Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voedselintroductie: waar info vandaan?

<<

Anoniem272

Bericht 24 Apr 2014 09:20

Voedselintroductie: waar info vandaan?

Waar halen jullie de info vandaan m.b.t. voedselintroductie bij baby's? Ik heb nog geen goede website gevonden die aansluit bij mijn standpunten en volledig is. Het Voedingscentrum bijvoorbeeld is wel uitgebreid, maar daar staat dat je als eerste hapje ook brood kunt geven, terwijl ik elders lees dat je geen gluten moet geven onder de 8 maanden. Onze kinderen zijn allergie-gevoelig dus wij doen alles rustig aan. We zijn nu net begonnen met fruit en groente. Gedeeltelijk Rapley, gedeeltelijk met een lepeltje.
<<

Anoniem186

Bericht 24 Apr 2014 09:22

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

Ik heb zoveel mogelijk de richtlijnen van Stefan kleintjes gevolgd.
<<

Anoniem272

Bericht 24 Apr 2014 09:28

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

Dat schema vertrouw ik niet helemaal omdat er bij 6 maanden meteen heeel veel soorten groenten en rauwkost staan en geen onderscheid wordt gemaakt in nitraatrijk en nitraatarm.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 24 Apr 2014 09:38

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

Ik denk niet dat je ergens volledig correcte informatie gaat vandaan kunnen halen, Filoria. Als jij nog geen brood wilt geven om die reden dan wacht je er toch gewoon nog een tijdje mee? Net zoals met groenten, fruit? Als jouw moederinstinct zegt dat je er beter mee wacht/ze het al mag hebben, dan doe je dat gewoon. Volgens mij gaan ze daar geen dingen aan over houden.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem186

Bericht 24 Apr 2014 09:39

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

http://www.borstvoeding.com/files/intro ... hemaV7.pdf

Nitraatrijke groente max. 2 keer per week, dat staat er bij. Rauwkost heb ik idd ook niet gelijk gedaan. Eerst gewoon wat zachtere gekookte groentes.
<<

Anoniem186

Bericht 24 Apr 2014 09:40

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

Slakje schreef:Ik denk niet dat je ergens volledig correcte informatie gaat vandaan kunnen halen, Filoria. Als jij nog geen brood wilt geven om die reden dan wacht je er toch gewoon nog een tijdje mee? Net zoals met groenten, fruit? Als jouw moederinstinct zegt dat je er beter mee wacht/ze het al mag hebben, dan doe je dat gewoon. Volgens mij gaan ze daar geen dingen aan over houden.


Ja, dit idd. Sommige dingen voelden niet goed, dus dat deden we niet. Sowieso is het maar bijvoeding, dus nog niet echt belangrijk.
Mijn zoon is zelfs pas met 7,5 maand gaan eten. Eerder kon hij nog niks verdragen. Hij reageerde heel heftig op bijvoeding.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 24 Apr 2014 09:42

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

Jans schreef:
Slakje schreef:Ik denk niet dat je ergens volledig correcte informatie gaat vandaan kunnen halen, Filoria. Als jij nog geen brood wilt geven om die reden dan wacht je er toch gewoon nog een tijdje mee? Net zoals met groenten, fruit? Als jouw moederinstinct zegt dat je er beter mee wacht/ze het al mag hebben, dan doe je dat gewoon. Volgens mij gaan ze daar geen dingen aan over houden.


Ja, dit idd. Sommige dingen voelden niet goed, dus dat deden we niet. Sowieso is het maar bijvoeding, dus nog niet echt belangrijk.
Mijn zoon is zelfs pas met 7,5 maand gaan eten. Eerder kon hij nog niks verdragen. Hij reageerde heel heftig op bijvoeding.

Hier ook; keiharde diarree. Zijn we gelijk gestopt. Zegt een leerkracht van me (bij Kind&Gezin = cb) gewerkt: "Dat mag je écht niet doen, hoor! Ze hebben die vaste voeding op 6 maanden écht wel nodig!" :palm: Ja, want spetterpoep is altijd goed.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem186

Bericht 24 Apr 2014 09:47

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

Hier lag zoon hele nachten te brullen van de krampen. Nou, dan maar geen bijvoeding.. Kan echt geen kwaad.
Inmiddels eet hij gewoon goed en heeft nergens last van. Ik ga niks forceren.
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 24 Apr 2014 09:52

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

Ik heb wat richtlijnen van Stefan Kleintjes eruit gehaald en mijn gezonde verstand gebruikt ;) Sluit me verder bij Slakje aan.

Hier trouwens ook allergie gevoelig, wij hebben bepaalde dingen dus uitgesteld en heel erg de tijd voor bepaalde voedingsmiddelen uitgetrokken.
<<

Anoniem272

Bericht 24 Apr 2014 09:57

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

Jans: Aah wat sneu. Groot gelijk dan! Goed dat jullie op je gevoel afgaan hoor, CCC, Slakje en Jans. Heb sowieso bij jullie het idee dat jullie alle beslissingen m.b.t. de kinderen heel weloverwogen nemen. Ik merk dat ik knopen doorhakken lastig vind door al die tegenstrijdige informatie. Maar misschien moet ik de hoop opgeven dat er ergens 1 goede bron bestaat. En meer kijken naar hoe I. reageert op bepaald voedsel. Ze krijgt nu trouwens sinds een week vast voedsel binnen en poept juist maar heeel weinig. Drie dagen alleen maar plasluiers gezien tot twee keer toe. Zou dat kwaad kunnen? Ze is verder niet huilerig of zo.
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 24 Apr 2014 10:16

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

Wat lief dat je dat zegt Filoria. Zo voelt het niet altijd voor mij, vind het vaak ook erg lastig. Zeker omdat ik N. niet wil blootstellen aan alles en daarvan misschien de gevolgen niet meer te overzien zijn.

Het zoeken naar bronnen herken ik wel, ik ben daar ook snel mee gestopt. Omdat ik ook niet meer wist hoe of wat en nog meer ging twijfelen. Jullie meisje is pas 6 maanden, dus alle tijd om dingen uit te proberen en te kijken hoe ze reageert. Ik gaf N. sowieso 3 tot 4 keer hetzelfde, achter elkaar. Dus een aantal dagen, saai maar zo konden we er goed achterkomen of ze ergens op reageerde.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 24 Apr 2014 10:18

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

Ik denk niet dat dat heel erg is. Ik geloof dat Julie ook maar een keer of 2/3 poept per week. In de eerste maanden maar 1 keer per 10d stoelgang.

Filoria, ik heb het daar ook moeilijk mee, hoor. Ik doe gewoon maar wat. Ik ben die zoektocht ook gestopt. Er zal altijd wel iemand zijn die zegt dat wat ik doe compleet fout is, en tegelijkertijd zal er ook iemand zijn die mij de hemel in prijst.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem186

Bericht 24 Apr 2014 10:36

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

Filoria schreef:Jans: Aah wat sneu. Groot gelijk dan! Goed dat jullie op je gevoel afgaan hoor, CCC, Slakje en Jans. Heb sowieso bij jullie het idee dat jullie alle beslissingen m.b.t. de kinderen heel weloverwogen nemen. Ik merk dat ik knopen doorhakken lastig vind door al die tegenstrijdige informatie. Maar misschien moet ik de hoop opgeven dat er ergens 1 goede bron bestaat. En meer kijken naar hoe I. reageert op bepaald voedsel. Ze krijgt nu trouwens sinds een week vast voedsel binnen en poept juist maar heeel weinig. Drie dagen alleen maar plasluiers gezien tot twee keer toe. Zou dat kwaad kunnen? Ze is verder niet huilerig of zo.


Krijgt ze nog bv? Dan kan het geen kwaad.

Ik was bij mijn dochter ook heel erg zoekende, ik las heel veel over van alles. Eerlijk gezegd werd ik er helemaal gek van. Bij zoon heb ik het losgelaten en gebruik ik gewoon m'n gezonde verstand en m'n gevoel.
Hij heeft inmiddels al veel meer "rommel" gegeten en gedronken dan zijn zus op die leeftijd. Maar hij doet het er goed op en ik wil hem geen dingen onthouden die zijn zus wel krijgt en hij ook graag zou willen. Alles met mate natuurlijk. Maar hij heeft bijv met Pasen ook een stuk chocolade ei op, dat zou ik bij m'n dochter nooit gedaan hebben. Maar hij werd er zo gelukkig van, dat is me meer waard dan altijd maar extreem opletten.
Nou had mijn dochter ook veel allergieën, dus we moesten wel verplicht opletten. Zoon heeft dat gelukkig niet.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 24 Apr 2014 11:52

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

Met gluten had ik juist begrepen dat het belangrijk is dat ze daar wel vroeger mee in aanraking komen, en dat hoeft dan geen hele boterham te zijn, maar eens een keer sabbelen aan een korstje is ook voldoende.
Maar vraag me niet waar ik dit vandaan heb....
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3852

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 24 Apr 2014 12:05

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

WIj hebben ook het schema van Kleintjes (in grote lijnen) gevolgd. Niet met alles hoor, ik volg ook vooral mijn eigen gevoel. R. heeft bijvoorbeeld al eens boerenkool gehad terwijl dit eigenlijk pas vanaf 1,5 jaar is.

Ik heb ook gelezen dat je juist beter wel vroeg met gluten kan beginnen omdat uitstellen een intolerantie kan veroorzaken. Nu geef jij borstvoeding, dus dan krijgen ze waarschijnlijk wel iets binnen. Ik zou rond de 6-7 maanden een broodkorstje introduceren.
<<

Anoniem272

Bericht 24 Apr 2014 12:07

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

CCC, dat is een goede tip. Slakje en Jans: die ontspannen instelling m.b.t. voeding moet ik nog zien te krijgen ja. Ik stoor me aan al die tegenstrijdige adviezen (de post van MrsMath helpt ook niet erg haha), maar moet die ergernis maar loslaten. Verder ben ik wel heel relaxt met I. hoor.

Olivia: dankje voor je reactie. Ga eens kijken wat ik nog kan vinden over gluten.
<<

Anoniem272

Bericht 24 Apr 2014 12:08

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

Oja ik geef inderdaad borstvoeding Jans.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3852

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 24 Apr 2014 12:22

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

Volgens het CB kun je het beste me gluten starten vanaf 4 maanden. Dit advies zou ik zelf niet volgen. Ik kan verder geen betrouwbare bronnen vinden.

het is wel in de media geweest: http://www.nu.nl/gezondheid/3238896/bab ... komen.html

Ik ben trouwens ook een beetje spastisch met eten hoor. Ik heb voor R's eerst verjaardag een suikervrije taart gemaakt (met wortel, banaan, dadel en amandelmeel) en verder heeft ze ook niets gehad. Ik merk wel dat ik het moeilijker vind nu ze hetzelfde eten wil als dat ik eet.
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1395

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:33

Bericht 24 Apr 2014 12:27

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

Ik heb van mijn ouders het boek opperdepop (van AH) gekregen staan ook goeie eettips in.
Hier staan dan geen broodmaaltijden in, zelf hebben wij het brood rond de 7,5 maand wat meer geïntroduceerd.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 24 Apr 2014 12:30

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

Olivia schreef:Volgens het CB kun je het beste me gluten starten vanaf 4 maanden. Dit advies zou ik zelf niet volgen. Ik kan verder geen betrouwbare bronnen vinden.

het is wel in de media geweest: http://www.nu.nl/gezondheid/3238896/bab ... komen.html

Ik ben trouwens ook een beetje spastisch met eten hoor. Ik heb voor R's eerst verjaardag een suikervrije taart gemaakt (met wortel, banaan, dadel en amandelmeel) en verder heeft ze ook niets gehad. Ik merk wel dat ik het moeilijker vind nu ze hetzelfde eten wil als dat ik eet.

Je artikel vertelt dat het best is te starten op het moment dat men borstvoeding geeft, niet op 4 maanden. Helaas is het wel zo dat veel ouders (oa ikzelf) stoppen voor 6 maanden met borstvoeding, vandaar misschien het 4-maandenverhaal.

-denkikzogeenideeofhetjuistismaardithebikgehoord-
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem272

Bericht 24 Apr 2014 12:37

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

Opperdepop hebben wij ook ja, vind ik vooral geschikt om ideetjes op te doen. Daar staat geen betrouwbare lijst in met wat vanaf welke leeftijd mag.

Olivia: wat vreemd dat wetenschappers onderzoek doen naar gluten en kindjes van 4 maanden, terwijl uit ander wetensvhappelijk onderzoek blijkt dat de ingewanden van baby's van 4 maanden nog helemaal niet klaar zijn voor vast voedsel.. Pff ik zou willen dat ik er zelf voor doorgeleerd had!
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3852

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 24 Apr 2014 12:44

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

En zelfs als je er zelf voor doorleert ben je beïnvloed, want ook dan krijg je bronnen aangereikt. Het is gewoon iets heel lastigs.

Ik ken iemand die dietist is en mij zegt dat ik mijzelf dichtslib door roomboter en volle producten te gebruiken. Ik zeg dat zij zichzelf vergiftigd door een chemisch product te gebruiken. Het is maar net waar je in gelooft, waar je achter staat.
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 24 Apr 2014 20:16

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

MrsMath schreef:Met gluten had ik juist begrepen dat het belangrijk is dat ze daar wel vroeger mee in aanraking komen, en dat hoeft dan geen hele boterham te zijn, maar eens een keer sabbelen aan een korstje is ook voldoende.
Maar vraag me niet waar ik dit vandaan heb....


Dit is ook zo met pinda's en noten, als je een kindje te lang laat wachten kan het lichaam een soort van antistoffen aanmaken tegen dit soort voeding en dan heb je meer kans op een allergische reactie. Deze kan zich dan ook vrij heftig uitten.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 24 Apr 2014 22:18

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

Filoria schreef:Jans: Aah wat sneu. Groot gelijk dan! Goed dat jullie op je gevoel afgaan hoor, CCC, Slakje en Jans. Heb sowieso bij jullie het idee dat jullie alle beslissingen m.b.t. de kinderen heel weloverwogen nemen. Ik merk dat ik knopen doorhakken lastig vind door al die tegenstrijdige informatie. Maar misschien moet ik de hoop opgeven dat er ergens 1 goede bron bestaat. En meer kijken naar hoe I. reageert op bepaald voedsel. Ze krijgt nu trouwens sinds een week vast voedsel binnen en poept juist maar heeel weinig. Drie dagen alleen maar plasluiers gezien tot twee keer toe. Zou dat kwaad kunnen? Ze is verder niet huilerig of zo.


Het duurde bij L. ook even voordat het een beetje normaliseerde het ontlastingspatroon. De darmen moeten gewoon wennen.

Ik heb inderdaad ook nergens een schema kunnen vinden wat precies aansloot bij mijn standpunten en wensen. Ik heb een combinatie gemaakt van Stefan Kleintjes' schema, het voedingscentrum en mijn eigen gezond verstand. L. heeft min of meer rapley gekregen maar ik hielp hem wel iets meer dan bij rapley de bedoeling is omdat hij geen borstvoeding maar kunstvoeding kreeg. Verder vond ik sommige dingen op de lijst van Stefan Kleintjes echt nog te vroeg en bij andere dingen vond ik het voedingscentrum weer een beetje erg voorzichtig. Bij alles heb ik vooral ook gekeken naar L., hoe hij reageerde op bepaalde soort voedingsstoffen.
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 25 Apr 2014 11:41

Re: Voedselintroductie: waar info vandaan?

Ik zat/zit hier ook wel mee. Bij N. heb ik alles heel voorzichtig, en uiteindelijk verkeerd, aangepakt. Ik heb een sterk vermoeden dat haar slechte eetgedrag nu daar mee te maken heeft. Daarom heb ik besloten me deze keer minder druk te maken. Ik heb het introductieschema van Stefan Kleintjes en gebruik dat als leidraad. F. heeft ook KMA, of ze ook soja-of eiallergie heeft weet ik nog niet. Ik heb gewacht tot zes maanden met bijvoeding. Ik pas op met allergenen of producten waar N. op reageerde. Zo staat in het schema van Stefan spinazie bij zes maanden, maar N. heeft daar toen ze al ouder was 2 keer heel heftig op gereageerd. Nu las ik van de week dat in spinazie veel histamine zit. Oh wacht, deze opmerking helpt vast ook niet :palm:

Ik zou gewoon je eigen gevoel volgen en de schema's als leidraad gebruiken. Zo heb ik F. bijvoorbeeld al iets voor de 7 maanden brood gegeven en krijgt ze nu ook rijst en pasta, maar broodbeleg vind ik nu nog niet nodig en met dingen als spinazie en tomaat wacht ik voorlopig ook. Bij N. ben ik steeds heel bang geweest dat ze ergens op zou reageren dus gaf ik steeds hetzelfde. Dat wilde ik nu niet. Ik kijk naar F. en wat ik denk dat zij aan toe is.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers