Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vaccinaties op reis

<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 13 Mei 2014 13:10

Vaccinaties op reis

Als kind heb ik natuurlijk de DKTP en BMR prikken gekregen. Op mijn 15e heb ik ook nog een prik tegen Meningokokken gehad. Zouden die nu nog geldig zijn? Of moet dat echt weer opnieuw als ik op reis ga?
Ik moet sowieso voor bijvoorbeeld gele koorts en buiktyfus, dus ik ga sowieso de dokter om advies vragen, maar misschien weet iemand van jullie dit? Dan kan ik daar alvast (financieel) rekening mee houden.

En word je ziek van die inentingen of merk je er niks van?
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 13 Mei 2014 13:14

Re: Vaccinaties op reis

Ik ben dit jaar voor het eerst naar een land geweest waarvoor ik mijn DKTP weer moest halen. Ergens tussendoor wel weer een keer Tetanus gehad. Volgens mij moet je die gewoon halen, want die van je jeugd is niet meer 'goed'.
Verder ziek worden ligt voor een deel aan je eigen weerstand. Ik word er ziek van omdat ik allergisch ben voor een dragende stof om het vloeibaar te maken. Verder van de prikken merk ik niks.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem122

Bericht 13 Mei 2014 13:27

Re: Vaccinaties op reis

Ja DTP moet inderdaad, en na de vaccinatie is die 10 jaar geldig.
Naar welk land ga je eigenlijk?

Hou er rekening mee dat je misschien ook Hep. A en/of B nodig hebt, die zijn ook niet goedkoop.

Ik heb overigens niks gemerkt van de vaccinaties, alleen bij Hep B wat pijn op de plek van de prik voor een paar dagen.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 13 Mei 2014 13:35

Re: Vaccinaties op reis

TukTuk schreef:Ja DTP moet inderdaad, en na de vaccinatie is die 10 jaar geldig.
Naar welk land ga je eigenlijk?
Hou er rekening mee dat je misschien ook Hep. A en/of B nodig hebt, die zijn ook niet goedkoop.
Ik heb overigens niks gemerkt van de vaccinaties, alleen bij Hep B wat pijn op de plek van de prik voor een paar dagen.

We gaan naar veel landen, dus Hep A en B moeten we ook en afhankelijk van het advies van de dokter ook TBC en hondsdolheid. Ergens hoop ik van niet, want die laatste is erg duur, maar als t moet dan moet t natuurlijk.
Ik had al verwacht dat DTP over moest, balen, toch weer 30 euro!
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:33

Bericht 13 Mei 2014 13:38

Re: Vaccinaties op reis

Ja, DTP moet je inderdaad weer halen. Ik ga zelf naar Thailand en ben geënt voor DTP, en hepatitis A+B (combinatieprik). Voor de laatste moet ik nog 2 herhalingen halen. Ik krijg ze trouwens volledig vergoed (ben aanvullend verzekerd), krijg jij niets terug?
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 13 Mei 2014 13:43

Re: Vaccinaties op reis

Jules schreef:Ja, DTP moet je inderdaad weer halen. Ik ga zelf naar Thailand en ben geënt voor DTP, en hepatitis A+B (combinatieprik). Voor de laatste moet ik nog 2 herhalingen halen. Ik krijg ze trouwens volledig vergoed (ben aanvullend verzekerd), krijg jij niets terug?

Nee, ik woon niet in NL. Ik betaal geen zorgverzekering, maar voor alles wat ik gebruik heb ik een eigen bijdrage. Vaccinaties moet ik volledig betalen, maar aangezien ik verder eigenlijk nooit naar de dokter ga, ben ik alsnog goedkoper uit dan in NL zorgverzekering te betalen. Vaccinaties kosten met nu dus iets van 200 euro, maar vorig jaar heb ik misschien maar 50 euro totaal uitgegeven aan zorg.
<<

Anoniem122

Bericht 13 Mei 2014 13:46

Re: Vaccinaties op reis

Whoop! schreef:
TukTuk schreef:Ja DTP moet inderdaad, en na de vaccinatie is die 10 jaar geldig.
Naar welk land ga je eigenlijk?
Hou er rekening mee dat je misschien ook Hep. A en/of B nodig hebt, die zijn ook niet goedkoop.
Ik heb overigens niks gemerkt van de vaccinaties, alleen bij Hep B wat pijn op de plek van de prik voor een paar dagen.

We gaan naar veel landen, dus Hep A en B moeten we ook en afhankelijk van het advies van de dokter ook TBC en hondsdolheid. Ergens hoop ik van niet, want die laatste is erg duur, maar als t moet dan moet t natuurlijk.
Ik had al verwacht dat DTP over moest, balen, toch weer 30 euro!


Ja die laatste is idd duur! Hoefde die gelukkig niet. TBC hoefde ik ook niet. Wel kreeg ik de vraag of ik al eens op TBC getest was (Ja, jaar geleden verplicht op school ivm stage) en ze adviseerden na terugkomst dan ook weer te testen. Achteraf twijfel ik wel een beetje of het verstandig was om de vaccinatie niet te doen, omdat ik natuurlijk met lokale bevolking in aanraking kom tijdens stage, en heb al een keer een patiënt gehad met TBC. Maarja we zullen zien als ik terug kom :)

Heb je trouwens ook Malariatabletten nodig? Die zijn namelijk ook belachelijk duur en kan je misschien beter terplekke kopen.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 13 Mei 2014 13:59

Re: Vaccinaties op reis

Ja, malaria heb ik ook nodig, en veel ook! Ik denk dat we wel een paar maanden in malariagebied zullen zijn. Ik heb de kosten daarvan nog niet bekeken, maar zouden we die ter plekke kunnen kopen? Het gaan dan vooral om zuidelijk Afrika en Azië.
<<

Anoniem122

Bericht 13 Mei 2014 14:11

Re: Vaccinaties op reis

Ja ik weet dat je ze sowieso in Thailand kan kopen.
Het ligt er een beetje aan welke je neemt, en weet natuurlijk niet welke ze hebben waar jij woont, maar hier in NL wordt er of Malarone voorgeschreven, die slik je iedere dag en kosten ongeveer 90 euro per maand las ik net, of je hebt Lariam, die slik je 1x per week en kost ongeveer 13 euro per maand, maar van die laatste is wel bekend dat het veel bijwerkingen kan hebben.

Heb dit ff gekopieerd:
Gebruiksgemak lariam en malarone
Lariam heeft als voordeel dat je het maar één keer per week hoeft te nemen. Het is minder ernstig als je een tablet vergeet en een dag later neemt, omdat het nog lang in je bloed blijft en dus nog enige bescherming biedt. Bij malarone moet je elke dag een tablet nemen en heb je daarom meer kans dat je een tablet vergeet en áls je er een vergeet te nemen ben je snel kwetsbaar voor de malariaparasiet omdat de malarone snel uit je bloed verdwijnt. Nadeel van lariam is wel dat je het lang van te voren en nog vier weken na je vertrek uit het malariagebied moet gebruiken. Malarone gebruik je de dag voordat je aankomt in het malariagebied tot 7 dagen nadat je het verlaten hebt.

Bijwerkingen malarone en lariam
Lariam heeft de naam veel bijwerkingen te hebben, hoewel de meeste mensen die het gebruiken er geen last van hebben. Zie hierboven onder lariam. Je moet lariam drie weken van te voren beginnen te nemen zodat eventuele bijwerkingen zich vaak in Nederland nog voordoen en je nog op een ander middel kunt overstappen. Malarone heeft ook bijwerkingen, maar die komen minder vaak voor en zijn minder ernstig dan bij lariam.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 13 Mei 2014 14:18

Re: Vaccinaties op reis

Ah, dank je! Ik ga sowieso nog even navragen bij de dokter en hij moet ook een recept schrijven. Ik ben normaal gesproken niet echt gevoelig voor bijwerkingen enzo, maar ik zal het advies van de dokter afwachten.
<<

Anoniem122

Bericht 13 Mei 2014 14:21

Re: Vaccinaties op reis

Graag gedaan :) Denk alleen als je ze op reis wilt kopen, je terplekke naar een arts moet gaan voor een recept.
En ik zou heel kritisch kijken naar waar je wel en geen Malariatabletten nodig hebt zodat je er zo min mogelijk hoeft te slikken. Lijkt me niet gezond om het lange tijd te gebruiken.

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers