Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schuldig voelen naar peuter na komst baby

<<

Anoniem75

Bericht 08 Mei 2014 09:52

Schuldig voelen naar peuter na komst baby

Vast herkenbaar voor vele maar toch wil ik even m'n ei kwijt en zou ik jullie ervaringen willen lezen.

Ik voel me ontzettend schuldig tegenover S. Ik ben veel tijd kwijt met T. omdat hij overdag nog niet wil slapen in zijn eigen bed, box of kinderwagen. Hij ligt dan grotendeels bij mij op m'n borst te slapen. Daarbij komt natuurlijk de verzorging van hem en het huishouden. Met huishouden bedoel ik niet de badkamer schrobben of de ramen zemen maar gewoon dingen als de was, stofzuigen en opruimen. Ik krijg 1x in de hulp van mijn moeder die mij helpt bij de grotere huishoudelijke dingen want ik krijg het gewoon niet voor elkaar op dit moment. Ik betrek S. bij zoveel mogelijk dingen maar soms wil ik iets even vlug gedaan hebben en dat vind hij dan niet leuk als hij niet mag helpen. De tv staat hier heel de dag aan, hij zit veel achter de iPad en ik speel nauwelijks met hem en alles moet maar vlug vlug. En als ik een keer het geluk heb dat T. wel in slaap is gevallen race ik als een malloot heel het huis door voor dus het huishouden, even snel te douchen of gewoon even bij komen op de bank. Dat laatste komt op dit moment weinig voor en ik ben dus licht oververmoeid. En dat uit zich weer in chagrijnigheid en dat is natuurlijk ook niet leuk voor hem :( Ik ga nog niet iedere dag naar buiten met ze omdat ik nog niet ver kan lopen en ik 's avonds het ook goed voel als we een stukje hebben gelopen. Het gaat iedere week gelukkig wel beter dat wel. Mijn man werkt trouwens 5,5 dag in de week en is pas laat thuis. Die probeerd ook te helpen met alles maar voor 90% komt het toch allemaal op mij neer op dit moment. Het zal straks wel beter gaan als T. overdag in zijn eigen bed wil slapen voor een paar uurtjes maar voor nu voel ik me dus ontzettend schuldig tegenover S.

Hoe ging dit bij jullie na de komst van een tweede of derde?
Laatst gewijzigd door Anoniem75 op 08 Mei 2014 10:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 08 Mei 2014 09:55

Re: Schuldig voelen naar peuter na komst baby

Het betert. Ik had het ook met Louise. Ik probeer nu dagelijks ook een moment voor haar alleen in te plannen. Ze geniet ervan en voor haar is het genoeg.
AfbeeldingAfbeelding
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 08 Mei 2014 10:20

Re: Schuldig voelen naar peuter na komst baby

Heeellllll herkenbaar, ook al slaapt M vrij regelmatig overdag wel gewoon in haar bedje. Ik probeer gewoon bewust momenten in te plannen op die momenten voor L. Al is het maar 10 minuten een spelletje of puzzeltje. Even oprechte aandacht ipv vlug vlug... Ik merk dat dat haar, maar ook MIJ (ik moet ook even gemoedsrust vinden dat het zo goed is) gewoon al heel veel goed doet.
Het huishouden doe ik vaak s ochtends want dat slaapt M ook vaak even in bed. Ik geef L dan ook gewoon een doekje, want ze vindt het heerlijk te helpen, ook al lijkt dat natuurlijk nergens op. Maar ze heeft dan het gevoel mee te doen. En verder.. ga ik gewoon laat naar bed. Opruimen, wassen ed doe ik s avonds als L op bed ligt. Het is echt zoeken naar een nieuw evenwicht.
De samentijd met mijn man lijdt er nog het meest onder eigenlijk...
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem112

Bericht 08 Mei 2014 12:29

Re: Schuldig voelen naar peuter na komst baby

Hier ook heel herkenbaar, maar echt na een tijd gaat dit beter worden, hier vanaf een maand of tien pas, dat dan weer wel...

Ook ik had een heel kort lontje vooral door het slaap gebrek en snauwde ook vaak onterecht tegen mijn oudste, ik voel mij er nog rot over als ik er aan terug denk.

Dat huishouden liet ik echt gewoon voor wat het was.. Dan maar een zooitje, op den duur had ik er echt lak aan.
Hoe is jullie tuin? Heb je bijv een trampoline waar hij zich lekker kan uitleven? Een glijbaan of zandbak?
Ben je toch lekker even buiten zonder teveel inspanning.

Hier kwamen de oma's de oudste wel eens halen voor een dagje spelen daar dat was voor allemaal wel fijn.

Heb je een kruimeldief? Laat hem daarmee zuigen als jij de rest doet, kan weinig fout mee gaan, dat laat ik hem hier ook vaak doen.
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 08 Mei 2014 18:47

Re: Schuldig voelen naar peuter na komst baby

De eerste weken/maanden voelde ikme wel schuldig, ook idd veel de tv aan, niet zozeer omdat ik geen tijd had, maar ik was gewoon moe. Nu gaat het al een aantal maanden hartstikke goed en heb ik alle tijd voor beide en ga ik weleens leuke dingen doen met mijn oudste zoon.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 09 Mei 2014 09:59

Re: Schuldig voelen naar peuter na komst baby

Als T bij jou op de borst ligt is hij dan wel rustig? Dan zou ik die momenten gebruiken voor aandacht voor S. Vraag of hij er bij komt zitten op de bank en lees een boekje voor, maak een puzzeltje of doe een spelletje (iets kleins op de bank of bijvoorbeeld ik zie ik zie wat jij niet ziet).
En is een draagzak een mogelijkheid?
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 09 Mei 2014 12:14

Re: Schuldig voelen naar peuter na komst baby

O, wat wij ook doen: Samen douchen :love:
Ook ga ik regelmatig bv boodschapjes doen even na het eten. Ik laat M dan thuis en ga samen met L. Even echt tijd voor haar (en ondertussen nog nuttig ook ;))
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem 82

Bericht 09 Mei 2014 16:06

Re: Schuldig voelen naar peuter na komst baby

Heeeel kerkenbaar. En ik merk ook dat A aandacht tekort komt, want ze vraagt het regelmatig op een negatieve manier. En dan heb ik hier nog een enorm makkelijke baby ook, toch is het lastig de aandacht te verdelen. Met name op de momenten dat R verschoond, gevoed, etc moet worden dan zoekt ze op heel vervelende manieren de aandacht. Haar erbij betrekken of ergens mee afleiden werkt helaas maar af en toe.

Verder probeer ik wel te zorgen dat ze nog zoveel mogelijk één op één aandacht krijgt. Samen douchen, boodschapjes doen, puzzeltje maken, wandelingetje door de buurt, in de tuin spelen.. Afhankelijk van waar R is, soms ligt hij op bed of past er even iemand op. En anders ligt hij gewoon in de box of zit hij in de draagdoek bij mij. Terwijl hij bijvoorbeeld in de doek zit kan ik gerust even een spelletje doen met A. En soms dan gaat er iemand anders iets met A doen, bijvoorbeeld dat ze even bij oma gaat spelen of dat mijn vriend haar naar school brengt in plaats van dat ik dat doe. Al blijf ik het toch lastiger vinden dan ik dacht, ik wil ze graag allebei alle aandacht geven en dat gaat natuurlijk niet altijd.
<<

Anoniem75

Bericht 09 Mei 2014 21:20

Re: Schuldig voelen naar peuter na komst baby

Annemijn : we hebben een grote tuin met een zandbakje, traptractor ed en hij vermaakt zich prima een uurtje of 2. Maar hij heeft deze week niet veel in de tuin gespeeld ivm het slechte weer. Hier komt mijn moeder hem ook een dag in de week voor een paar uurtjes halen. Ze gaan dan langs mijn vaders werk, naar de markt, samen boodschappen doen en even naar mijn ouders huis waar hij ook kan spelen. Dat vind ik echt super fijn dat ze dat doet. Ook gaat hij iedere maandag naar mijn ouders als ik moet werken (in mijn verlof gaat hij ook gewoon) en hij gaat een ochtend en een middag in de week naar de psz.

Jorja meestal wel en dan doe ik idd iets simpels met hem zoals een boekje lezen. Dat vind hij ook heel leuk. Een draagdoek heb ik ook en dat geeft echt veel verlichting. Maar je kan niet alles met een draagdoek.

Ik merk gewoon nu na 7-8 weken dat ik gewoon op begin te raken na die gebroken nachten en de drukte van overdag. Mijn man maakt gemiddeld zo'n 50 uur in de week, komt pas rond 18.45 uur thuis moet nog eten/douchen/met S. spelen/vogeltjes eten geven en zit pas om half 9 naast mij op de bank. Dus ik moet ook bijna alles alleen doen helaas en kan bijv. 's avonds geen boodschappen halen. En daarbij vind ik het heel moeilijk om oppas te regelen voor 2 kinderen om zelf een keer iets leuks te gaan doen. Vooral nu T. nog zo klein is en S. flink in de peuterpubertijd is. Maar aan de andere kant heb ik er nu heel erg veel voor over om een keer overdag 4 uurtjes op bed te gaan liggen..
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 09 Mei 2014 21:29

Re: Schuldig voelen naar peuter na komst baby

Het is ook lastig denk ik om voor 2 te zorgen. 1 Die veel bij je wil zijn ivm net geboren en voeden etc en dan nog een grotere erbij die ook de aandacht en tijd van mama wil.
Ik snap dat je die tijd wel wil nodig hebt, even rust voor jezelf.
<<

nillis

Kletskop

Berichten: 501

Geregistreerd: 03 Sep 2013 09:49

Bericht 10 Mei 2014 21:15

Re: Schuldig voelen naar peuter na komst baby

Heel herkenbaar. Ik vond echt de overgang van 1 naar 2 kids heel heftig. M krijste dan ook nog 14 uur per dag, dus wast echt niet de vrolijkste thuis en dit kreeg T ook echt wel mee. Het was op dat moment even niet anders. Ik had mijn moeder en zus die regelmatig M even overnamen, zodat ik even een rondje met T kon wandelen. het was echt heftig, maar met 3 mnd werd M wat rustiger. T had alleen weinig met haar broertje en keek echt niet naar hem om, maar nu is M 7 mnd is ze super gek op haar broertje en gaat het thuis goed. Vindt alleen twee kids echt veeel vermoeiender dan twee kids. Waaar je bij 1 kind nog weleens tijd voor jezelf hebt heb je dat nu helemaal niet meer. Daar heb ik lang tegen lopen vechten, maar heb me de bij neergelegd en het gaat nu veel beter. Ik weet nu dat ik vzn 's ochtends 7 tot 's avonds 20 uur echt mama ben en elke 5 min. even rust is heerlijk.

Ben trouwens wel blij dat T in okt naar school gaat. Wilde altijd weinig leeftijdsverschil, nu liep het anders, maar vind het nu ook wel weer heerlijk dat er dus meer tijd tussen zit.

Heel veel succes. Het wordt echt beter
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem275

Bericht 10 Mei 2014 22:03

Re: Schuldig voelen naar peuter na komst baby

Ik vond de eerste 3-4 maanden best wel pittig en heb me heel vaak schuldig gevoeld tegenover T. L heeft veel in de drager gezeten, dan sliep hij iig en dan kun je niet alles, maar heb je wel tijd voor de oudste of evt het eten koken. Met de oudste ging ik vaak aan de keukentafel puzzelen of zo, even samen bezig zijn.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 10 Mei 2014 22:19

Re: Schuldig voelen naar peuter na komst baby

Ik heb nog het 'geluk' dat de oudste maar de helft van de tijd hier is. Daardoor heb ik de andere dagen vaker tijd om bij te slapen en tijd voor mezelf als de jongste slaapt.
Maar deze hele week is de oudste wel hier omdat hij vakantie heeft en ik merk dat dat een heel stuk vermoeiender is. Ik heb zelf ook vrij, dus ben ook hele dagen thuis met beide.

Vandaag heeft de jongste tussen 10 en 19 maar 2 keer een half uur geslapen. In die tijd heb ik met de oudste geknutseld en toen mijn vriend weer uit bed was (nachtdienst, dus hij slaapt overdag) ben ik nog even met hem alleen boodschappen gaan doen. En na het badderen nog even samen op de bank chipjes eten en wat drinken.

Al mis ik de oudste wel, het is ook wel lekker dat hij morgenmiddag weer naar zijn vader gaat tot woensdag.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem75

Bericht 11 Mei 2014 12:40

Re: Schuldig voelen naar peuter na komst baby

Ik heb ook het idee dat S. ook heel erg toe is aan school. In Augustus mag hij starten en dat zal hem wel goed doen denk ik.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers