Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

<<

Anoniem44

Bericht 17 Mei 2014 20:49

Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Dit vraag ik me dus al een tijdje af. De laatste week ben ik een paar dagen opgetrokken met een vriendin van me, zij heeft overgewicht en altijd last van haar darmen. Ze zegt dat ze niet weet hoe het komt, dat ze erfelijk belast is. Maar na een paar dagen intensief met haar opgetrokken te zijn, begrijp ik het nu wel.

Ze eet vooral véél witbrood en daarop allerlei producten die niet zo bijster veel goed voor je doen, denk aan: een dikke laag margarine en dan vlokken, hagelslag, chocoladepasta, en eens een dun plakje kipfilet (van die enge perfecte rondjes en weinig smaak aan het vlees, waardoor ik het gevoel krijg dat je geen vlees zit te eten, maar een plakje smakeloze substantie). Verder allerlei koekjes tussendoor, stroopwafels, chocoladekoekjes en andere koekjes met van dat wittige spul ertussen, wat volgens mij ook zo chemisch als wat is. Dan als avondeten ook brood met soep uit blik, een andere dag aten we voor geproduceerde lasagne, dat gaat dat in het plastic de magnetron in. We zijn ook nog uit eten geweest, ik snakte naar iets van groenten, dus heb lekker asperges gegeten met een salade en een cappuccino toe. Zij koos voor brood (again!) met kruidenboter vooraf, een dikke (witte) pasta met witte pastasaus + een dessert (trio van chocolade ijs/brownie en taart).

Na de eerste dag zo met haar mee-eten had ik 's avonds buikpijn en last van mijn darmen, mijn buik was helemaal opgezet. Na twee dagen voelde ik me minder energiek worden en na de derde dag snakte ik werkelijk naar iets van écht eten, vandaar dus dat ik die asperges nam met een salade, daar knapte ik direct weer iets van op.

Nu vraag ik me af waarom mensen zo slecht eten, terwijl je toch duidelijk merkt dat je er op den duur last van krijgt. Ik merkte al na een dag verschil en na twee dagen voelde ik me futloos en was mijn buik zo opgezet dan mijn broek strak zat. Ik weet zeker dat als ik een paar maanden dit eetpatroon zou volhouden, dat ik zo 10/ 20/ 30 kilo aan zou komen en ik zou me er niet beter bij voelen.

Iemand een idee?
<<

Anoniem 52

Bericht 17 Mei 2014 20:53

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Omdat ze het lekker vinden.
<<

Anoniem286

Bericht 17 Mei 2014 20:53

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Onwetendheid en omdat ze het lekker vinden lijkt mij.
<<

Anoniem50

Bericht 17 Mei 2014 20:55

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Woont jouw vriendin alleen?

Toen ik net op mezelf ging wonen (dus alleen na samenwonen) ontdekte ik van mezelf dat ik het cliché van de verhalen van aankomen na alleen wonen was geworden. Pizza hier, magnetronmaaltijd daar en bv komkommer? Bestond dat? Nu probeer ik dat aan te passen. Heb een fruitschaal gekocht en koop elke week vers fruit en probeer groenten te eten (ook al heb ik weinig inspiratie), maar bovenal merk ik dat het verschrikkelijk duur is. Vooral als alleen-eter. Ik moet er meerdere malen van eten en dat is niet altijd lekker. Terwijl diepvries, kant-en-klaar en goedkoop en lekker is. Ik heb ook overgewicht en weet donders goed waardoor het komt, maar misschien is dit ook haar verhaal?
<<

Anoniem44

Bericht 17 Mei 2014 20:58

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Nee, ze is moeder van twee kindjes en woont samen met haar vriend. Ze is 32 dus je zou denken dat je op die leeftijd enigszins heb geleerd om voor jezelf te zorgen. Van een eerstejaars student snap ik het nog wel, maar op een bepaald kom je er toch achter dat elke dag pizza, patat en ijs niet goed voor je is?
<<

Anoniem156

Bericht 17 Mei 2014 21:02

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Dat alleen wonen heeft er niks mee te maken. Sinds ik op mezelf woon kook ik bijna elke dag alleen. Mensen die magnetronmaaltijden en kant en klare dingen eten zijn gewoon lui.

ik denk dat het onwetendheid is en een beetje wat je van huis uit hebt meegekregen.
Mijn moeder vindt koken erg leuk en kan het ook heel goed.
Ze kookt altijd mager en met volkoren producten.
Ik ben me gaan verdiepen in voeding en wat het voor je doet en kook sindsdien lekker en nog wat gezonder.
<<

Anoniem50

Bericht 17 Mei 2014 21:02

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Toen ik samenwoonde en de zorg voor mijn toenmalige vriend en hond had, zorgde ik altijd dat beiden goed te eten hadden. En dan bedoel ik ook gezond (en dan niet met volvette sausjes en veel te vette jus (die daadwerkelijk gelijk op je darmen gaat werken). Ik heb weleens het idee dat ik mijn leven aan het terugspoelen ben. Zo goed en gezond als ik voor een ander kon zorgen, zo slecht zorg ik voor mezelf. Ik vind het trouwens alles behalve gek dat ze last heeft van haar darmen. Mijn vriendin at mijn lievelingsvoedsel (weliswaar gewoon aardappelen, bloemkool, vlees, maar met volvet sausje en jus) maar zei al dat ze niet gek moest opkijken als ze daar last van zou krijgen. En idd, die nacht darmproblemen.

Ze is volwassen en het is aan haar wat ze doet. Maar kun je haar niet eens uitnodigen bij jou thuis en dan koken o.i.d en haar laten zien dat zonder vet eten ook heel lekker kan zijn?
<<

Anoniem50

Bericht 17 Mei 2014 21:04

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Poubelle schreef:Dat alleen wonen heeft er niks mee te maken. Sinds ik op mezelf woon kook ik bijna elke dag alleen. Mensen die magnetronmaaltijden en kant en klare dingen eten zijn gewoon lui.


Uh nee. Dat ben ik niet.
<<

Anoniem156

Bericht 17 Mei 2014 21:05

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Marley schreef:
Poubelle schreef:Dat alleen wonen heeft er niks mee te maken. Sinds ik op mezelf woon kook ik bijna elke dag alleen. Mensen die magnetronmaaltijden en kant en klare dingen eten zijn gewoon lui.


Uh nee. Dat ben ik niet.


ok dan zeg ik het anders: ik vind mensen die regelmatig kant en klare en magnetronmaaltijden eten lui.
<<

Anoniem50

Bericht 17 Mei 2014 21:08

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Poubelle schreef:
Marley schreef:
Poubelle schreef:Dat alleen wonen heeft er niks mee te maken. Sinds ik op mezelf woon kook ik bijna elke dag alleen. Mensen die magnetronmaaltijden en kant en klare dingen eten zijn gewoon lui.


Uh nee. Dat ben ik niet.


ok dan zeg ik het anders: ik vind mensen die regelmatig kant en klare en magnetronmaaltijden eten lui.


Als ze het eten omdat ze lui zijn wel. Maar er zijn ook gewoon veel mensen die denken dat het goedkoper is om kant-en-klaar te eten. Ik heb mezelf daar in het verleden ook weleens schuldig aangemaakt.
<<

Anoniem44

Bericht 17 Mei 2014 21:41

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Ik vind het niet zozeer van luiheid getuigen, maar meer van een bepaalde dissociatie van het eigen lichaam. Het lijkt alsof mensen zo ver af zijn komen te staan van hun eigen lichaam, van hun eigen natuurlijkheid, dat ze geen logisch besef meer hebben van wat hun eigen lichaam nodig heeft.
<<

Anoniem50

Bericht 17 Mei 2014 21:44

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Ik kan het niet helpen, maar vind het een mooie uitleg en daar kan ik me wel in vinden, ED. Al zal het daarom niet zijn ontstaan.
<<

Anoniem 52

Bericht 17 Mei 2014 21:45

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Oh ik weet heel goed wat m'n lichaam eigenlijk nodig heeft. Soms verkies ik alleen de suikers en al het lekkers boven het gezonde. Heel bewuste keus, hoor.
<<

Anoniem51

Bericht 17 Mei 2014 21:58

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Omdat gezond, écht gezond, als in biologisch gezond, duur is en wij moeten kiezen waar we ons geld aan uitgeven, dan kiezen we momenteel voor minder gezond, maar wel gevarieerd eten. Daardoor hebben we wel ruimte over om toch nog enigzins gevarieerd groenten en fruit te kopen/eten.
<<

Anoniem44

Bericht 17 Mei 2014 22:21

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Maar de prijzen van de normale groenten en fruit in de supermarkt liggen toch op een normaal niveau? Ik verbaasde mij er vandaag weer over. De tomaten waren in de aanbieding, trostomaten 6 zijn het er, voor 1.50. Als je dan dom bent, dan pak je dat, want het is een aanbieding, maar uiteindelijk bedacht ik, dat ik maar 3 tomaten nodig had en was ik maar 30 cent ofzo kwijt. En bijvoorbeeld witlof, voor 1 euro heb je een gigantische hoeveelheid witlof en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dus duur? Neuh, zeker niet.
<<

Anoniem51

Bericht 17 Mei 2014 22:45

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Ze liggen op een normaal niveau ja, maar het is allemaal toch nog best prijzig. Zeker als je het met 100-150 euro boodschappengeld over een hele maand moet zien te rooien momenteel :)
<<

Anoniem44

Bericht 17 Mei 2014 22:52

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Ja, ok, maar kom op. Kies gewoon elke dag een soort groente en doe daar iets mee, eet dan de helft van de dagen geen vlees/vis en je bent al een heel eind. En die voor gefabriceerde meuk kost ook geld, dus zoveel goedkoper is dat niet. Ja, als je een bloemkool koopt en je koopt er dan standaard zo'n zakje Knorr witte saus bij, dan ben je alweer dubbel zoveel kwijt, maar je kan ook gewoon zelf een sausje maken, met maizena (knettergoedkoop), of bloem (ook knettergoedkoop) en zo kan ik nog wel duizend dingen noemen. En die zakken chips en die koekjes zijn natuurlijk ook niet gratis.

Nee hoor, mij kun je echt niet wijsmaken dat je koekjes, witbrood, chips en snoep eet omdat je nu eenmaal geen geld hebt voor witlof, bruine bonen en bloemkool.
<<

Anoniem51

Bericht 17 Mei 2014 22:54

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Ik bedoelde dat ik ervoor kies om enge ronde plakje 's kipfilet te kopen in plaats van biologische échte kip, zodat ik dan in elk geval elke avond groenten op m'n bordje kan hebben. Chips enzo eten we alleen maar in het weekend :)
<<

Anoniem44

Bericht 17 Mei 2014 23:00

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Ik koop die enge plakjes gewoon helemaal niet, haha en ook niet zo vaak biologische kip, want dat vind ik wel knetterduur en al hebben wij wel geld, ik hou er niet van om mijn geld te besteden aan knetterdure dingen. Dus wij eten vrij veel vegetarisch de laatste tijd. Ik bedoel maar te zeggen dat er altijd wel een gezond, goedkoop alternatief is.
<<

Anoniem44

Bericht 17 Mei 2014 23:01

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Knoflook en uien kosten bijvoorbeeld bijna niks en met die twee ingrediënten kun je al een basis maken van een wokprutje, nog een paprika erdoor en hatchiekiedee, je hebt je groenten alweer binnen, het hoeft ook niet elke dag heel moeilijk te zijn, toch?
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 17 Mei 2014 23:20

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Ik heb zelf overgewicht en ben dat nu aan het aanpakken door gezond te eten en veel te sporten. Het valt mij nu ook op dat er erg snel ongezond gegeten wordt in mijn omgeving. Ik heb het idee dat mensen ook vaak niet weten dat sommige producten zo slecht zijn voor je. Dat koekjes, chips en andere snacks slecht zijn is voor iedereen wel duidelijk denk ik, maar dat pistoletjes bijvoorbeeld ook niet zo gezond zijn weten veel mensen in mijn omgeving niet. Er wordt in ieder geval erg verbaasd op gereageerd.

Ik vind gezond eten trouwens ook echt een stuk duurder dan ongezonder eten. Ik ben nu bijvoorbeeld veel meer geld kwijt aan groente en fruit. Ook is mager vlees duurder dan de vettere varianten en eet ik nu speltbrood wat ook duurder is dan volkorenbrood. Wij aten voordat ik ging afvallen ook niet vaak chips, koeken, snoep, etc. Ik vervang eigenlijk de meeste producten in maaltijden door een gezondere variant en ik eet veel meer groente. Dus ik bespaar niets zeg maar. Het maakt mij overigens niet uit dat ik nu meer geld kwijt ben aan boodschappen maar ik geef dit aan omdat hierboven aangegeven werd dat gezond eten niet duurder hoeft te zijn dan ongezond eten. In mijn geval is dit dus wel zo.
<<

Anoniem44

Bericht 17 Mei 2014 23:26

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

God ja, als je met die hele hype van superfood en speltbrood mee gaat doen is het inderdaad knettertje duur, maar dat versta ik persoonlijk niet persé onder gezonde voeding. Het kán wel natuurlijk, maar het hoeft absoluut niet. Voor de meeste mensen is het meer dan voldoende om gewoon eens normaal te gaan eten. Gewoon groenten dus, wat aardappelen een stukkie vlees (al is dat laatste niet persé nodig), maak eens een simpele stamppot (ja ook in de zomer) met doperwten erdoor, of veldsla, of een zakje rucola, hoeft niet altijd weer én jus uit een pakje én vlees én kaas én eieren met mayonaise bij. Gewoon, gewoon. Dan kom je al een heel eind, en het is niet duur.
<<

Anoniem51

Bericht 17 Mei 2014 23:30

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Haha, ik eet verder normaal hoor. Maar wel met enge ronde plakjes nepkip.
<<

Anoniem44

Bericht 17 Mei 2014 23:33

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

*Brrrr* Ik heb dat ook wel gegeten hoor, maar sinds ik wat meer over voeding ben gaan lezen, kan ik dat soort dingen dus echt niet meer eten. Ben ik iets te bewust voor geworden.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 17 Mei 2014 23:35

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

-ED- schreef:God ja, als je met die hele hype van superfood en speltbrood mee gaat doen is het inderdaad knettertje duur, maar dat versta ik persoonlijk niet persé onder gezonde voeding. Het kán wel natuurlijk, maar het hoeft absoluut niet. Voor de meeste mensen is het meer dan voldoende om gewoon eens normaal te gaan eten. Gewoon groenten dus, wat aardappelen een stukkie vlees (al is dat laatste niet persé nodig), maak eens een simpele stamppot (ja ook in de zomer) met doperwten erdoor, of veldsla, of een zakje rucola, hoeft niet altijd weer én jus uit een pakje én vlees én kaas én eieren met mayonaise bij. Gewoon, gewoon. Dan kom je al een heel eind, en het is niet duur.


Wat een aanname dat ik met een hype mee doe omdat ik speltbrood eet. Flauw dit.
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers