Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


4 mei, Dodenherdenking.

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Mei 2014 15:32

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

Dundas schreef:Waarschijnlijk is het ook allemaal veel breder dan dat. Er moeten kransen gemaakt worden, die worden volgens mij pas op de dag zelf gemaakt. Die kransen moeten op plek van bestemming komen. Wellicht (bij ons in elk geval wel) moeten er ook bepaalde wegen/straten afgesloten worden en moet er ook wat meer politie op de been zijn om alles in goede banen te leiden. En misschien nog wel meer van die dingen erom heen. Het maakt mij verder niet uit of het nou op de derde of de vierde herdacht wordt, ik heb daar echt geen mening over, áls het maar herdacht wordt.


Ook eens trouwens. Ik denk dat het niet zozeer gaat om het herdenken op 4 mei, maar dat een herdenkingsdienst maakt dat veel mensen op zondag moeten werken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 04 Mei 2014 15:41

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

maar ze kunnen toch ook gewoon een soort kerkdienst houden, ze gaan vaak toch al twee keer naar de kerk op zondag? Of mag dat dan weer niet omdat kerk en staat in Nederland gescheiden zijn? In dat geval vind ik dat ze ook wel gewoon een herdenking kunnen organiseren.

Kijk dat koninginnedag niet op zondag gevierd wordt vind ik begrijpelijk (oh wacht, ik bedoel natuurlijk koningsdag), maar ze zeiden in de oorlog toch ook niet, het is zondag dus vandaag willen we niet bevrijd worden? Ik vind 4 mei echt wezenlijk anders, ik vind ook dat dat best in het verlengde van het geloof zou kunnen staan in die gemeenten, als dat zo belangrijk is. Maar ik vind het eerlijk gezegd wel apart om het een dag eerder te houden. Ik denk dat het grootste deel van de voorbereidingen niet op zondag gebeurd en verder zal een boer heus op zondag ook zijn koeien melken en moet een dominee oid ook werken op zondag. Het is niet zo dat er helemaal niet gewerkt mag worden op zondag volgens mij, alleen zo min mogelijk, alleen het hoogst noodzakelijke. Wat mij betreft is dodenherdenking iets waar je respect voor moet hebben en iets wat hoogst noodzakelijk ís.

Overigens ben ik niet fél tegen het verplaatsen er van, ik vind alleen de argumentatie die ik tot nu toe heb gelezen nogal zwak.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Mei 2014 15:49

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

Ik weet niet of er nog meer argumenten zijn, maar ik vind het niet zo'n ramp, dus voor mij hoeven ze ook geen sterkere argumenten te hebben. Het is niet dat ze de dodenherdenking een jaar overslaan.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 04 Mei 2014 15:50

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

Nee dat is waar, maar ik vind dodenherdenking wel een belangrijk iets en een beetje maf om zoiets te verplaatsen.
Maar ik ben het niet eens met sommige scheldpartijen op "die Christenen die geen respect hebben" en zo, dat vind ik nogal respectloos. Maar ik vraag me wel af of er voldoende is gekeken naar of het echt zo'n probleem is om het op 4 mei te doen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Mei 2014 15:52

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

http://www.nu.nl/binnenland/3720261/dod ... 3-mei.html

Het gaat dus met name om de voorbereidingen en om te zorgen dat iedereen de mogelijkheid heeft om een herdenkingsdienst te bezoeken.

Scheldpartijen op Christenen vind ik ook niet kunnen, dat vind ik al helemaal niet thuishoren bij een gelegenheid waar je nota bene stilstaat bij de vrijheid.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 04 Mei 2014 15:58

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

Ja, nou heb ik niet heel veel verstand van een dodenherdenking organiseren en ik snap dat er zeker voorbereidingen zijn die op de dag zelf moeten. Maar er zijn toch ook heel veel voorbereidingen die juist van te voren al gebeuren, het meeste toch.

Nou ja, blijft moeilijk om er als niet-Christen over te oordelen, maar ik hecht gewoon wel waarde aan 4 mei - dodenherdenking. Net als dat ik aan het vlagprotocol hecht (dat de vlak niet voor 18 uur uit mag op dodenherdenking).
<<

Anoniem51

Bericht 04 Mei 2014 16:01

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

Maar is het niet gewoon belangrijker dát de gevallenen in oorlogen herdacht worden, waarom willen we zo stug volhouden dat dat alleen op 4 mei zou kunnen?
<<

No. 3

Bericht 04 Mei 2014 16:15

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

Volgens mij wordt iedereen in z'n waarde gelaten in dit geval. Er is niemand van die gemeente die jou tegenhoudt om gewoon op 4 mei Dodenherdenking te vieren.

Zelf heb ik er totaal geen moeite mee om op zondag naar een herdenking te gaan. Ik vind dit wel iets waar mensen voor 'mogen' werken. Zij niet, en bovendien willen ze iedereen de mogelijkheid geven om te gedenken. Ik heb daar echt geen problemen mee.
<<

No. 3

Bericht 04 Mei 2014 16:21

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

Pompoen schreef:maar ze kunnen toch ook gewoon een soort kerkdienst houden, ze gaan vaak toch al twee keer naar de kerk op zondag? Of mag dat dan weer niet omdat kerk en staat in Nederland gescheiden zijn? In dat geval vind ik dat ze ook wel gewoon een herdenking kunnen organiseren.
Waarschijnlijk wordt er in de kerkdiensten wel bij stilgestaan hoor, in de preken en liederen bijvoorbeeld.

Maar zij hebben een opvatting over kerkdiensten die niet samengaat met een herdenking; ze kunnen niet een kerkdienst en herdenking samenvoegen. Dat komt doordat ze een kerkdienst zien als een 'spreken vanuit God', een eredienst, iets wat heilig is. Daar kan iets van een 'minder heilige' categorie zeg maar niet zomaar even tussengevoegd worden.

Ze zingen daar in die diensten ook alleen maar psalmen bv., geen andere geestelijke liederen, omdat die teksten niet rechtstreeks uit de Bijbel komen. Elke vorm van (wat in hun ogen) menselijke interpretatie of optiek (is), blijft buiten de kerkdiensten. Een Dodenherdenking is iets menselijks, en dus doen ze dat niet in een kerkdienst.

Hoop dat ik dit gedeelte een beetje heb kunnen uitleggen. Sorry voor de vele aanhalingstekens, maar dat komt omdat het zo'n hoop van ongeschreven ideeën en gevoelens is, dat je het niet strak kunt uitleggen.
<<

Anoniem64

Bericht 04 Mei 2014 16:31

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

No. 3 schreef:
Pompoen schreef:maar ze kunnen toch ook gewoon een soort kerkdienst houden, ze gaan vaak toch al twee keer naar de kerk op zondag? Of mag dat dan weer niet omdat kerk en staat in Nederland gescheiden zijn? In dat geval vind ik dat ze ook wel gewoon een herdenking kunnen organiseren.
Waarschijnlijk wordt er in de kerkdiensten wel bij stilgestaan hoor, in de preken en liederen bijvoorbeeld.

Maar zij hebben een opvatting over kerkdiensten die niet samengaat met een herdenking; ze kunnen niet een kerkdienst en herdenking samenvoegen. Dat komt doordat ze een kerkdienst zien als een 'spreken vanuit God', een eredienst, iets wat heilig is. Daar kan iets van een 'minder heilige' categorie zeg maar niet zomaar even tussengevoegd worden.

Ze zingen daar in die diensten ook alleen maar psalmen bv., geen andere geestelijke liederen, omdat die teksten niet rechtstreeks uit de Bijbel komen. Elke vorm van (wat in hun ogen) menselijke interpretatie of optiek (is), blijft buiten de kerkdiensten. Een Dodenherdenking is iets menselijks, en dus doen ze dat niet in een kerkdienst.

Hoop dat ik dit gedeelte een beetje heb kunnen uitleggen. Sorry voor de vele aanhalingstekens, maar dat komt omdat het zo'n hoop van ongeschreven ideeën en gevoelens is, dat je het niet strak kunt uitleggen.


Eens, en zie mijn reactie op de vorige pagina. Aandacht ervoor is er idd alsnog.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 04 Mei 2014 19:09

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

Thanx voor de info No3! Dan begrijp ik het ook wel iets beter. Ik ben zelf alleen maar bij diensten geweest van kerken waar het wat milder aan toe gaat allemaal, daar vond ik het nou echt wel bij passen. Maar dat is natuurlijk wat kort door de bocht als je bedenkt dat er alleen in Nederland al verschillende Christelijke stromingen met heel verschillende ideeën zijn.

Ik vind het geen halszaak, ik vind ook niet dat de overheid die dorpen/steden/gebieden die het uit Christelijke overwegingen op zaterdag 3 mei hebben gehouden moet verplichten het toch op 4 mei te doen (daarover lees ik geluiden). Mijn eerste reactie was wel: ik vind dat het op 4 mei gehouden hoort te worden en ik vind de argumenten om dat niet te doen niet heel overtuigend.
Maar ik denk dat die argumenten mij ook nooit écht kunnen overtuigen, omdat ik zelf ook niet op die manier er over denk. Ik ben geen Christen en hecht aan de zondagsrust alleen waarde omdat ik het wel goed vind dat er niet alle dagen van de week verplichtingen zijn.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Mei 2014 19:14

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

Ik vind het ergens ook wel wat ironisch om het aan de ene kant te hebben over de vrijheid die we vieren en dan aan de andere kant mensen te willen verplichten om op een vaste dag en op een vast tijdstip de oorlog te herdenken. Dat is toch ook deel van die vrijheid, dat we respecteren dat het voor sommige mensen botst met hun geloofsovertuigingen en dat ze daarom met elkaar voor een andere oplossing kiezen?

(Niet dat jij dat doet, Pompoen, maar ik bedoel dus die mensen die gemeentes willen verplichten het op 4 mei te doen. Ik vind sowieso dat niemand verplicht is om aan de dodenherdenking mee te doen, zolang je anderen maar de rust en de gelegenheid gunt om het wel te doen.)
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem51

Bericht 04 Mei 2014 19:27

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

Wat Susan zegt, dat vroeg ik me ook af, maar ik kreeg het niet goed verwoord. Hoeveel betekenis heeft vrijheid nou als we dáár al geen respect voor kunnen opbrengen? Zoals Jan Terlouw net in de Nieuwe Kerk heel treffend zei, vrijheid is niet zozeer vrij zijn om te doen en laten wat je zelf wilt, vrijheid is de ander ruimte geven om vrij te zijn.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12149

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 04 Mei 2014 19:31

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

ik ga zeker 2 minuten stil zijn. En kijk altijd op tv van de dam.
vorig jaar waren vrienden van ons op visite en die vriend vond het maar onzin om stil te zijn want het hielp voor hem niks. Heb toen gezegd dat die dan maar in zijn auto gaat zitten maar in ons huis is het stil om 8 uur.
Afbeelding
<<

No. 3

Bericht 04 Mei 2014 19:39

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

Dundas schreef:Zoals Jan Terlouw net in de Nieuwe Kerk heel treffend zei, vrijheid is niet zozeer vrij zijn om te doen en laten wat je zelf wilt, vrijheid is de ander ruimte geven om vrij te zijn.
Dat zei hij echt heel goed inderdaad. Het is heel moeilijk, maar daarmee houd je het het langste vol, vrede enzo.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 04 Mei 2014 20:08

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

Nou, mijn klomp brak... om 19:59 u ging mijn telefoon... tijdens die toeter die altijd klinkt voordat het stil is. Mijn moeder!! En toen ik snel zei: "het is bijna 8 uur" snapte ze écht niet waar ik het over had. Was ze het helemaal vergeten. Terwijl we dat juist heel erg van onze ouders hebben meegekregen! Gelukkig belde ze net op tijd, konden ze nog even stil zijn.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 04 Mei 2014 20:38

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

Ik word er altijd een beetje emotioneel van.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem51

Bericht 04 Mei 2014 20:43

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

Lady schreef:Ik word er altijd een beetje emotioneel van.

Ja, ik dus ook! Ik heb de laatste jaren steeds vaker dat ik m'n tranen zit te verbijten.

Mijn onderbuurkinderen waren trouwens druk aan het spelen. Maar dat gezin is buitenlands dus bij hun leeft het waarschijnlijk niet.
<<

Fayebella

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 774

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:57

Bericht 04 Mei 2014 23:30

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

Ik heb naar de dodenherdenking op de Dam gekeken en ben uiteraard 2 minuten stil geweest.
Ik ben het met Mizz_s eens, ik snap dat de zondagsrust belangrijk is voor een aantal mensen in Nederland, maar ik vind de dodenherdenking toch iets wat belangrijk is. Ik vind ook dat als mensen dit niet samen met Nederland willen herdenken op zondag, ze het voor zichzelf maar op zaterdag/maandag moeten doen. Maar dat hele gemeentes de herdenking verplaatsen, vind ik niet nodig.
<<

Anoniem321

Bericht 05 Mei 2014 09:45

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

Mijn vriend en ik zaten in de auto, net voor 8 uur konden we een parkeerplaats bereiken. We hebben de auto geparkeerd en zijn 2 minuten stil geweest. Er stonden heel veel auto's even geparkeerd om 8 uur. Had de dodenherdenking nog nooit zo meegemaakt, maar vond het wel speciaal dat zoveel automobilisten er toch even bij stilstonden.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 05 Mei 2014 09:58

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

Ik denk dat degene die vinden dat het raar is dat de gemeente het verplaatst, zelf niet in de bible belt wonen. Ik snap het en vind echt dat de gemeente dat zelf moet kunnen veranderen.

Ik ben gisteren naar de herdenking in de stad geweest. Het was voor mij de eerste keer dat ik niet thuis was en ik vond het heel indrukwekkend. Het was op een Noorse begraafplaats waar 34 Nederlandse militairen liggen. Zo mooi om te zien dat we daar de ruimte kregen om te herdenken en er waren zelfs 2 Noorse militairen die trompet speelden en het Wilhelmus ingestudeerd hadden.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 05 Mei 2014 11:27

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

Ik woon juist wel bij de Bible belt (niet helemaal in, maar grenzend aan), dus dat argument gaat niet op. Ik heb juist in dit topic het idee dat veel mensen die in dit topic gereageerd hebben en het wel goed vinden hier niet in de buurt wonen, maar dat kan ik mis hebben. Ik snap ook wel waarom men het daar zo wil, maar dat betekent niet dat ik het er mee eens hoef te zijn. Er zijn al zoveel activiteiten/evenementen hier in de omgeving die niet kunnen doorgaan of aangepast moeten worden ivm de zondagsrust, en dat wordt altijd gerespecteerd. Maar dodenherdenking vind ik gewoon toch anders. En ja, het kan natuurlijk ook op een andere dag, maar de kracht is juist dat iedereen er tegelijk bij stil staat vind ik.
Maar goed, het zit er weer op en het zal voorlopig niet meer op zondag vallen, dus tegen die tijd kunnen we de discussie nog een keer voeren. :P
<<

Anoniem99

Bericht 05 Mei 2014 11:48

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

We hebben het dan over de vrijheid voor degenen die in de Bible Belt wonen, om het te verplaatsen... Maar wisten jullie dat, dat diegenen die in de Bible Belt leven, zelf niet eens de mogelijkheid hebben om vrij te leven?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 05 Mei 2014 11:54

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

Sienna schreef:We hebben het dan over de vrijheid voor degenen die in de Bible Belt wonen, om het te verplaatsen... Maar wisten jullie dat, dat diegenen die in de Bible Belt leven, zelf niet eens de mogelijkheid hebben om vrij te leven?


Verklaar je nader?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem187

Bericht 05 Mei 2014 12:16

Re: 4 mei, Dodenherdenking.

Ik was gisteren in het Ziggo Dome tijdens de 2 minuten stilten, wat was dat mooi! Iedereen was muis en muisstil. Iedereen bleef ook doodstil staan, alsof niemand zich durfde te bewegen. Daarna een mega hard applaus.. Het was echt indrukwekkend.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers