Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Keizersnede L. traumatische ervaring

<<

yes1984

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 537

Geregistreerd: 14 Nov 2013 08:56

Bericht 01 Mei 2014 15:32

Keizersnede L. traumatische ervaring

Gelukkig gaat het nu een stuk beter met mij. Maar de keizersnede val L. is niet geheel vlekkenloos verlopen. Vooral op de dag dat ik naar huis mocht kreeg ik hier erg veel last van (dag van de kraamtranen). De eerste dagen heb ik alles wat weggestopt. Maar die zaterdag kwamen de tranen en besefte ik ook dat ik iets met mijn verhaal moest doen. Ik heb de keizersnede in mijn dromen vaak herbeleefd. Na een maand heb ik alles op papier gezet en naar het ziekenhuis verzonden. Eerder vond ik alle details te confornterend. Hier een stuk uit de brief. Ik hoop dat een vergelijkbaar verhaal jullie bespaard blijft. En ik hoop dat ik nooit weer een ruggeprik hoef.

Op woensdag 20 november 2013 hebben wij ons om acht uur ’s ochtends gemeld op de verlosafdeling. Hier werd in alle rust, maar wel meteen, klaar gemaakt voor de OK. Zodra er een plekje vrij zou zijn zou de sectio plaatsvinden. Om 14.00 werden we opgehaald voor de sectio. Na het zetten van de ruggenprik begon de operatie. Ik voelde meteen dat er gesneden was. Door mijn eerdere sectio ervaring wist ik dat je voelt waar ze ongeveer bezig zijn (duw, drukkend gevoel), maar ik voelde nu echt de pijn van het snijden. Ik heb dit meteen aangegeven. Het OK personeel vroeg me waar ik de pijn voelde en beaamde dat ze inderdaad op die plek aan het snijden waren. Maar gaf verder geen verklaring of ondernam geen actie. Hierdoor raakte ik in paniek. Ik bleef de pijn van het snijden voelen. Ook mijn partner had in de gaten dat dit niet goed verliep. Tranen liepen over mijn wangen en mijn partner zag op het moment dat ik auw schreeuwde twee mensen iets in mijn buik open trokken. Wat ik dus ook voelde. Wat geprobeerd is, is om twee keer het operatiebed te kantelen. Al weet ik niet zeker of dit tegen de pijn was, of tegen mijn steeds weer dalende bloeddruk. Daarnaast is tijdens de operatie twee maal door het opererend personeel gezegd dat het niet goed ging. Wat er niet goed ging, zijn we niet van op de hoogte gesteld.

Natuurlijk is het ervaren van deze helse pijn een nare ervaring. En wat ik heb gemist is de informatie vanuit het personeel. Ik had graag gehoord waardoor het kwam, en waarom ze mij geen extra verdoving meer konden geven. Daarom zou ik graag op onderstaande vragen antwoord willen, zodat ik dit kan proberen af te sluiten. Een ander doel van deze brief is, het OK personeel er bewust van maken dat wanneer ze blijven informeren de patiënt meer rust krijgt. Ze kunnen misschien op dat moment niet de pijn, maar wel de paniek wegnemen.
Afbeelding
Afbeelding
* 3-1-2009* en * 26-11-2012*
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:25

Bericht 01 Mei 2014 15:55

Re: Keizersnede L. traumatische ervaring

Wat naar dat je zoveel pijn heb gehad tijdens de sectio! En wat goed dat je het ziekenhuis hiervan op de hoogte stelt door middel van een brief. Hopelijk nodigen ze je nog uit voor een extra nagesprek om zo alles beter te kunnen verwerken.

Het enige advies wat ik je uit mijn eigen ervaring (traumatische nasleep bevalling) kan meegeven is blijf er goed over praten, en schrijf het van je af! Maar probeer vooral te genieten van je kleine meisje!!

Sterkte! :hug:
Afbeelding

Afbeelding
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 01 Mei 2014 16:46

Re: Keizersnede L. traumatische ervaring

Jeetje zeg! Wat enorm heftig! Idd erover blijven praten! Goed dat je contact hebt opgenomen met het ziekenhuis!
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:19

Bericht 01 Mei 2014 19:41

Re: Keizersnede L. traumatische ervaring

Wat een heftige ervaring zeg!! En ook dat er helemaal niet op je gereageerd werd!
Heel goed dat je het op papier hebt gezet.
Heb je geen nacontrole gehad?
Misschien is het een idee om contact op te nemen met de gynaecoloog die de keizersnede uitgevoerd heeft?

Mijn gynaecoloog heeft mij meerdere keren gezegd dat ik altijd terecht kan bij hem als er iets is ( mijn bevalling was op een andere manier heel erg heftig ). En er kwam ook een maatschappelijk werker.

Wie weet kun je daar wel terecht?
Veel sterkte!
Afbeelding
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 01 Mei 2014 19:43

Re: Keizersnede L. traumatische ervaring

Wat een nare ervaring zeg! Getver, daar moet je echt niet aan denken...
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem75

Bericht 01 Mei 2014 20:01

Re: Keizersnede L. traumatische ervaring

Wat naar yes1984. Helaas kan ik er over mee praten..

Bij mijn eerste bevalling kreeg ik een spoed en die heb ik ook als traumatisch ervaren. Toen ze de eerste snee hadden gezet raakte ze een zenuw en ik dacht echt dat de snee voelde en ik gilde het uit van de pijn en ik raakte helemaal in paniek. Ze spoten toen iets in mijn infuus en ik riep nog dat ik wel mijn kind wilde geboren zien worden. Ja dat kan ook nog hoorde ik hem zeggen maar na een halve seconden was ik weg en ik werd pas wakker toen S. 20 minuten oud was. Op nacontrole hoorde ik dus over die zenuw die geraakt was maar toen ik bij deze bevalling (en dus een geplande ks kreeg) bij de gyn liep stond daar nergens iets van in mijn dossier. Wel stond in het dossier dat ik tijdens de ks een roesje heb gekregen door complicaties maar dus niet in detail.

Ik ben wel heel erg benieuwd straks na de reactie van het ziekenhuis! En idd wat de meiden hierboven als zeggen zoek hulp! Ik heb het na ruim 3,5 jaar deels een plekje kunnen geven dmv hulp van de Pop poli. Daar is ook bevestigd dat ik tot 1,5 jaar na mijn ks van de oudste een pnd heb gehad. En believe me dat is echt verre van plezierig.. Sterkte en succes met het verwerken
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 01 Mei 2014 20:04

Re: Keizersnede L. traumatische ervaring

Jeetje wat verschrikkelijk moet dat zijn geweest zeg! Ik hoop dat.je dit keer wel gehoord wordt door t ziekenhuispersoneel en ze je antwoorden kunnen geven. Je zou de aantekeningen die van de bevalling zijn gemaakt kunnen opvragen, dat zit in je dossier. Dus niet t post partum verslag maar een formulier waarop met tijden is bijgehouden wat er door wie gedaan is, wat de situatie was en hoe moeder en kind t maakten. Je zou ook eens een hypnobirthing practitioner kunnen benaderen om je te helpen de traumatische gebeurtenis te verwerken. Sterkte!
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Anoniem272

Bericht 01 Mei 2014 20:16

Re: Keizersnede L. traumatische ervaring

Goed dat je die brief hebt geschreven, alleen al omdat schrijven therapeutisch werkt! Heftig he, als je de pijn van de keizersnede voelt. Ook ik heb er helaas ervaring mee. In mijn geval was de reactie van het personeel 'nou, dat valt wel mee hoor, als je niet verdoofd was zou het veel meer pijn doen.'

Wat bij mij hielp - toen en nu - is het besef dat de pijn hoorde bij de geboorte van onze mooie dochter. En dus in zekere zin ergens toe diende. Ook het gebrek aan informatie - ik heb 20 minuten lang het idee gehad dat onze dochter de bevalling niet overleefd had - probeer ik 'om te draaien' naar iets positiefs: die mensen waren allemaal zo druk met het redden van onze levens, dat het zeggen van de juiste dingen niet bovenaan hun prioriteitenlijstje stond. Op die manier heb ik er meer vrede mee hoe het gegaan is, dan als ik me boos maak over wat er anders had moeten gaan.

Wel heel goed dat het ziekenhuis dankzij jouw brief eens door de ogen van de patient kan kijken. Hopelijk doen ze er iets mee en hoeven andere vrouwen niet mee te maken wat jij meegemaakt hebt!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 01 Mei 2014 20:31

Re: Keizersnede L. traumatische ervaring

Jeetje, wat heftig zeg. Is dat in 'mijn' ziekenhuis in L. gebeurd? Ik hoop echt dat ze je klacht serieus behandelen. Zo noet, wil je het me dan laten weten? Dan ga ik kijken of ik wat voor je kan betekenen.

Sterkte en hopelijk kun je verder wel genieten!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

yes1984

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 537

Geregistreerd: 14 Nov 2013 08:56

Bericht 01 Mei 2014 21:09

Re: Keizersnede L. traumatische ervaring

@Pinkel; 1,5 uur nadat ik mijn brief per mail had verzonden (dit was 20 december) heeft het hoofd van de OK mij meteen gebeld. Hij stelde een gesprek met de betreffende anesthesist voor. Dit heeft in januari plaatsgevonden. Dit heeft mij wel wat meer duidelijkheid gegeven. Maar ik merk dat ik af en toe de behoefte heb om erover te praten. Vandaar nu ook mijn post. Het opstellen van de brief heeft me wel geholpen in de verwerking. Ik geniet volop van L. Vanaf de eerste seconde. Ik zie de keizersnede los van haar. En ze was het uiteraard meer dan waard.
@ Lana; mijn nacontrole was niet bij mijn vaste gynaecoloog. Wel had hij diezelfde dag een vergelijkbaar verhaal. En bleek het om dezelfde anesthesist te gaan. Ik denk dat ze even op prikles moet ;-). De gynaecoloog die L. op de wereld heeft gezet, had ik ook nooit eerder ontmoet. Er is mij ook maatschappelijk werk aangeboden. Maar toen waren de nachtmerries al minder, en heb ik hier geen gebruik van gemaakt.
@ Razz; wat erg dat je de bevalling van S. niet hebt meegemaakt. Dit werd mij ook duidelijk in mijn gesprek in het ziekenhuis. In verband met de toestand van L. i.s.m. mijn veel te lage bloeddruk konden ze geen verdoving meer geven. Een volgende stap was volledige narcose geweest. Daarom ben ik toch blij dat het zo gelopen is.
@ Teddyaapje; in het dossier staat er vrij weinig over vermeld. De anesthesist zegt dat ze ook niet in de gaten had dat de pijn zo heftig was. Doordat ik het idee had dat ik niet gehoord werd probeerde ik mezelf op te peppen dat de pijn tijdelijk was. En dat het voor het goede doel was. Hierdoor, en door de heftige pijn raakte ik wat in mezelf gekeerd. Daardoor heeft waarschijnlijk alleen mijn vriend echt gezien hoeveel pijn ik had, doordat hij me door en door kent. En ik me daarin niet zo gemakkelijk uit.
@ Filoria; Ik ben nooit boos geweest. Ik ben ervan overtuigd dat er niemand in het ziekenhuis de intentie heeft gehad om mij pijn te doen. Maar ik ben blij dat ik het op papier heb gezet. En het nog eens heb doorgesproken. Jou redenatie is mooi. En soms lukt mij dat ook. Maar wanneer ik er aan denk dat ik misschien ooit weer een ruggeprik krijg ik echt de kriebels, en voel ik weer een beetje de paniek en onmacht.
@ Lady; nee het was in D. Weet je waar ik bedoel?
Afbeelding
Afbeelding
* 3-1-2009* en * 26-11-2012*
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:25

Bericht 01 Mei 2014 21:30

Re: Keizersnede L. traumatische ervaring

Fijn dat je zo heerlijk intens kan genieten van je meisje!
Afbeelding

Afbeelding
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 01 Mei 2014 21:53

Re: Keizersnede L. traumatische ervaring

Oh daar. Ik dacht dat je in mijn woonplaats woont. Naar hoor dat zulke dingen (nog) gebeuren.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

yes1984

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 537

Geregistreerd: 14 Nov 2013 08:56

Bericht 02 Mei 2014 05:17

Re: Keizersnede L. traumatische ervaring

@lady. Door mijn woonplaats mocht ik kiezen. Beide ziekenhuizen zijn even ver voor mij. Ruim een half uur rijden.
Afbeelding
Afbeelding
* 3-1-2009* en * 26-11-2012*
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 02 Mei 2014 06:46

Re: Keizersnede L. traumatische ervaring

Wat een heftige ervaring! Goed dat je het hebt opgeschreven en blijf er goed over praten.
Fijn dat je zo lekker van je meisje geniet!
2012
2016
2020

Instagram
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 02 Mei 2014 08:18

Re: Keizersnede L. traumatische ervaring

Jeetje, dit verwacht je natuurlijk niet als je een geplande keizersnee krijgt. Gelukkig kan je wel van je dochter genieten.
M:21072011
J :08012014

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers