Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Knutselen bij gastouder

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 23 Mei 2014 09:38

Re: Knutselen bij gastouder

Dundas schreef:Dat is sowieso het beeld wat ik een beetje bij gastouders heb. Er zijn goede gastouders hoor, dat zeker. Maar de ervaringen die ik in mijn omgeving hoorde was dat het vooral toch huismoeders zijn die vanuit huis graag wat extra bij willen verdienen en komt het niet eens in de buurt bij wat een kdv bijvoorbeeld belangrijk vindt. Ik vind het ook altijd heel raar dat je met een klein cursusje en een kinder-EHBO diploma als gastouder dezelfde verantwoordelijkheden kunt krijgen als ik, met mijn opleiding van een aantal jaar en continue bijscholing, én ik dan ook nog eens collega's achter de hand heb bij wie ik kan overleggen bij twijfels en moeilijkheden, terwijl een gastouder alleen werkt.

Maarja, tot zo ver mijn gastouderrelaas :)


Ik heb anders ook wel op kinderdagverblijven ingevallen waar er maar heel weinig met de kinderen werd gedaan. Ze werden goed verzorgd en op de eetmomenten kon er net een liedje vanaf, maar de rest van de dag waren ze gewoon voor zichzelf bezig en waren de leidsters onderling aan het kletsen of ze zaten te lezen. Het is echt niet zo dat er op elk kinderdagverblijf zoveel wordt ondernomen met de kinderen. Daarnaast zijn er ook heel leuke gastouders die wel veel met de kinderen doen. Dus het lijkt me dan wat eerlijker om gewoon te concluderen dat het per gastouder én per kinderdagverblijf verschilt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 23 Mei 2014 14:21

Re: Knutselen bij gastouder

Ik zou het jammer vinden als een gastouder niet met de kinderen zou knutselen of naar buiten zou gaan. Het is voor de kindjes zo leuk, en ook belangrijk voor de ontwikkeling. En voor de gastouder zelf lijkt het me ook een fijne onderbreking van de dag.
Het kinderdagverblijf wat jij noemt Susan, dat vind ik wel apart, dat ze gewoon een boekje gaan lezen. Ik ben heel erg vóór het vrij spelen van kinderen, dat schijnt de creativiteit ook te bevorderen en dan leren ze zichzelf goed vermaken. Maar er moet wel toezicht zijn. En naast het vrij spelen moeten ze toch ook wel knutselen aanbieden, vind ik. En buiten spelen al helemaal, dat zouden ze eigenlijk gewoon dagelijks moeten doen.

Op het kinderdagverblijf waar mijn zoontje zat was dat wel goed geregeld, er werd geknutseld en wat betreft het buiten spelen was er een binnentuin en met mooi weer stonden de deuren gewoon open zodat de kindjes in en uit konden. En de baby's (waaronder mijn zoontje) lagen dan lekker buiten in een kinderwagen, of kropen ook lekker rond als ze wat groter waren. Soms werden er koekjes gebakken, of spelletjes gedaan.
Een vriendin van mij is gastouder en ik vind dat zij het leuk doet, zij knutselt heel regelmatig met de kinderen.
<<

Anoniem103

Bericht 23 Mei 2014 15:44

Re: Knutselen bij gastouder

Susan schreef:
Dundas schreef:Dat is sowieso het beeld wat ik een beetje bij gastouders heb. Er zijn goede gastouders hoor, dat zeker. Maar de ervaringen die ik in mijn omgeving hoorde was dat het vooral toch huismoeders zijn die vanuit huis graag wat extra bij willen verdienen en komt het niet eens in de buurt bij wat een kdv bijvoorbeeld belangrijk vindt. Ik vind het ook altijd heel raar dat je met een klein cursusje en een kinder-EHBO diploma als gastouder dezelfde verantwoordelijkheden kunt krijgen als ik, met mijn opleiding van een aantal jaar en continue bijscholing, én ik dan ook nog eens collega's achter de hand heb bij wie ik kan overleggen bij twijfels en moeilijkheden, terwijl een gastouder alleen werkt.

Maarja, tot zo ver mijn gastouderrelaas :)


Ik heb anders ook wel op kinderdagverblijven ingevallen waar er maar heel weinig met de kinderen werd gedaan. Ze werden goed verzorgd en op de eetmomenten kon er net een liedje vanaf, maar de rest van de dag waren ze gewoon voor zichzelf bezig en waren de leidsters onderling aan het kletsen of ze zaten te lezen. Het is echt niet zo dat er op elk kinderdagverblijf zoveel wordt ondernomen met de kinderen. Daarnaast zijn er ook heel leuke gastouders die wel veel met de kinderen doen. Dus het lijkt me dan wat eerlijker om gewoon te concluderen dat het per gastouder én per kinderdagverblijf verschilt.


Eens. Mijn kinderen zijn naar twee verschillende kinderdagverblijven geweest waar ze helemaal niet zo leuk waren met de kinderen. Bij de eerste werden zelfs peuters die niet meer sliepen 'smiddags toch naar bed gebracht zodat de leidsters even rust hadden.
De gastouder die we hadden was geweldig, zij knutselde altijd met ze, ze gingen naar buiten, naar de winkels, naar de speeltuin, naar de kinderboerderij enz.
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 23 Mei 2014 17:42

Re: Knutselen bij gastouder

Elsa schreef:@sarahkey, tuurlijk kan ik ook knutselen met haar en doe ik dat ook. Maar met meerdere kindjes aan tafel andere knutselwerkjes doen geeft toch een hele andere sfeer. Zien doet leren.

@pompoen ik weet t.. Ik heb al wat punten genoteerd, en ga vragen of ze nu wel t boekje van E wil bijhouden, zodat ik wat meer weet wat ze precies doet en dan zal ik eens in gesprek gaan (of met haar, of persoon van t bureau). Mss liggen mijn verwachtingen wel te hoog? Hoewel als ik dat hier zo lees.

@ibbel, kdv is natuurlijk wel iets anders, maar daar staan ze,idd ook beperkt op de groep.
Dat vragen van t buitenspelen erbaasde mij ook, waarschijnlijk ziet ze mij als een wat strengere moeder (qua etenswaren klopt dat, qua de rest juist niet)



Je kan misschien overkomen als strengere moeder (geen idee haha) maar dan nog is dat toch een normale vraag?
Ik zou anders wel in gesprek gaan en dat je het fijn zou vinden als ze die dingen gewoon mag vragen als ze niet weet of ze dan bv naar buiten mag of zo.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers