Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nominaal = Normaal?

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 01 Mei 2014 22:03

Re: Nominaal = Normaal?

MissEnergy schreef:
Susan schreef:O ja tuurlijk, als je alles wel in één keer haalt ben je saai en wereldvreemd en alleen maar aan het studeren. Waarom moeten sommige mensen altijd weer zo doorslaan naar de andere kant? Dat het niet slecht is om een jaartje (of wat) langer over je studie te doen, wil niet zeggen dat het per se wel slecht moet zijn om alles meteen te halen.


Je reageerde op ED neem ik aan?


Ja. Ik snap niet waarom je het ene (langer studeren) niet normaal kan vinden zonder per se te moeten schoppen naar het andere.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem130

Bericht 01 Mei 2014 22:25

Re: Nominaal = Normaal?

-ED- schreef:Sommige mensen kunnen natuurlijk alles tegelijkertijd, maar ik zie toch een ander beeld als ik om me heen kijk. Er zit ook nog een verschil tussen HBO en WO.


Ik heb WO gedaan hoor, geen pretstudie ook.. Bachelor biomedisch, 100% nominaal, cum laude zelfs. Alles in 1x gehaald met een 7 of hoger (en een dikke 8.5 gemiddeld). Met honours van 30 EC extra. Daarnaast vrijwilligerswerk 1 middag/avond in de week en andere maandelijks een zaterdag. Een studentenvereniging waar ik actief was in twee commissies en sollicitatiecommissie. Bijlessen geven ernaast. Onderwijs nog meegeholpen met bachelordagen/honoursvoorlichting. Oh, en héééééééél veel uitslapen, niks doen en leuke dingen doen. En verrek, meerdere universiatire vriendinnen van me ook, kan er zo al stuk of 10 opnoemen (ok, sommige wel iets minder qua extracurriculair, maar ook gewoon makkelijk door de studie + genoeg ernaast)!

Dat is echt niet nodig om daar een burnout van op te lopen, hangt er gewoon vanaf hoe makkelijk je studie je afgaat.
<<

Anoniem222

Bericht 01 Mei 2014 22:28

Re: Nominaal = Normaal?

Haha nou ik heb zeker niet nominaal gestudeerd tijdens mijn bachelor. Eerst was dat vooral omdat ik er teveel onzin naast deed en te weinig deed, op het gymnasium ging alles met 2 vingers in mijn neus en ik vond het heel raar dat dat opeens afgelopen was. Daarna werkte ik er 3 dagen naast en ging het opeens opvallend soepel. Mijn master gaat nu ook van een leien dakje. Het ging bij mij dus niet om de hoeveelheid dingen die ik er naast deed maar vooral het ritme dat ik miste. Schijnbaar is 4 dagen per week stappen en zomaar op reis gaan niet goed voor je studie :p.

Mijn beste vriendinnen hebben alles wel in 1 keer gehaald en twee masters achter de rug en naast hen voel ik me altijd een kneusje. Maar boeie, ik kom vanzelf wel waar ik moet zijn en ik vind het eigenlijk best wel prima dat ik de verantwoordelijkheid van een fulltime baan nog niet heb.
<<

Anoniem44

Bericht 01 Mei 2014 22:49

Re: Nominaal = Normaal?

Haha, ach ja zo doet ieder het op zijn eigen manier en uiteindelijk komen we allemaal waar we willen zijn.
<<

Anoniem222

Bericht 01 Mei 2014 22:51

Re: Nominaal = Normaal?

Ja precies. Ik kan me er ook wel druk om gaan maken maar dat verandert er toch niks aan. Komt allemaal goed!
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 03 Mei 2014 12:37

Re: Nominaal = Normaal?

Ik ben wel nominaal afgestudeerd. Mijn vriendinnen en klasgenoten die wat serieuzer waren zijn eigenlijk ook allemaal nominaal afgestudeerd.
Maar ik heb dan ook geen bestuursjaar of wat dan ook gedaan.
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 03 Mei 2014 13:09

Re: Nominaal = Normaal?

Ik denk inderdaad dat het enorm verschilt per studie, ook wat daar normaal wordt gevonden. Ik zal eerlijk zijn dat ik mensen die mijn studie niet nominaal doen omdat ze te veel vakken niet gehaald hebben (zonder bestuursjaren, of bijzondere omstandigheden) een beetje raar vindt. Het moet echt te doen zijn om deze studie in 3 jaar te halen, als dat niet lukt, dan zit je waarschijnlijk verkeerd. Maar juist in mijn studie zijn heel veel mensen die actief zijn buiten de studie, in verenigingen, in politieke partijen, bij goede doelen, of die stages lopen bij bedrijven (stage lopen is geen onderdeel van de bachelor). Een relatief groot deel wil naar het buitenland en/of doet twee minors.

Ik denk zelf dat het veel beter is om je bachelor in 4 jaar te halen en naast je studie van alles te doen, dan nominaal te studeren en minder naast je studie te doen. Er is veel concurrentie in de sociale wetenschappen, dus om die baan van je dromen te vinden, zul je je op een bepaalde manier moeten profileren. Dus ik haal mijn diploma straks (hopelijk) cum laude met 300 ects in plaats van 180, een minor orthopedagogiek en jeugd & criminaliteit, een honours programma, commissiewerk in mijn studievereniging, een semester in het buitenland, een stage bij de universiteit en bij de gevangenis. Een ander heeft een minor bestuurs- en organisatiepsychologie gedaan, heeft een parttime bestuursjaar gedaan en heeft de Utrechtse Introductie Tijd georganiseerd. Juist door deze differentiatie zullen wij waarschijnlijk in hele verschillende banen terecht komen, want die studiegebonden vakken, tja dat geloven werkgevers wel. Jij en nog 1000 anderen hebben dat gedaan.
<<

Anoniem44

Bericht 03 Mei 2014 13:53

Re: Nominaal = Normaal?

Precies SuperGrover! Ik heb zelf ook langer over mijn studie gedaan, maar juist door alles wat ik naast mijn studie heb gedaan heb ik snel een baan kunnen vinden. Vooral de contacten die ik heb opgedaan bleken belangrijker dan ik ooit had kunnen vermoeden en ja, die contacten heb ik veelal opgedaan in de kroeg. Moet je nagaan, haha!
<<

Anoniem222

Bericht 03 Mei 2014 13:53

Re: Nominaal = Normaal?

300 ect?? Dat mag bij ons niet eens haha! Respect hoor!
Of tenminste je mag ze wel volgen en halen maar ze komen niet op je diploma.
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 03 Mei 2014 14:26

Re: Nominaal = Normaal?

Echt niet, Harrison? Ik heb er niemand over gehoord, dus volgens mij is het bij ons anders. Maar de vakken die je haalt, maar die niet op je diploma komen, krijg je in elk geval wel op je officiële transcript van studieresultaten, wat uiteindelijk hetzelfde is als wanneer het op je diploma zou staan.

ED, haha, in de kroeg? Dat maak ik dan weer zelden mee, haha.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 03 Mei 2014 14:31

Re: Nominaal = Normaal?

Bij ons kwamen de extra vakken wel op je cijferlijst te staan. Ze zeiden dat ze niet op mijn diploma kwamen (heb 2 extra vakken), wat op zich wel klopt want ze staan op mijn cijferlijst (=bijlage van je diploma).
<<

Anoniem44

Bericht 03 Mei 2014 14:35

Re: Nominaal = Normaal?

Nou ja, niet zomaar in de kroeg, maar ik had een bijbaan als student en dat is uiteindelijk de aanzet geweest tot wat nu mijn echte baan is. Uit die tijd ken ik veel mensen, waarmee ik ook ging borrelen, die weer meer contacten hadden in 'de grote mensenwereld' en die hebben me toen weer geholpen toen ik afstudeerde.
<<

Anoniem222

Bericht 03 Mei 2014 14:40

Re: Nominaal = Normaal?

Ja ik zeg het trouwens ook verkeerd besef ik me. Je kunt je per semester voor Max 42 punten inschrijven.

Mijn beste netwerkcontacten ken ik trouwens ook uit de kroeg haha.
<<

Anoniem185

Bericht 03 Mei 2014 15:44

Re: Nominaal = Normaal?

Nominaal vind ik normaal ja. Ik studeer ook nominaal af over een paar weken.
<<

Anoniem285

Bericht 03 Mei 2014 19:27

Re: Nominaal = Normaal?

SuperGrover, ik kwam er inderdaad ook achter dat nominaal niet altijd normaal is – ook bij mijn opleidingen studeerde de minderheid nominaal. Ik heb zelf nooit uitloop gehad, ook nooit een herexamen hoeven doen, terwijl ik periodes in het buitenland ben geweest, en altijd meerdere bijbanen, extra activiteiten en een druk sociaal leven had. Het klinkt alsof jij je tijd echt optimaal benut hebt, met alle extra kennis die je opgedaan hebt – en daar zul je uiteindelijk vast heel veel aan hebben, meer dan dat je aan simpelweg nominaal studeren zou hebben. Precies zoals je in je laatste post beschrijft.
Als ik terugkijk op die jaren, wetende wat ik nu weet, had ik er zelfs graag nog een extra studie naast gedaan en er dan maar een jaar langer over gedaan.

Ik vind het trouwens niet vreemd om langer over je studie te doen, al vind ik het inderdaad wel een verschil als dat is omdat iemand gewoon langer de tijd nodig heeft, of omdat iemand zich niet geconcentreerd heeft op de studie. Maar het maakt niet uit wat ik daarvan vind, want dat moet iedereen zelf weten. Dat je gelukkig bent met wat je doet is het belangrijkst!
En een goed netwerk helpt inderdaad!

Oh, ik ben overigens ook op mijn 17e uit huis gegaan, dus het beeld dat ED heeft van nominale studenten klopt niet altijd – ik geloof dat mijn leven alles behalve saai is geweest sinds het moment dat ik het ouderlijk nest kon verlaten! :D Zonder burnout, ook nog.
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 04 Mei 2014 00:34

Re: Nominaal = Normaal?

Als ik om mij heen kijk dan is het vrij "normaal" om er een half jaar tot een jaar langer over te doen.

Zelf werk ik fulltime naast mijn studie dus zal ik nooit nominaal af studeren. Toch als ik kijk hoeveel tijd ik kan wegstrepen die ik door privé omstandigheden niet aan mijn studie heb (kunnen/willen) besteden dan zal ik statistisch gezien toch nog redelijk nominaal af studeren (alhoewel dat natuurlijk niet zo gezien wordt omdat er alleen naar het aantal jaren wordt gekeken en niet naar de reden van de tussenstop). Ik ga er waarschijnlijk zelfs 5 jaar over doen maar ik kan er ruim 1 jaar vanaf strepen door zwangerschap, overlijden en ziektebed moeder, etc... en er staat inmiddels 4 jaar voor de studie. Zelf vind ik dus dat ik het redelijk goed heb gedaan/doe.

Nu ik er eens goed over nadenk staat er volgens mij voor deeltijd van mijn opleiding een jaar of 5 (wat inmiddels langer zal zijn omdat de voltijd studie een jaar verlengt is) dus ja dan studeer ik toch nominaal af (als er geen tegenslagen komen)
Afbeelding
<<

Anoniem44

Bericht 05 Mei 2014 09:20

Re: Nominaal = Normaal?

Ik denk ook wel dat het vaak te maken heeft met persoonlijke omstandigheden wanneer mensen jaren uitlopen. Als je lekker kunt studeren en al je aandacht daar op kunt richten, dan zijn de meeste studies prima te doen. Alleen als je beste vriend doodgaat, je ouders allebei ziek worden en je geliefde zich van een gebouw afwerpt, dan wordt het even een ander verhaal. Dan zit je met je boeken voor je en gaan je gedachten misschien wel alle kanten op en wordt het moeilijk je te concentreren. Ik heb een tijdje in een groepje gezeten met studenten die moeite hadden te studeren en uitloop hadden, om elkaar te motiveren/helpen etc. en zonder uitzondering hadden die mensen een hoop te verduren gehad, waardoor ze moeite hadden te studeren.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 05 Mei 2014 10:15

Re: Nominaal = Normaal?

Het ligt ook aan welke studie je doet. Mijn HBO richting had als enige richting Landelijke tentamens die ook nog eens extern werden nagekeken. Een school kan zo dus ook niet sjoemelen met nakijken zodat een student toch afstudeerd en de school weer subsidie ontvangt. Het onderwijssysteem in Nederland is zo onlogisch, want je werkt fraude van de instellingen alleen maar in de hand als de hoeveelheid subsidie afhangt van het aantal afgestudeerden.

Bij mijn opleiding (zwaarste HBO opleiding ivm de Landelijke examens) haalde denk ik 10 tot 20 procent de nominale tijd. Ik heb er een half jaar langer over gedaan en dat was nog netjes. Er waren studenten die er zes ipv vier jaar over deden omdat ze een bepaalde Landelijke tentamen steeds niet gehaald konden krijgen (2x per jaar werd zo'n tentamen aangeboden)
Vorige

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers