Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Random acts of kindness - maak de wereld een beetje leuker

<<

Anoniem51

Bericht 02 Mei 2014 13:36

Random acts of kindness - maak de wereld een beetje leuker

Van http://www.misslipgloss.nl:

We leven in een wereld waarin iedereen voor zichzelf leeft. Als je je eigen hachje maar redt, en het zelf prima hebt, is het allemaal goed. Terwijl het leven echt veel leuker is als je anderen helpt, en gewoon aardig bent voor de mensen om je heen. Ikzelf ben gek op random acts of kindness!

Een ‘random act of kindness’ is gewoon iets aardigs doen voor een ander, zonder dat je daar iets voor terugverwacht. Gewoon, zomaar iemand helpen, iets liefs doen, iemand z’n dag goed maken. Dat kan van alles zijn! En eigenlijk krijg je er heel veel voor terug: dankbaarheid en een heel happy gevoel, want het is zo leuk om iemand te zien lachen door iets wat jij doet! Laatst ging ik naar een concert en toen had ik per ongeluk twee lidmaatschappen gekocht. Ik vroeg dus aan een meisje die achter me stond of ze al een lidmaatschap had. Dat had ze niet. Dus ik zei ‘Hier, ik heb er wel eentje voor je.’ ‘Oh, ik moet even kijken of ik contant geld heb.’ ‘Nee joh, hier, ik hoef er niks voor.’ Ze geloofde me bijna niet en pakte met een enorme grijns het kaartje aan. ‘WOW. Dankjewel! Dat is aardig!’ Mijn avond was nog leuker omdat dat meisje zo blij was met het kaartje. Ik had hem ook kunnen verkopen.

Er is een heel grote Amerikaanse site, die Randomactsofkindness.com heet waar je heel veel inspiratie op kan doen voor leuke acties. Hieronder mijn favorieten, die ik zelf ook graag doe. Het kan zo makkelijk zijn en hoeft helemaal geen geld te kosten, en soms niet eens veel moeite!

Houd in een winkel gewoon eens voor iemand de deur open.Wacht even tot die persoon er aan komt lopen, houd de deur open en glimlach. Dat is aardig!
Help een vriend(in) of familielid met klussen in huis. Een verbouwing of verhuizing is gruwelijk veel werk (en levert veel stress op) en het is zó fijn als iemand dan even een helpende hand komt bieden, ook al is het maar een uurtje. Je hoeft echt niet de hele dag kozijnen staan schuren (kan wel, als je wilt!). Een uurtje schoonmaken of verven helpt al een hele hoop en geeft je vriendin (of wie dan ook) ook wat mental support.
Bak iets lekkers (appeltaart, arretjescake, koekjes) en deel het uit aan iedereen die je aardig vindt. Op je werk, je buren, vriendinnen, familie. Iedereen wordt blij van lekker eten. En bakken is gewoon leuk om te doen!
De allermakkelijkste: glimlach naar iedereen op straat. Dit doe ik graag en hier word ik altijd zelf heel blij van. Sommige mensen kijken je verbaasd aan (waarom lach je naar me?), andere mensen lachen terug of zegen heel vriendelijk ‘Hallo!’. Echt heel leuk. En lach nog wat vriendelijker naar mensen die boos of verdrietig kijken. Die hebben het net even wat harder nodig, die kindness van jou.
Betaal in de kroeg een drankje van iemand die je niet kent. Of betaal de boodschappen van de persoon achter je (check wel even hoeveel er op de band ligt, haha!). Gewoon.
Zoek je kledingkast uit (want wees eerlijk, je hebt veel te veel kleren die je niet draagt!), doe ze in vuilniszakken en doneer ze. Op die manier gaan ze naar landen waar mensen die kleren heel hard nodig hebben en daar ontzettend dankbaar voor zijn. En jij hebt weer een opgeruimde kast.
Wees een beetje aardig tegen iemand die je eigenlijk niet aardig vindt. Je hoeft geen hele gesprekken aan te knopen, maar je kan best vriendelijk ‘hallo’ zeggen. Wedden dat dat beter voelt dan onaardig doen en gemene opmerkingen maken? Het is voor iedereen fijner.
Breng een bezoek aan iemand die ziek, verdrietig of alleen is. Denk eens aan opa’s en oma’s die misschien heel alleen in een bejaardenhuis zitten. Of een vriendin met liefdesverdriet. Ga erheen. Neem wat lekkers mee, of een bosje bloemen. Je maakt hun dag helemaal goed!
Zeg ‘bedankt‘. Wees dankbaar! En echt gemeend bedankt zeggen is ook heel aardig. Dus komt de postbode met een pakketje? Zeg dan gemeend ‘Dankjewel voor het brengen!’, ook al is het zijn werk. Bedank je bakker voor het heerlijke brood, ook al betaal je er voor. En zeg ‘bedankt’ als iemand een random act of kindness op jou uitoefent! Met een big smile! Maar bedank ook je moeder als ze weer eens zo lief is geweest om even je afwas te doen, of je bed op te maken. En geef haar ook even een knuffel, want je moeder is de beste.
Ga je je ramen lappen, of je stoep aanvegen? Misschien je grasveldje maaien? Neem die van je buurman of buurvrouw ook eventjes mee. Kost nauwelijks extra tijd en hey, je bent toch bezig. En je buurman gaat het heel erg fijn vinden!
Laat mensen die iets voor je betekenen weten hoe speciaal ze voor je zijn. Schrijf een brief, stuur een mail, of ga langs en vertel het.

En het mooie hiervan is: verwacht niet dat je iets terug krijgt. Je doet zoiets gewoon omdat je het wilt. Dus als jij een vriendin helpt bij het klussen, verwacht dan niet zomaar dat ze jou ook komt helpen als je verhuist. Het mooie van een ‘random act of kindness’ is dat je het onbaatzuchtig doet. Je doet het omdat je het wilt. En niet omdat je er iets voor terug verwacht. Veel van deze acts kosten ook nog eens superweinig moeite, en de meesten kosten ook geen geld.
Ik wil je uitdagen en vragen of je eens elke dag een random act of kindness wil doen. De ene dag kan het mini zijn (glimlachen, deur open houden), de andere dag wat groter (helpen bij klussen of de ramen van je buurman lappen). Je maakt de wereld gewoon een stukje leuker, voor jezelf en zeker voor de mensen om je heen. Wedden dat je blij verrast gaat worden door de reacties die je er op krijgt?


Elke dag een klein (en af en toe een groot) gebaar richting een ander, zonder er iets voor terug te verwachten, ik wil er vanaf vandaag mee gaan beginnen. Wie heeft er zin om mee te doen (dagelijks, minder frequent, hoeveel je zelf wilt) en de ervaringen hier, in dit topic, met elkaar te delen?
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1966

Geregistreerd: 18 Nov 2013 21:57

Bericht 02 Mei 2014 13:52

Re: Random acts of kindness - maak de wereld een beetje leuk

Ik doe vrijwel al deze dingen al en ik vind het niet een bijzonder groot gebaar van vriendelijkheid of sociaal doen eigenlijk. Gewoon automatisme.
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Anoniem51

Bericht 02 Mei 2014 13:58

Re: Random acts of kindness - maak de wereld een beetje leuk

Natuurlijk, vriendelijk naar mensen lachen, bedanken en deuren openhouden doe ik ook automatisch al. Maar ik vind het voor mezelf wel goed stil te staan bij m'n eigen gedrag en watvoor invloed dat heeft op anderen.

Wat ik trouwens ook laatst voorbij zag komen was dat iemand in de trein een bonnetje voor een gratis koffie, met een briefje erbij waarop een fijne reis gewenst werd, tussen zo'n opklapbaar tafeltje verstopt had. De vinder vond het zo leuk dat hij er een foto van op Twitter had geplaatst. Dat soort kleine gebaren lijken me ook erg leuk om te doen, dat lijkt me ook leuk om van elkaar te lezen en zo ook wat ideeën op te doen.
<<

Anoniem44

Bericht 02 Mei 2014 14:05

Re: Random acts of kindness - maak de wereld een beetje leuk

Ik vind het wel leuk om af en toe iets extra's te doen voor mensen. Ik heb een collega die niet goed in haar vel zit, ze snauwt iedereen af en niemand vindt haar meer aardig (terecht). Ik heb haar vandaag speciaal koffie gebracht, gewoon om iets aardigs te doen voor iemand die niet aardig is. Ze was helemaal verbaasd en bedankte me wel drie keer. Ik geloof niet dat er iemand op de wereld is die écht, écht niet aardig is. Ze voelt zich vast slecht door iets in haar privé leven en reageert het af op haar werk, zoiets. Juist door dit soort onverwachte acties maak je vaak de leukste dingen mee.
<<

Anoniem51

Bericht 02 Mei 2014 14:09

Re: Random acts of kindness - maak de wereld een beetje leuk

Ja, dat soort dingen bedoel ik inderdaad ook, ED! Juist dat onverwachte. Lief dat je dat gedaan hebt.
<<

Anoniem44

Bericht 02 Mei 2014 14:12

Re: Random acts of kindness - maak de wereld een beetje leuk

Het is ook leuk om dagelijks even over na te denken. Wat kan ik voor iets onverwachts geven/doen/sturen om iemands dag even op te fleuren. Je wordt er zelf ook echt vrolijker van. Ik geef bijvoorbeeld regelmatig mensen/collega's vrienden/kennissen een lift ergens naartoe. Ik heb veel vrienden zonder auto en voor mij is het een kleine moeite.
<<

Anoniem51

Bericht 02 Mei 2014 14:23

Re: Random acts of kindness - maak de wereld een beetje leuk

Ik ga dit weekend rocky roads maken om maandag voor m'n collega's mee te nemen naar werk. Gewoon zomaar.
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1966

Geregistreerd: 18 Nov 2013 21:57

Bericht 02 Mei 2014 14:26

Re: Random acts of kindness - maak de wereld een beetje leuk

Dat soort dingen bedoel ik ook niet per se. Dat lijken me gewoon sociale handelingen namelijk en vind ik vooral gewoon onbeschoft als je het niet doet.

*
Laatst gewijzigd door Reva op 02 Mei 2014 20:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Anoniem156

Bericht 02 Mei 2014 14:30

Re: Random acts of kindness - maak de wereld een beetje leuk

Wat doe jij lieve dingen Reva!
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 02 Mei 2014 15:38

Re: Random acts of kindness - maak de wereld een beetje leuk

Waarom werd je kaartje in de bus om te bedanken voor aanvegen en opruimen gezamenlijke tuin niet gewaardeerd dan? :confused:
<<

Anoniem51

Bericht 02 Mei 2014 16:47

Re: Random acts of kindness - maak de wereld een beetje leuk

Reva, dat soort dingen bedoel ik inderdaad. Ik merk wel dat hetof dit moment echt ieder voor zich is. Iedereen met z'n neus in de smartphone, bijvoorbeeld. En ik doe er zelf aan mee hoor, en daarom wil ik er juist bewuster mee aan de slag om, al is het maar door een heel klein gebaar, meer voor een ander te doen.

Ik ben eigen,ijk ook wel benieuwd waarom je kaartje niet gewaardeerd werd?
<<

Anoniem68

Bericht 02 Mei 2014 20:03

Re: Random acts of kindness - maak de wereld een beetje leuk

Reva, wat ben jij lief :heart: !
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 03 Mei 2014 01:55

Re: Random acts of kindness - maak de wereld een beetje leuk

Volgens mij zijn wij hier dan wel redelijk goed bezig. Ik zet regelmatig dingen die hier overbodig zijn (kleding van de kleine, kleding van mijzelf, keukenartikelen, decoratie en andere (gebruiks-)artikelen op de weggeefhoek op facebook hier in de buurt, zodat ik andere er blij mee kan maken.

De deur open houden doe ik eigenlijk altijd voor iemand die achter mij loopt, als dat voor mij wordt gedaan zeg ik ook altijd dank je wel, eigenlijk bedank ik bijna overal voor (behalve voor bekeuringen :wink:). Ik groet mensen die ik niet ken, ik stuur soms kaartjes n.a.v. acties voor mensen die een oproep doen voor mensen die ziek zijn en goed steun kunnen gebruiken. Ik bedank de buren af en toe met merci of iets anders lekkers omdat zij vaak pakketjes van ons aannemen. Mijn vriend veegt altijd ons pad sneeuwvrij en een stuk van de straat c.q. de buren.

Ik leg weleens geld bij als iemand voor mij bij de kassa niet genoeg geld bij zich heeft, ik geef mijn zegels/actieartikelen meestal weg aan degene achter mij in de rij van de kassa. Ik neem op mijn werk soms iets lekkers mee, gewoon voor de gezelligheid. Als een vriend(in) een slechte dag heeft dan probeer ik hem of haar op te beuren door een mail, whatsapp of cadeautje (ligt er een beetje aan wat gepast is). Als een collega een slechte dag heeft gehad dan leg ik soms weleens een briefje neer met een opbeurende tekst of een sticker met een smiley (die kregen wel toevallig laatst) of ik breng onverwachts een kopje koffie of thee en kom even kletsen of ik neem ze mee om te lunchen. Gewoon onverwachte dingen, daar hou ik wel van... iemand verassen....

Het zijn misschien de standaard dingen maar ik krijg wel altijd superleuke reacties en ik vind het leuk om te doen dus voor mij is het een win-win situatie.
Afbeelding
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 03 Mei 2014 07:53

Re: Random acts of kindness - maak de wereld een beetje leuk

Leuk zeg! Ik ga ook eens wat bedenken!
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11153

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 03 Mei 2014 08:07

Re: Random acts of kindness - maak de wereld een beetje leuk

Ik geef mijn collega's heel vaak complimenten. Worden ze zo blij van! Terwijl het echt een kleine moeite is.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem 63

Bericht 03 Mei 2014 14:02

Re: Random acts of kindness - maak de wereld een beetje leuk

Van bovenstaand doe ik eigenlijk al vrij veel. Maar het is misschien best wel eens goed er bewust bij stil te staan en elke dag iets te bedenken.
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1966

Geregistreerd: 18 Nov 2013 21:57

Bericht 05 Mei 2014 00:08

Re: Random acts of kindness - maak de wereld een beetje leuk

Geen idee dames, ik kreeg hem retour.
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 05 Mei 2014 01:35

Re: Random acts of kindness - maak de wereld een beetje leuk

Mijn buurvrouw kwam vertellen dat ze haar verjaardag ging vieren dus alvast sorry voor eventuele overlast. Toen heb ik bij de jumbo bloemen voor haar meegenomen, gewoon als aardigheidje. Ze was helemaal verrast.

Morgen ga ik mijn zusje op haar werk verrassen met een zak churros. Het is mooi weer, dus ik ga een stukje fietsen en haar blijmaken.

En laatst heb ik wat babyvoeding gegeven voor de voedselbank, daarvoor stonden ze spulletjes op te halen bij de jumbo. Die mevrouw vond het zo lief van me dat ik specifiek aan kleine kindjes dacht.

Ach, zo doe ik wel vaker iets. Lekker babbelen met oudere mensen als ik weer eens zit te wachten bij het gemeentehuis om iets te regelen. Hartstikke gezellig.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Anoniem 49

Bericht 05 Mei 2014 01:37

Re: Random acts of kindness - maak de wereld een beetje leuk

Ik had gisteren twee lolly's in mijn tas voor bij het voetbal kijken. Naast me stond een meisje van een jaar of 8/9 die zich zichtbaar verveelde. Toen heb ik dr een lolly aangeboden, ze was daarna weer helemaal vrolijk aan het huppelen! :)

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers