen ze niet rondlopen en gras grazen. In de stal hebben ze genoeg zonlicht, het is er koel en ze hoeven geen moeite te doen voor hun eten. En dat is niet mijn beeld, dat is bewezen.
kalveren hebben echt wel grotere hokken dan jullie denken. Ze hebben zelfs meer ruimte op stal dan wij op stap in de kroeg.

en nu trek ik mij terug uit dit topic want ik heb geen zin om het boerenleven te blijven verdedigen. Gelukkig weet ik dat juliie niet zonder boeren kunnen, daarvoor zijn wij onmisbaar.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 18 Jun 2014 18:15

Re: Een maand geen vlees eten

De vergelijking met ons in de kroeg, gaat natuurlijk nergens over. Wij kiezen daarvoor.

Mijn hond heeft ook vaak geen zin om naar buiten te gaan, wil niet zeggen dat het dan beter is om hem binnen te houden.

Het is ook bewezen dat te dicht op elkaar op stal staan zorgt voor infecties en problemen met de hoeven.
En er zijn ook heel veel koeien die heel blij naar buiten huppelen in het voorjaar.
Je voelt je erg aangevallen maar als jij weet dat je goed bent voor je dieren hoef je je niet te verdedigen. Ik weet dat heel veel boeren goed zijn voor hun dieren, maar ik weet ook dat er nog heel veel verbeterd kan worden.
<<

Anoniem103

Bericht 18 Jun 2014 19:40

Re: Een maand geen vlees eten

Dandelion schreef:Ik geef een laatste voorbeeld en dan hou ik erover op want jullie hebben een verkeerd beeld maar willen dat niet inzien. Heeft niets met mijn beeld te maken.

Als je de deur van de koeienstal open zet, moet je de koeien naar buiten jagen. Zijn ze buiten, dan gaan ze snel terug naar stal. Als het warm is, willen ze niet rondlopen en gras grazen. In de stal hebben ze genoeg zonlicht, het is er koel en ze hoeven geen moeite te doen voor hun eten. En dat is niet mijn beeld, dat is bewezen.
kalveren hebben echt wel grotere hokken dan jullie denken. Ze hebben zelfs meer ruimte op stal dan wij op stap in de kroeg.

en nu trek ik mij terug uit dit topic want ik heb geen zin om het boerenleven te blijven verdedigen. Gelukkig weet ik dat juliie niet zonder boeren kunnen, daarvoor zijn wij onmisbaar.


Ik ben wel benieuwd waarom we niet zonder boeren zouden kunnen? (In het geval van mensen die vegetariër zijn dan, dat ben ik zelf niet)
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 18 Jun 2014 20:01

Re: Een maand geen vlees eten

Dat vraag ik me ook af. Ik ken ook mensen die zelfvoorzienend leven of het willen. Zelfs vleeseters.
<<

Anoniem130

Bericht 18 Jun 2014 20:42

Re: Een maand geen vlees eten

Surya schreef:Dat vraag ik me ook af. Ik ken ook mensen die zelfvoorzienend leven of het willen. Zelfs vleeseters.


Denk dat ze als samenleving wel een punt heeft hoor. No way dat ik later de tijd heb om voor mijn gezin ook nog een groententuin etc. te onderhouden naast mijn carrière. Laat staan als ik ook nog gewoon vlees wil eten.
VorigeVolgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers