Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ontspanningsoefeningen

<<

Anoniem253

Bericht 10 Mei 2014 12:05

Ontspanningsoefeningen

Doe jij ze? En hoe vaak hoe je dat dan? Om de spanning en stress uit mijn lichaam te krijgen ga ik vanaf vandaag elke dag een ontspanningsoefening doen. Ik weet alleen niet echt hoe lang ik zo'n oefening moet doen? Iemand tips? Werkt het bij jou?
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 10 Mei 2014 13:25

Re: Ontspanningsoefeningen

VGZ heeft diverse apps voor ontspanningsoefeningen en mindfullnessoefeningen. Je hoeft er enkel naar te luisteren, niet vast te houden of naar te kijken o.i.d.
Ik vind zelf ademhalingsoefeningen fijn. (Liggen, handen op de buik en diepe buikademhaling doen)
<<

Anoniem253

Bericht 10 Mei 2014 14:29

Re: Ontspanningsoefeningen

Thanks voor de tip! Doe jij vaak ademhalingsoefeningen? Wordt je er relaxter van? Ik wil vooral de spanning letterlijk mijn lijf uit hebbben.
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 10 Mei 2014 14:36

Re: Ontspanningsoefeningen

Ik doe het vaak als ik veel buikpijn heb of in bed lig en niet kan slapen. Ik vind het wel ontspannend en afleidend werken.
<<

Anoniem253

Bericht 11 Mei 2014 11:09

Re: Ontspanningsoefeningen

Het werkt inderdaad ontspannend :D zakt jouw buikpijn als je ontspanningsoefeningen doet?
<<

Anoniem280

Bericht 11 Mei 2014 11:28

Re: Ontspanningsoefeningen

Ik moet van mijn fysio ontspanningsoefeningen doen, omdat mijn bekkenbodem altijd onder spanning staat.
Ik moet daarom vaker op de wc gaan zitten, zodat mijn bekkenbodem zich wat kan ontspannen.
Ook moet ik warmte therapie toepassen en mijn buik lichtjes masseren. Pijn blijft aanwezig. Maar moet liever voor mijn lichaam zijn.
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 11 Mei 2014 13:22

Re: Ontspanningsoefeningen

Het wordt niet minder, maar wel draaglijker. Anders is de buikpijn continue op de voorgrond. Wanneer ik mij richt op mijn ademhaling zakt het wat meer naar de achtergrond en leidt het mij minder af.
Fijn dat het ontspannen werkt!

Wat ook een prettige kan zijn als je ook je lichaam gespannen hebt, is de bodyscan. Kan met iemand die het voor je zegt of je kan het zelf doen. Terwijl je ligt ga je langzaam heel je lichaam af, b.v. Je begint met je rechtervoet, gaan naar je rechter enkel, je onderbeen, je knie, je bovenbeen, etc. Je kan puur stil staan bij wat je daar voelt en het oké vinden (mindfullness) of je kan er ook op letten of je spieren daar ontspannen zijn en ze ontspannen krijgen.
Wanneer je niet voelt of je lichaam bespannen of ontspannen is, kan het in het begin helpen om dat deel in je lichaam even flink aan te spannen en weer los te laten. Zo voel je meer het verschil en kan je het gaan herkennen. Wanneer dat lukt en je gaat langs je lichaamsdelen en je merkt dat een stukje gespannen is, kan het helpen om dit deel heel zachtjes heen en weer te wiebelen, zo dat dat je het amper ziet. Dan uit laten wiebelen en vaak ligt het er dan meer ontspannen bij, anders nog even meer wiebelen.
Ik vond deze oefening in het begin fijn, omdat ik hierdoor bewust werd van mijn lichaam, ik mijn lichaam kon ontspannen en doordat ik mij zo richte op mijn lichaam ik al ontspannender/moe werd.
<<

Anoniem280

Bericht 11 Mei 2014 14:22

Re: Ontspanningsoefeningen

Ik moest laatst ook een deel nog sterker aanspannen, daarna weer ontspannen, ik voelde het verschil niet. Later bleek dat ik dat deel heel langzaam ontspande.
Ontspannen, vooral bekkenbodem, is voor mij heel moeilijk.
<<

Anoniem253

Bericht 11 Mei 2014 14:28

Re: Ontspanningsoefeningen

Thanks voor de tips! Ik heb van mijn cesar therapeut ook de oefenings gehad eerst alles aan te spannen en dan weer los te laten. En dan op het einde inderdaad een bodyscan. Doen jullie elke dag oefeningen? En gaat dan zo de stress/spanning uit je lijf? Werkt dat echt zo?
<<

Anoniem280

Bericht 11 Mei 2014 16:29

Re: Ontspanningsoefeningen

Ik doe ze wel iedere dag. Anders blijft het gespannen en eens een dag zonder pijn lijkt me heerlijk en daar ga ik nu naartoe werken.
<<

Anoniem253

Bericht 11 Mei 2014 19:06

Re: Ontspanningsoefeningen

Vervelend dat je altijd pijn hebt :(. Hoe komt dat? Ik wil de oefeningen gaan doen om wat meer rust in mijn lijf te krijgen.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers