Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Recept ovenschotel gezocht....

<<

Hartjes

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 123

Geregistreerd: 12 Mei 2014 13:49

Bericht 12 Mei 2014 14:24

Recept ovenschotel gezocht....

Het lijkt mij leuk om binnenkort eens een ovenschotel te maken.
Dit eten wij haast nooit.
Wie heeft er een lekker recept voor mij?
<<

Anoniem186

Bericht 12 Mei 2014 14:47

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Wat voor soort ovenschotel bedoel je?

Wij eten vanavond een ovenschotel met kabeljauw.

Plakjes courgette, plakjes wortel, stukken rode paprika en een blikje tomatenpuree in een ovenschaal. Wat kruiden erop (ik heb koftakruiden, zout en peper). Daar bovenop de kabeljauw. Goed afdekken met aluminiumfolie en dat voor een half uurtje in een voorverwarmde oven op 200 graden.
<<

Anoniem186

Bericht 12 Mei 2014 14:49

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Deze schotel met koolrabi en wortel vind ik ook erg lekker. De bechamelsaus maak ik gewoon zelf (net zo makkelijk als een zakje open scheuren).
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R5 ... abischotel
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 12 Mei 2014 15:01

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Ik maak vaak 'boerenschotel' (zo noemt mijn vriend het, haha).
Heel simpel, gewoon een prutje maken van roerbakgroenten naar keuze met vlees, bijvoorbeeld kip, geruld gehakt of een varkenshaasje in stukjes. Daarbij een beetje jus en dan het prutje in een ovenschaal gieten.
Over dit prutje een laag aardappelpuree en daarover wat geraspte kaas of panneermeel voor een krokant korstje.
De ovenschotel moet ongeveer 20-30 minuten in de oven op 180 graden (heteluchtoven).

Aardappel anders vind ik ook heel lekker, dat is gewoon een ovenschotel van aardappelschijfjes met zo'n pot saus erover. Serveren met groente en vlees naar keuze.

Zuurkoolschotel: Geruld gehakt (evt. met ananas), daarboven een laag zuurkool en daaroverheen een laag aardappelpuree of aardappelschijfjes. Ik weet niet zo goed uit mijn hoofd hoe lang dit in de oven moet maar dat is wel op internet te vinden.

♥♥
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 12 Mei 2014 15:14

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Ik vind het zo gek als mensen over hun eten praten met woorden als 'prutje' :)
Ik zie het soms in het avondetentopic ook, pasta met prutje oid. Het is toch je eten, je gaat toch geen prutje eten? Dan eet ik liever niks! Ik snap wel dat dat gewoon een term is hoor, maar vind het zo zonde om zo over je gerecht te praten.
#teammaple🍁
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 12 Mei 2014 15:16

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Nja, ik noem dat altijd gewoon een prutje omdat het van alles door elkaar is. Ik vind daar niks geks aan.

Edit: Toen ik mijn reactie typte wist ik trouwens al dat er iemand was die op die term zou reageren, haha!

♥♥
<<

anoniem213

Bericht 12 Mei 2014 15:20

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Speciaal voor jullie uit de Van Dale:
prut1 (de):
koffiedik
modder
(informeel) brijachtige saus of eenpansgerecht, voorbeelden: rijst met prut
rotzooi

Elliot gebruikt de informele betekenis van prut :D. Ik gebruik prutje trouwens ook niet als iets positiefs, maar ik snap wel dat mensen het niet per se negatief bedoelen.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 12 Mei 2014 15:21

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Ok je gebruikt het meer als 'mix' dus. Ja ik vind het zo'n negatieve klank hebben, denigrerend :)
#teammaple🍁
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 12 Mei 2014 15:34

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Haha ja precies! Maar ik snap wel dat je het denigrerend vind klinken hoor, ik ben gewoon gewend die term anders te gebruiken dan jij denk ik. :)

♥♥
<<

Anoniem 52

Bericht 12 Mei 2014 18:34

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Ik maak wel 's een aardappelschotelachtigiets, (da's ook de informele term) met onderop gehakt (rullen, met een lente-uitje bijv.) dan even kort gebakken spinazie er bovenop en daarna aardappelpuree gemengd met Boursin en nog geraspte kaas eroverheen. 10 minuutjes in de oven en klaar.. Oersimpel en lekker. En volgens mij niet echt gezond meer.. Maar wel lekker dus.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 12 Mei 2014 18:56

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Ik vind prutje minder erg dan prak(kie), dat vind ik pas onsmakelijk klinken als term voor je eten.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem313

Bericht 12 Mei 2014 19:13

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Ieuw Susan, inderdaad!
Ik maak trouwens vaak moussaka, dat is een ovenschotel met gehakt, aubergine en bechamel. Als je daar het recept van wilt hoor ik het wel.
<<

Anoniem186

Bericht 12 Mei 2014 19:50

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Susan schreef:Ik vind prutje minder erg dan prak(kie), dat vind ik pas onsmakelijk klinken als term voor je eten.


Haha, prakkie ja. Blegh! M'n schoonmoeder zegt dat: een lekker gezond prakkie.
1. Dat is niet lekker en 2. Het is ook niet gezond.
<<

Hartjes

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 123

Geregistreerd: 12 Mei 2014 13:49

Bericht 13 Mei 2014 09:47

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Hier staan wel wat prutjes :p tussen die ik eens kan proberen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 13 Mei 2014 10:02

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Jans schreef:
Susan schreef:Ik vind prutje minder erg dan prak(kie), dat vind ik pas onsmakelijk klinken als term voor je eten.


Haha, prakkie ja. Blegh! M'n schoonmoeder zegt dat: een lekker gezond prakkie.
1. Dat is niet lekker en 2. Het is ook niet gezond.

Waarom is een prakkie niet gezond? Het kan toch van alles zijn?

♥♥
<<

Anoniem222

Bericht 13 Mei 2014 10:15

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Waarschijnlijk omdat een prakkie bestaat uit heel veel aardappels met jus en doodgekookte groenten. Daar moet ik tenminste aan denken haha :P.
<<

Anoniem304

Bericht 13 Mei 2014 10:17

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Elliot schreef:Aardappel anders vind ik ook heel lekker, dat is gewoon een ovenschotel van aardappelschijfjes met zo'n pot saus erover. Serveren met groente en vlees naar keuze.

Doe jij gewoon van die voorgesneden aardappelschijfjes uit een zakje of zelf aardappels koken en snijden?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 13 Mei 2014 10:30

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Cotton schreef:
Elliot schreef:Aardappel anders vind ik ook heel lekker, dat is gewoon een ovenschotel van aardappelschijfjes met zo'n pot saus erover. Serveren met groente en vlees naar keuze.

Doe jij gewoon van die voorgesneden aardappelschijfjes uit een zakje of zelf aardappels koken en snijden?

Meestal uit een zakje omdat ik nooit aardappels in huis heb. En omdat ik te lui ben om te schillen... Haha! Maar ik kook die schijfjes uit een zakje wel altijd even voor, anders blijven ze zo hard.

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 13 Mei 2014 10:36

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Elliot schreef:
Cotton schreef:
Elliot schreef:Aardappel anders vind ik ook heel lekker, dat is gewoon een ovenschotel van aardappelschijfjes met zo'n pot saus erover. Serveren met groente en vlees naar keuze.

Doe jij gewoon van die voorgesneden aardappelschijfjes uit een zakje of zelf aardappels koken en snijden?

Meestal uit een zakje omdat ik nooit aardappels in huis heb. En omdat ik te lui ben om te schillen... Haha! Maar ik kook die schijfjes uit een zakje wel altijd even voor, anders blijven ze zo hard.

Ja dat heb ik dus ook een keer gehad, niet te vreten haha. Volgende keer nog maar even voor koken dus. :smile:
<<

Anoniem186

Bericht 13 Mei 2014 10:42

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Harrison schreef:Waarschijnlijk omdat een prakkie bestaat uit heel veel aardappels met jus en doodgekookte groenten. Daar moet ik tenminste aan denken haha :P.


Haha, ja, daar moet ik dus ook altijd aan denken.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 13 Mei 2014 10:46

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Jans schreef:
Harrison schreef:Waarschijnlijk omdat een prakkie bestaat uit heel veel aardappels met jus en doodgekookte groenten. Daar moet ik tenminste aan denken haha :P.


Haha, ja, daar moet ik dus ook altijd aan denken.

Maar dat is natuurlijk niet de definitie van 'prakkie', dat is gewoon jullie associatie ermee :wink:

♥♥
<<

Anoniem186

Bericht 13 Mei 2014 10:52

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Nou, niet helemaal toch? Een prakkie bevat aardappels en alles moet hard genoeg gekookt zijn om het te kunnen prakken.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 13 Mei 2014 11:05

Re: Recept ovenschotel gezocht....

En alles wat aardappels bevat is meteen ongezond? Ik prak ook wel eens mijn aardappels en groente door elkaar (bijvoorbeeld als we doperwtjes eten of snijboontjes) maar dan hoeft het niet doodgekookt te zijn hoor.

♥♥
<<

Anoniem186

Bericht 13 Mei 2014 12:13

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Ik vind een aardappel niet gezond, nee. Best lekker voor af en toe. Ik hoef het niet volledig te verbannen. Maar gezond vind ik het niet. Hoewel ik weet dat daar de meningen over verschillen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 13 Mei 2014 12:23

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Jans schreef:Ik vind een aardappel niet gezond, nee. Best lekker voor af en toe. Ik hoef het niet volledig te verbannen. Maar gezond vind ik het niet. Hoewel ik weet dat daar de meningen over verschillen.

Ik weet dat er hier een beetje een koolhydraten-taboe heerst, maar ik vraag me af of de koolhydraten-tegenstanders ervan op de hoogte zijn dat de koolhydraten die in aardappels zitten complexe koolhydraten zijn, dezelfde koolhydraten als in bijvoorbeeld havermout, quinoa, volkorenpasta en zilvervliesrijst zitten. Dit zijn juist de goede koolhydraten. Aardappels zijn heel voedzaam (dus je eet minder en zit toch vol) en bevatten amper calorieën.

♥♥
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers