Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Je kind laten kiezen.......

<<

Anoniem144

Bericht 24 Apr 2014 00:04

Je kind laten kiezen.......

Laten jullie je kind vaak zelf kiezen, als het gaat om kleding, broodbeleg, welk fruit, welk snoepje/koekje, welk drinken, binnen of buiten spelen etc. ? En vanaf welke leeftijd deden jullie dit dan?

Ik heb soms het idee dat we onze dochter erg 'verwend' opvoeden, aangezien ze eigenlijk overal bij mag kiezen. Ik merk nu al dat ze daar tegen aan loopt bij andere mensen , zoals opa en oma bijvoorbeeld.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5486

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 24 Apr 2014 00:18

Re: Je kind laten kiezen.......

Ik probeer kinderen vaak wel te laten kiezen ja, ik spreek nu vanuit een kdv. Al beperk ik hierin wel de keuzes, dus een aantal soorten broodbeleg, soorten fruit, en wat voor activiteit ze willen doen. Soms bepaal ik wel gewoon, en dat moet dan ook gewoon kunnen. Zo had ik eens een kindje dat haar shirt vies had gemaakt en we gingen een ander shirt voor haar pakken. Nu doen kinderen daar eigenlijk nooit moeilijk over, ik pak gewoon een schoon shirt, ze doen hem aan klaar. Dat kindje zei toen: nee die vind ik niet mooi, ik wil deze aan (ze had twee shirts bij). Prima, doe je die aan. Ik hoor wel vaak van ouders dat er strijd is over wat de kinderen aan willen (of vooral níet aan willen), dat lijkt me wel lastig, zeker als je in tijdsnood zit in de ochtend. Ik zou proberen deze strijd voor de zijn, door het kind wel te laten kiezen maar wel bijv. uit twee shirts, een van de twee en klaar. Maar ja, of dat zou werken is een tweede. Op het kdv geven ze vaak toch sneller toe dan thuis.

Ik laat kinderen kiezen vanaf het moment dat ze dat kunnen, bijv. als ze het kunnen aanwijzen (broodbeleg, drinken) of als ze het kunnen zeggen.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 24 Apr 2014 00:50

Re: Je kind laten kiezen.......

Ja, ik laat mijn dochter veel kiezen. Wel baker ik de grenzen af voor haar, zonder dat ze doorheeft dat ze iets kiest in de 'juiste richting'. In de middag bijvoorbeeld wil ze bijna altijd wel zoetigheid op brood. Wij hebben de regel dat ze de eerste boterham met hartigheid neemt en dat ze daarna zoetigheid mag. Dus dat leg ik haar dan uit en laat haar vervolgens kiezen tussen bijvoorbeeld smeerworst of smeerkaas. Vaak beperk ik de keuzes voor haar. Dit doe ik grotendeels omdat kiezen voor kinderen toch erg moeilijk blijkt te zijn. Met de vraag: "Wat wil je vandaag aan?" kunnen ze vaak niet veel. Er is zóveel om uit te kiezen. Ze denken na, reageren niet snel genoeg, ouder wordt ongeduldig, kind voelt zich in het nauw, er komt 'ruzie' etc. Met de vraag: "Wil je vandaag een rok of een broek aan? En kies je dan voor dit blauwe shirt, dit witte shirt of toch de roze?" Zo hebben ze het gevoel hun eigen keuzes te mogen maken, inspraak te hebben in wat er gebeurt terwijl jij als ouder tegelijk enigszins de grenzen afbakerd. Duidelijkheid en overzicht is op die jonge leeftijd erg belangrijk bij veel kinderen.

Ik begon er eigenlijk al mee toen N. aan tafel mee begon te eten. Door haar twee soorten worst/kaas voor haar neus te houden en haar aan te laten wijzen welke ze wilde. Of dat ze met de roze bal wilde gooien of toch met de rubber bal. Zulke kleine dingen, maar het werkte (en werkt nog steeds) erg goed in veel gevallen.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 24 Apr 2014 00:54

Re: Je kind laten kiezen.......

Ik doe het trouwens met ontzettend veel dingen. "Kom je zelf onder de douche vandaan of haal ik jou eruit? Poetsen we eerst de linkerkant of eerst de rechterkant? Doen we eerst de schoenen aan of eerst de jas?" Het is vaak ook een 'manier' die ik gebruik om haar mee te krijgen of om haar te doen luisteren. Op deze manier gaan we met elkaar om, geef ik haar zo enige 'vrijheid', ik geef haar 'inspraak' in wat en hoe we dingen doen, etc.
<<

-Ieniemienie-

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1477

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:23

Bericht 24 Apr 2014 07:05

Re: Je kind laten kiezen.......

Ja hier mogen ze met veel dingen zelf kiezen. Broodbeleg, drinken, kleding ed. Ik geef ze alleen geen 20 keuzes. Maar maar een paar. Dit deed ik al heel snel. Zo leren ze zelf aan te geven wat ze wel en niet willen.
Ik kies zelf ook graag wat ik bv op brood eet. Dan dat iemand me zomaar iets geeft waar ik helemaal geen trek ik heb.
Insta: klippies_haarspeldjes

♡ 2009 ♡ & ♡ 2011 ♡
<<

Anoniem331

Bericht 24 Apr 2014 07:08

Re: Je kind laten kiezen.......

Ja hoor, dat kiezen ze zelf. Waarom zou ze daar verwend mee raken?
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 24 Apr 2014 07:12

Re: Je kind laten kiezen.......

Ik laat haar ook heel vaak kiezen, lekker gemakkelijk, geen strijd in de ochtend/avond, volgens vriend en co maak ik haar zo verwend.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem51

Bericht 24 Apr 2014 07:14

Re: Je kind laten kiezen.......

Parisienne, wist je dat de eerste boterham met hartig en daarna pas zoet eigenlijk achterhaald is? Smeerworst is sowieso troep, maar vergeleken met smeerkaas is appelstroop bijvoorbeeld ook al veel 'gezonder'. Wij als kdv zijn om die reden al van dat principe afgestapt. Sowieso hebben wij ook geen chocoladebeleg, vruchtenhagel of gestampte muisjes op tafel staan. Het zoete beleg waar kinderen bij ons uit kunnen kiezen is jam of appelstroop.
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 24 Apr 2014 07:28

Re: Je kind laten kiezen.......

Ik sluit me helemaal bij parisienne aan, zo gaat het hier ook.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Anoniem123

Bericht 24 Apr 2014 07:46

Re: Je kind laten kiezen.......

Ik laat S soms kiezen. Als ik in de winkel iets voor hem wil kopen en ik kan de kleur niet kiezen dan mag hij zelf kiezen.
Hij mag soms zijn beleg kiezen, niet altijd want hij kiest alleen pindakaas. En als ik dan wat anders geef dan is het juist drama. Hij krijgt wel een eigen smaak qua kleding, sommige blousen wil hij echt niet aan. Spencers ook niet meer. Dus als hij een blouse aankrijgt houd ik er 2 voor en daar mag hij dan uit kiezen.
Ook laat ik hem, als we thuis blijven, kiezen of hij zijn laarsjes of schoenen aan wil. Hij kiest altijd voor de laarsjes, prima.

Maar voor de rest laat ik hem niet veel kiezen, komt vast wel als hij wat ouder word.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 24 Apr 2014 08:18

Re: Je kind laten kiezen.......

Zolang kinderen gewoon kiezen uit de beschikbare mogelijkheden dan snap ik niet goed wat daar verwend aan is. Als ze iets kiezen wat er helemaal niet is en jij springt meteen op je fiets naar de stad om dat te gaan kopen, oké, maar anders vind ik er niks verwends aan.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem51

Bericht 24 Apr 2014 08:24

Re: Je kind laten kiezen.......

Ik denk dat er ook een verschil zit tussen twee of drie mogelijkheden voorhouden, of je kind voor een volle kast zetten en daaruit laten kiezen. Ik kan me voorstellen dat het laatste wel ervoor kan zorgen dat een kind in bepaalde situaties verwend over kan komen. Als oma de keuze tussen twee koekjes geeft maar het kind ziet gevulde koeken in dezelfde kast en wil die, omdat het thuis ook uit een hele kast kan kiezen, bijvoorbeeld.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 24 Apr 2014 08:29

Re: Je kind laten kiezen.......

Kiezen uit teveel dingen zou ik niet doen omdat dat voor een klein kind niet overzichtelijk is, niet omdat hij of zij anders verwend over zou kunnen komen. Misschien laat oma helemaal niet kiezen, zijn gevulde koeken de enige andere koeken die ze heeft en dan zou je kind al verwend zijn omdat hij of zij gewend is uit twee dingen te kiezen. Daar zou ik echt geen rekening mee houden, met de mogelijkheid dat mijn kind heel misschien wel eens verwend over kan komen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 24 Apr 2014 08:36

Re: Je kind laten kiezen.......

Ik heb op mijn stage bij de kleuters eens een meisje gehad die midden in de winter op slippers liep en een hemdje zonder mouwen aan had omdat ze zelf haar kleren had uitgekozen :eyes:
Ik had toen zelf nog geen kinderen maar had me toen al bedacht dat ik dat niet op die manier zou doen. Ik zou haar twee Op drie truien o.i.d voor leggen waar ze dan uit mag kiezen. Ik doe dat nu eigenlijk nog niet met L haar dingen laten kiezen. Soms pakt ze zelf een paar schoenen of haar laarzen en die doen we dan wel aan.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 24 Apr 2014 08:41

Re: Je kind laten kiezen.......

Jezzie schreef:Ik heb op mijn stage bij de kleuters eens een meisje gehad die midden in de winter op slippers liep en een hemdje zonder mouwen aan had omdat ze zelf haar kleren had uitgekozen :eyes:


Je weet niet hoe het is gegaan, misschien heeft dat kind wel zo lopen drammen en zeuren dat ze haar hemdje en slippers aan wilde en dat die moeder zoiets had van: dan moet je zelf maar de consequenties ervaren.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem186

Bericht 24 Apr 2014 08:43

Re: Je kind laten kiezen.......

Ze mag vaak genoeg kiezen, maar ook vaak genoeg niet. Ik ga niet de hele dag steeds 2 opties opnoemen, soms doet ze maar gewoon wat ik zeg. Dat werkt hier prima.
<<

Anoniem255

Bericht 24 Apr 2014 08:59

Re: Je kind laten kiezen.......

Hier gaat het zoals bij Jans.
<<

Anoniem74

Bericht 24 Apr 2014 09:04

Re: Je kind laten kiezen.......

Jans schreef:Ze mag vaak genoeg kiezen, maar ook vaak genoeg niet. Ik ga niet de hele dag steeds 2 opties opnoemen, soms doet ze maar gewoon wat ik zeg. Dat werkt hier prima.



Idd, hier ook een balans.
Leren keuzes maken hoort erbij, maar een keuze van een ander accepteren ook, in dit geval van mij/man als ouder zijnde.
Ik leg wel vaak uit waarom ik iets kies.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 24 Apr 2014 09:05

Re: Je kind laten kiezen.......

Mijn kinderen mogen veel zelf kiezen. Wat ze op hun brood willen mogen ze zelf weten, ze kiezen altijd afwisselend. Kleren mogen ze ook zelf kiezen, bij mijn dochter zeg ik alleen of ze uit lange mouwen/korte mouwen mag kiezen of uit maillot/legging, verder ligt de keuze bij haar.
Ze kiezen welk fruit ze willen, waar ze mee willen spelen/ of ze eerst aan gaan kleden of eerst ontbijten enz.
Mijn zoon krijgt vaker de keuze uit 2 of 3 dingen dan mijn dochter, zij is al wel oud genoeg om uit meer dingen te kunnen kiezen.
En soms krijgen ze ook geen keuze omdat dat niet kan op zo'n moment.
Een kleuter op slippers en in korte mouwen in de winter naar school laten gaan zou ik ook kunnen doen, mijn dochter treuzelde vanmorgen zo dat ik haar in haar pyjama naar school had gebracht als ze niet op het laatste moment nog haar kleren toch aan had gedaan.
<<

Nilou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 368

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:10

Bericht 24 Apr 2014 09:54

Re: Je kind laten kiezen.......

Ja hoor ik laat mijn zoon vaak zelf kiezen. De opties waaruit hij mag kiezen bepaal ik. Zo kan ik altijd een beetje sturen.
Ik merk ook dat zelf laten kiezen voor minder strijd zorgt.
Zoon van mei 2011
Dochter van juni 2014
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 24 Apr 2014 10:03

Re: Je kind laten kiezen.......

Ja ik laat N. kiezen, ik vind het wel belangrijk dat ze leert eigen keuzes te maken. Daarbij beperken we natuurlijk wel keuzes, het makkelijker maken voor haar zeg maar.

Dundas, het eerst hartig en dan zoet broodbeleg is misschien wel achterhaald. Maar het heeft wel een functie voor het verteringsproces bijv.
<<

Anoniem186

Bericht 24 Apr 2014 10:04

Re: Je kind laten kiezen.......

CCC schreef:Ja ik laat N. kiezen, ik vind het wel belangrijk dat ze leert eigen keuzes te maken. Daarbij beperken we natuurlijk wel keuzes, het makkelijker maken voor haar zeg maar.

Dundas, het eerst hartig en dan zoet broodbeleg is misschien wel achterhaald. Maar het heeft wel een functie voor het verteringsproces bijv.


Wat voor functie?
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 24 Apr 2014 10:12

Re: Je kind laten kiezen.......

Door zoet/ suiker krijgt de maag een zetje om aan het werk te gaan, zoet zorgt voor het neutraliseren van de mond na allerlei smaken, er gaat ook een seintje na wat zoetigheid naar de hersenen waardoor het zeg maar een soort van einde maaltijd aangeeft en daardoor heb je minder trek om door te eten zeg maar. Dit is nog wat ik ervan heb meegekregen uit een lezing laatst :) Waren nog wat dingen, maar heb lang niet alles opgeslagen helaas.
<<

Anoniem186

Bericht 24 Apr 2014 10:15

Re: Je kind laten kiezen.......

CCC schreef:Door zoet/ suiker krijgt de maag een zetje om aan het werk te gaan, zoet zorgt voor het neutraliseren van de mond na allerlei smaken, er gaat ook een seintje na wat zoetigheid naar de hersenen waardoor het zeg maar een soort van einde maaltijd aangeeft en daardoor heb je minder trek om door te eten zeg maar. Dit is nog wat ik ervan heb meegekregen uit een lezing laatst :) Waren nog wat dingen, maar heb lang niet alles opgeslagen helaas.


Klinkt interessant!
Ik heb na zoetigheid juist altijd trek om meer te eten. Vanmorgen pannenkoeken op en ik blijf door eten als ik niet oppas. Dat heb ik bij een kom havermoutpap bijv niet.
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 24 Apr 2014 10:54

Re: Je kind laten kiezen.......

Ja was het ook echt! Alleen best wel veel informatie. Oh echt, ik heb het tegenovergestelde eigenlijk. Als ik na het eten niets zoets neem, dan heb ik de hele avond hongergevoel en ga ik lopen struinen in de kasten.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers