Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Konijn

<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 29 Apr 2014 09:33

Konijn

Wij willen graag een konijn kopen. Of nou ja, 2 konijntjes dus. Het liefste dwerg hangoor konijntjes.
Op internet probeer ik me in te lezen, want ik wil het wel goed voor elkaar hebben. Maar, een enorm hok met een enorme ren zie ik nou ook weer niet zitten. Ik dacht zelf aan een hok van zo'n 1-1,5 meter breed en iets van 60cm diep, met een hok boven en een ren eronder.
Maar goed, op veel sites staat dan weer dat dit veel te weinig ruimte is. Is dat nou echt zo?

Zoiets bedoel ik dus, maar dan de afmeting die ik noemde:
Afbeelding
<<

Patsy

Bericht 29 Apr 2014 10:09

Re: Konijn

Ik vind dat erg weinig ruimte. Een konijn moet de ruimte hebben om rond kunnen hupsen. Onze 2 konijnen hebben een kippenhok van 2 etages, elke etage is ongeveer 2 meter breed en 1 meter diep. Beide etages hebben een nachthok. Als het droog is buiten staat het hok altijd open zodat de konijnen los in de tuin kunnen lopen.

Wel goed dat je twee konijnen aan wilt schaffen, konijnen zijn gezelschapsdieren.
<<

Anoniem103

Bericht 29 Apr 2014 10:13

Re: Konijn

Ik vind het ook wel weinig. Wij hebben vier konijnen en daar hebben we twee van zulke hokken voor en dan om de hokken heen nog een grote ren. Ze lopen ook regelmatig los door de tuin.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 29 Apr 2014 10:15

Re: Konijn

Maar ik bedoelde alleen dit model hok he, dan wel groter dus. Deze is geloof ik 1 x 0,5 meter (of nog kleiner); ik zou dan 1,5 x 0,6 willen.
<<

Patsy

Bericht 29 Apr 2014 10:18

Re: Konijn

Ik vind 1, 5 bij 0, 6 klein. Als ik zie wat voor bokkensprongen onze konijnen maken, dat redden ze niet op zo'n stukje.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 29 Apr 2014 10:22

Re: Konijn

Hmm oke, dat lees ik ook veel op internet. Ik vind dat altijd lastig, want wij hadden vroeger altijd konijnen in veel kleinere hokken. Die waren ook altijd blij en speels. Ik snap wel dat het beter is met meer ruimte, maar hoe weet je nou of zo'n konijn echt blijer is?

Ik heb al gezocht naar opvang van konijnen, dat we daar 2 konijntjes vandaan kunnen halen. Ik heb dus wel het beste met ze voor, maar ik heb wel grenzen aan de omstandigheden die ik kan maken. In mijn ogen vrij goede omstandigheden, maar door alle critici vind ik het wel lastig. Een kippen(!)hok vind ik bijvoorbeeld een beetje overdreven.
<<

Patsy

Bericht 29 Apr 2014 10:34

Re: Konijn

Ik geloof ook wel dat je het beste met ze voor hebt hoor :-)
Ik ben alleen van mening dat konijnen veel ruimte nodig hebben omdat ze in de natuur ook alle ruimte hebben. De bokkensprongen die ze maken stralen wel echt blijheid uit vind ik. Misschien kun je bij de opvang waar je de konijnen vandaan wilt halen eens vragen wat hun mening is over de afmetingen van een hok.
<<

Elvie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 604

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:14

Bericht 30 Apr 2014 06:38

Re: Konijn

Wij hebben ook zo'n hok in de tuin, maar daaromheen nog een ren van zo'n 1,5 vierkante meter. Misschien is dat een idee? Supergoed trouwens dat je je er zo in verdiept en dat je twee konijntjes uit de opvang gaat halen! Daar komen die van ons ook vandaan en het is zo leuk om te zien hoe blij ze zijn.
2014 2016
<<

Anoniem260

Bericht 30 Apr 2014 10:56

Re: Konijn

Kun je ze niet regelmatig los in de tuin laten?
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 30 Apr 2014 11:21

Re: Konijn

Jerry schreef:Kun je ze niet regelmatig los in de tuin laten?


Dat zou qua ruimte prima kunnen, maar ik vraag me af of we dat in de praktijk wel doen. Ik ben iedere dag van 7.15-18.15 van huis. Mijn vriend van 8.30-17.30, dus dan moet het altijd 's avonds. In de zomer lijkt me dat geen probleem, maar in het voorjaar/herfst/winter wel.
Dus ja we twijfelen nog of we het wel moeten doen.
Laten jullie de konijnen echt elke dag los? Of zou 2 a 3 keer per week ook al goed zijn?

Elvie, wat jij beschrijft is inderdaad een optie. We willen nu sowieso eerst de tuin afmaken en dan kijken waar we plaats kunnen maken en hoeveel plaats we er aan willen besteden.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 30 Apr 2014 11:30

Re: Konijn

Ik heb er twee en die zitten binnen, dan is het toch makkelijker om ze los te laten lopen en hebben ze sowieso vaak mensen in de buurt. Mijn ene konijn wordt dit jaar 12 en die is niet meer zo actief, maar de andere racet graag het hele huis door, die moet echt haar energie kwijt kunnen.
Kun je geen afgesloten ren om het hok bouwen? Dan kunnen ze zelf bepalen wanneer ze in het hok willen zitten en wanneer ze rond willen lopen, ook als je niet thuis bent.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 30 Apr 2014 11:32

Re: Konijn

Derpy, ja dat kan dus wel. Maar ik weet nog niet of ik dat wil. Omdat het dan zo'n groot stuk van de tuin in beslag neemt. Ik moet gewoon even zien hoe straks de tuin er uit ziet en of dat dan een optie is.
<<

Anoniem103

Bericht 30 Apr 2014 12:10

Re: Konijn

Green_Pepper schreef:
Jerry schreef:Kun je ze niet regelmatig los in de tuin laten?


Dat zou qua ruimte prima kunnen, maar ik vraag me af of we dat in de praktijk wel doen. Ik ben iedere dag van 7.15-18.15 van huis. Mijn vriend van 8.30-17.30, dus dan moet het altijd 's avonds. In de zomer lijkt me dat geen probleem, maar in het voorjaar/herfst/winter wel.
Dus ja we twijfelen nog of we het wel moeten doen.
Laten jullie de konijnen echt elke dag los? Of zou 2 a 3 keer per week ook al goed zijn?

Elvie, wat jij beschrijft is inderdaad een optie. We willen nu sowieso eerst de tuin afmaken en dan kijken waar we plaats kunnen maken en hoeveel plaats we er aan willen besteden.


Waarom zou je ze alleen in de zomer 'savonds buiten laten lopen? Hier lopen ze het hele jaar door regelmatig in de tuin, ze zitten toch sowieso al buiten. Als ze het koud hebben gaan ze wel terug in hun hok.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 30 Apr 2014 12:40

Re: Konijn

Tania, ja het zou kunnen als we een ren aan het vaste hok vast maken. Nadeel daarvan vind ik dus de ren die veel ruimte in neemt. In andere seizoenen dan de zomer ben ik zelf minder vaak buiten, dus ik dacht dat ik ze dan misschien minder snel zou 'uitlaten'. Hopelijk valt dat mee hoor, maar ik probeer het even goed uit te denken!
<<

Patsy

Bericht 30 Apr 2014 14:34

Re: Konijn

Qua "uitlaten": Wij hebben er voor gezorgd dat onze konijnen niet kunnen ontsnappen uit de tuin. Wij zetten als we thuis zijn gewoon het hok open en doen hem weer dicht als we weggaan of op bed gaan. We hoeven er dus niet continu bij te zijn als ze buiten zijn. Als het veel regent of als er sneeuw ligt blijft het hok dicht. Konijnen kunnen wel veel graven, wees daar wel op bedacht.
<<

Anoniem103

Bericht 30 Apr 2014 17:04

Re: Konijn

Ja wat katrien zegt doen wij ook. We zetten het hok open en dan zijn er zelf gewoon binnen.
<<

nijntje4

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 30 Apr 2014 17:19

Re: Konijn

Als je een formaat kippenren 'overdreven' vindt, begin dan alsjeblieft niet aan konijnen :). Hoe groter hoe beter is altijd het advies, zeker wanneer je hele dagen weg bent. Als je ook nog wat diepte en hoogte in het hok hebt dan kun je ook makkelijker dingen in het hok zetten om ze wat uitdaging te geven, denk aan speelgoed, dozen, plankjes op verschillende hoogten, enz.

Ik vind het wel super dat je ze uit een opvang gaat halen!
<<

Anoniem121

Bericht 30 Apr 2014 21:22

Re: Konijn

Hoe doen jullie dat met katten? Wij hebben ook net twee dwerg hangoortjes en die wil ik als ze groter zijn ook buiten laten lopen. Nu zitten ze alleen nog in het nachthok of de eerste verdieping, op de een of andere manier gaan ze niet naar beneden. Als ze groter zijn vinden ze ook zelf de weg weer terug naar het hok. Maar ik ben bang dat ze door de kat worden aangevallen zodra ze buiten het hok lopen.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 01 Mei 2014 07:46

Re: Konijn

Als we konijnen nemen, dan kunnen ze niet los in de tuin. Dit i.v.m. katten (van de buren) en aangrenzende tuinen, waar al schuttingen staan en waar ze dus gemakkelijk onder door kunnen graven. De hele tuin konijnenproof maken is niet te doen, omdat er dus al vrij nieuwe schuttingen staan maar waar nog wel onder door gegraven kan worden. Daarom zou er dus een grote ren moeten komen o.i.d.
Bedankt voor jullie tips en adviezen trouwens :) we gaan er nog eens goed over nadenken!
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 01 Mei 2014 08:50

Re: Konijn

Pluis: Mijn kat is opgegroeid met konijnen, dus die ziet ze niet als prooi. Ze liggen soms zelfs samen te slapen.
Ik zou ze nu al aan elkaar laten wennen en het in het begin even in de gaten houden als ze samen buiten zijn.
<<

Patsy

Bericht 04 Mei 2014 08:06

Re: Konijn

Ik zie nu dat ik niet gereageerd heb terwijl ik dat wel van plan was. Inmiddels hebben we nog één konijn....:( Het rammetje (wat nu dood is) begon altijd heel hard te stampen als er een kat in de tuin kwam, er kwamen daardoor nooit meer katten in onze achtertuin. Ideaal, ook geen kattenpoep dus.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers