Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


(Kleine) kinderen en potloodventers/pedofielen.

<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 24 Apr 2014 17:35

(Kleine) kinderen en potloodventers/pedofielen.

Vanaf welke leeftijd ga je daar nou echt wat over zeggen?
Wij zijn net achter een man aangegaan en ik heb een (helaas wat onduidelijke) foto gemaakt van een man die zich in de bosjes stond af te trekken voor het oog van 3 meiden tussen de 9 en 11. Wij stonden op dat moment zelf met de rug er naartoe maar hij wist niet hoe snel hij weg moest lopen toen wij op het bosje afgingen en iets ervoor liep hij achter ons dus we wisten wel heel zeker dat hij min 15 in dat bosje is geweest.

Mijn kinderen waren er ook bij en die wilden natuurlijk weten hoe en wat er precies met die man en meisjes was. Ze hebben er zelf van gemaakt dat hij vieze kleren had en er nu verder niet meer over gehad. Maar vanaf welke leeftijd waarschuw je ze er nu echt voor? Vanaf dat ze alleen gaan buiten spelen? Of ook al met bijna vier als ze ernaar vragen in deze situatie?
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 25 Apr 2014 07:39

Re: (Kleine) kinderen en potloodventers/pedofielen.

Praat niemand hierover met hun kinderen?
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 25 Apr 2014 07:44

Re: (Kleine) kinderen en potloodventers/pedofielen.

Zoals ik er nu over denk, ga ik hem erover inlichten zodra hij alleen buiten gaat spelen.

OT: wel een bekend probleem in o'bos trouwens. Weet niet of het daar was? Mijn ouders wonen naast het park, en elk jaar zodra de winter voorbij is komt er weer een potloodventer tevoorschijn. Erg vervelend!
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Bericht 25 Apr 2014 07:54

Re: (Kleine) kinderen en potloodventers/pedofielen.

Ik vind het een lastige. Ik heb haar nu nog niks verteld. Ik had het er van de week over met mijn moeder. Ze had namelijk een snoepje gekregen toen ze daar laatst was en ze naar de stad liepen. Mijn dochter is gewoon een heel open meisje, maakt een praatje met iedereen en dat is natuurlijk aandoenlijk. Dat had ze dus ook bij die man gedaan en die had een snoepje uit zijn zak gehaald en gegeven.
Mijn moeder had zoiets van- ja, sorry, ik weet helemaal of je daar afspraken met haar over hebt ofzo...

Maar nee, ik heb er nog niks aan gedaan. Ik zou het zonde vinden om haar het openen te ontnemen ofzo. Ik zal wel als ze alleen gaat buitenspelen er iets aan gaan doen: Haar op haar hart drukken dat ze niet met mensen meegaat en als ze iets krijgt het even moet overleggen. Zoiets... :eyes: Over potloodventers ed zal ik het niet gaan hebben denk ik... Misschien in de richting dat als ze rare mensen ziet dat ze naar me toe moet komen...
Afbeelding

Afbeelding
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 25 Apr 2014 07:59

Re: (Kleine) kinderen en potloodventers/pedofielen.

Als mijn dochter naar de basisschool gaat dan ga ik haar wel het een en ander uitleggen over gevaarlijke situaties. Alleen buitenspelen is hier nog lang niet aan de orde, aangezien we in een grote stad wonen. Mocht ze ooit weleens een paar minuten 'alleen' op het schoolplein moeten staan dan wil ik dat ze weet waar ze op moet letten. Niks van vreemden aannemen, niet met vreemden meelopen, etc.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 25 Apr 2014 08:07

Re: (Kleine) kinderen en potloodventers/pedofielen.

Gijs, het was bij de kabelbaan langs het fietspad naar de Floriande als je van de liesbos de leenderbos oversteekt.
Wist niet dat het een bekend probleem was, al vertelde een van de meisjes wel dat het weleens eerder was gebeurd.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 25 Apr 2014 08:17

Re: (Kleine) kinderen en potloodventers/pedofielen.

Ik heb het daar met de oudste eigenlijk nog nooit over gehad. Nu is hij sowieso verlegen en afwachtend en loopt niet zomaar naar vreemde mensen toe. Ik zou eigenlijk ook niet weten wat ik hem precies zou moeten zeggen. Nu zit hij op een kleine dorpsschool waar de (sociale) controle erg groot is, het schoolplein is ook afgesloten. Alleen buiten spelen doet hij niet omdat wij aan een drukke weg wonen. Maar toch wel eem onderwerp om eens over na te denken.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 25 Apr 2014 11:12

Re: (Kleine) kinderen en potloodventers/pedofielen.

Ik heb mijn dochter wel verteld dat ze niet met vreemden mee moet gaan, ook niet als ze haar snoepjes/cadeautjes geven.
Verder heb ik hier nog niet veel over verteld. Als ze echt alleen buiten mag spelen ga ik haar meer uitleg/instructies geven.
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 22:33

Bericht 25 Apr 2014 11:42

Re: (Kleine) kinderen en potloodventers/pedofielen.

Ik heb geen kinderen, maar ik heb hier in mijn studie veel over geleerd. Het advies is om al vanaf jonge leeftijd met je kinderen te praten over grenzen, maar niet specifiek waarschuwen voor 'enge mannen'. De slechtste preventiecampagne voor seksueel misbruik ooit was een campagne gericht op het waarschuwen voor 'de vreemde in het park/in het steegje/whatnot'. Dit werkt averechts, omdat hierdoor (zéker bij kinderen) een heel verkeerd beeld ontstaat van wat potentieel gevaarlijk is en wat niet. Vreemden zijn niet altijd gevaarlijk en bekenden zijn niet altijd te vertrouwen. Het belangrijkste is om je kinderen te vertellen dat iedereen bepaalde grenzen heeft en dat niemand daar over heen mag gaan. Niemand mag je aanraken als je dat niet wil, bekende of onbekende. Een beter advies dan 'niet met vreemden meegaan' is je kind meegeven dat ze voordat ze met iemand anders dan papa/mama (evt. opa/oma, of iemand anders die je onvoorwaardelijk vertrouwt) mee gaan, dat eerst moeten overleggen. Misbruik of andere enge dingen door volstrekt onbekenden komt namelijk relatief weinig voor, statistisch gezien is er veel meer reden om bang te zijn voor bekenden, en dan vooral kennissen.

Met kinderen praten over hun grenzen, dat niemand daar over heen mag gaan, dat kan al heel jong. Hoewel er voor jou als volwassene natuurlijk achter zit dat je je kind tegen onheil wil beschermen, hoef je dat in zo'n gesprek helemaal niet te noemen. Zo kun je ervoor zorgen dat je boodschap duidelijk over komt, zonder dat het beangstigend is. Het is ook van belang om van jongs af aan te benadrukken dat ze met alles bij je terecht kunnen, dat alles besproken en overlegd kan worden.

Concreet in jouw situatie zou ik denk ik deze situatie aangrijpen om zo'n soort gesprek aan te gaan. Niet over de details van wat die man stond te doen, maar dat soms mensen dingen doen waar jij je niet goed bij voelt, en dat je dat dan moet aangeven, dat niemand over jouw grenzen mag gaan, etc. Vervelende situaties zijn dit inderdaad.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 25 Apr 2014 11:51

Re: (Kleine) kinderen en potloodventers/pedofielen.

Dat heb ik inderdaad al wel gedaan wat Supergrover zegt. Dat anderen niet over haar grenzen heen mogen gaan, vreemden niet en bekenden ook niet. Daar heb ik het met haar voor het eerst over gehad toen ze 3 jaar was.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 25 Apr 2014 12:53

Re: (Kleine) kinderen en potloodventers/pedofielen.

Hoe zeg je dat dan? Als je onder de douche staat, jou billen daar mogen alleen jij papa mama, m.arieke en de juffen van de opvang aan komen als ze een schone luier om doen? (M.arieke is mijn zus waar ze regelmatig slaapt) ik vind dit ook wel iets om haar nu al te leren, maar ik weet echt niet hoe.
<<

Anoniem58

Bericht 25 Apr 2014 14:05

Re: (Kleine) kinderen en potloodventers/pedofielen.

Ik heb Christian dat ook van jongs af aan aangeleerd, dat niet iedereen zomaar aan zijn billen en plasser mag komen. Alleen opa en oma, en mama bijvoorbeeld als hij gewassen word. Ook tijdens het wassen vertellen.
Over niet met vreemden/bekenden mee gaan heb ik hem geleerd toen hij buiten ging spelen, hij was vrij jong 3,5 toen hij naar buiten mocht met de buurjongen. Uitgelegd dat ik altijd wil weten waar hij is en als hij met iemand mee wil dat hij dat eerst met mij moet komen overleggen, ookal zegt diegene dat het mag van mama. Nu hij groter is heb ik hem ook gezegd dat als iemand hem vanuit een auto roept hij niet daarheen mag lopen maar naar huis moet komen, behalve als het goede bekenden zijn natuurlijk.
Op een gegeven moment geven kinderen aan het fenomeen "kinderlokker" een eigen draai en gaan ze elkaar bang maken, tenminste dat speelt hier in de wijk/op school heel erg vandaar dat wij het er wel uitvoerig over gehad hebben, ook dat hij niet voor iedereen bang moet zijn, maar dat hij wel voorzichtig moet zijn.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers