Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Reisrubriek #2: Antalya

<<

Anoniem173

Bericht 27 Apr 2014 19:09

Reisrubriek #2: Antalya

Antalya

Op onze huwelijksreis zijn mijn man en ik een dagje op excursie naar Antalya geweest. Een stad waar veel vakantiegangers, die naar hun allinclusiveresort in Turkije gaan, landen. Naast het feit dat deze stad toch al snel het aantal inwoners telt van Amsterdam; namelijk 964.886 inwoners, is het ook de derde meest bezochte stad in de wereld als het gaat om het aantal internationale aankomsten. Er komen gemiddeld 10,5 miljoen bezoekers per jaar als we Wikipedia moeten geloven. Hoewel deze bezoekers dus voornamelijk op doorreis zijn naar de Turkse kust, brengen ook velen een bezoekje aan deze grote stad.

Algemene informatie over de stad
Turkije is een land dat is opgedeeld in een Europees en een Aziatisch deel. Antalya ligt in het Europese gedeelte aan de kust. Het grootste geloof in Turkije is de Islam. Je ziet dit terug in de vele Moskeeën en natuurlijk de kleding die de inwoners dragen. Hoewel het mij meeviel hoeveel vrouwen er gesluierd waren, zijn de hoofddoeken en de lange kleding die mannen dragen niet te missen in het straatbeeld. In Antalya spreken ze natuurlijk Turks. Echter kun je met Duits en Engels, en op veel plekken zelfs Nederlands, ook ver komen.

Kleding: Omdat ik er was in februari en de temperatuur rond de 19/20 graden was, was het nog geen weer voor korte broeken. Echter is het geen probleem om in toeristische gebieden in korte broeken te lopen of een rokje te dragen. Korte mouwen is ook geen probleem. Alleen wanneer je een moskee wilt betreden word je geacht jezelf te bedekken. Daarnaast zou ik wanneer je daadwerkelijk de stad in gaat in ieder geval zorgen voor een beetje bedekte schouders en geen hotpants of minirokje aantrekken. Hoewel dit natuurlijk aan jezelf is.

De munteenheid in Turkije is de Lira, gemiddeld krijg je voor 1 euro 3 lira. Je kunt op veel plaatsen ook met euro’s betalen. Alleen in Antalya zul je in veel horecagelegenheden en winkeltjes toch met lira’s moeten afrekenen. Overal zijn pinautomaten te vinden.

Om in Antalya te komen kun je verschillende vervoersmiddelen gebruiken, natuurlijk afhankelijk van waar je op dat moment verblijft. De stad heeft een eigen vliegveld waar je zowel lijnvluchten als vakantievluchten naartoe kunt nemen. Vanuit de diverse badplaatsen gaat er openbaar vervoer, maar er gaan ook excursiebussen en lijnbusjes. Wij zijn zelf met een busje van het hotel gegaan waarmee we voor 5 euro per persoon heen en weer werden gebracht vanuit Lara.
In Antalya zelf rijdt een tram rond en ook stadsbussen. Ik heb deze persoonlijk niet gebruikt maar van mijn ouders hoorde ik dat de tram vooral heel makkelijk om te nemen is en de hele stad doorrijdt. Wij hebben alles met de benenwagen gedaan wat goed te doen was (ondanks een paar vermoeide voeten).

Hoogtepunten
Wanneer je de kaart bekijkt van Antalya en haar binnenstad zie je eigenlijk al gelijk de hoogtepunten. Ik heb er een paar uitgekozen die ik erg mooi vond:
Afbeelding
3: De oude haven. Hier liggen veel piratenboten die je graag willen meenemen langs de mooie kustlijn. Je kunt hier gezellig wat drinken en je hebt een prachtig uitzicht over de stad. Ik vond dit echt een heel mooi plekje. Het had bij ons een beetje geregend en je moet best een stukje afdalen om er te komen, wel oppassen dus!
Afbeelding
Afbeelding
11: Poort van Hadrianus. Deze poort bestaat al sinds 132 na Christus. Hij staat midden tussen de oude straatjes richting de haven en de moderne winkelstraten erachter. Vroeger liep hij ook over een weg heen.
Afbeelding
5/6: De grote moskee en minaret. Deze zie je boven de stad uit komen wanneer je in het centrum loopt. Hij is gebouwd rond 1230 en het is dus al eeuwenlang een belangrijk bouwwerk in de stad. De minaret is 38 meter hoog en je moet 90 treden beklimmen om boven te komen.
Afbeelding
Wat wij hebben gedaan toen we in Antalya waren, is de route gelopen zoals die ook op het kaartje staat hierboven. Je komt dan langs de bekende bezienswaardigheden en mist eigenlijk niets. Een paar plaatjes nog om een indruk te geven.
De knusse straatjes (helaas wel met regen):
Afbeelding
Prachtige kustlijn als je de tramlijn volgt ongeveer 500 meter (die de stad uitgaat):
Afbeelding
In de omgeving van Anytalya, richting Lara, heb je hele bekende watervallen de Duden Watervallen. Ik ben er niet geweest maar heb van mijn ouders gehoord dat ze echt de moeite waard zijn.
Afbeelding

Eten en drinken
Ik heb niet overnacht in de stad of avondeten gehad, dus ik moet me een beetje beperken tot wat ik heb gezien. In het oude gedeelte, dus waar de wandelroute doorheen loopt, heb je heel veel barretjes en eettentjes. De terrasjes zaten nu al redelijk vol toen de zon begon door te komen! Ik zag daar vooral veel aanbiedingen voor een daghap van ongeveer 10 euro. Dan krijg je bijvoorbeeld vis met friet of een hamburger of vlees. Ze prijzen overal hun happy hours aan die dan tussen 7 en 10 in de avond zijn.
Ik heb in de straat die bij nummer 7 omhoog loopt ongelofelijk lekkere kipkebab gegeten. We betaalden 5 lira, dus ongeveer 1,75 voor een heerlijk broodje met veel vlees. Sowieso schijn je altijd de kipkebab te moeten nemen, omdat die gewoon veel lekkerder is dan het rundvlees.

Winkelen
Wanneer je bij nummer 7 omhoog loopt, heb je een grote winkelstraat, hier kun je veel ketens vinden maar ook een grote bazaar (Antalya Bazar). Ik persoonlijk hou niet zo van de bazaar omdat je echt winkels wordt ingetrokken en er alleen maar neppe merkkleding wordt verkocht, maar veel toeristen vinden dit helemaal geweldig dus het kan er behoorlijk druk zijn. Wel vind je in de bazaar ook veel kruiden en etenswaren. Dat is wel heel leuk om te zien en wat van te kopen.
Afbeelding
Richting het vliegveld heb je een groot winkelcentrum zitten genaamd Terra City. Er zijn 150 winkels te vinden en volgens de website ook veel outletzaken. http://www.terracity.com.tr/en

Persoonlijk verraste Antalya mij op een positieve manier. Ik hoorde al van mijn ouders dat je er echt heel leuk kon wandelen en mooie stukjes kon bezichtigen. Het heeft veel bezienswaardigheden en je kunt er heerlijk winkelen. Je bent er zo vanuit de Turkse riviera. Ik zou als je in die hoek bent dus zeker een dagje die kant op gaan.

____________________________________________________________________________________________________
Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?

Deel 1: San Francisco
Deel 3: Londen
Laatst gewijzigd door Anoniem173 op 17 Mrt 2015 07:46, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Burgemeester Johanna

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 384

Geregistreerd: 01 Feb 2014 09:40

Bericht 27 Apr 2014 19:13

Re: Reisrubriek #2: Antalya

En weer een nieuwe reisrubriek. Bedankt Atelier Madame!
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 27 Apr 2014 19:16

Re: Reisrubriek #2: Antalya

Super! Ik vind deze rubriek zo leuk. Helaas wel erg slecht voor mij. San Francisco was ik (gelukkig) al geweest, maar als ik dan dit weer lees denk ik, dat is ook wel interessant om eens een weekje naar toe te gaan. Moeilijk haha.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 27 Apr 2014 20:27

Re: Reisrubriek #2: Antalya

Wat leuk AM! Antalya klinkt toch altijd wel een beetje als de plek waar je nou juist niet heen wil (althans ik dan haha!) maar je beschrijft het wel heel verleidelijk!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 27 Apr 2014 22:03

Re: Reisrubriek #2: Antalya

Heel leuk, AM. Antalya stond niet op mijn lijst om ooit naar toe te gaan, maar na het lezen van jouw stukje wil ik er wel graag heen.
<<

Anoniem187

Bericht 27 Apr 2014 22:08

Re: Reisrubriek #2: Antalya

Leuk gedaan AM!
<<

Yindy

Kwebbel

Berichten: 406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:34

Bericht 28 Apr 2014 08:55

Re: Reisrubriek #2: Antalya

Wat een leuk stukje!
Afbeelding
<<

Anoniem119

Bericht 28 Apr 2014 09:12

Re: Reisrubriek #2: Antalya

Leuk! Ik denk bij Antalya direct aan de Turkse kust vol resorts, maar je vergeet haast dat het natuurlijk ook een hele historische stad is. Daar houd ik altijd wel van. Het ziet er echt mooi uit. En die kruidenpiramides vind ik altijd zo mooi!
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 28 Apr 2014 10:16

Re: Reisrubriek #2: Antalya

Erg leuk geschreven! Turkije is niet een land wat mij echt trekt maar je maakt mij wel enthousiast met dit stuk!
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Anoniem173

Bericht 28 Apr 2014 14:25

Re: Reisrubriek #2: Antalya

Wat leuk de reacties! Grappig dat sommigen niet zo snel naar Turkije zouden willen. De kustlijn is idd een en al hotel waar je van moet houden. Maar deze stad is echt een aanrader. Evenals de natuur. Zoo mooi.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 28 Apr 2014 14:38

Re: Reisrubriek #2: Antalya

Mooie foto's en interessante info. Ook mij trekt Turkije mij niet vanwege de zon en strandvakanties, maar deze culturele info en historie is wel interessant om te lezen. Wat heeft die Hadrianus is er veel naar hem vernoemd of toch veel gebouwd toen hij aan de macht was in het Romeinse rijk. In Griekenland zijn we ook gebouwen van hem tegen gekomen.
De lokale markten zijn ook altijd een genot om naar toe te gaan als je op vakantie bent. In elk land zie je weer handelswaar en eten (met name vlees/vismarkt vind ik geweldig) etc. dat specifiek is voor dat land of streek. Persoonlijk struin ik daar graag over.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12154

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 30 Apr 2014 14:55

Re: Reisrubriek #2: Antalya

leuk stukje. Wij gaan binnenkort naar Turkije in de buurt van antalya wie weet gaan we er een dagje heen.
Ik vind die kruiden altijd zo leuk om te zien. Mag je die zomaar kopen en meenemen naar nederland
Afbeelding
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 30 Apr 2014 16:55

Re: Reisrubriek #2: Antalya

Ik moet eerlijk zeggen dat ik Antalya alleen maar ken van de reclames van de all-inclusive resort, maar ziet er zo te zien best als een leuke stad uit!
<<

Anoniem173

Bericht 30 Apr 2014 19:16

Re: Reisrubriek #2: Antalya

Sarah: je mag gewoon kruiden invoeren hoor, weet alleen niet of het onbeperkt mag.

Il1984: klopt idd van de resorts, het is ook wel zo dat die kuststreek enorm veel resorts telt (dacht wel 3500 van alanya naar antalya), maar antalya stad is echt heel leuk!
<<

ekiaam87

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1500

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:38

Bericht 01 Mei 2014 10:08

Re: Reisrubriek #2: Antalya

Wat een leuk stukje, wij gaan deze zomer naar Lara, dus lekker dicht bij :)
Eens kijken of we een tripje die kant op kunnen maken!
<<

Bloemetjesgordijn

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2241

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 02 Mei 2014 12:23

Re: Reisrubriek #2: Antalya

ekiaam, wat leuk wij gaan ook naar Lara. Waar gaan jullie heen? (of hebben we het hier al eerder over gehad) Wij hebben via de reisleider ook al diverse excursies geboekt maar antalya zelf zijn we nog nooit echt in geweest.
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 11 Mei 2014 21:33

Re: Reisrubriek #2: Antalya

Ik wilde al eerder reageren maar wat een leuk stukje zeg! Heel leuk geschreven en je maakt mensen echt benieuwd naar Antalya. Ik ben er zelf jaren terug geweest met mijn vriend. We verbleven toen in het hotel Baia Lara en hebben toen de excursie Antalya by Night gedaan, we hebben toen gevaren, lekker gegeten, gewandeld en gewinkeld, watervallen bezocht en dat was het zo'n beetje volgens mij.
Persoonlijk ben ik niet van de opdringerige verkopers, ik vind dat echt verschrikkelijk! De kruiden vind ik dan wel weer leuk om te zien al hebben we die zelf niet bezocht.
Mooie foto's!

In welk hotel verbleven jullie, AM?
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Anoniem173

Bericht 11 Mei 2014 22:41

Re: Reisrubriek #2: Antalya

Wij zaten in Lara, in het royal wings. Heel goed hotel ook :).
<<

ekiaam87

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1500

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:38

Bericht 12 Mei 2014 07:35

Re: Reisrubriek #2: Antalya

Bloemetjesgordijn schreef:ekiaam, wat leuk wij gaan ook naar Lara. Waar gaan jullie heen? (of hebben we het hier al eerder over gehad) Wij hebben via de reisleider ook al diverse excursies geboekt maar antalya zelf zijn we nog nooit echt in geweest.


Naar Grand Park Lara gaan wij en jullie??
Wat voor excursies hebben jullie geboekt? Ik heb daar nog niets over gezien.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 12 Mei 2014 15:52

Re: Reisrubriek #2: Antalya

Ik ben hier zelf ook geweest, maar vond het helemaal niets. Wel zien je foto's er zeker aantrekkelijk uit en fijn dat jullie het wel leuk hebben gevonden!
<<

Burgemeester Bo

Bericht 13 Mei 2014 11:29

Re: Reisrubriek #2: Antalya

Bedankt voor je leuke bijdrage, Atelier Madame!
<<

Anoniem173

Bericht 14 Mei 2014 23:01

Re: Reisrubriek #2: Antalya

Ekiaam: ik zou excursie naar zapardere canyon doen, dat is echt leuk. En de green canyon is ook de moeite waard. Manavgat vond ik ook wel leuk met de markt en watervallen.

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron