Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Een maand geen vlees eten

<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 26 Mei 2014 11:27

Re: Een maand geen vlees eten

-ED- schreef:Oja, falafel. Dat is een goede, dat vinden wij hier allemaal ook erg lekker! Ook wel eens leuk om zelf te maken.


Van Jans heb ik een keer deze recepten over genomen. Groot succes!
http://www.vegatopia.com/vega/koken/rec ... t-lekkerst
http://voedzo.nl/recepten/gevulde-pitab ... uivelvrij/
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 26 Mei 2014 11:28

Re: Een maand geen vlees eten

Ik vind Indiase curry met aubergine, bloemkool en ei lekker. Misschien ga ik dat wel weer eens maken van de week, dat heb ik heel lang niet gegeten.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem44

Bericht 26 Mei 2014 11:28

Re: Een maand geen vlees eten

Gister had ik trouwens al mijn eerste 'o ja!-momentje'. Ik was op een verjaardag en er gingen bitterballen rond, die eet ik normaal wel gewoon. Nu afgeslagen. Kostte me niet eens zoveel moeite, maar het is wel opvallend dat er toch vaker vlees in mijn voeding zit dan ik dacht.
<<

Anoniem130

Bericht 26 Mei 2014 11:34

Re: Een maand geen vlees eten

Ik eet vaak vegetarisch, maar niet echt clean haha! Ik weet niet of je daar ook mee bezig bent. Greep van mijn avondeten afgelopen week qua niet-vlees (of kip :p ), want vis wilde je weltoch? :
- pastasalade met rucola, kerstomaatjes, kappertjes, mozzarella, grana pendano en dressing van olijfolie/basilicum/citroeb
- paddenstoelenrisotto (en wat is risotto zonder parmezaan)
- laatst maaltijdsalade met tonijn, ei, paprika, komkommer, mais, kappertjes, tomaat, anything you can think of really
- gewoon courgette, ui, paprika, tomaat uit de oven, evt. op het laatst gescheurde mozzarella erbij vlak voor opdienen
- wok: zalm/garnalen met peultjes en broccoli, in sesamolie met sesamzaadjes en sojasaus
- pasta met pompoen en feta

Ik kan nog wel even doorgaan. Allemaal echt vrij simpele dingen, want ik kook meestal niet uitgebreid voor mezelf alleen. Maar wel lekker. :)
<<

Anoniem130

Bericht 26 Mei 2014 11:35

Re: Een maand geen vlees eten

Susan schreef:Ik vind Indiase curry met aubergine, bloemkool en ei lekker. Misschien ga ik dat wel weer eens maken van de week, dat heb ik heel lang niet gegeten.


Recept? :D
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 26 Mei 2014 11:40

Re: Een maand geen vlees eten

Whatever schreef:
Susan schreef:Ik vind Indiase curry met aubergine, bloemkool en ei lekker. Misschien ga ik dat wel weer eens maken van de week, dat heb ik heel lang niet gegeten.


Recept? :D


Ik gebruikte gewoon zo'n currypasta van Patak en dan de milde curry (niet de kant-en-klare saus, die is erg vies) en dan in plaats van kip of ander vlees gewoon aubergine aanbakken en dan ietsje gegaarde bloemkool en gehalveerde gekookte eieren erbij, dan de curry erbij en nog even laten opstaan. Je kunt ook zelf een curry maken natuurlijk. Volgens mij is er wel een lekker recept van Jamie Oliver.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem44

Bericht 26 Mei 2014 11:42

Re: Een maand geen vlees eten

Klinkt goed, Whatever. Ik probeer wel vrij clean te eten, maar ontwijk absoluut geen dingen als vettige sausjes, of parmezaan/mozzarella of pasta en dergelijke en ik eet ook wel gewoon eens een klodder mayonaise uit een pot met e-nummers. Het moet ook wel een beetje leuk blijven en ik ben ook niet aan de lijn, ofzo.

Ik heb voor mezelf de regel dat wanneer je voor 80% gewoon goed en gezond en puur eet, je echt wel zo'n lekkere toevoeging als kaas mag gebruiken, of eens mayonaise erbij, of wat dan ook.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 26 Mei 2014 11:46

Re: Een maand geen vlees eten

Ik vind deze salade ook lekker, ik maak 'm altijd met plakjes rosbief, maar je zou 'm ook met zalm kunnen proberen of gewoon zonder vlees.

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R9 ... stuksalade
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem44

Bericht 26 Mei 2014 11:47

Re: Een maand geen vlees eten

Ga denk ik vanavond een paddenstoelenrisotto maken met parmezaan. Heb nog een flink stuk parmezaan liggen en dat spul is altijd zo ontiegelijk duur, dat het zonde zou zijn om het te laten verpieteren.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 26 Mei 2014 13:09

Re: Een maand geen vlees eten

Gevulde paprika's zijn ook altijd lekker, en je kunt er natuurlijk indoen wat je zelf lekker vindt. Hetzelfde geldt voor gevulde courgette.
Een quiche kan ook lekker vegetarisch (zoiets als ik in de keukenprinses wedstrijd had geplaatst bijvoorbeeld).
Wij eten woensdag dit, maar dan zonder het gegrilde vlees: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R4 ... rditrecept
Maar dat heb ik nog nooit op, dus even afwachten hoe het smaakt!
En veel pasta's en rijstgerechten zijn ook erg lekker vegetarisch (ik vind het vaak lekkerder dan met vlees).
<<

Anoniem186

Bericht 26 Mei 2014 14:01

Re: Een maand geen vlees eten

Green_Pepper schreef:
-ED- schreef:Oja, falafel. Dat is een goede, dat vinden wij hier allemaal ook erg lekker! Ook wel eens leuk om zelf te maken.


Van Jans heb ik een keer deze recepten over genomen. Groot succes!
http://www.vegatopia.com/vega/koken/rec ... t-lekkerst
http://voedzo.nl/recepten/gevulde-pitab ... uivelvrij/


Ik wilde het net plaatsen. :)
Hier ook een succes! Ik ben gek op falafel.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 26 Mei 2014 14:25

Re: Een maand geen vlees eten

In het blaadje van de Jumbo staan veel recepten zonder vlees. Ook veel vegetarische of vis ideetjes voor de BBQ.
<<

Anoniem44

Bericht 26 Mei 2014 19:36

Re: Een maand geen vlees eten

Thnx voor de tips. Deze dag ging probleemloos voorbij. Falafel met guacamole in wraps als diner. Eitje met avocado op brood als lunch. Fruit als ontbijt met yoghurt. Gaat eigenlijk prima.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 26 Mei 2014 19:48

Re: Een maand geen vlees eten

Doet je man ook mee ED? Dan is het misschien makkelijker, als je er niet alleen voor staat :)
<<

Anoniem44

Bericht 26 Mei 2014 20:17

Re: Een maand geen vlees eten

Hij doet deels mee, af en toe zal hij wel eens een hamburger eten, ofzo, maar hij eet wel gewoon mee met wat ik maak. En als hij kookt wil hij er ook rekening mee houden. Dus dat is wel lief :)
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 26 Mei 2014 20:45

Re: Een maand geen vlees eten

Ik denk dat het prima te doen moet zijn, er zijn tegenwoordig zoveel vervangers. Enkele maanden geleden stonden er in de Allerhande ook allerlei vegetarische gerechten, dus misschien kun je even op de site van Albert Heijn kijken (mocht je dat nog niet gedaan hebben tenminste), volgens mij kun je op die site ook specifiek zoeken op vegetarisch. Ik herinner me in ieder geval nog een curry met linzen die er heel lekker uit zag. En laatst kookte ik eens samen met mijn zusje voor onze familie en toen maakten we risotto met erwtjes, ook uit de Allerhande. Dit was eigenlijk met spekjes, maar die hebben wij vervangen door vegetarische spekjes. Echt lekker!
Het scheelt inderdaad ook weer dat je nog vis eet, dan heb je weer wat meer variatie.
Ik kook zelf een paar keer per week vegetarisch en dan eten mijn vriend en zoontje ook lekker mee. Mijn vriend is best een vleeseter, maar hij klaagt nooit als we vega eten. Sterker nog,hij vindt het meestal heerlijk (en mijn zoontje ook, gelukkig)
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 26 Mei 2014 23:59

Re: Een maand geen vlees eten

Mijn favoriete vegetarische recepten zijn deze:
- de pasta van Amber Albarda met een zelfgemaakte rode pesto van verse zongedroogde tomaatjes met spinazie, feta en cherrytomaatjes uit de oven
- spinaziecurry van de AH: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R5 ... -naanbrood
- risotto met paprika, prei, tijm en geitenkaas
- wraps met gebakken champignons, cherrrytomaatjes en groene pesto
- Indiase curry met kikkererwten en mango van AH: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R4 ... n-en-mango
<<

Anoniem44

Bericht 27 Mei 2014 12:25

Re: Een maand geen vlees eten

Bedankt voor de recepten! Ik hou zelf ook van soep maken, dat je bijvoorbeeld op zondag een grote pan soep maakt en dit 's avonds eet en daar dan ook nog mee kan lunchen de volgende dag. Dat is ook gemakkelijk vegetarisch te doen natuurlijk, mijn favorieten zijn uiensoep, paprikasoep en pittige pompoensoep. Ik denk dat ik deze maand iedere week gewoon zo'n pan maak, dat maakt het ook alweer gemakkelijker.
<<

Anoniem44

Bericht 30 Mei 2014 11:17

Re: Een maand geen vlees eten

Het gaat prima hier. Gisteren uiensoep gemaakt en een plaattaart, deze: http://carolinebrouwer.blogspot.nl/2014 ... ta-en.html

Echt supersimpel zeg! Bij de AH heb je in de koeling gewoon van die rollen bladerdeeg, die hoef je alleen maar uit te rollen op een grote ovenschaal, het papier zit er al onder en dan kun je er alles opgooien wat je maar wil. Zoals een pizza eigenlijk. Ga ik vaker maken, zoiets. Ik had het zelf met extra gebakken champignons/ui gemaakt en dan verse kruiden door het ricotta mengsel en lekker veel parmezaanse kaas.

Vanochtend een smoothie van mango/banaan/spinazie. Wat is mango toch lekker! Vanmiddag lunchen met asperges/ei.
<<

Anoniem148

Bericht 30 Mei 2014 15:40

Re: Een maand geen vlees eten

Ik kan niet zonder vlees. Wij hebben zelf koeien en de diepvries zit dus vol met rundvlees en varkensvlees van mijn broer zijn boerderij.

Wat ik dus grote onzin vind, is mensen die geen vlees eten ivm de industrie maar wel melk, eieren of wel vis.
Dat zijn dezelfde soort bedrijven. Daarbij hebben dieren het helemaal niet slecht, wakker dier laat het slechtste zien wat vaak niet in nederland is opgenomen.
Ga eerst bij een boerderij kijken voordat je een mening vormt!
Mensen die geen vlees eten vanwege gezondheid redenen vind ik dus ook anders.
<<

Anoniem44

Bericht 30 Mei 2014 16:39

Re: Een maand geen vlees eten

De massale manier waarop dieren worden 'geproduceerd' en worden behandeld als producten waarmee winst te behalen valt, staat mij steeds meer tegen. Ik eet daarom al een aantal jaren veelal biologisch vlees van dieren die hier uit de provincie komen. Ik ben op zich niet tegen het slachten en eten van dieren, maar het moet wel op een respectvolle manier gebeuren. Ik heb het gevoel dat ik daar heel weinig zicht op heb als consument en de verhalen die ik hoor/lees/zie op internet en andere media choqueren mij. Ik geloof ook niet dat het allemaal onzin is.

Ik eet nog wel eieren, die met code 0, dit zijn de voorwaarden waaraan moet worden voldaan: Code 0, biologische eieren (met EKO-keurmerk) De kippen hebben de ruimte, maximaal zes kippen per m2 staloppervlakte. Ze hebben strooisel, een legnest en een zitstok. De kippen kunnen de hele dag naar buiten op een groene wei waar ze minimaal 4 m2 per dier hebben. Verwijderen van de snavelpunt is verboden.

Melk drink ik nauwelijks. Vis eet ik wel, maar ook van een visboer hier op de markt die duurzaam/biologisch is.

Ik heb echt niet de illusie dat ik alles goed doe, ofzo, maar ik vind het wel belangrijk om er bewust mee bezig te zijn wat ik eet en waar het vandaan komt.
<<

Anoniem148

Bericht 30 Mei 2014 16:58

Re: Een maand geen vlees eten

Als je er bewust van wilt zijn, ga dan de boer op! Zie hoe het er echt aan toe gaat en zie dat het echt zo slecht nog niet is. Kijk op internet wanneer de campina open dagen bij de boeren heeft, kijk eens bij een nieuw gebouwde stal en ervaar het echte boeren leven en niet van internet! Dan pas weet je waar je over spreekt.
<<

Anoniem44

Bericht 30 Mei 2014 17:06

Re: Een maand geen vlees eten

Haha, je doet alsof ik nog nooit op een boerderij ben geweest, maar een deel van mijn familie zijn boeren, dus ik weet wel hoe het er daar ongeveer aan toe gaat. Ik zeg ook niet dat het hele systeem niet deugt, maar wel dat het mij zorgen baart en dat ik het als consument moeilijk in te schatten vind waar het vlees vandaan komt en hoe de dieren eraan toe zijn. Daarom kies is liever voor biologisch vlees van een slager die afneemt van kleinschalige boerderijen in de buurt.
<<

Anoniem148

Bericht 30 Mei 2014 17:53

Re: Een maand geen vlees eten

En klopt dat? Weet je dat zeker? Heeft niets met biologisch te maken.
Jij vertrouwt die slager daarin maar wie zegt dat dat klopt? Misschien komt zijn vlees ook voor een deel van vion.

Als jij zegt dat een deel van jouw familie boeren is, dan moet je daar maar eens echt goed gaan kijken en met hun in gesprek gaan. Is heel anders dan wakker dier zegt.
Daarbij, slacht dan samen een koe of varken, neem een deel af en dan weet je waar het vandaan komt.
Is trouwens lekkerder en goedkoper!
<<

Anoniem103

Bericht 30 Mei 2014 20:49

Re: Een maand geen vlees eten

Dandelion schreef:Als je er bewust van wilt zijn, ga dan de boer op! Zie hoe het er echt aan toe gaat en zie dat het echt zo slecht nog niet is. Kijk op internet wanneer de campina open dagen bij de boeren heeft, kijk eens bij een nieuw gebouwde stal en ervaar het echte boeren leven en niet van internet! Dan pas weet je waar je over spreekt.


Dat is natuurlijk echt onzin. Je doet nu net alsof iedereen die geen vlees eet geen idee heeft waar ze het over hebben. Alsof ze 1 filmpje gezien hebben van wakker dier en toen besloten hebben om maar nooit meer vlees te eten. Zo werkt het voor de meeste mensen natuurlijk niet.
VorigeVolgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers