Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Recept ovenschotel gezocht....

<<

Anoniem186

Bericht 13 Mei 2014 13:42

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Elliot schreef:
Jans schreef:Ik vind een aardappel niet gezond, nee. Best lekker voor af en toe. Ik hoef het niet volledig te verbannen. Maar gezond vind ik het niet. Hoewel ik weet dat daar de meningen over verschillen.

Ik weet dat er hier een beetje een koolhydraten-taboe heerst, maar ik vraag me af of de koolhydraten-tegenstanders ervan op de hoogte zijn dat de koolhydraten die in aardappels zitten complexe koolhydraten zijn, dezelfde koolhydraten als in bijvoorbeeld havermout, quinoa, volkorenpasta en zilvervliesrijst zitten. Dit zijn juist de goede koolhydraten. Aardappels zijn heel voedzaam (dus je eet minder en zit toch vol) en bevatten amper calorieën.


Ik ben op zich niet tegen koolhydraten. Ik krijg er genoeg van binnen.
Een aardappel kan best gezond zijn, maar ze bevatten wel een enorme hoeveelheid zetmeel. Voor mensen die slank en heel actief zijn kan een aardappel een goede aanvulling zijn. Maar voor de wat dikkere mensen, minder actievelingen en mensen die gewicht willen verliezen is aardappel niet zo'n wijze keus.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 13 Mei 2014 13:50

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Voor zover ik weet is dat echt een fabeltje Jans. Dat zetmeel waar jij op doelt zijn juist die complexe koolhydraten die dus heel verzadigend werken.
Dan moet je natuurlijk wel gekookte of gestoomde aardappels eten, en geen aardappels die in een flinke plas jus liggen of in de boter gebakken aardappels.

♥♥
<<

Anoniem186

Bericht 13 Mei 2014 13:53

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Elliot schreef:Voor zover ik weet is dat echt een fabeltje Jans. Dat zetmeel waar jij op doelt zijn juist die complexe koolhydraten die dus heel verzadigend werken.
Dan moet je natuurlijk wel gekookte of gestoomde aardappels eten, en geen aardappels die in een flinke plas jus liggen of in de boter gebakken aardappels.


Geen fabeltje, ik denk dat onze bronnen gewoon verschillen. Als het over voeding gaat dan komt dat wel vaker voor (ik bedoel niet bij ons, maar an sich).
<<

Anoniem222

Bericht 13 Mei 2014 13:58

Re: Recept ovenschotel gezocht....

http://personalbodyplan.com/library/art ... -aardappel
Dit is wel een aardig artikel over aardappels.

Ik vind het feit dat er aardappel in een prakkie zit ook niet ongezond hoor. Maar bij de oma van mijn vriend zijn de verhoudingen bijv. altijd heel gek en gaat er een soeplepel jus overheen.
<<

Anoniem313

Bericht 13 Mei 2014 14:06

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Elliot schreef:Voor zover ik weet is dat echt een fabeltje Jans. Dat zetmeel waar jij op doelt zijn juist die complexe koolhydraten die dus heel verzadigend werken.
Dan moet je natuurlijk wel gekookte of gestoomde aardappels eten, en geen aardappels die in een flinke plas jus liggen of in de boter gebakken aardappels.


Ook al zijn het complexe koolydraten, dan nog is het voor veel mensen niet handig er superveel van te eten. Inderdaad als je gewicht wilt verliezen of weinig verbrandt heb je die overload aan (complexe) KH niet zo nodig. Juist vetten en eiwitten zijn heel verzadigend. Met die boter is dan weer niet zoveel mis, mits je het hebt over echte boter en geen dieetella-onzin.
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 13 Mei 2014 14:14

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Om op ovenschotels terug te komen :P

Mijn favoriete ovenschotel is met rode kool, rundergehakt en puree. Gehakt rul bakken met eventueel een uitje, rode kool koken met eventueel een appel (ik gebruik meestal een pot rode kool, maar vers kan ook). Eerst het gehakt in de ovenschaal, daarop de rode kool en dan afdekken met puree (gekookte aardappels gepureerd of lekker makkelijk uit een pakje). Wat geraspte kaas erover en/of paneelmeel en dan nog ongeveer 10-15 minuten in de oven op 180 graden.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 13 Mei 2014 14:42

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Caulfield schreef:
Elliot schreef:Voor zover ik weet is dat echt een fabeltje Jans. Dat zetmeel waar jij op doelt zijn juist die complexe koolhydraten die dus heel verzadigend werken.
Dan moet je natuurlijk wel gekookte of gestoomde aardappels eten, en geen aardappels die in een flinke plas jus liggen of in de boter gebakken aardappels.


Ook al zijn het complexe koolydraten, dan nog is het voor veel mensen niet handig er superveel van te eten. Inderdaad als je gewicht wilt verliezen of weinig verbrandt heb je die overload aan (complexe) KH niet zo nodig. Juist vetten en eiwitten zijn heel verzadigend. Met die boter is dan weer niet zoveel mis, mits je het hebt over echte boter en geen dieetella-onzin.

Ik zeg toch ook niet dat je er superveel van moet eten? Volgens mij is het van geen enkel voedingsmiddel goed om er mega veel van te eten. Ik heb het gewoon over de aardappel an sich, dat die niet ongezond is. Net als volkorenbrood, daar is ook regelmatig discussie over.

♥♥
<<

Anoniem313

Bericht 13 Mei 2014 14:56

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Wat veel is en wat weinig, is subjectief. Voor mij bevat het standaard Hollandse eetpatroon (waar de 'prutjes' met aardappel waar de discussie mee begon, deel van uit maken) in ieder geval teveel koolhydraten, en ik kies dan liever voor meer groenten en eiwitten. En dat geldt voor steeds meer mensen. En dat zijn dan die koolydraten-tegenstanders zoals jij ze noemt. terwijl niemand volgens mij tegen KH is, maar sommige mensen er loever minder van eten en daarom van aardappelen liever niet teveel eten.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 13 Mei 2014 15:01

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Never mind, ik merk dat je niet goed begrijpt wat ik probeer te zeggen en ik kan het ook niet beter uitleggen dan dat ik al gedaan heb.

♥♥
<<

Anoniem313

Bericht 13 Mei 2014 15:47

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Ik begrijp je heel goed, ik ben het alleen niet met je eens.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 13 Mei 2014 16:03

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Je begrijpt mij klaarblijkelijk niet, want jij hebt het steeds over veel aardappels en hollandse potjes met aardappel, terwijl ik het gewoon over de aardappel als voedingsmiddel an sich heb. Niet over gerechten met aardappel, en of dat al dan niet teveel koolhydraten bevat.

En daarbij noem ik de mensen die jij bedoelt geen koolhydraat-tegenstanders, ik noem alleen de mensen die daadwerkelijk GEEN koolhydraten willen eten koolhydraat-tegenstanders.

Dus nee, ik denk niet dat jij mij heel goed begrijpt.

♥♥
<<

Anoniem313

Bericht 13 Mei 2014 16:12

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Jemig, agitated much? Dit is een beetje een rare discussie zo, ook omdat je het oorspronkelijk tegen Jans had en niet tegen mij. Ik heb niemand hier zien zeggen dat ze geen KH willen eten, niet in deze discussie en waar dan ook op het forum. En ik heb het niet 'steeds' over veel aardappels, daar ging het gesprek over; jij begon over een koolhydraten-taboe en koolhydraten-tegenstanders. Ik leg je alleen uit hoe veel mensen die KH minderen dit zien, c'est tout.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 13 Mei 2014 16:14

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Ik ben helemaal niet 'agitated' hoor. Ik vind het gewoon gek dat jij zegt dat je mij heel goed begrijpt, terwijl ik enorm het idee heb dat we langs elkaar heen aan het praten zijn. Daarom zei ik al, never mind, we komen hier toch niet uit.

♥♥
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 16 Nov 2014 00:07

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Ik haal dit topic weer even naar boven... Heb sinds vandaag eindelijk weer een oven! Ruim twee jaar geen oven gehad en nu kwam ik een mooie aanbieding tegen dus heb er één gekocht. Wil de komende tijd veel ovenschotels gaan proberen dus ben benieuwd of jullie nog lekkere recepten hebben!
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 16 Nov 2014 00:30

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Ik heb laatst een lekkere ovenschotel met aardappelschijfjes, kabeljauw gekruid met kerriepoeder/peper/zout, bloemkool en crème fraîche gegeten met daaroverheen wat geraspte kaas.

Verder vind ik een Mexicaanse ovenschotel met gehakt, rode paprika, ui, kidneybonen, tomatenblokjes, nachochips en geraspte kaas altijd heerlijk.

Ook de preikerrieovenschotel van Maggi vind ik heel lekker: Afbeelding

Of een ovenpasta met gehaktballetjes, mozarella, spinazie en tomatensaus: http://gewoonwateenstudentjesavondseet. ... etjes.html

Voor lasagne vind ik dit recept heel lekker: http://www.beautylab.nl/homemade-lasagne/ (dit heb ik van iemand van het forum)
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 16 Nov 2014 11:58

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Klinkt allemaal erg lekker Zonnetje! Dankjewel! Ga ze de komende weken proberen! Begin denk ik met de Mexicaanse. Daar heb ik al heel lang zin in.

Heb gisteren een ovenschotel van Honig gemaakt, Kip-tomaat-mozzarrella. Smaakte goed!
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Emmeve

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 512

Geregistreerd: 22 Sep 2014 15:00

Bericht 19 Nov 2014 17:38

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Die Mexicaanse wil ik ook eens proberen.
Mijn favoriete ovenschotel is een "mexicaanse" ovenschotel met andijvie.

Ingrediënten:
- Gehakt
- Tacokruiden
- Maïs
- Tomaten
- Andijvie
- Griekse Yoghurt
- Tacochips
- Geraspte kaas

Ik doe het in een ronde, wat hogere ovenschaal.

Simpel, de stappen zijn:
- Gehakt bakken met tacokruiden
- Maïs aan het gehakt mengsel toevoegen
- Gehakt en maïs in een ingevette ovenschaal doen
- Plakjes tomaat daarop leggen
- Andijvie daar op
- Dan een laagje Griekse Yoghurt
- Daarop de tacochips (in grove stukjes breken)
- Geraspte kaas erover heen

Tijd en temperatuur: ik doe ongeveer 20 min in de oven op 180-200 graden.
If only wishes could be dreams and all my dreams could come true..
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 19 Nov 2014 18:53

Re: Recept ovenschotel gezocht....

Dat klinkt echt superlekker Emmeve! Allemaal ingrediënten die ik erg lekker vind en ook makkelijk te maken. Die ga ik snel eens proberen.

Ik heb gister een simpele ovenschotel gemaakt met gehakt, pasta, tomatensaus met kruiden, cherrytomaatjes en geraspte kaas. Smaakte ook goed.

Ben echt blij met mijn oven!
-Jeg har det som plommen i egget-
Vorige

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers