Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 22 Mei 2014 15:09

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Wat fijn om te horen dat ik kennelijk toch nog het ergste van het ergste doe, dat de schudfles toch het ultieme werk van de keukenduivel is. Hoe ik voor de rest kook en eet maakt eigenlijk al niet meer uit, ik koop af en toe een schudfles en dat is al genoeg.

BTW, dat geklooi met eieren vind ik niet vervelend omdat het veel werk zou zijn, want dat is het niet, maar omdat ik rauw ei gewoon heel vies vind. Daar zal jij ook wel weer een uitgebreide mening over hebben, maar so be it.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem304

Bericht 22 Mei 2014 15:20

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Schudfles.

Guilty.

Wat een uitvinding! :hulde:
<<

Anoniem59

Bericht 22 Mei 2014 15:30

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Vroeger lette ik ook niet zo op wat ik at, ik vond het allemaal wel best eigenlijk. Maar sinds ik met een burn-out thuiszat ben ik gaan nadenken over herstel, energie hebben, dat soort dingen. Gezond eten hoorde daar ook bij dus ik ben me gaan verdiepen. Gevolg was dat ik me veel beter en sterker voelde, afviel als een idioot terwijl dat niet eens de bedoeling was, en ook makkelijker kon sporten waar ik ook weer meer energie uit ging halen. Nu ben ik echt summerproof, ik voel me lekkerder, heb nooit een after dinner dip en het is eigenlijk gewoon lekkerder.

Bij mij was het onwetendheid en desinteresse. Ik verdiepte me er niet in, dacht er niet over na en legde mijn prioriteit bij mijn drukke levensstijl volhouden en lekker makkelijk was dus belangrijk voor me. Nu heb ik gemerkt dat dit net zo makkelijk is maar dat ik me zoveel beter voel! Het is wel iets dat ik in mijn lichaam stop uiteindelijk...

Mijn ouders hebben zich er ook niet in verdiept. Ze zijn allebei te zwaar en ik begin ze langzaam om te krijgen :) mijn moeder had wel interesse, mijn vader had wat weerstand. Maar bij het boodschappen doen neem ik gewoon extra mee en zet het in de koelkast, ik neem gewoon langzaam en stiekem de keuken over :)
<<

Anoniem186

Bericht 22 Mei 2014 15:51

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Ik had eigenlijk nog nooit van zo'n schudfles gehoord. Net even opgezocht wat het was. Ik vind het vooral erg duur. Afzetters.
Ik vind zelf al die e-nummers en rare toevoegingen enger dan rauw ei. Maar ik eet ook rustig gewoon rauw ei.
<<

Anoniem237

Bericht 22 Mei 2014 15:55

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Het valt me op dat er bijna niemand reageert die, zoals ED het zegt, "ongezond" eet. Durven deze mensen niet of zijn die mensen echt niet aanwezig op dit forum? Ik vraag het me echt want het lijkt wel alsof iedereen ontzettend gezond en biologisch eet terwijl in de supermarkt de Wereldgerechten altijd op zijn.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 22 Mei 2014 16:04

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Forumster schreef:Het valt me op dat er bijna niemand reageert die, zoals ED het zegt, "ongezond" eet. Durven deze mensen niet of zijn die mensen echt niet aanwezig op dit forum? Ik vraag het me echt want het lijkt wel alsof iedereen ontzettend gezond en biologisch eet terwijl in de supermarkt de Wereldgerechten altijd op zijn.


Nou, op zich snap ik dat wel. De tendens hier is toch weer hoe gemakzuchtig het is om ongezond te koken en dat ze het echt niet snappen en dat je er je hand toch niet voor omdraait om een gezonde maaltijd te bereiden, enzovoort, en meestal krijgen mensen die wel eens uit een pakje koken daar toch wel commentaar op, juist in dit soort topics (als in: 'Maar waaróm dan? Je kunt toch net zo makkelijk zelf een gezonde pastasaus maken? Waarom dan een pot kopen?' et cetera) en ik zou daar ook geen zin in hebben.

Ik heb overigens best vaak die pakken gebruikt, ik doe het nu bijna niet meer, maar ik vind het niet stom dat anderen het nog wel doen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem59

Bericht 22 Mei 2014 16:07

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Ik vind het op zich wel meevallen met over elkaar heen vallen hoor... Ik zeg net nog dat ik het zo vaak gedaan heb, ongezond koken. Marley ook. Dundas biecht hypothetische plakjes nepkip op. Ik zie een aantal fans van de schudfles en de pannenkoekenmix..
<<

Anoniem237

Bericht 22 Mei 2014 16:08

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Susan schreef:[Nou, op zich snap ik dat wel. De tendens hier is toch weer hoe gemakzuchtig het is om ongezond te koken en dat ze het echt niet snappen en dat je er je hand toch niet voor omdraait om een gezonde maaltijd te bereiden, enzovoort, en meestal krijgen mensen die wel eens uit een pakje koken daar toch wel commentaar op, juist in dit soort topics (als in: 'Maar waaróm dan? Je kunt toch net zo makkelijk zelf een gezonde pastasaus maken? Waarom dan een pot kopen?' et cetera) en ik zou daar ook geen zin in hebben.

Ok, als je het zo uitlegt begrijp ik het want daar zou ik ook geen zin in hebben. Ik kom hier niet zo veel meer dus ik denk dat ik die discussies een beetje gemist heb. :) Wel jammer want ik vind het een interessant onderwerp en een discussie krijg je niet opgang als er alleen maar mensen posten die het met elkaar eens zijn.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 22 Mei 2014 16:09

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Ooh ik val in die categorie! Ik eet niet biologisch waarom niet? Omdat ik het echt duur vind. Ik eet wel wereldgerechten. WAarom ? Omdat ik het lekker vind maar ik weet ook dat het gezonder kan dus ik eet het niet wekelijks.
Oh en als je hier in de kast kijkt dan liggen daar nootjes en m&ms waarom? Omdat ik het fijn vind dat ik bezoek iets kan aanbieden maar ook omdat ik het zelf lekker vind. Alleen heb ik dan de afspraak met mezelf dat ik dat alleen op vrijdag en zaterdag mag en dat lukt me prima.
Maar ben net ook naar de markt gelopen en heb allemaal fruit gekocht! Heerlijk!
Ik probeer gevarieerd te eten en doe me best om het zo gezond mogelijk te doen en ik denk dat ik dat best goed doe.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem237

Bericht 22 Mei 2014 16:10

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

RYW schreef:Ik vind het op zich wel meevallen met over elkaar heen vallen hoor... Ik zeg net nog dat ik het zo vaak gedaan heb, ongezond koken. Marley ook. Dundas biecht hypothetische plakjes nepkip op. Ik zie een aantal fans van de schudfles en de pannenkoekenmix..

Ja, maar dat is alleen maar een schudfles en een paar plakjes nepkip. Voor de rest wordt er overal heeeel veeeel groente in gedaan en wordt er weinig vlees gegeten. (bijwijze van dan hè)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 22 Mei 2014 16:10

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Nou, ik vind de eensgezindheid in dit topic redelijk groot, de pannenkoekenmix is dan de uitzondering.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem59

Bericht 22 Mei 2014 16:15

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Susan schreef:Nou, ik vind de eensgezindheid in dit topic redelijk groot, de pannenkoekenmix is dan de uitzondering.


Ik vond juist dat dat soort dingen als geen vlees alleen benoemd werden als iemand aangaf dat het zo duur was. Dat je dan evt op het vlees zou kunnen besparen. Als tip.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 22 Mei 2014 16:19

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Maar ik weet helemaal niet wat anderen ongezond vinden. Ik vind dat wij gezond eten, maar ook hier komen er wel eens perfect ronde plakjes kip in huis. Eens even kijken, in mijn sladressing zit suiker en 4 e-nummers. Ben ik dan ongezond omdat ik dat 1 keer per week gebruik?
Ik gebruik ook kant-en-klare currypasta, maar daar zitten alleen natuurlijke ingrediënten in. Puur toevallig, ik heb daar niet op gelet toen ik het kocht. Is dat dan lui?

Ik vind het soms een beetje overtrokken. Natuurlijk is een wereldgerecht niet het meest gezonde, maar als je er extra groente bij doet en het niet elke dag eet is daar toch niks mis mee? Ik hoef t zelf niet, maar ik kijk absoluut niet neer op mensen die dat wel kopen.
<<

Anoniem237

Bericht 22 Mei 2014 16:21

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

RYW schreef:Ik vond juist dat dat soort dingen als geen vlees alleen benoemd werden als iemand aangaf dat het zo duur was. Dat je dan evt op het vlees zou kunnen besparen. Als tip.
En dat is ook prima maar er reageert hier bijna niemand die structureel "ongezond" eet. Dus is het dan zo dat het écht niet gebeurd en dat die vriendin van ED een uitzondering op de regel is of durven hier geen mensen te reageren die zo eten? Snap je me nog? :P
<<

Anoniem304

Bericht 22 Mei 2014 16:22

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Ik ben trouwens ook gewoon opgegroeid met pakjes en zakjes en die eet ik nog steeds.

Een pastasaus uren pruttelend op het fornuis? Vroeger thuis nooit gezien hoor. Toevallig heb ik laatst chili con carne gemaakt, zonder pakje. Maar toen ik het tegen m`n moeder zei was het direct; Lekker hoor bonen, uien, pakje van Honig. Ehhh, nee mam zonder pakje.

Ik denk dat het misschien wel heel anders geweest was als ik met 'echt' koken opgegroeid was en dan bij het koken betrokken was. Het spannendste wat ik heb gedaan qua koken bij m`n ouders vroeger was het afvegen en snijden van champignons..
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 22 Mei 2014 16:26

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Bij mij thuis was dat ook redelijk normaal, niet dat mijn ouders niks zonder pakjes en zakjes maakten, maar pastasaus kwam wel uit een pot en voor chili con carne werd een pakje gebruikt. Maar ze kunnen prima koken, ze vinden het alleen niet van alles nodig om het vers te maken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem59

Bericht 22 Mei 2014 16:28

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Haha, ja ik volg je nog nét :)

Bazzie zegt dat ze structureel ongezonde keuzes maakt, en Marley.. Maar ik denk juist dat het antwoord op de vraag van ED ook de reden is dat de ongezond etende medemens niet zoveel reageert in dit topic: desinteresse en onwetendheid. Je leest en reageert denk ik vooral bij iets dat je boeit, bij iets dat je belangrijk vindt. En als je je niet bewust bent van je ongezonde levensstijl of je vindt het domweg niet zo interessant, dan sla je dit topic wellicht over reageer je hier ook niet. En mensen die wel reageren en het wel interessant en belangrijk vinden, die eten meestal gezond omdat ze zich verdiept hebben.

Ik denk dat het weinig te maken heeft met niet durven reageren of afgebrand worden om andere keuzes :)
<<

Anoniem186

Bericht 22 Mei 2014 16:29

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Whoop! schreef:Maar ik weet helemaal niet wat anderen ongezond vinden. Ik vind dat wij gezond eten, maar ook hier komen er wel eens perfect ronde plakjes kip in huis. Eens even kijken, in mijn sladressing zit suiker en 4 e-nummers. Ben ik dan ongezond omdat ik dat 1 keer per week gebruik?
Ik gebruik ook kant-en-klare currypasta, maar daar zitten alleen natuurlijke ingrediënten in. Puur toevallig, ik heb daar niet op gelet toen ik het kocht. Is dat dan lui?

Ik vind het soms een beetje overtrokken. Natuurlijk is een wereldgerecht niet het meest gezonde, maar als je er extra groente bij doet en het niet elke dag eet is daar toch niks mis mee? Ik hoef t zelf niet, maar ik kijk absoluut niet neer op mensen die dat wel kopen.


Daar ben ik het inderdaad ook mee eens. Iedereen heeft z'n maatstaven over wat wel of niet gezond is.

Ik kan er ook niet wakker van liggen. Iedereeen moet lekker doen wat tie wilt. En als ik bij iemand eet en een wereldgerecht voorgeschoteld krijg, dan eet ik het gewoon op. Geen enkel probleem mee.
Alleen zelf maak ik het dus niet.

Maar daarnaast word ik soms ook heel blij van ongezonde dingen. Gisteravond samen met m'n man zo'n mega reep milka met hazelnoten gegeten. Heerlijk! Moet af en toe kunnen.
Maar ik ken ook genoeg mensen die dat never nooit zouden eten. Ieder z'n ding.
<<

Phileine

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 284

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:37

Bericht 22 Mei 2014 16:38

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Ik eet niet supergezond, biologisch en chiazaad achtige dingen. Groente eet ik eigenlijk ook te weinig, maar ik hou er niet zo van. Maar ik merk wel dat sinds ik minder ongezond eet (in de zin van witbrood, suikers, friet, etc) ik me veel beter voel. Ik eet graag bruinbrood, maak gerechten meestal zonder pakjes (omdat ik het lekkerder vind) en pannenkoeken maak ik gewoon met meel, eieren en melk (en soms met boekweit en een beetje bloem). Van fruit hou ik wel, dat probeer ik veel te eten. Snoepen doe ik weinig. Mijn zonde is energydrink, dat vind ik zo nu en dan erg lekker. En ijskoffie. Toen ik nog ongezonder at, was dat meer uit gemakzucht. Ook had ik eigenlijk helemaal niet in de gaten dat ik zoveel at.
R. 08-2020 ❤️

S. 07-2022 💜
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 22 Mei 2014 16:46

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

In mijn studententijd en ook nog wel in de periode daarna at ik wel wekelijks wereldgerechten. Lekker en makkelijk! Dat waren de hoogtijdagen van Sonja Bakker en de tijd dat de schijf van vijf nog heilig was. Een jaar of vier geleden begon ik wat meer op mijn eten te letten, maar pas sinds 1,5 jaar ben ik echt een stuk gezonder gaan eten en op toevoegingen en suikers gaan letten. Ik heb me erin verdiept en vind het ook leuk om zonder pakjes en zakjes te koken. Ook ontbijt ik met fruit en havermout of biologische muesli en probeer ik naast ongezonde tussendoortjes vaak te kiezen voor een gezond tussendoortje.

Maar in gezond eten ben ik niet heel strikt. Ik vergeet regelmatig speltbrood te kopen en geef toch vaak de voorkeur aan (het gemak van) brood als lunch, dus eet ik vaak volkoren boterhammen met iets als kaas met appelstroop. Ook heeft de snoeppot op mijn werk nog altijd rond een uur of 3 a 4 's middags een grote aantrekkingskracht en koop ik toch erg vaak chocola. Ik snoep eigenlijk dagelijks. Daar tegenover ontbijt ik vrijwel altijd gezond en is het avondeten 5 a 6 dagen per week ook heel gezond. Deze middenweg werkt voor mij.

Ik denk niet dat mensen de laatste tijd meer troep zijn gaan eten. Het valt alleen misschien meer op omdat er in tegenstelling tot een paar jaar geleden nu veel meer aandacht is voor gezond eten.

Van dat taboe op minder gezonde keuzes maken merk ik op het forum trouwens ook niet heel veel. Het is een groepje dat zich veel bezighoudt met Amber Albarda en de voedselzandloper, maar ik heb ook het idee dat een hoop mensen dat juist belachelijk maken. I don't care, iedereen moet vooral eten waar 'ie zich prettig bij voelt.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 22 Mei 2014 17:16

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Ik eet ook niet biologisch hoor, dat heb ik ook niet gezegd in mijn post, ook omdat ik dat gewoon te duur vind. En ik eet ook geen chiazaadjes en lijnzaad door mijn yoghurt bijvoorbeeld, geen reden voor waarom niet eigenlijk.

Soms neem ik een salade mee naam mijn werk, maar meestal gewoon volkorenbrood met vleeswaren, omdat dat praktisch is en die twee boterhammen per dag gewoon prima gezond zijn in mijn ogen.

Maar ik kook niet uit pakjes en zakjes en zorg wel voor voldoende groenten in de maaltijden. Vlees ben ik niet heel erg dol op en ik vind vegetarisch eten lekker, dus dat doe ik minimaal 1 keer in de week, hetzelfde geldt voor vis. Maar ik doe het ook omdat ik weet dat het gezond is om gevarieerd te eten. Ik kies ook bewust voor zilvervliesrijst en volkorenpasta e.d. ook omdat dat voor mijn gevoel veel beter vult.

Ik heb mijn ouders nog nooit een pakje open zien maken. Pastasaus stond wel te pruttelen bij ons thuis, pannenkoeken werden van melk/ ei en bloem gemaakt, een sausje voor over de bloemkool maakt mijn moeder van een roux en geraspte komijnenkaas enz. Dus voor mij is het juist wel de standaard van huis uit om vers te koken en alles zelf te maken.

Ik vind koken leuk en heb mijn kennis puur uit interesse uitgebreid en ik kan echt net zo snel een maaltijd maken met, als zonder pakje. Het grote voordeel daarbij is dat ik bijvoorbeeld op Wereldgerechten bij vrienden weleens een allergische reactie gekregen heb, terwijl ik niet wist door welk ingredient dat kwam. Als ik zelf kruiden e.d. toevoeg weet ik precies wat ik eet en dus ook dat ik er niet op reageer en ik vind het ook simpelweg veel lekkerder.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem185

Bericht 22 Mei 2014 17:45

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Ik eet veel troep omdat ik troep lekker vind.

En die ovenschotels lasagne uit de koeling vind ik ook heerlijk.
Hollands pannetje, heerlijk!

Wel probeer ik genoeg groenten en fruit er bij te eten, maar ik kook dus met pakjes en eet volop e-nummers.
<<

Anoniem73

Bericht 22 Mei 2014 19:03

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Ik kook ook uit pakjes. Maar er staat voldoende groente aardappelen en vlees op het menu. Lasagne maak ik altijd vers mmmm lekker :)
<<

Anoniem112

Bericht 22 Mei 2014 19:09

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Ik begrijp het ook niet.. Ben er ook niet mee opgevoed dus dat zal zeker ook wel uitmaken denk ik.
Als ik eens bij iemand eet die uit een zakje of pakje kookt proef ik dat echt meteen, vind het zo zout en smaakt vaak niet lekker, soms zelfs chemisch..
Sinds een jaar eten we eigenlijk alleen nog maar biologisch, maar met de superfoods die je nu veel ziet zoals bijv chia zaad en die bessen enz daar pak ik niet naar, wel vaak spelt, havermout en kokosolie.
<<

Anoniem112

Bericht 22 Mei 2014 19:11

Re: Waarom eten de meeste mensen tegenwoordig zoveel troep?

Ook eten we sinds een paar maanden geen varkens en kippen vlees meer, alleen maar biologische rund.

Wel koop ik een pak biologische pannenkoekenmix, dat dan weer wel, haha!
VorigeVolgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers