Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Op eigen verzoek doubleren?

<<

Sjaak Trekhaak

Bericht 21 Mei 2014 09:41

Op eigen verzoek doubleren?

Zoals jullie wellicht weten heeft onze dochter een klas overgeslagen. Ze was al een vroege leerling (27 september) en werd dus pas 5 toen ze al in groep 3 zat. Op zich gaat het prima, volgens de laatste rapportbespreking gaat ze zonder twijfel over naar groep 4. Ze heeft echter wel moeite met leren lezen (ze leest spellend, wel correct maar erg traag) maar cognitief kan ze volgens school makkelijk meekomen (met rekenen krijgt ze aanvullende en verdiepende stof aangeboden). Toch heb ik twijfels of ze niet beter af zou zijn als ze nog een jaar in groep 3 blijft. Ze in gemiddeld ruim anderhalf jaar jonger dan haar klasgenoten maar er zitten er ook een heel aantal bij die meer dan twee jaar ouder zijn. Ze heeft genoeg vriendjes en vriendinnetjes maar toch heb ik de laatste weken het idee dat ze haar wat links laten liggen omdat ze een stuk jonger is. Ik vind dat heel lastig om te zien, kinderen kunnen zo gemeen zijn. Ik moet wel zeggen dat onze dochter veel zelfvertrouwen en relativeringsvermogen heeft. Zij trekt zich er weinig van aan.

Mooi voorbeeld: haar beste vriendinnetje wilde niet meer met haar spelen omdat ze luizen had. Toen mijn schoonmoeder zei dat ze dat zielig voor haar vond, reageerde dochter:'Nee hoor oma, dat maakt niks uit. Er zijn heel veel kinderen in de klas met luizen, dan ga ik daar lekker mee spelen.'

Misschien maak ik me er dus drukker om dan zij maar ik wil haar graag behoeden voor (eventuele) toekomstige problemen qua aansluiting in de klas. Daarnaast vraag ik me af of we niet teveel van haar vragen en ze daardoor onder haar niveau presteert. Als ze een klas overslaat zou ze wellicht beter presteren en meer aansluiting hebben. Al heb je daarover natuurlijk nooit zekerheid.

Ik ga vanmiddag met haar juf hierover praten nadat ik er vanmorgen met dochter over heb gesproken. Ik vroeg haar of (als ze mocht kiezen) ze liever naar groep 4 meegaat of nog een jaartje groep 3 doet. Zij gaf daarbij aan dat het haar niet zoveel uitmaakt maar dat ze het mmisschien wel fijn zou vinden nog een keer groep 3 te doen omdat ze in groep 4 waarschijnlijk nogvveel meer moet lezen en ze dat moeilijk vindt.

Lastig dit! Vorig jaar was het duidelijk dat ze beter naar groep 3 kon maar dit jaar twijfel ik echt wat voor haar beter is.
<<

Anoniem286

Bericht 21 Mei 2014 09:48

Re: Op eigen verzoek doubleren?

Klinkt inderdaad als een lastige situatie. Zoals je het omschrijft klinkt het alsof ze beter nog een jaartje in groep 3 kan blijven. (ze wil het zelf wel, lezen gaat lastig, aansluiting leeftijdsgenootjes) Misschien dat ze mogelijk bijv. met rekenen wel uitgedaagd kan blijven worden, en dat ze dus met 1-2 vakken voorloopt en de rest met de klas meedoet? De juf zal er vast ook wel een idee over hebben. Zeker omdat ze het zelf ook wel ziet zitten, zou ik geneigd zijn om haar te laten doubleren.
<<

Anoniem124

Bericht 21 Mei 2014 10:04

Re: Op eigen verzoek doubleren?

Ik heb veel onderwijservaring en ben in principe tegen doubleren of klassen overslaan omdat ik het sociaal-emotionele aspect net zo belangrijk vind als prestatie en sterker nog: een basisvoorwaarde vind die zal leiden tot prestatie.

In jouw geval kan ik me helemaal in jou vinden en ben ik dus wél voor doubleren omdat ze het klas overslaan weer gelijk getrokken wordt.
<<

Anoniem112

Bericht 21 Mei 2014 10:05

Re: Op eigen verzoek doubleren?

Moeilijke keuze hoor Sjaak!
Zelf vind ik het wel belangrijk om inderdaad ook haar leeftijd mee te laten spelen.. Want ze is dan behoorlijk jonger dan de rest, ook al lijkt ze sociaal emotioneel het wel redelijk op te kunnen vangen.
Persoonlijk als ik je verhaal zo lees zou ik er ook voor kiezen om haar nog in groep drie te laten, stel ze blijft zo doorgaan dan zit je straks op de middelbare school ook nog met een behoorlijk verschil in leeftijd en dan kunnen bijv klasgenoten wel al gaan stappen enzo en is je dochter nog overal te jong voor, dat is ook niet leuk.
<<

Anoniem136

Bericht 21 Mei 2014 10:12

Re: Op eigen verzoek doubleren?

Wat een lastige situatie Sjaak. Ik vind het wel heel knap hoe zij zelf erin staat moet ik zeggen, dat ze zich er ook niets van aantrekt.

Ik kan je verder niet echt tips geven. Onze zoon is ook vervroegd overgegaan dat weet je, maar hij is wel een half jaar ouder dan je dochter, plus dat het een vrij jonge groep drie is, er zijn een aantal kinderen 1,5 jaar ouder maar de rest is vrijwel allemaal tussen de 9 en 4 maanden ouder en dat is dan toch al een heel verschil denk ik.
<<

Sjaak Trekhaak

Bericht 21 Mei 2014 11:51

Re: Op eigen verzoek doubleren?

Ik ben wel benieuwd wat school ervan zegt. Het fijne is natuurlijk wel dat ze de kinderen die volgend jaar in groep 3 zitten ook goed kent.
<<

Sjaak Trekhaak

Bericht 21 Mei 2014 14:29

Re: Op eigen verzoek doubleren?

Nou, net een gesprek gehad met de juf. En die viel zowat van haar stoel toen ik vroeg of het wellicht beter was om haar een tweede keer groep 3 te laten doen :laughcry: . Ze gaf aan dat ze cognitief ontzettend sterk is en met rekenen zelfs de beste van de klas. Toen ik haar vroeg of ze niet bang was dat het lezen een belemmering zou worden in groep 4 antwoordde ze heel duidelijk ontkennend. Ze zei dat er heel wat kinderen slechter lazen en dat ook die kinderen over zouden gaan. Ze vond juist dat ze de laatste weken zo vooruit ging. Wat betreft het sociaal emotionele aspect zei ze dat ze eigenlijk geen verschil merkte met de andere kinderen, waar dat aan het begin van het jaar nog wel zo was.

Toen ik haar vertelde over onze twijfels nam ze die gelukkig wel heel serieus. Toen ik het had over aansluiting in de klas gaf ze aan dat ze er eens extra op zou letten. Ze wist dat de kinderen met luizen weleens gepest werden en dat ze daar nog extra aandacht aan gaan besteden de komende tijd. Maar ze had niet het idee dat ze buiten de boot viel. Ze zei juist dat ze met veel verschillende kinderen leuk contact heeft. Ze gaat de situatie nu bespreken met de Intern Begeleider en de andere juf van groep 3. Mocht ze echt in groep 3 willen blijven dan zou ze een aangepast programma krijgen voor rekenen want volgens haar beheerst ze dat al op groep 4 niveau.

En nu zit ze gezellig te spelen met een vriendje uit haar klas. Ze leert hem armbandjes maken met funloom, heel gezellig. Misschien maak ik me toch zorgen om niets.....
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 21 Mei 2014 17:53

Re: Op eigen verzoek doubleren?

Ik kan me heel goed vinden in het antwoord van de juf.
Ik denk dat als ze nog een jaar groep 3 gaat doen, ze in 90% van de gebieden zo ver vooruit gaat lopen op haar klasgenootjes en ze zich gaat vervelen.
Als ze doorgaat naar groep vier, loopt ze (bij wijze van) dus maar 10 % 'achter' en mocht blijken dat ze daar echt moeite mee blijft houden, zou ze daar altijd wat extra hulp bij kunnen krijgen!

(ok, beetje vaag omschreven, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel)
<<

Patsy

Bericht 21 Mei 2014 18:06

Re: Op eigen verzoek doubleren?

Als ik de juf zo hoor zou ik haar over laten gaan naar groep 4. Zal het voor je dochter ook niet lastig zijn om opnieuw in een andere klas te komen? Ookal kent ze de kinderen in die klas al wel.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 21 Mei 2014 19:59

Re: Op eigen verzoek doubleren?

Blijft denk ik een lastige keuze Sjaak. Wel een fijne reactie van de juf en ook dat er bij haar geen twijfel over doorgaan naar groep 4 is, dan weet je in ieder geval dat het lezen geen probleem is.
Ik denk dat er wel vaker een moment zal komen waarbij je dezelfde twijfels zult hebben over het leeftijdsverschil met haar klasgenoten want ze is natuurlijk ook gewoon een stuk jonger dan haar klasgenoten. Maar omdat ze zo stevig in haar schoenen staat, staat ze ook haar mannetje wel.
<<

Sjaak Trekhaak

Bericht 18 Jun 2014 15:55

Re: Op eigen verzoek doubleren?

We hebben eindelijk duidelijkheid. Vandaag een gesprek gehad met beide juffen, mijn man en ik. We laten haar toch op ons verzoek doubleren, ze waren het met ons eens dat ze daar de rest van haar leven waarschijnlijk meer bij gebaat is. Om te voorkomen dat ze zich (met name) de eerste 6 maanden enorm gaat vervelen, krijgt ze een aangepast programma aangeboden. Ze wordt sowieso een 'Zonnetje' (voor wie dat iets zegt) en ze krijgt met rekenen verdieping aangeboden. Ze mag dan veel zelfstandig werken en we gaan elke maand evalueren met school hoe dat gaat. Op basis van haar resultaten was doubleren niet nodig maar de juffen zagen ook in dat het sociaal emotioneel fijner voor haar is om met leeftijdsgenoten in de klas te zitten.

Ik ben opgelucht, ik denk dat dit extra jaar groep 3 haar een hele stevige en goede basis gaat geven voor de komende jaren. Fenne vindt het allemaal wel prima en heeft zin om weer nieuwe vriendjes en vriendinnetjes te maken. Eind goed, al goed, hoop ik dus!
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 18 Jun 2014 15:57

Re: Op eigen verzoek doubleren?

Ik denk ook dat dit goed is, zo klinkt het wel. Starten als zonnetje is lekker voor een boost van haar vertrouwen, evenals rekenen.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 18 Jun 2014 16:04

Re: Op eigen verzoek doubleren?

Wat fijn dat de knoop nu is doorgehakt. En dat je er zelf opgelucht over bent zegt waarschijnlijk wel dat jullie de goede keuze hebben gemaakt. En wat gaat ze naar een fijne school toe, super dat ze zo meedenken en er ook al een plan ligt voor volgend schooljaar.
<<

anoniem213

Bericht 18 Jun 2014 16:10

Re: Op eigen verzoek doubleren?

Hé Sjaak, volgens mij is dit een goed idee. Ik denk dat het goed is geweest dat jullie haar naar groep drie hebben laten gaan vorig jaar, want anders had je je misschien altijd afgevraagd of ze niet meer uitdaging nodig had. Nu weet je hoe het was en blijkt dat ze sociaal misschien nog net wat beter tussen leeftijdgenoten zit. Ik vind het echt goed om te zien dat de school jullie zo serieus neemt en met jullie meedenkt. Volgens mij gaat dat volgend jaar helemaal in orde komen! En ik vind haar naam zo mooi, dat denk ik elke keer, haha :D.
<<

Sjaak Trekhaak

Bericht 18 Jun 2014 16:20

Re: Op eigen verzoek doubleren?

Bedankt voor de fijne reacties!

June, je hebt gelijk hoor. Ik voelde me eerst schuldig dat ik heb toegestaan dat ze een klas oversloeg maar dat slaat nergens op. Vorig jaar wat ze gewoon echt klaar met kleuteren. Ze heeft een hele goede werkhouding en leert graag. Ze zit soms thuis zelfs sommetjes te bedenken en maken bijvoorbeeld. Bij de kleuters gaf ze niks meer te leren en dat heeft ze dit jaar juist volop kunnen doen. Daardoor kan ze komend jaar waarschijnlijk makkelijk door de stof heen fietsen en is er ruimte voor extra verdieping. Als ik het zo bekijk is het ideaal :ja:

Welke hebben trouwens echt geluk dat ze zo flexibel is. Dat maakt alles veel minder zwaar.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5688

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 18 Jun 2014 21:34

Re: Op eigen verzoek doubleren?

Dat klinkt als een heel positief en bevredigend besluit!
Fijn dat ze er zelf niet mee zit.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:10

Bericht 18 Jun 2014 23:05

Re: Op eigen verzoek doubleren?

Sjaak Trekhaak schreef:We hebben eindelijk duidelijkheid. Vandaag een gesprek gehad met beide juffen, mijn man en ik. We laten haar toch op ons verzoek doubleren, ze waren het met ons eens dat ze daar de rest van haar leven waarschijnlijk meer bij gebaat is. Op basis van haar resultaten was doubleren niet nodig maar de juffen zagen ook in dat het sociaal emotioneel fijner voor haar is om met leeftijdsgenoten in de klas te zitten.

Fijn om te lezen dat jullie duidelijkheid hebben! Ik denk een goede oplossing.
Bij mijn broer was eigenlijk hetzelfde aan de hand... Kon ook altijd perfect meekomen in zijn klas, maar zat sociaal emotioneel niet bij zijn leeftijdsgenoten in de klas. Hij was altijd een heel stuk jonger dan de rest en heeft er wel "last" van gehad, tot het moment dat hij van de mavo naar de havo ging. Daar kwam hij bij leeftijdsgenoten in en toen pas ging hij zich thuis voelen.
Hopelijk pakt het dus goed uit!
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2198

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 19 Jun 2014 07:19

Re: Op eigen verzoek doubleren?

Wat fijn dat jullie eruit zijn!

Nu ben ik wel erg benieuwd wat dan haar gemiddelde cijfers op haar rapport zijn :)
(Uit interesse als juf zijnde :) )
<<

Sjaak Trekhaak

Bericht 19 Jun 2014 08:42

Re: Op eigen verzoek doubleren?

MissBitchy schreef:Wat fijn dat jullie eruit zijn!

Nu ben ik wel erg benieuwd wat dan haar gemiddelde cijfers op haar rapport zijn :)
(Uit interesse als juf zijnde :) )



Ik weet het niet precies uit mijn hoofd maar met rekenen is ze ver bovengemiddeld, een A-score. Met alle taalvaardigheid dingen scoort ze tussen de B (woordenschat denk ik, kan dat?) en de D. Maar ze lieten gisteren een cito-boekje zien waarbij ze het juiste woord bij een plaatje moest kiezen (geloof ik tenminste) en dat hadden ze afgelopen maandag afgenomen. Daarbij moest ze er 17 of meer goed hebben voor een voldoende. Ze had er 11 goed. Een dag later hebben ze dezelfde toets afgenomen (maar een andere versie) en toen had ze er 23 goed... Het is dus erg grillig.

Op haar rapport zie je ook echt een verschil: voor alle vakken als motivatie, respect, zelfvertrouwen, Engels, gym en rekenen scoort ze ruim-voldoende en goed. Bij de talige dingen voldoendes en 1 zwak.

In feite is ze dus een soort bèta jongetje ;)
<<

Anoniem187

Bericht 19 Jun 2014 17:25

Re: Op eigen verzoek doubleren?

Fijn dat er nu duidelijkheid is Sjaak Trekhaak. Ik ben er van overtuigd dat jullie de juiste keuze gemaakt hebben, jullie kennen haar immers het beste.

Ik vind het wel heel fijn om te horen dat de school meedenkt, door haar direct verdieping te geven volgend schooljaar en door maandelijks met jullie te evalueren. Zijn helaas genoeg scholen die daar niet zo goed in meegaan vanwege tijdgebrek.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers