Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


De grenzeloze generatie

<<

Anoniem147

Bericht 29 Apr 2014 18:08

Re: De grenzeloze generatie

Leuk onderwerp!

In jouw laatste post herken ik trouwens wel wat dingen. Nu kwam mijn vader uit een gezin met 11 kinderen en hadden ze het lang niet breed. Daardoor is mijn vader altijd van het harde werken geweest en hij heeft ook vaak gezegd dat 'we' (zijn kinderen haha) eerst maar eens een paar jaar 40 uur moeten werken om een buffer op te bouwen. Want een huis kopen en financiële zekerheid vindt hij ontzettend belangrijk. Ik denk dat meer mensen uit die generatie dat belangrijk vinden, terwijl ik het idee heb dat dat in onze generatie veel minder is.

Wij (zo ervaar ik dat tenminste) werken liever 32 uur en leveren wat geld en ontplooien onszelf liever in onze vrije tijd (door citytrips, hobby's weet ik het wat nog meer). Ook hoor ik vaker 'Ja, ik leef niet om te werken'.
<<

Anoniem147

Bericht 29 Apr 2014 18:10

Re: De grenzeloze generatie

Ik heb ook het idee dat wij 'makkelijker' beslissingen maken. Al weet ik niet of dat te maken heeft met het verschil in levenservaring van een 55 plusser of een twintiger haha. Dat zou ook nog wel eens mee kunnen spelen.
<<

Anoniem187

Bericht 29 Apr 2014 19:35

Re: De grenzeloze generatie

Wat een leuk onderwerp! Ik denk dat wij vrijer zijn in de zin van dat we alles mogen, kunnen en vooral ook doen. Toen ik bijvoorbeeld vorig jaar alleen op vakantie ging, zeiden mijn ooms en tantes en mijn opa en oma: 'pfoe, konden wij dat vroeger maar.. Vroeger deed je niet'.
<<

Anoniem222

Bericht 29 Apr 2014 21:46

Re: De grenzeloze generatie

Ik vind het alleen zo lastig om bij sommige dingen de conclusie te trekken dat dat dan een generatieding is. Want het kan ook aan je milieu liggen etc.
<<

Anoniem147

Bericht 30 Apr 2014 11:35

Re: De grenzeloze generatie

Dat dacht ik inderdaad ook nadat ik mijn post had geplaatst. Het gaat natuurlijk niet bij iedereen zo die van onze generatie is.

Ik bedoel ga kijken in bepaalde wijken in Nederland, bij mensen van onze generatie, en het gaat er waarschijnlijk heel anders aan toe dan hier op het forum geschetst wordt.
<<

Anoniem222

Bericht 30 Apr 2014 11:40

Re: De grenzeloze generatie

Ja precies. Maar over het algemeen heeft onze generatie in Nederland wel dezelfde toegang tot het internet bijv. dus dat zal overal wel ongeveer hetzelfde zijn.

Super lief. Mijn ouders zijn op vakantie en mijn moeder stuurde een mailtje om te vertellen hoe het daar was etc. Toen stuurde ik een mail terug met wat vragen die aan de hand van een heel gesprek met vriendinnen bij me opkwamen. Wat ze daarop antwoordde was zo lief! Ik vroeg of mijn ouders ons bewust hadden gestuurd mbt onderwijs en of ze van te voren een bepaalde opvoeding voor ogen hadden. Daar gaf ze een heel antwoord op maar ze zei ook dat ze spijt had van een opmerking die ze toen ik in de eerste klas zat had gemaakt. We hadden het toen over wat ik later wilde worden en ik zei iets met kinderen; misschien wel juf oid. En toen zei zij dat ik ook kinderarts zou kunnen worden. Daar heeft ze blijkbaar tot op de dag van vandaag spijt van gehad omdat ze dacht dat ik daardoor het gevoel had dat ik een universitaire studie moest doen haha. Zo lief, was helemaal niet zo.
<<

Anoniem44

Bericht 30 Apr 2014 14:38

Re: De grenzeloze generatie

Ik vind dit helemaal niet de grenzeloze generatie, denk dan meer aan de generatie ervoor die opgroeiden in de jaren '60/'70 en die hebben kunnen profiteren van de welvaart, goedkoop een huis hebben kunnen kopen, makkelijk een baan konden vinden, véél meer studiefinanciering kregen dan de generatie die nu studeert, en ook al veel konden reizen.

Denk dus niet dat de generatie van na 1986 nu zoveel grenzelozer genoemd kan worden dan die generatie ervoor, juist niet. Veel van mijn leeftijdsgenoten lopen juist al vroeg tegen bepaalde grenzen aan. We willen heel veel, ja, maar we worden juist nu geconfronteerd met de grenzen. Een huis kopen is er voor veel van mijn leeftijdsgenoten niet bij, omdat een vast contract tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend is, studeren kan vaak wel, maar wat doe je met een opleiding waar je naderhand geen werk in kan vinden?

Ik merk zelf juist een groei de andere kant op: met weinig middelen toch bereiken wat je wil, streven naar duurzaamheid en het opzetten van kleinschalige projecten, meer oog hebben voor de directe omgeving, internet gebruiken om kleine initiatieven op te zetten, etc. Niet zozeer grenzelóós dus, maar op een creatieve manier bekijken wat er binnen de gestelde grenzen mogelijk is en daar je eigen weg in vinden.

Wat betreft seksualiteit zie ik juist dat mijn generatie wat preutser en behoudener is dan hun ouders. Verder zie ik veel jonge mensen met een burnout en met angst en depressieve klachten. Juist die vermeende grenzeloosheid zorgt voor dit soort problemen, omdat als je alles wilt en je denkt ook alles te kunnen, het nogal tegenvalt als je tegen je eigen grenzen aanloopt. Je bent dan immers de enige die verantwoordelijk is voor je falen, want je had immers alle kansen om succesvol te zijn.

Ik vind het dus een vreemd thema, de grenzeloze generatie, wie heeft dat bedacht? Ik denk iemand van een jaar of 40-50?
<<

Anoniem222

Bericht 30 Apr 2014 14:41

Re: De grenzeloze generatie

Ja zit allemaal wat in ED. Alleen dat iemand zelf niet grenzeloos is en dus tegen een burnout aanloopt oid betekent natuurlijk niet dat onze generatie niet grenzeloos is.

Ik heb geen idee wie die generatie-titels heeft bedacht, ze staan zo ook op wikipedia en er zijn meerdere boeken over de verschillende generaties. Degene waar ik door uitgenodigd ben om hier over te spreken zal inderdaad een jaar of 50 zijn haha.
<<

Anoniem44

Bericht 30 Apr 2014 14:48

Re: De grenzeloze generatie

Ik vind die reizen waar iedereen het over heeft ook niet zo kenmerkend voor één generatie. Als ik mijn ouders bekijk, die reizen zich helemaal suf, en dat zie ik bij meer mensen die tegen de pensioenleeftijd lopen, die gaan helemaal los. Dat is een groep die flink heeft kunnen profiteren van de groei van de economie, ze hebben veel geld én ze hebben de tijd.

De tijd is veranderd, we reizen meer, maar dat geldt niet alleen voor jonge mensen, ook oude mensen reizen meer en verder.
<<

Anoniem222

Bericht 30 Apr 2014 14:54

Re: De grenzeloze generatie

Ja klopt maar bij generaties is het ook een beetje zo dat je kijkt naar de verschillende generaties en dan vergelijkt met hoe het bij een vorige generatie was toen zij dezelfde leeftijd hadden he :P. Mijn ouders reizen zich ook helemaal suf en ook veel meer buiten Europa maar dat was in hun studententijd nog helemaal niet zo normaal als dat het nu voor mij is.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 30 Apr 2014 15:10

Re: De grenzeloze generatie

Mijn ouders doen die dingen dan weer helemaal niet, maar ja, dat zegt niks. Het gaat bij een generatie niet om individuele verhalen en/of ervaringen mijns inziens, maar meer om maatschappelijk dingen en mogelijkheden. Het is in de huidige maatschappij heel normaal om een studie te doen, of twee. Bij vorige generaties was dit nog helemaal niet zo denk ik, ook al was de studiefinanciering hoger het aantal studenten lag vele malen lager (verhoudingsgewijs).

Wat ED zegt over dat de generatie voor ons ook al veel KONDEN reizen, klopt helemaal. Vliegtuigen vlogen wel en treinen reden toen uiteraard ook al. Ik denk alleen dat het toen nog uitzonderlijker en gevaarlijker gevonden werd. Nu zijn alle communicatie-middelen verder ontwikkeld en dus is het gemakkelijker om je kind 'los te laten' buiten de grens (bij wijze van spreken).
ED, dat stukje over hypotheken zei ik eerder ook al, dus eens!

Harri, wat je zegt over je moeder en die opmerking in de eerste klas vind ik echt lief klinken!
<<

Zero

Bericht 30 Apr 2014 15:11

Re: De grenzeloze generatie

Ik vind onze generatie (of nou ja, ik ben zelf geboren in '86) best grenzeloos ja.
Dat merk ik voornamelijk aan hoe de generatie leeft - overal en nergens, steeds meer mensen gaan in het buitenland wonen en studeren 'omdat het kan', dat deden de generaties voor ons volgens mij in veel mindere mate.
Maar ook hoe we zijn opgegroeid met internet (wij zijn de generatie die zowel onze ouders als onze kinderen moeten waarschuwen over de gevaren van/ leren over het internet), internet is zeker voor de oudere generatie een eindeloze wereld vol mogelijkheden (en als je die kan besurfen ben je best slim in hun ogen)

En ook in werk merk ik het wel.
Iedereen kan tegenwoordig van alles zijn.
Doorleren via de baas, titels die je niet uit je bek kan krijgen zo moeilijk, functies waar je nog nooit van heb gehoord...
Vroeger was je timmerman, slager of bakker.
De engelse taal zit ook steeds meer ingeburgerd waardoor deze generatie zich óók nog eens makkelijk duidelijk kan maken in de rest van de wereld.

Als je dat vergelijkt met generaties er voor, zijn wij/zij best 'grenzeloos'.
Maar ja... dat is de volgende generatie waarschijnlijk nog meer...
<<

Anoniem44

Bericht 30 Apr 2014 15:13

Re: De grenzeloze generatie

Harrison schreef:Ja klopt maar bij generaties is het ook een beetje zo dat je kijkt naar de verschillende generaties en dan vergelijkt met hoe het bij een vorige generatie was toen zij dezelfde leeftijd hadden he :P. Mijn ouders reizen zich ook helemaal suf en ook veel meer buiten Europa maar dat was in hun studententijd nog helemaal niet zo normaal als dat het nu voor mij is.

Nee, maar dan ligt het dus meer aan deze tijd, dan dat het gebonden is aan een generatie.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 30 Apr 2014 15:22

Re: De grenzeloze generatie

-ED- schreef:
Harrison schreef:Ja klopt maar bij generaties is het ook een beetje zo dat je kijkt naar de verschillende generaties en dan vergelijkt met hoe het bij een vorige generatie was toen zij dezelfde leeftijd hadden he :P. Mijn ouders reizen zich ook helemaal suf en ook veel meer buiten Europa maar dat was in hun studententijd nog helemaal niet zo normaal als dat het nu voor mij is.

Nee, maar dan ligt het dus meer aan deze tijd, dan dat het gebonden is aan een generatie.


:lol: dat is toch ook het idee van een generatie, dat het gebonden is aan een bepaald tijdsbestek?
<<

Anoniem44

Bericht 30 Apr 2014 15:30

Re: De grenzeloze generatie

Nee, dat bedoel ik niet. Dat vele reizen is niet zozeer gebonden aan één generatie, dus zeg: iedereen geboren tussen 1980 en 1990, maar aan déze tijd, dus zeg vanaf zo ongeveer 1995 tot nu. Het maakt dus niet uit tot welke generatie je behoort, of je nu 20 bent of 60, tegenwoordig worden meer en verdere reizen gemaakt.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 30 Apr 2014 15:36

Re: De grenzeloze generatie

-ED- schreef:Nee, dat bedoel ik niet. Dat vele reizen is niet zozeer gebonden aan één generatie, dus zeg: iedereen geboren tussen 1980 en 1990, maar aan déze tijd, dus zeg vanaf zo ongeveer 1995 tot nu. Het maakt dus niet uit tot welke generatie je behoort, of je nu 20 bent of 60, tegenwoordig worden meer en verdere reizen gemaakt.


Ja op die manier klopt het wel wat je zegt. Maar er zit nog steeds wel een generatieverschil in, denk ik. Wij als jonge generatie vinden het heel normaal dat dit kan, de oudere generatie vindt het nog meer bijzonder dat het nu wél kan (als in: eerder niet of moeilijker).
<<

Anoniem147

Bericht 30 Apr 2014 15:43

Re: De grenzeloze generatie

Aahh lieve mama Harrison :D

Dat juist dat haar is bijgebleven haha.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 02 Mei 2014 05:40

Re: De grenzeloze generatie

Wat een geweldige onderwerp, inderdaad wel heel breed. Grenzeloos, als je het letterlijk neemt, is voor mij de mogelijkheid over overal heen te gaan, voor korte vakanties of om te leven. Toen ik 18 was ging ik naar Zuid Afrika te wonen. Daar hadden we een pay phone en die viel regelmatig uit. Email kenden we toen nog niet echt. Contact met mijn familie was erg lastig. Nu woont ik in Australie en skype ik regelmatig met mijn familie. Ik heb het idee dat de wereld hierdoor kleiner is, het gemis van beide kanten is minder, ze lijken dichterbij.
Afbeelding
Afbeelding
<<

No. 3

Bericht 02 Mei 2014 14:33

Re: De grenzeloze generatie

Voor je research: kijk de docu 'Alles wat we wilden'. Volgens mij nog wel op Uitzending Gemist te vinden.
<<

Anoniem222

Bericht 05 Mei 2014 15:14

Re: De grenzeloze generatie

Ik heb gekeken, boeiend!
Alleen de docu is van 4 jaar geleden en alle jongeren die er in voorkomen zijn net van voor de grenzeloze generatie. Maar het was alsnog nuttig!
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers