Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voor mij zorgen... Ik vind dat zo moeilijk!

<<

Anoniem59

Bericht 21 Mei 2014 11:45

Re: Voor mij zorgen... Ik vind dat zo moeilijk!

Izar schreef:Fijn dat je je in m'n reactie kan vinden en natuurlijk graag gedaan. Bovenal denk ik dat als het onafhankelijk willen zijn voor jou zo'n groot goed is, zoals je aangaf, dat het niet goed zal voelen om dan nu wel tot op zekere hoogte afhankelijk te worden. Dus dat nog even los van hoe relatief gemakkelijk anderen dat wellicht wel zouden doen na korte tijd. Het gaat tegen jouw principes in die je altijd hebt gehad hierover en dat gegeven an sich zal je waarschijnlijk niet lekker laten voelen, wanneer je dit nu terzijde schuift omdat forummers/anderen deze sterke wil/wens tot onafhankelijk zijn in financieel opzicht minder ervaren.

Verder zou ik me niet druk proberen te maken over dat je dan bijvoorbeeld moet compenseren qua huishouden. Je hebt een huishoudelijke hulp voor de grote(re) klussen en die neemt ook werk uit handen (tenzij je geen huishoudelijke hulp meer hebt), waardoor je meer tijd hebt om goed te herstellen. Eigenlijk blijf ik dus bij wat ik zei: stapje voor stapje opbouwen.:)

Edit: las net de reacties die erbij zijn gekomen.
Tabbie: mijn ouders hebben mij niets meer te verbieden, maar als ik nu als 32-jarige met iemand zou gaan samenwonen en bij mijn vriend zou intrekken (i.p.v. samen een huis kopen), zou ik echt een flinke preek krijgen over meebetalen aan de hypotheek, terwijl het huis niet deels van mij is. En terecht dat ik die preek zou krijgen. Dan lijkt het mij iig een stuk eerlijker om mij g/w/l en deel vd boodschappen te laten betalen en dat mijn vriend gewoon zelf de hypotheek betaalt en de alimentatie extra erbij legt, omdat het inderdaad zijn kinderen zijn en dat los zou staan van hoe gek ik met de kinderen ben. Daarmee is m'n vriend qua principes ook het meest geholpen, als we ervan uitgaan dat m'n vriend dan RYW is en ik RYW's huidige vriend, in dit geval. Mocht mijn bijdrage aanzienlijk te kort schieten, wil ik uiteraard best wat meer betalen, maar ik zou niet de helft vd hypotheeklasten gaan dragen, zelfs niet als de aftrek ook deels voor mij is. Ik investeer in iets wat voor mij op zo'n moment niet blijvend hoeft te zijn en dat vind ik ook nogal wat (zoals Harrison reeds benoemde).



Ook dat, inderdaad. Hij zou dan hoogstens aan rente meebetalen en leefkosten zoals GWL, boodschappen etc. Het huis is mijn eigendom, ik betaal de aflossing daarvan, zo loopt dat niet scheef. Een andere mogelijkheid zou zijn het nu laten taxeren van de waarde, en dan vast laten leggen dat hij vanaf nu mee aflost en dus ook vanaf nu rechten opbouwt, alleen geen gelijke omdat ik al 8 jaar aflos. Maar daarover zou ik me sowieso door een notaris willen laten adviseren.
<<

Anoniem59

Bericht 21 Mei 2014 11:50

Re: Voor mij zorgen... Ik vind dat zo moeilijk!

ChiQ schreef:RYW, heb globaal gelezen en het komt er op neer dat bijna iedereen hetzelfde zegt: doen!

Ik wil eigenlijk alleen nog even toevoegen, once in a very while komt er iemand langs die het jou allemaal makkelijker maakt. Neem dat gewoon aan, gun je zelf dat. Je verliest geen onafhankelijkheid (dom woord sowieso, want voor wie hoef je je te bewijzen?). Enige tip die ik je wil geven is zorg ervoor dat je niet opgaat hierin, stél het gaat ooit uit dat je dan nog wel je lasten kunt betalen.


Thanks :) mezelf erin verliezen zie ik zeker niet gebeuren! Ik ben sowieso niet echt materialistisch ingesteld en een wilde extravagante levensstijl zou me sowieso niet trekken :) ik zou zeker niet mijn cv laten verloederen inderdaad, ik zou altijd makkelijke toegang tot de arbeidsmarkt willen hebben en ik zou mij ook in gezinsverband gewoon verantwoordelijk voelen voor financiële gezondheid. Het voordeel is dat, mocht zoiets gebeuren, ik al weet dat ik in staat ben om mijzelf en mijn kinderen een goed leven te bieden. Dat idee is sowieso prettig, wat we ook besluiten :)
<<

Anoniem117

Bericht 21 Mei 2014 11:53

Re: Voor mij zorgen... Ik vind dat zo moeilijk!

Volgens mij heb je het voor jezelf allemaal prima op de rit en weet je wat je wil en kan. En kinderen zijn flexibel en hebben genoeg liefde om weer iemand toe te laten in hun leven (natuurlijk niet onbeperkt, maar in jouw geval is het geen komen en gaan van nieuwe liefdes). Veel geluk in de toekomst en ik hoop dat je goed herstelt van je burn-out.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 21 Mei 2014 11:54

Re: Voor mij zorgen... Ik vind dat zo moeilijk!

Oh, had die edit nog niet gelezen. Snap dat het anders ligt met een koophuizen, daarom ook m'n vraag in welk huis ze van plan waren samen te gaan wonen. Ik sprak ook vaker over huur delen dan hypotheek splitsen. Kijk ik heb zelf een huurwoning, dus ik zal daar wel meer vanuit gaan dan ja. Zeker als hij ook huur betaalde voorheen, dat je dan samen huur betaalt. Volg je het nog?

Ook kan je dan kijken naar dat RYW natuurlijk al alles betaald heeft aan het huis, dus is dat dan ook een bedrage (zoals ik al eerder zei) als je een nieuw huis of dat nu huur of koop is, die moet je inrichten, klussen, verven, nieuwe vloer, etc. Dat tikt ook zeker aan!

Ik vind wat jij zegt RYW, dat in je koopwoning blijven en dat van jou laten, zeker een goed plan nu. Zo weet je ook dat jij niet op straat staat mocht het misgaan en je betaald in principe alles van jou, dus zeker blijf je dan onafhankelijk. Hoe bijvoorbeeld Izar het omschrijft (bijdrage in gas water licht en boodschappen) zo betaald hij eigenlijk gewoon enkel zijn deel, dus die extra kosten die gemaakt worden omdat hij intrekt.

Btw. Ik zou geen preek krijgen van mij ouders, want ik weet zeker als ik dt vertel ik er al zo goed over nagedacht hebt en alles op een rij, dat het een hele andere beslissing is dan gewoon gemakkelijk bij iemand intrekken. Daarom ook altijd goed dingen te laten vastleggen. Dat is m'n belangrijkste advies dan ook.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 21 Mei 2014 11:55

Re: Voor mij zorgen... Ik vind dat zo moeilijk!

AnnaK schreef:Volgens mij heb je het voor jezelf allemaal prima op de rit en weet je wat je wil en kan. En kinderen zijn flexibel en hebben genoeg liefde om weer iemand toe te laten in hun leven (natuurlijk niet onbeperkt, maar in jouw geval is het geen komen en gaan van nieuwe liefdes). Veel geluk in de toekomst en ik hoop dat je goed herstelt van je burn-out.


+1
<<

Anoniem59

Bericht 21 Mei 2014 12:04

Re: Voor mij zorgen... Ik vind dat zo moeilijk!

Thanks AnnaK en Tabbie! Dat is lief :)

Tabbie, hij zal waarschijnlijk wel meebetalen aan de hypo, maar dan het rentegedeelte, niet de aflossing. Ik had ook alleen GWL en boodschappen voorgesteld, maar hij zei: ga weg joh, ik hoef toch niet gratis te wonen? Anders zou ik ook huur kwijt zijn.. Hij vindt het een beetje belachelijk dat ik als alleenstaande moeder ook nog een vierde persoon in huis kreeg die gratis komt wonen, dus hij wil meer dan alleen GWL en boodschappen. Is ook niet onredelijk eigenlijk. Hoe dat precies vorm te geven moeten we maar even research naar doen, denk ik. Die dagen werken is even een ander verhaal, dat is echt zo'n gevoelsding...
<<

Anoniem108

Bericht 21 Mei 2014 15:51

Re: Voor mij zorgen... Ik vind dat zo moeilijk!

Tabbie: het gaat er ook niet om dat ik onbezonnen bij iemand zou intrekken, maar sec aan de hypotheek meebetalen en daarbij geen enkel recht opbouwen, is natuurlijk niet zo slim. Daar ging het om. Meebetalen aan de rente of het huis laten taxeren is een heel ander verhaal. Dus ik vind het wel degelijk terecht dat mijn ouders mij zouden willen behoeden voor puur betalen aan aflossing van de hypotheek. Het lijkt me eerder gezond verstand voor beiden gebruiken: RYW geen risico lopen en hij ook niet, want we praten domweg niet over een paar tientjes bij koopwoningen.

En gratis dan bij RYW wonen lijkt me geheel niet aan de orde in dit geval. Maandelijkse boodschappen voor 4 mensen in totaal met een normaal eetpatroon, is al gauw 250 euro p.m. Over G/W/L bedoel ik uiteraard niet dat hij alleen zijn deel betaalt, maar de kosten hiervan en dat is echt niet een paar tientjes per maand en woon je alles behalve gratis. Sterker nog: ga ervan uit dat je met die kosten erbij op zo'n 500-550 euro uitkomt en RYW de hypotheek en jaarlijkse belastingen betaalt, maar het dan ook volledig haar huis blijft en de alimentatie + aftrek op maand-/jaarbasis terugkrijgt, lijkt me dit niet mijlenver uit elkaar liggen qua inleg, maar is RYW verzekerd van geen gezeik mocht het onverhoopt misgaan en bespaar je jezelf ook een ritje naar een notaris met een hoog uurtarief (wat niet eens het belangrijkste is, maar de constructie van hem rechten laten opbouwen door hem sec mee te laten betalen aan de hypotheeklasten, zou ik niet snel doen). Los daarvan zou ik het ook niet kunnen als ik RYW was, om dit zo te doen bij m'n eigen vriend. Maar dat gaf RYW gelukkig zelf ook al aan. Genoeg ellende voorbij zien komen afgelopen twee jaar van stellen die uit elkaar zijn gegaan en bij elkaar in waren getrokken en dus de zaken niet zo slim hadden geregeld qua verdeling vaste lasten. Om hoofdpijn van te krijgen en niet het soort waar je een aspirine voor slikt. Als mensen soms uit elkaar gaan, is er geen enkele sympathie meer naar elkaar en dus ook niet elkaar financieel het beste gunnen, is wat ik in 9 vd 10 gevallen meekrijg van 2 advocaten uit m'n directe omgeving, die ongeveer dagelijks aan zaken werken van stellen die uit elkaar gaan. Wat een verdriet en bak ellende wordt het als het niet goed is geregeld, doordat beslissingen zijn gemaakt toen de liefde er nog wel was en je dan te maken hebt met redelijke, empathische personen. :)
Vorige

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers