Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Reisrubriek #3: Londen

<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 12 Mei 2014 20:13

Reisrubriek #3: Londen

Ongeveer elk kwartaal wordt er een topic geopend over Londen, wat kan ik er doen? Als je budget hoog is, zijn de mogelijkheden ook eindeloos; van je dichtstbijzijnde vliegveld naar London City te vliegen, een sjiek hotel in Mayfair, Harrods (en andere winkels) leegshoppen tot je rond laten rijden in een luxe auto. Helaas hebben de meeste niet zo’n budget, maar blijft er nog ontzettend veel te doen in Londen – buiten de mainstream toeristenattracties!

Iedereen kent de Big Ben, Westminster Abbey, London Eye en Trafalgar Square wel. Ook Covent Garden is op zaterdags afgeladen met toeristen, die allemaal naar de straatartiesten komen kijken. Neemt niet weg dat dit ook absoluut dingen zijn die je gezien ‘moet’ hebben en echt gezellig zijn.

Afbeelding

Er zijn ontzettend veel reismogelijkheden naar het Londense. Hoe lager je budget is, hoe beter het is om zo vroeg mogelijk te weten wanneer je precies wilt gaan. Je geeft jezelf gelegenheid om aanbiedingen te spotten, maar ook zijn ‘earlybird’ tickets vaak goedkoper. Ik vlieg zelf graag met Easyjet; ze zijn niet het goedkoopst (check dan Ryanair bijvoorbeeld), maar ik heb met de service weinig problemen en eigenlijk zijn ze over het algemeen hartstikke vriendelijk. De trein wordt ook een steeds leukere optie; ware het niet dat het dan toch fijn is als je makkelijk in Brussel kunt geraken. De andere kant is dat je dan wel op Kings Cross/St. Pancrass aankomt en dat is best wel hartje Londen! Een beetje doorgewinterde reiziger is zich hiervan bewust, maar ik benoem het toch graag (het kan je budget aardig drukken): houd rekening met additionele kosten zoals brandstof-, parkeer- en/of OVkosten om op het vliegveld (of treinstation) aan te komen. Ook met de keuze van vliegveld kun je rekening houden; ik kies vaak voor Gatwick – het is een relatief goedkoop vliegveld om op te vliegen en de kosten van de trein (niet zo’n Express service!!) zijn ook goed te doen. De laatste keer betaalde ik ongeveer tien pond en kwam ik dus ook op Kings Cross/St. Pancrass aan. Kijk vooral op http://www.nationalrail.co.uk om achter deze kosten te komen. Een andere goede is http://www.tfl.gov.uk voor de metro en bus. Oh ja, je kunt ook met de bus gaan (kan echt goedkoop), maar ik vind dat zelf qua tijd te lang duren en niet opwegen tegen het gemak van de trein.

Afbeelding

Nu ben je dus in Londen en dan? Ik zal wat meer vertellen over de low- en midbudget tips en tricks!

Accommodatie:
Wil je echt hartje-hartje Londen verblijven en heb je niks tegen hostels, dan kun je kiezen voor het Piccadilly Backpackers hostel (http://www.piccadillyhotel.net/) in – nou ja, de naam zegt het al – Piccadilly Circus. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar Marin volgens mij wel.

Zelf heb ik geslapen in een Easyhotel. Er zijn er meerdere van, maar ik verbleef in het Easyhotel Old Street/Barbican. De set-up is echt minimaal. Het is net een privé kamertje in een vliegtuig, het heeft echt een cabine-feel. Het is prima te vertoeven daar, vooral omdat je er (waarschijnlijk) alleen maar slaapt. Let wel; er is geen tv, of waterkoker, oid. Ik begreep dat Easyhotel South Kensington het beste Easyhotel is.

Als je wat meer luxe wilt, dan is het keten Travelodge vaak ook goed te doen en voelt toch écht hotellerig! Met een ‘earlybird’ actie kom je vaak ook wel in dezelfde kostenrange als een Easyhotel. En eigenlijk heb je meer ook niet nodig. Je bent immers toch hele dagen op pad.

Vervoer:
Om je voort te bewegen in de stad, kun je natuurlijk gebruik maken van de welbekende metro. Denk erom dat je dan voornamelijk ondergronds bent en dus weinig ziet van de stad. De bus is een goed alternatief en ik denk dat je er echt wel uitkomt als je gebruik maakt van http://www.tfl.gov.uk en wat hulp van locals. Als je wat meer tijd te besteden hebt, dan zou ik toch overwegen om een A-Z boekje te kopen en zoveel mogelijk te lopen. Het is echt een fantastisch mooie stad en je loopt relatief snel door de stad heen. Kijk ook eens wat hoger naar gebouwen dan straatniveau. En als je eenmaal de investering hebt gedaan, dan heb je daarna geen kosten meer. Met een beetje goede databundel kun je misschien zelfs met de telefoon een goede route vinden. Als je vaker of van plan bent vaker naar Londen te gaan en je wilt gebruik maken van het openbaar vervoer, doe je dan niet tegoed aan dagkaarten. Investeer in een Oystercard (equivalent van de OV chipkaart); er gaat per dag niet meer af dan de waarde van een dagkaartje en mocht je 5 dagen of langer blijven is het misschien zelfs de moeite om een 7-day abonnement te kopen!

Oké, je hotel en vervoer zijn nu gefixt. Londen aan je voeten, en dan?

Gelinkt aan vervoer:
Denk eens aan de River Bus. Vanuit het openbaar vervoerssysteem is er ook een waterbus beschikbaar voor commuters. Veel goedkoper dan een sightseeingvaart. Je krijgt er alleen geen uitleg bij, maar om daar nu zoveel extra’s voor te betalen? Check het eens op http://www.tfl.gov.uk.

Shoppen:
Er zijn hartstikke veel tweedehands winkeltjes bij Notting Hill; tussen het gelijknamige station en Latimer Road vind je ook de welbekende Portobello Road. Daarnaast kun je ook naar Camden gaan om te shoppen.

Cultuur:
Musea zijn gratis, met uitzondering van bijzondere collecties. British Museum (station Russell Square), The National Gallery & The National Portrait Gallery (Trafalgar Square), Tate Modern (Southwark) en The National History Museum & het Science Museum (station South Kensington) zijn slechts enkele voorbeelden.

Een musical bezoeken is duurder, maar kun je eventueel ook (ver) vooraf reserveren via Internet. Een goed alternatief is het Shakespeare Globe Theatre (zomermaanden). Voor een sta-kaartje betaal je weinig, maar ook seating is goed betaalbaar. Dit theater bevindt zich op de Southbank.

Wat ik zelf ook een stukje cultuur vind, is het bezoeken van een pub vooral in business area’s en de vrijdag net na ‘pay day’. Het is er dan superdruk en gezellig. Van ‘leaving-do’s’tot het vieren van verjaardagen – er zijn tientallen redenen te verzinnen om de pub in te duiken.

Natuur:
Er zijn onnoemelijk veel parken en ‘greens’ in Londen, bevolkt door vele duiven, ratten en eekhoorns. De leukste ervaring in Centraal Londen heb ik gehad in Holland Park (langs High Street Kensington), daar kun je eekhoorns voeren. Op de High Street zitten meerdere supermarkten, waaronder een Tesco, waar je gewoon pinda’s kunt halen en vervolgens in het park op kunt maken. Maar daarbuiten, hoe cool is het om te kunnen zeggen dat je hebt gepicknickt in Hyde Park? Vooral doen!

Wil en kun je wat verder? Overweeg dan eens om naar Kew Gardens (hier wordt entrée voor gevraagd) of Richmond Park te gaan. Kew is echt prachtig onderhouden en in Richmond Park kun je herten spotten (vrij gemakkelijk ook).

Afbeelding

Oh en kom je van een nachtelijk avontuur thuis, kun je ook nog eens vossen spotten.

Uit eten:
Afhankelijk van je budget kun je altijd een maaltijd halen in een restaurant. Makkelijker is om bij een Tesco of Marks & Spencer een voorverpakt broodje te halen; vaak zijn er ook nog meal-deals waardoor je voor een paar pond in eten en drinken bent voorzien. Een andere optie zijn lunchroom-achtige winkels als Pret a Manger en Eat. Voor een koffie kun je natuurlijk ook terecht bij Starbucks, Nero en Costa.

Of ga naar een markt; Borough Market (nabij station London Bridge) bijvoorbeeld.

De meeste ‘chain’ restaurants (Nando’s, Carluccio’s, All Bar One, Giraffe’s, Byron, Wetherspoon, Café Rouge, Strada, Wagamama) bieden relatief goedkope menu’s voor zowel middag als avond.

Qua avondeten is de keuze te over, o.a. dus de bovenstaande restaurants, maar dit zijn mijn tips voor leuke restaurants:
£ - The Little French Restaurant (3 gangen menu van goede kwaliteit voor £9.99) (station Earls Court)
££ - Carluccio’s Covent Garden
£££ - Morito, Exmouth Market (station Russell Square of Farringdon)
££££ - Fifteen (station Old Street)

Nightlife:
Oké, ik ben niet echt de aangewezen persoon om hierin te adviseren. Ik ben niet zo’n stapper. Ik hang graag in de pub, ga uit eten en daarna ga ik naar bed (haha)! De keer dat ik ben wezen stappen, zijn we naar Heaven geweest, een gay-club bij Charing Cross. Fantastisch dansen, meebléren met muziek en volop aandacht (al kun je er vaak niks mee als je een hetero vrouw bent die gay aandacht krijgt).

Afbeelding

Ik vermoed dat je op deze manier wel een goed idee hebt gekregen van de mogelijkheden in Londen, naast alle toeristenshizzle. Ik kan werkelijk waar nog véél meer uitschrijven tot vervelens toe. Mocht je gerichte tips willen, stuur me dan zeker even een PM.

De laatste tips die ik mee wil geven is de uitspraak van twee stations en een gebied, mocht je de weg willen en moeten vragen:
Gloucester Road – NIET Glouwchester, maar GLOSSTER Road
Leicester Square – NIET Leechester, maar LESTER Square
Southwark – NIET Soutwark, maar SUDDARK

Veel plezier!

____________________________________________________________________________________________________
Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?

Deel 1: San Francisco
Deel 2: Antalya
L2014 & H2017
<<

Anoniem119

Bericht 12 Mei 2014 20:28

Re: Reisrubriek #3: Londen

Oh wat een heerlijkheid aan herkenning en goede tips, Charlotte. Love it! Met heel veel plezier (en nog meer heimwee) gelezen. Fifteen is idd een aanrader trouwens, de lekkerste risotto ooit gegeten!
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 12 Mei 2014 20:36

Re: Reisrubriek #3: Londen

Erg leuk geschreven en goede tips! Ik wil ook weer...
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Pippin

Kwebbel

Berichten: 434

Geregistreerd: 19 Sep 2013 14:18

Bericht 12 Mei 2014 20:38

Re: Reisrubriek #3: Londen

Leuk stukje! Ik hou van Londen, kom er echt zeker twee keer per jaar.

Je zegt dat musical wat duurder is, maar daar zijn goedkope oplossingen voor. Mijn tip; kijk op de site van de betreffende voorstelling of ze day seats hebben (voorstellingen als Billy Elliot en Wicked hebben dat, maar les miserables en the phantom of the opera niet). Dat betekent dat 's ochtends zo gauw de kassa open gaat er zo'n 20 kaartjes worden verkocht op rij 1 voor zo'n 20/25 pond. Dat valt in het niets bij de 100 pond die je voor rij 2 betaald... Ik probeer er zeker 3 kwartier van te voren te zijn, dus je er wel wat voor over hebben. Voor mij is het echt de start van mijn dag in Londen, in de rij staan, beetje kletsen met de mensen om mij heen en om 10 uur zo gauw de kaartjes binnen zijn, ergens koffie drinken.
Andere optie de TKTS op Leicester Square, daar heb je op de dag zelf kaartjes met korting, wel wat meer dan 20 pond, maar nog zeker betaalbaar.
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 16:30

Bericht 12 Mei 2014 21:19

Re: Reisrubriek #3: Londen

Leest lekker weg, bedankt voor je inzet mzcharlotte!
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 12 Mei 2014 22:11

Re: Reisrubriek #3: Londen

Goed stukje. Enige wat ik persoonlijk mis is dat je ook zo bij Greenwich bent en op de 0-meridiaan kunt staan. Buiten het officiële bezoekerscentrum wwaarvoor je moet betalen is loopt de 0-meridiaan door op de buitenmuur. Ook zit daar een mooi park en het gratis te bezoeken Martinemuseum.
<<

Burgemeester Bo

Bericht 13 Mei 2014 10:30

Re: Reisrubriek #3: Londen

Leuk om te lezen, bedankt voor je bijdrage! Misschien moeten de burgemeesters ook maar een keer naar Londen :^^:. Jullie kunnen mij een PM sturen als jullie ons willen sponsoren. Alle burgemeesters in Londen betekent dat het hier sine regno is, dus dan kunnen jullie hier helemaal los met rellen natuurlijk!
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 16:30

Bericht 13 Mei 2014 10:39

Re: Reisrubriek #3: Londen

Burgemeester Bo schreef:Leuk om te lezen, bedankt voor je bijdrage! Misschien moeten de burgemeesters ook maar een keer naar Londen :^^:. Jullie kunnen mij een PM sturen als jullie ons willen sponsoren. Alle burgemeesters in Londen betekent dat het hier sine regno is, dus dan kunnen jullie hier helemaal los met rellen natuurlijk!

Dat is toch wel een win-win situatie!

:good: :good: :good:
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 13 Mei 2014 11:16

Re: Reisrubriek #3: Londen

Goeie motivatie ook om je aan te melden als burgemeester ;)

Heel leuk stuk MzCharlotte!

♥♥
<<

Burgemeester Johanna

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 384

Geregistreerd: 01 Feb 2014 08:40

Bericht 13 Mei 2014 12:43

Re: Reisrubriek #3: Londen

Burgemeester Nicky schreef:
Burgemeester Bo schreef:Leuk om te lezen, bedankt voor je bijdrage! Misschien moeten de burgemeesters ook maar een keer naar Londen :^^:. Jullie kunnen mij een PM sturen als jullie ons willen sponsoren. Alle burgemeesters in Londen betekent dat het hier sine regno is, dus dan kunnen jullie hier helemaal los met rellen natuurlijk!

Dat is toch wel een win-win situatie!

:good: :good: :good:


Laten we maar snel een datumprikker maken dames ;).

Bedankt voor je rubriek erg leuk!
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12105

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 13 Mei 2014 13:29

Re: Reisrubriek #3: Londen

Leuk stukje. Vooral omdat ik er zelf ook geweest ben
Afbeelding
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 13 Mei 2014 19:28

Re: Reisrubriek #3: Londen

Fred schreef:Goed stukje. Enige wat ik persoonlijk mis is dat je ook zo bij Greenwich bent en op de 0-meridiaan kunt staan. Buiten het officiële bezoekerscentrum wwaarvoor je moet betalen is loopt de 0-meridiaan door op de buitenmuur. Ook zit daar een mooi park en het gratis te bezoeken Martinemuseum.


Hoe kan ik Greenwich vergeten? Je kunt er ook prachtig picknicken en de stad overzien!

Bedankt allemaal :thumbup:
L2014 & H2017
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 13 Mei 2014 19:57

Re: Reisrubriek #3: Londen

Ahh, ik wil ook weer naar Londen!!
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 13 Mei 2014 20:03

Re: Reisrubriek #3: Londen

Ik wil ook weer naar Londen! Ben 1x geweest en toen het hele weekend ziek geweest, echt balen want daardoor hebben we veel minder gezien dan we wilden en er ook minder van genoten. Dacht vandaag nog dat ik zo graag weer terug wil!
Bedankt voor de tips!!
<<

Anoniem187

Bericht 13 Mei 2014 20:13

Re: Reisrubriek #3: Londen

Ontzettend leuk geschreven mzcharlotte. Woon jij zelf ook in Londen?

Is Londen trouwens ook een stad om in je uppie te verkennen? Of is dat niet leuk?
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 13 Mei 2014 20:19

Re: Reisrubriek #3: Londen

Oh ja hoor, dat kan prima! Er is genoeg te doen om gezelschap te compenseren. Ik heb er bijna twee jaar gewoond, het is inmiddels alweer bijna 5 jaar geleden dat we zijn terug gekomen.
L2014 & H2017
<<

Anoniem321

Bericht 14 Mei 2014 11:30

Re: Reisrubriek #3: Londen

Mzcharlotte, erg leuk geschreven. Ik ben zelf nog nooit in London geweest, maar begin nu toch wel nieuwsgierig te worden. Leuk idee voor een volgende citytrip!
<<

Nien_

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 504

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 15 Mei 2014 13:52

Re: Reisrubriek #3: Londen

Heel leuk stukje Mzcharlotte - wow, ik was 'the little French restaurant' helemaal vergeten, joh! Namen we daar niet de Coq au vin toentertijd? Daar ga ik binnenkort echt weer eens naartoe, hopelijk is het nog net zo lekker als toen.
Ons vrolijk meisje - 2020
Onze lieve jongen - 2022
<<

Anoniem58

Bericht 20 Mei 2014 06:31

Re: Reisrubriek #3: Londen

Heel leuk om te lezen, wil zelf ook graag een keer naar London!
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:43

Bericht 20 Mei 2014 19:12

Re: Reisrubriek #3: Londen

Heel leuk geschreven! Ik ben zelf in Londen geweest maar dat was met school dus we moesten de groep volgen en het was ook maar een dagje.
Door het lezen van jouw stukje begint het toch wel te kriebelen om weer naar Londen te gaan. Mooie foto's ook trouwens. Heb je die van het eekhoorntje zelf gemaakt?
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 20 Mei 2014 19:59

Re: Reisrubriek #3: Londen

Ja Nien dat was die Coq au Vin! Goed onthouden! Mjum!

Peyton, die foto heb ik inderdaad zelf genomen. De eekhoorns zijn niet echt superschuw!
L2014 & H2017
<<

Anoniem168

Bericht 21 Mei 2014 15:15

Re: Reisrubriek #3: Londen

Leuk geschreven! Wil er zo weer terug haha.. Goede tips ook!
<<

Anoniem162

Bericht 25 Mei 2014 17:53

Re: Reisrubriek #3: Londen

Wat een leuke info, ik ga straks alles nog een keer weer doorlezen.
Ik wil mijn moeder een vliegreisje cadeau geven, mijn man gaf als optie Londen (hij is er al vaker geweest ik nog nooit). Mijn moeder heeft nog nooit gevlogen, ze wil heel graag maar vind zichzelf te oud (60).
Is het het leukste om met de kerstperiode te gaan of niet?
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 25 Mei 2014 18:09

Re: Reisrubriek #3: Londen

Ik vind van wel. Etalages kijken op Oxford en Regent Street, een overvolle Starbucks induiken als het koud of nat is, de kerstverlichting... De kerstdagen zelf zijn hartstikke saai want zo'n beetje elke Londoner is dan bij familie buiten de stad. Het heeft trouwens wel wat spookachtigs om door een verlaten stadshart te lopen!
L2014 & H2017
<<

Anoniem162

Bericht 25 Mei 2014 18:13

Re: Reisrubriek #3: Londen

De echte kerstdagen zelf wil ik thuis zijn bij mijn zoon maar de periode ervoor is vast ook alles versierd/aangekleed dus dat leek me wel wat.
Overigens mag mijn moeder kiezen uit een aantal steden, maar Londen lijkt mij erg mooi.
Volgende

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers