Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zondagsrust

<<

Anoniem99

Bericht 18 Mei 2014 17:41

Zondagsrust

Hou jij rekening met de zogenoemde zondagsrust? Dus dat zondag een rustdag is (aldus het geloof), en dat je niet gaat grasmaaien, de ramen wassen, tuinieren, klussen, winkelen etc?

Ik hou er tot op zekere hoogte rekening mee, maar het komt me soms wel beroerd uit. Komt daarbij het feit dat de kerk in onze achtertuin staat en iedereen langs ons huis moet fietsen om daar te komen én dat we dus in een dorp wonen. Dan voel je toch op de een of andere manier bekeken. Toen we nog in de stad woonden, had ik daar veel minder last van.

Verder vraag ik me af of de christenen die hier zitten, dit daadwerkelijk storend vinden als zij anderen bijvoorbeeld wel in tuin bezig zien?
<<

Anoniem51

Bericht 18 Mei 2014 17:45

Re: Zondagsrust

Ik hou hier eigenlijk geen rekening mee.
<<

Anoniem122

Bericht 18 Mei 2014 17:45

Re: Zondagsrust

Nee totaal niet, zondag is gewoon een vrije dag en ideaal om juist boodschappen te doen. Vindt de zwaar gelovige mensen ook wel hypocriet, wel naar de kerk kunnen gaan, maar oh wee als je iets anders doet op zondag..
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 18 Mei 2014 17:46

Re: Zondagsrust

Nee, ik hou daar geen rekening mee. Ligt er misschien ook aan waar je woont. Ik woon midden in het centrum van de sta waar ik woon. De winkels zijn elke zondag open. Zondag is vaak de dag in de week dat ik bezig ben in mijn huis omdat ik de rest van de week druk ben met andere dingen.
<<

Zelda

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 18 Mei 2014 17:46

Re: Zondagsrust

Nee, maar ik woon dan ook in een stad.
<<

Anoniem313

Bericht 18 Mei 2014 17:46

Re: Zondagsrust

Ik ben niet gelovig en houd er dus ook geen rekening mee.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25115

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 18 Mei 2014 17:51

Re: Zondagsrust

Totaal niet, ik doe juist van alles op zondag! Boodschappen, schoonmaken, sporten etc. Ideaal dat alles gewoon open is :)
❤ 7 juni 2018
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 18 Mei 2014 17:52

Re: Zondagsrust

Ik houd er wel rekening mee, maar ook gewoon omdat ik het heerlijk vind om op zondag niks meer te hoeven doen en gewoon lekker kan relaxen :)
Als andere mensen wel elke zondag willen winkelen, boodschappen doen, wat dan ook, dan moeten ze dat lekker zelf weten. Ik stoor me er als christen niet aan.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Rouxxxe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 649

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:06

Bericht 18 Mei 2014 17:56

Re: Zondagsrust

Totaal niet. Hier is de supermarkt, stad en alles ook gewoon iedere zondag open. Ik doe op zondag in principe dezelfde dingen als ik op zaterdag ook doe.
<<

Anoniem99

Bericht 18 Mei 2014 17:56

Re: Zondagsrust

Boodschappen enzo doen wij wel gewoon op zondag hoor. Dat is echt zo fijn! Maar is pas sinds een half jaar mogelijk in een dorp 10 kilometer verderop. In ons dorp is dat echt ondenkbaar.

Zoals nu ook; Er is een of andere rockdienst aan de gang en ik kan alles woordelijk verstaan. Er is dus een band ingehuurd, een dominee ingevlogen van 300km verderop, licht en geluid wordt geregeld. En dan ben ik eigenlijk gek dat ik maar blijf zitten op mijn reet omdat ik andere mensen niet voor het hoofd wil stoten, terwijl mijn ramen en auto nog gewassen moeten worden... Soms baal ik wel van het wonen in een dorp (niet alleen hier om hoor ;) )
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 18 Mei 2014 17:59

Re: Zondagsrust

Nee daar hou ik geen rekening mee. Maar op zondag lig ik meestal voor pampus en ben ik dus toch wel vrij rustig ;)
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 18 Mei 2014 17:59

Re: Zondagsrust

Ja, ik hou er wel rekening mee. Niet uit eigen overtuiging maar wel uit een soort respect voor de opvattingen van een groot deel van mijn omgeving. Omdat ik weet dat zij het niet prettig vinden, dit tegen hun overtuiging in gaat en het in principe voor mij een kleine moeite is om daarin mee te gaan. Dus ik ga op zondag geen ramenlappen, werk niet in de voortuin, hang mijn dekbed niet uit het raam en dat soort dingen. Winkels zijn hier op zondag dicht. Ik ben er aan gewend en vind het mezelf ook wel rust geven. Rust in die zin dat ik ook wel een rustdag nodig heb / dat ik daar wel iets in vind zitten ook al is het dan niet uit religieus oogpunt. Ik hou het gewoon niet vol om 7 dagen per week volop door te gaan. Dus Ik heb op zondag geen sociale verplichtingen/bezoek, ga uitzonderingen daar gelaten geen dagje uit ed (dat doe ik allemaal op zaterdag). Ik vind het wel lekker rustig zo. Ook vandaag als iedereen buiten zit is het wel heerlijk dat je geen grasmachines, radio's, boormachines ed hoort. Kan ik wel van genieten dat die geluiden er niet zijn.

Ik doe trouwens wel mijn was op zondag, maar dat hangt op zolder, verschoon mijn bed, stof af, maak toilet schoon ed. Maar geen dingen waaraan mijn omgeving zich zou kunnen storen.

Er wonen in mijn omgeving/hier in de nieuwbouw ook best wel veel jongere mensen die niet kerkelijk zijn maar eigenlijk houden die hier in het algemeen allemaal wel rekening mee ook al zouden buren er niets van zeggen, ze er niet op aan kijken. Ik denk dat toch veel mensen er hier nog wel mee opgegroeid zijn dat je dit soort dingen op zondag niet doet.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem99

Bericht 18 Mei 2014 18:05

Re: Zondagsrust

Ik heb er meestal ook geen problemen mee hoor Rapa Nui, maar soms komt het me zo slecht uit, zoals vandaag dus. Ik heb de ramen achter wel gewassen, maar het raampje wat aan de straatkant zit dan weer niet omdat mensen dat dus zien.
Grasmaaien net zo iets. Dat doen wij nooit op zondag, terwijl wij op die dag er juist tijd voor hebben (we hebben echt heel veel gras dus het is niet een klusje dat zo klaar is helaas anders had ik het overwogen ;)).

Misschien ligt het ook wel aan mezelf hoor, omdat het vanuit vroeger er zo in 'gestampt' is.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 18 Mei 2014 18:10

Re: Zondagsrust

Ik snap je ook wel want het komt soms ook beter uit. Ik heb soms ook wel eens dat ik denk dat doe ik op zondag wel maar het geeft mij ook meteen een lekker lui excuus om het dan vervolgens weer niet te doen omdat het zondag is en het dan eigenlijk niet hoort. Blijf ik zelf wel even in de rotzooi zitten maar is wel lekker relaxed. Ik zou vandaag eigenlijk ook nog bloemen planten in de achter tuin. En zoiets kan ook wel gewoon en heeft niemand problemen mee. Maar ik stel het dan weer uit tot bv morgenavond want ach het is zondag vandaag...
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 18 Mei 2014 18:11

Re: Zondagsrust

Ik ben Christen maar doe gewoon alles op zondag.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 18 Mei 2014 18:15

Re: Zondagsrust

Ik houd daar geen rekening mee, maar dat is ook niet nodig. Ik zou er ook geen rekening mee willen houden, dus ik zou ook nooit ergens gaan wonen waar dat 'nodig' is.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 18 Mei 2014 18:22

Re: Zondagsrust

Nee, niet meer. Ik doe wat ik wil doen wanneer ik dat wil doen, tenzij het op een onschappelijk tijdstip is en herrie veroorzaakt.

Vroeger mocht ik op zondag nooit een ijsje oid kopen,maar tegenwoordig gaan mijn ouders zelf ook gerust op zondag uit eten en zelfs mijn oma gaat mee bij een uitnodiging.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 18 Mei 2014 18:37

Re: Zondagsrust

Nee. Maar dat werd ook niet als belangrijk gezien in het dorp waar ik vandaan kom en nu woon ik in Amsterdam en is daar helemaal geen sprake van.

Ik vind het prima dat mensen aan zondagsrust doen, maar dat betekend niet dat ik daar aan mee moet doen en rekening mee moet houden. Dus ik zou gewoon mijn gras maaien, auto wassen of was buiten hangen op zondag.

Ik zet niet mijn muziek super hard aan op mijn balkon bijvoorbeeld, zodat andere mensen daar daadwerkelijk overlast van hebben, maar dat doe ik geen enkele dag van de week. Als mensen zich storen aan mijn was aan de waslijn dan kijken ze maar de andere kant op, daar kunnen mensen zich hoogstens aan storen, maar hebben ze geen overlast van.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 18 Mei 2014 18:41

Re: Zondagsrust

Meeste dingen doe ik wel op zondag maar niet grasmaaien of boren of zagen ed. buiten.
2014 2016
<<

Anoniem301

Bericht 18 Mei 2014 19:14

Re: Zondagsrust

TukTuk schreef:Nee totaal niet, zondag is gewoon een vrije dag en ideaal om juist boodschappen te doen. Vindt de zwaar gelovige mensen ook wel hypocriet, wel naar de kerk kunnen gaan, maar oh wee als je iets anders doet op zondag..
Is niks hypocriets aan, naar de kerk gaan is natuurlijk heel wat anders dan werken of iets anders doen op zondag. Aparte uitspraak.

Ik ben wel gelovig maar houd niet echt rekening met de zondagsrust als in dat ik op zondag geen gras zou maaien ofzo.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 18 Mei 2014 19:22

Re: Zondagsrust

Nee, totaal niet. Ik woon in een stad en daarnaast in een van de multicultureelste wijken van Nederland, ik geloof dat hier niet eens christenen wonen, iedereen is hier moslim.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Anoniem50

Bericht 18 Mei 2014 19:32

Re: Zondagsrust

Nee, dat heb ik jaren geleden al opgegeven. Ik vond als kind de zondag de meest verschrikkelijke en deprimerende dag van de week en ik ben blij dat, doordat winkels open zijn, het nu voelt als een doordeweekse dag.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 18 Mei 2014 19:35

Re: Zondagsrust

Wij houden hier geen rekening mee. We wonen wel in het gedeelte van het dorp waar het wel gewoon kan om iets op zondag te ondernemen, ondanks dat het wel een katholiek dorp is en we redelijk dicht bij een kerk wonen. In feite is mijn vriend op dit moment het gras aan het maaien.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Bacio

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:38

Bericht 18 Mei 2014 19:38

Re: Zondagsrust

haha niet echt multicultureel dan Poppy ;-)
Ik wist niet eens dat grasmaaien/ramen lappen onder zondagsrust vielen. Ik houd daar absoluut geen rekening mee. Leuk dat andere mensen geloven, maar ik geloof niet. Ik verwacht ook niet van hen dat ze er rekening mee houden dat ik niet geloof.
<<

Elysia

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 371

Geregistreerd: 14 Sep 2013 10:40

Woonplaats: Ergens in Zeeland

Bericht 18 Mei 2014 19:50

Re: Zondagsrust

Eigenlijk niet.
Zo hebben we vandaag ook lekker motor gereden, en gezien we in Zeeland wonen zijn er heel veel streng gelovige dorpjes waar we doorheen rijden. Dan worden we al boos aangekeken ;).
En ook qua huishouden, dingen ondernemen, klussen, winkelen of wat dan ook heb ik er 'maling aan'.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb respect voor hun geloof en dat zij zondag wel als een rustdag zien, maar ik ga er zelf geen rekening mee houden.
Nu heb ik ook geen (streng) gelovige buren en maakt iedereen hier op zondag wel lawaai, misschien als ik buren zou hebben die het wel netjes zouden vragen dat ik er wel een klein beetje rekening mee zou houden.
Maar ook dan, wel tot op een zekere hoogte.
Het is ook mijn vrije dag, en ik ga écht niet stil op de bank voor me uit zitten staren de hele zondag :P
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers