Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Niet eten, wat nu?

<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11152

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 01 Mei 2014 17:11

Niet eten, wat nu?

Al bijna 2 weken eet R vrijwel niks. 2 hapjes brood/cracotte, een hap fruit, een hap avondeten en een halve rietjesbeker met smoothie van fruit en Griekse yoghurt.

Ik heb niet echt een idee hoe ik het kan veranderen, we hebben hem nooit gedwongen, geven hem altijd genoeg keus.. Maar zodra hij zijn stoel ziet gaat hij zich overstrekken en helemaal overstuur huilen.

Hij is wel nog een beetje ziek (eerst zesde ziekte, toen luchtweginfectie en nu heeft hij er een allergie op de antibiotica bij). Maar hij valt gewoon met de dag af.. We zijn echt een beetje radeloos.

Kunnen we hiermee naar de huisarts? Of het cb? Of moeten we het nog even aankijken? Ik ben bang dat hij ziek blijft als hij maar steeds niks eet.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem85

Bericht 01 Mei 2014 17:33

Re: Niet eten, wat nu?

Zolang hij goed drinkt zou ik mij geen zorgen maken, misschien wat vaker proberen borstvoeding te geven?
Of zakjes knijpfruit, die zijnhier favoriet als hij ziek is.

Maar als je je echt zorgen maakt, dan even overleggen met de huisarts.
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 01 Mei 2014 17:50

Re: Niet eten, wat nu?

Geen zorgen maken, dat afvallen komt wel weer goed. Hij voelt zich niet lekker, dus dan is het logisch dat hij minder eet. Als hij goed drinkt en goed plast zit het meestal wel goed.

Misschien vind hij ijsjes nu lekker?

N. was in maart voor het eerst behoorlijk ziek en was in totaal 2.5 kilo afgevallen. Nu zit dat er weer aan. Je geeft ook nog bv toch? Misschien wat vaker aanleggen?
<<

Zwilling

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 596

Geregistreerd: 03 Sep 2013 10:49

Bericht 01 Mei 2014 18:11

Re: Niet eten, wat nu?

Geen zorgen maken, zolang hij voldoende vocht binnen krijgt is het niet een heel groot probleem. Dat neemt niet weg dat het wel heel vervelend is voor jullie als ouders.

Vanuit werkervaring, zet hem in de stoel ondanks huilen, krijsen en jammeren. Jullie gaan gewoon rustig eten en bieden hem op een neutrale manier eten aan. Weigert hij dit of gooit hij het weg dan negeer je het gedrag en gaan jullie rustig verder met eten. Eet hij wel of knabbelt hij benoem je dit maar overdrijf niet met een enthousiaste complimentje en bemoedigingen.

Hoe meer druk in negatieve of in positieve zin erop eten komt hoe moeilijker het voor een kind kan worden, zeker wanneer hij ziek is. Als je nog bv geeft zou ik hem vaker aanleggen, jou borst is nu het aller fijnst en veiligst.
Afbeelding
<<

Anoniem234

Bericht 01 Mei 2014 18:44

Re: Niet eten, wat nu?

Maar om hem dan toch in een stoel te zetten ook al huilt of krijst hij zoals jij zegt lijkt me ook geen oplossing. En ook niet om hem dan maar te negeren als hij niet wil. Misschien werkt dit zo goed op jouw werk maar ik vind het niks.

Verder eens met de vorige reacties carool. Idd goed drinken is belangrijk en een ijsje of knijpfruit is ook goed.
Hopelijk eet hij snel weer wat.
<<

Anoniem255

Bericht 01 Mei 2014 18:46

Re: Niet eten, wat nu?

Er zijn een paar dingen waar een klein kind de volledige controle over heeft.
Niet willen slapen, broek plassen en niet willen eten/drinken.
Vrijwel elk kind krijgt hier weleens last van. En als ik me niet lekker voel en het wat warmer weer is, is mijn eetlust ook ver te zoeken. Hou hem gewoon in de gaten. Wat afvallen is geen enorme ramp en zit er meestal ook weer snel aan.

Succes. Vandaag of morgen begint hij vast zomaar weer te eten :)
<<

Anoniem186

Bericht 01 Mei 2014 19:41

Re: Niet eten, wat nu?

Hoeveel is hij afgevallen? Wat zegt het cb? Vinden zij het zorgwekkend?

Wat eten betreft: je kan een kind niet dwingen te eten. Ik zou het dus volledig los laten. Heel veel kinderen gaan rond een jaar eten weigeren.
De tip die hier boven staat zou ik zelf persoonlijk niet toepassen. In de stoel zetten, laten huilen en zelf verder eten. Ik vind zelf dat je de grens van je kind overschrijdt. Zoon had laatst ook een paar weken dat hij weinig wilde eten en niet aan tafel wilde. We hadden hem gewoon op de grond gezet en laten spelen. Na een tijdje gaf hij vanzelf aan dat hij weer aan tafel wilde. Ik weet dat er veel mensen zijn die vinden dat je kind gewoon verplicht aan tafel moet zitten. Wij zijn daar kennelijk makkelijk in. Maar dit werkt voor ons goed.
<<

Anoniem286

Bericht 01 Mei 2014 20:31

Re: Niet eten, wat nu?

Ik zou hem laten, ook niet aan tafel forceren.
Misschien kun je, als hij aan het spelen is, in het zicht iets neerzetten wat hij graag lust (fruit/groenten of brood in stukjes) Niks zeggen maar gewoon laten staan. Wie weet pakt hij een keertje wat. Succes, ik kan me indenken dat het voor jou een naar gevoel is. Maar als hij honger of trek heeft gaat hij vast vanzelf eten :)
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 01 Mei 2014 20:41

Re: Niet eten, wat nu?

Zo'n monkey platter werkt hier altijd op toch iets naar binnen te krijgen. Al is het dan niet veel, alle kleine beetje helpen!
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem86

Bericht 01 Mei 2014 20:48

Re: Niet eten, wat nu?

Maar dan leer je toch eigenlijk je kind dat als hij moeilijk doet / zeurt / huilt omdat hij iets niet wil, hij eigenlijk zijn zin krijgt door hem niet in de stoel te doen? Soms zijn er gewoon regels, toch? Als hij niet eet, dan niet, maar hij blijft wel netjes bij je aan tafel zitten? Weet niet of dat al zo werkt bij zo'n kleintje hoor, bedoelde het in het algemeen.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11152

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 01 Mei 2014 20:54

Re: Niet eten, wat nu?

Pippa benoemt precies waar ik mee zit. Ik wil hem niet huilend aan tafel laten zitten maar ik wil hem ook niet omdat hij huilt zijn zin maar geven.

De monkeyplatter is een goeie ja, die heb ik al vaker gemaakt maar zal ik morgen weer eens proberen.

Ik heb ijsjes in de vriezer gedaan, zelf maar even snel wat gemaakt, wie weet helpt het.

Aanleggen doe ik ook al vaker, maar hij krijgt al tijden geen gekolfde melk meer en drinkt het ook niet meer dus het is ook afhankelijk van mijn werktijden.

Knijpfruit schrijf ik voor mijn vriend op het boodschappenlijstje, anders eet ik het zelf wel op :)

Bedankt voor het meedenken en de tips :)
R. 2013
D. 2016
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 01 Mei 2014 21:01

Re: Niet eten, wat nu?

Ik denk niet dat als je hem nu een paar dagen niet verplicht in de stoel te zitten als jullie gaan eten dat hij dan meteen snapt dat hij met huilen zijn zin krijgt. Daar is hij volgens mij nog veel te klein voor. Ik zou het gewoon elke maaltijd proberen, eventueel op schoot, en anders niet. Zodra hij zich weer beter voelt zal hij vanzelf meer honger hebben om de schade van het afvallen in te halen en dan zal hij vast ook wel weer gewoon in de stoel willen zitten.
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 01 Mei 2014 21:01

Re: Niet eten, wat nu?

Maar hij is niet lekker Carool, als hij fit zou zijn dan zou je die 'regel' toe kunnen passen. Zou hem lekker laten gaan nu. Hij heeft al zijn energie al nodig om op te knappen.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 01 Mei 2014 21:11

Re: Niet eten, wat nu?

Ik zou het belangrijker vinden dat er uberhaupt wat aan eten binnenkomt dan dat ik regels wil handhaven of bijbrengen. Zou hem lekker met stoel/op de grond voor de tv zetten of tijdens het spelen wat laten eten. Zo haal je de druk van het moeten eten wat af. Het 'back to normal' komt erna wel weer, als hij zich weer beter zou voelen.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 01 Mei 2014 21:15

Re: Niet eten, wat nu?

Hij is ziek en voelt zich niet lekker, dan zou ik ook niet eten. Zorg dat hij genoeg drinkt, dat eten komt wel weer.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

ChiQ

Bericht 01 Mei 2014 21:20

Re: Niet eten, wat nu?

Julian had dit ook, heeft dit ook. Hij eet minimaal, maar ik heb het gewoon laten rusten. Ik maakte me ook zorgen want hij leefde letterlijk op 2 pyjamapap op een dag, zelfs ongezonde dingen eet hij niet (zoals bijv patat of een loempia) heel vermoeiend maar we laten t maar, op een dag worden het grote beren die het huis leegeten.
<<

ChiQ

Bericht 01 Mei 2014 21:22

Re: Niet eten, wat nu?

Pippa schreef:Maar dan leer je toch eigenlijk je kind dat als hij moeilijk doet / zeurt / huilt omdat hij iets niet wil, hij eigenlijk zijn zin krijgt door hem niet in de stoel te doen? Soms zijn er gewoon regels, toch? Als hij niet eet, dan niet, maar hij blijft wel netjes bij je aan tafel zitten? Weet niet of dat al zo werkt bij zo'n kleintje hoor, bedoelde het in het algemeen.


Nee, dat werkt niet. Als ik dit bij julian doe dan loopt hij bijna paars aan van ellende. Ik ben voor regels maar ik ben ook niet van het dwingen, hij heeft het recht om niet perse op zijn stoel te zitten als hij daar geen zin in heeft. Het komt wel weer als hij beter is.
<<

Anoniem234

Bericht 01 Mei 2014 22:08

Re: Niet eten, wat nu?

Hij is ook nog zo jong, die regels komen wel. En hij is idd ook niet lekker dan is het ook een ander verhaal.
<<

Anoniem74

Bericht 01 Mei 2014 22:21

Re: Niet eten, wat nu?

Thunder schreef:Hij is ziek en voelt zich niet lekker, dan zou ik ook niet eten. Zorg dat hij genoeg drinkt, dat eten komt wel weer.


Dit dus.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers